Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
De heer Wim Vorsselmans biedt met zijn schrijven d.d. 16 juli 2022 zijn ontslag als gemeenteraadslid aan.
Decreet Lokaal Bestuur.
De heer Wim Vorsselmans werd in zitting van 8 januari 2019 aangesteld als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Wim Vorsselmans als gemeenteraadslid van onze gemeente met ingang van heden.
De heer Marc Vorsselmans werd opgeroepen om aanwezig te zijn op de raadszitting van heden.
De geloofsbrieven van Marc Vorsselmans werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen terzake.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger blijkt dat deze nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid, en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap.
Het bewijs is geleverd dat de voornoemde opvolger nog steeds voldoet aan de verkiesbaarheidsvereisten.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Decreet Lokaal Bestuur.
De heer Wim Vorsselmans heeft met zijn schrijven d.d. 16 juli 2022
zijn ontslag als gemeenteraadslid aangeboden.
Uit het proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat de heer Willy Van Hasselt de volgende opvolger is voor lijst 6. De heer Willy Van Hasselt doet per e-mail d.d. 28 juli 2022 afstand van het mandaat. Mevrouw Eva Verbunt is de volgende opvolger. Mevrouw Eva Verbunt doet per e-mail d.d. 29 juli 2022 afstand van het mandaat.
De volgende opvolger betreft de heer Marc Vorsselmans. Hij bevestigt met zijn e-mail d.d. 2 augustus 2022 dat hij het mandaat wil opnemen.
Akte te nemen van het schrijven van volgende kandidaat-opvolger waarbij deze verklaart om het mandaat van gemeenteraadslid niet op te nemen:
De geloofsbrieven goed te keuren van de opvolger Marc Vorsselmans.
Akte te nemen van de eedaflegging "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen", van de heer Marc Vorsselmans in handen van de voorzitter.
De heer Marc Vorsselmans aan te stellen als lid van de gemeenteraad.
Stelt vast dat de heer Marc Vorsselmans in de voorranglijst de rang inneemt onmiddellijk na Werner Vanden Eynden.
Uit het medisch attest d.d. 8 augustus 2022 blijkt dat de heer Harry Smeulders verhinderd is ingevolge medische redenen voor de periode van 1 augustus 2022 tot en met 31 december 2022. Mevrouw Helga Hoeymans zal daarom als plaatsvervanger blijven zetelen in de gemeenteraad voor de periode tot en met 31 december 2022.
Decreet lokaal bestuur.
Raadslid Harry Smeulders is al voor de periode van 10 november 2021 t.e.m. 31 maart 2022 verhinderd om zijn mandaat als raadslid uit te oefenen ingevolge medische redenen. Hij verzocht daarom de gemeenteraad om zijn vervanger aan te stellen. Mevrouw Helga Hoeymans werd in zitting van 6 december 2021 aangesteld als vervanger van Harry Smeulders. Deze verhindering ingevolge medische redenen werd verlengd tot en met 31 juli 2022 tijdens de gemeenteraadszitting van 25 april 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van verhindering ingevolge medische redenen van raadslid Harry Smeulders van 1 augustus 2022 tot en met 31 december 2022.
Plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene vergadering van De Lijn:
Gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene vergadering van De Lijn.
25 raadsleden nemen deel aan de stemming.
Elk raadslid verkrijgt één stembriefje.
Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld.
25 stembriefjes worden ingezameld.
De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;
Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje.
Afgevaardigde | Aantal stemmen |
Jasmijn Meirsman | 25 |
Jasmijn Meirsman behaalt aldus de volstrekte meerderheid van de stemmen.
Gelet op de uitslag van de stemming.
Niet-stemgerechtigd lid vanuit de gemeenteraad in de Raad voor Land- en Tuinbouw:
Gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een niet-stemgerechtigd lid vanuit de gemeenteraad in de Raad voor Land- en Tuinbouw.
25 raadsleden nemen deel aan de stemming.
Elk raadslid verkrijgt één stembriefje.
Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld.
25 stembriefjes worden ingezameld.
De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;
Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje.
Afgevaardigde | Aantal stemmen |
Marc Vorsselmans | 25 |
Marc Vorsselmans behaalt aldus de volstrekte meerderheid van de stemmen.
Gelet op de uitslag van de stemming.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten De Lijn.
Statuten Raad voor Land- en Tuinbouw.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 de afgevaardigde van de gemeente aangeduid voor de algemene vergadering van De Lijn. Wim Vorsselmans werd hier aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 augustus 2019 de afgevaardigden vanuit de gemeenteraad aangeduid voor de Raad voor Land- en Tuinbouw. Wim Vorsselmans werd hiervoor aangeduid als niet-stemgerechtigd lid vanuit de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 augustus 2022 kennis genomen van het ontslag van de heer Wim Vorsselmans als gemeenteraadslid. Hij dient aldus ook vervangen te worden in de voornoemde algemene vergadering en adviesraad.
Volgende persoon is aangeduid ter vervanging van Wim Vorsselmans als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene vergadering van De Lijn: Jasmijn Meirsman
Volgende persoon is aangeduid ter vervanging van Wim Vorsselmans als niet-stemgerechtigd lid vanuit de gemeenteraad in de Raad voor Land- en Tuinbouw: Marc Vorsselmans
Deze aanstelling gaat in met onmiddellijke ingang en geldt voor de overige duurtijd van deze legislatuur. Zij kan te allen tijde door de gemeenteraad ingetrokken worden.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Uit het opmetingsplan van 19 mei 2022 van Landmeetbureau Neefs & Roos, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel blijkt dat het nog te verwerven perceel grond een oppervlakte heeft van 31,50 m².
Uit het schattingsverslag d.d. 20 juni 2022 zoals opgesteld door Landmeetbureau Neefs & Roos, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel blijkt dat er een vergoeding verschuldigd is van 4.000 euro.
De verwerving van deze grond betreft een regularisatie van een bestaande toestand (als fietspad).
In opdracht van de burgemeester heeft IGEAN Dienstverlening een akte van overdracht van onroerend goed voor openbaar nut opgesteld waarbij voornoemde repel grond wordt overgedragen aan de gemeente Wuustwezel.
Decreet lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de werken ter streke De Vennekens zijn het lokale bestuur en De Voorkempen bezig met de opmaak van dossiers voor overdracht van de wegenis. Hierbij bleek dat het verbindend fietspad tussen de Eikendreef en De Vennekens deels op private eigendom ligt; het gaat om 31,50 m².
Er wordt voorgesteld om deze situatie te regulariseren. Na opmeting en bespreking met de grondeigenaar werd een akte van grondoverdracht opgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorliggende akte.
Over te gaan tot de aankoop een repel grond gelegen aan het verbindend fietspad tussen Eikendreef en De Vennekens, welke ten kadaster gekend is onder 2de afd sectie G nr. 465/e/26/deel, groot 31,50 m² welke in eigendom is van de familie Augustijns - Van den Bleeken, Eikendreef 52, 2990 Wuustwezel.
Er wordt goedkeuring verleend aan de hierbijgevoegde akte van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut zoals opgesteld door IGEAN Dienstverlening, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem; deze akte wordt verleden voor de heer D. Wouters, burgemeester.
De overdracht geschiedt voor openbaar nut.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
De betaling zal geschieden van budgetten voorzien onder actie AC000121.
Mevr. M. Van Thillo, schepen en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Afschrift van dit besluit over te maken aan IGEAN Dienstverlening.
Art 38: De gemeenteraad stelt een huishoudelijk reglement op vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van de Burgemeester en schepen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
6° de wijze van notulering en de wijze, waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden.
Ook in andere gemeenten zoals Kalmthout is er een notulering van de schriftelijke vragen op de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur.
De gemeente- en OCMW-raad worden digitaal opgenomen en kunnen in principe nadien opnieuw worden beluisterd. Voor het vragenkwartiertje is er schriftelijk geen notulering voorzien.
Omwille van capaciteitsproblemen kan er op dit moment, maar één zitting van de gemeenteraad worden bijgehouden. Ook als hiervoor een oplossing is gevonden, dan kan het alsnog zijn dat er technische problemen optreden, waardoor er geen volledig verslag van de gemeenteraad is.
De Plus fractie wil een aanpassing van het huishoudelijk reglement, waarbij de terugkoppeling van het college / de (vak)schepen voortaan mee in de notulering wordt opgenomen.
In artikel 11 § 6 van het huishoudelijk reglement zoals goedgekeurd door de raad in zitting van 25 augustus 2020 worden de woorden
"de vraagstelling en het antwoord worden zeer summier weergegeven in het verslag van de raadszitting (enerzijds betreffen dit geen notulen zoals bedoeld in art. 278 § 1 1° DLB, anderzijds zit dit vervat in het audioverslag van de openbare zitting van de raad (art. 278 § 1 2° DLB)"
vervangen door:
"de vragen en de terugkoppeling van de schepen op de schriftelijke vragen op de gemeenteraad worden mee in de notulering opgenomen".
Via een brief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken d.d. 15 juli 2022 worden de brandweerbijdragen voor 2015 (werkingsjaar 2014) meegedeeld.
Voor de bescherming die het brandweerkorps bood aan omliggende gemeenten zonder eigen brandweerkorps, wordt voor het jaar 2015 (werkingsjaar 2014) voor de gemeente Wuustwezel een brandweerbijdrage van 161.566,95 euro vastgesteld. Hiervan zal nog een saldo van 81.454,61 euro gestort worden.
Omdat het de gemeenteraad toekomt om binnen de 60 dagen advies uit te brengen over deze aangelegenheid, wordt hiervoor een gunstig advies gevraagd.
Tot en met werkingsjaar 2014 stond het gemeentebestuur in voor zijn eigen brandweerkorps.
Dit brandweerkorps stond als zgn. Z-korps ook mee in voor de bescherming van omliggende gemeentes.
Vanaf 2015 is het brandweerkorps opgenomen in de brandweerzone Rand.
Er wordt gunstig advies verleend aan de afrekening 2015 (werkingsjaar 2014) van de brandweerbijdragen voor gemeente Wuustwezel, zoals meegedeeld in de brief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken d.d. 15 juli 2022. Het vastgesteld aandeel van Wuustwezel wordt hierin vastgelegd op 161.566,95 euro.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de bevoegde diensten.
Artikel 3 van de statuten bepaalt dat de adviesraad is samengesteld uit een afvaardiging van de volgende organisaties:
Thans moet er worden overgegaan tot één vervanging.
Met een schrijven van 10 april 2022 heeft het Flora-, Fauna- en Wildbeheereenheid Noorderkempen vzw aangegeven haar huidige vertegenwoordiger, Ludo Reynaerts, te willen vervangen door Sus Vissers.
Gezien Sus Vissers gemeenteraadslid is, werden het huishoudelijk reglement en de statuten van de MiNa-raad, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2019, nagezien en dit met het oog op een eventuele onverenigbaarheid:
Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris
Artikel 4.
De voorzitter en ondervoorzitter van de MiNa-raad worden door de stemgerechtigde leden en bij geheime stemming, gekozen uit hun midden. De voorzitter en de ondervoorzitter van de MiNa-raad mogen geen politiek mandaat bekleden.
De secretaris is de duurzaamheidambtenaar of diens plaatsvervanger.”
Gezien er aldus geen onverenigbaarheid bestaat, kan er tot stemming worden overgegaan.
Vanwege de N-VA-, Plus- en Open Vld-fractie wordt vernomen dat ze zich zullen onthouden bij dit agendapunt omwille van de kandidatuurstelling van dhr. Sus Vissers.
Vanuit de jeugdraad wordt nog vernomen dat ze hun samenstelling aan het herzien zijn zodat ze thans niemand afvaardigen.
Vanuit praktisch oogpunt wordt er overgegaan tot stemming van alle leden;
Effectief lid | |
ABVV | Marc Elegeert |
ACV | Frans Cornelissens |
Bedrijfsgilde | Ronny Van Looveren |
Natuurpunt | Ann Van Deun |
Natuurpunt | Paul Elst |
Natuurpunt | Marieke Berkvens |
Natuurpunt | Thea Van Bueren |
Natuurpunt | Marc Vanbrabant |
Onderwijs | Luc Anthonissen |
Sport | Ivo Schoofs |
WBE | Sus Vissers |
Ouderen | Fonne Gommers |
Jeugd | -- |
Cultuur | Liliane Vanhove |
Watering | Yves Gericke d'Herwijnen |
Werkgevers (LEA) | Guy Van Den Eynde |
Secretaris | Mariska Raeymakers |
Schepen van leefmilieu | Pieter Cools |
Decreet Lokaal bestuur.
Raadsbesluit van 25 maart 2019 tot goedkeuring van de statuten van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur.
Raadsbesluit van 27 augustus 2019 tot aanduiding van de leden van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur.
Raadsbesluit van 31 januari 2022 tot aanduiding van de leden van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur.
De gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur werd opgericht op 29 juni 1992 en de leden van de adviesraad werden door de gemeenteraad aangeduid op 29 april 2013. De adviesraad dient opnieuw te worden samengesteld. De gewijzigde statuten met o.a. de samenstelling van de MiNa-raad werden goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 maart 2019.
Volgende personen worden benoemd als lid van de gemeentelijke adviesraad Raad voor Milieu en Natuur (MiNa-raad):
Effectief lid | |
ABVV | Marc Elegeert |
ACV | Frans Cornelissens |
Bedrijfsgilde | Ronny Van Looveren |
Natuurpunt | Ann Van Deun |
Natuurpunt | Paul Elst |
Natuurpunt | Marieke Berkvens |
Natuurpunt | Thea Van Bueren |
Natuurpunt | Marc Vanbrabant |
Onderwijs | Luc Anthonissen |
Sport | Ivo Schoofs |
WBE | Sus Vissers |
Ouderen | Fonne Gommers |
Jeugd | -- |
Cultuur | Liliane Vanhove |
Watering | Yves Gericke d'Herwijnen |
Werkgevers (LEA) | Guy Van Den Eynde |
Secretaris | Mariska Raeymakers |
Schepen van leefmilieu | Pieter Cools |
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan de bevoegde diensten.
De coronacrisis zorgde ervoor dat de reguliere werking en specifieke activiteiten van verenigingen niet altijd konden doorgaan, wat uiteraard ook gevolgen had voor de financiering van deze verenigingen en de in te dienen subsidiedossiers.
De huidige subsidiereglementen zijn opgemaakt om verantwoording binnen te brengen rond een gewoon werkingsjaar en alzo de subsidies billijk te verdelen. Het verzamelen en controleren van deze verantwoordingsstukken wordt met de nodige aandacht uitgevoerd. De verenigingen aangesloten bij cultuur-, jeugd-, ouderen- en gezondheidsraad zouden een volledig subsidiedossier moeten kunnen indienen voor werkingsjaar 2022. De sportverenigingen hebben echter tijdens het werkingsjaar 2021-2022 echter nog een grote verscheidenheid aan regels n.a.v. de coronacrisis ondervonden, waardoor het niet altijd mogelijk is om deze op gelijke voet te beoordelen volgens het subsidiereglement.
Om de lokale sportverenigingen snel en pragmatisch te steunen opteert het bestuur ervoor om een eenvoudige manier van berekenen te hanteren. Er wordt voorgesteld rekening te houden met de subsidies van de 5 recentste jaren en alzo tot een verdeelsleutel te komen. De subsidiereglementen voor sportverenigingen worden dus in 2022 niet nageleefd zoals oorspronkelijk goedgekeurd, maar er zal gewerkt worden met gemiddeldes van de voorgaande jaren.
Deze subsidieregeling werd besproken op de sportraad van 8 juni 2022.
Decreet lokaal bestuur.
De subsidies voor verenigingen aangesloten bij de cultuurraad worden verdeeld volgens het subsidiereglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2005.
De subsidies voor verenigingen aangesloten bij de sportraad worden verdeeld volgens het subsidiereglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 26 augustus 2014.
De subsidies voor sportverenigingen worden o.a. verder aangevuld met:
De subsidies voor verenigingen aangesloten bij de jeugdraad worden verdeeld volgens het subsidiereglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 30 juni 2014.
De subsidies voor jeugdverenigingen worden o.a. verder aangevuld met:
De subsidies voor verenigingen aangesloten bij de ouderenadviesraad worden verdeeld volgens het subsidiereglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 25 augustus 2020.
De subsidies voor verenigingen aangesloten bij de raad voor gezondheid en welzijn worden verdeeld volgens het subsidiereglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 25 augustus 2020.
Voor de verenigingen van de sportraad wordt:
De vorige 5 jaren werden dezelfde subsidiereglementen gebruikt om de toenmalige subsidies te berekenen of werd ook met gemiddeldes gewerkt n.a.v. de coronacrisis.
Andere subsidiereglementen worden gewoon uitgevoerd zoals oorspronkelijk goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.