Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
Dit besluit van de toezichthoudende overheid dient ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikel 332, §1, 3de lid.
Op de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van 30 mei 2022 werd de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW vastgesteld.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW goedgekeurd op 12 oktober 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 12 oktober 2022 om de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW goed te keuren.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeenteraad heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd. Deze heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.
Er moeten op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er ook een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten zoals GIPOD, KLIP, enz.
Decreet lokaal bestuur.
Omzendbrief Vlaamse regering KA/ABB 2019/2.
De gemeenteraad heeft in zitting van 2 december 2019 de retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd, voor een termijn eindigend op 31 december 2022.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.
Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Op de zitting vraagt de Vlaams Belangfractie om dit agendapunt in te trekken.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 een huishoudelijk reglement goedgekeurd. Dit reglement werd ondertussen al enkele malen aangepast.
In dit huishoudelijk reglement is voorzien dat het vragenkwartiertje het laatste punt van de agenda van de openbare zitting van de gemeenteraad is. In dit vragenkwartiertje kunnen raadsleden vragen stellen aan het college van burgemeester en schepenen.
De Vlaams Belangfractie vraagt om het huishoudelijk reglement te wijzigen zodat er nog slechts 3 vragen per fractie kunnen gesteld worden.
Het ingediende agendapunt van de Vlaams Belangfractie tot aanpassing van huishoudelijk reglement wordt ingetrokken.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering in buitengewone zitting.
Het staat op heden niet vast onder welke vorm deze Buitengewone Algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden, gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19.
Er kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijven, gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijk evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie).
Het voorstel van Luminus past in de strategische doelstellingen van IKA.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IKA.
De gemeente is deelnemer van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘de Investeringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse’, afgekort tot IKA.
De gemeente Wuustwezel werd per aangetekend schrijven d.d. 12 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van IKA die op 20 december 2022 plaats vindt in E10 Hoeve, Kapelstraat 8 te 2960 Brecht.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt.
De agenda van de algemene vergadering in buitengewone zitting van IKA van 20 december 2022 bevat volgende agendapunten:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 en 28 september 2021 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering in buitengewone zitting van IKA van 20 december 2022:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De vertegenwoordiger van de gemeente, zijnde raadslid Glenn Verelst, of diens plaatsvervanger, zijnde raadslid Jan Cools, die zal deelnemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van IKA van 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2. van de statuten van Iveka wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3 B. van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Iveka waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Iveka doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt. De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Iveka, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Iveka heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 6 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Iveka besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Iveka ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Iveka in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Voor de vergoeding van de algemene inbreng zal gevraagd worden om hetzij één aandeel Ak te onderschrijven (voor gemeenten die nog niet aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken) hetzij één aandeel Ae dat omgezet zal worden in één aandeel Aek te onderschrijven (voor de gemeente die op heden aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij een andere Opdrachthoudende vereniging van de Fluvius-groep). Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Iveka in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Iveka in zitting van 6 september 2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 betreffen in het bijzonder:
3. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties van de gemeenten Essen en Merkplas van Fluvius Antwerpen naar Iveka.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dienen de gemeente Essen en de gemeente Merksplas een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Iveka voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeenten Essen en Merksplas voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zullen treden en hun aansluiting zullen uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka. Door deze partiële splitsing zullen de gemeenten Essen en Merksplas de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar van Fluvius West naar Iveka.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Vosselaar een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Iveka voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West treedt en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Vosselaar de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het zesde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Grobbendonk van Iveka naar Fluvius Antwerpen.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Grobbendonk een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Iveka en Fluvius Antwerpen voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Grobbendonk voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting uit de Opdrachthoudende vereniging Iveka treedt en hiervoor haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Grobbendonk de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Energiedecreet.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Iveka.
Raadsbesluit van 25 februari 2019 en 28 september 2020 houdende aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Iveka.
De gemeente Wuustwezel is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Iveka voor zowel gas als elektriciteit.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 13 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka die op 13 december 2022 plaats heeft in Alta-Ripa II, Engelstraat 6 te 2360 Oud-Turnhout met volgende punten op de agenda:
Met het aangetekend schrijven van Iveka d.d. 13 september 2022 werd het dossier met de documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
ARTIKEL 1 [AGENDA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 13 december 2022:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.f, 2.g, 2.i en 2.j ervan.
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeenten Essen en Merksplas over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
4. Goedkeuring van:
5. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeenten Essen en Merksplas vanaf 1 januari 2025.
6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Vosselaar, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
4. Goedkeuring van:
5. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeente Vosselaar vanaf 1 januari 2025.
6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
6. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging):
3. Goedkeuring van:
4. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk vanaf 1 januari 2025.
5. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
8. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
9. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
10. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
11. Statutaire benoemingen.
12 Statutaire mededelingen.
ARTIKEL 2 [DOSSIER TRAMONTANA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Iveka zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Iveka die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
ARTIKEL 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
ARTIKEL 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iveka met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR IVEKA VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, OPENBARE VERLICHTING EN STRATEGISCHE PARTICIPATIES VAN DE GEMEENTEN ESSEN EN MERKSPLAS]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties verbonden aan de gemeenten Essen en Merkplas.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting van de gemeenten Essen en Merksplas voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en strategische participaties van de gemeenten Essen en Merksplas te willen aanvaarden.
ARTIKEL 7 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IVEKA VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, GAS, OPENBARE VERLICHTING, WARMTE EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE VOSSELAAR]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iveka wordt verzocht toetreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
ARTIKEL 8 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN IVEKA NAAR FLUVIUS ANTWERPEN VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT EN OPENBARE VERLICHTING VAN DE GEMEENTE GROBBENDONK]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Iveka / Fluvius Antwerpen door overneming inzake de overgang van Iveka naar Fluvius Antwerpen van de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting verbonden aan de uittredende gemeente Grobbendonk.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de uittreding van de gemeente Grobbendonk te willen aanvaarden.
ARTIKEL 9
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 13 december 2022 (of iedere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijnde mevr. Els Van Hasselt, raadslid, of diens plaatsvervanger, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2023.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Pidpa.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 16 december 2022 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Met de mail van 24 oktober 2022 werden de agenda en bijlagen aan de deelnemers bezorgd:
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 en 7 december 2020 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2023 en het toelichtend verslag.
Goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Als gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering wordt aangewezen: de heer Roger Aernouts, raadslid, of zijn plaatsvervanger, Jan Cools, raadslid.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Het gemeentelijk onderwijzend personeel valt niet automatisch onder de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
Het gemeentelijk onderwijzend personeel legt ook verplaatsingen af tijdens de diensturen met eigen of openbaar vervoer.
Het bestuur wenst het gemeentelijk onderwijzend personeel de gemaakte reiskosten te laten recupereren zoals het gemeentelijk personeel.
Deze reiskosten, die door het lokaal bestuur gedragen worden, kunnen niet verhaald worden bij de Vlaamse overheid.
De goedgekeurde rechtspositieregeling bevat hoofdstuk V "De vergoeding voor reis- en verblijfskosten" welke geldt voor het gemeentepersoneel.
De goedgekeurde rechtspositieregeling geldt voor al het gemeentepersoneel.
In de rechtspositieregeling is een hoofdstuk voorzien voor de terugbetaling van reiskosten bij dienstverplaatsingen, zowel met de eigen wagen en fiets als met openbaar of ander vervoer.
Vanaf heden zal het gemeentelijk onderwijzend personeel in aanmerking komen voor de terugbetaling van reis- en verblijfskosten, zoals bepaald in het hoofdstuk "De vergoeding voor reis- en verblijfskosten" in de geldende rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De vergoedingsaanvraag, zijnde een “verklaring op erewoord”, wordt per kalenderkwartaal op een daartoe bestemd formulier opgemaakt.
Misbruiken kunnen aanleiding geven tot sancties opgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Onrechtmatig toegekende vergoedingen moeten terugbetaald worden voor een periode van maximum één jaar ingaand vanaf de datum van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
De onkosten van het schoolzwemmen (inkom + vervoer) vallen binnen de maximumfactuur. Om kosten te besparen hebben de directeuren van alle scholen van Wuustwezel overeengekomen om het aantal zwembeurten terug te brengen tot 12 en dit voor de leerlingen van het 2de leerjaar. Het leerplandoel rond schoolzwemmen beperkt zich tot "het veilig kunnen bewegen in het water".
De leerkrachten merken dat de meeste kinderen reeds kunnen zwemmen omdat ze dit aanleerden buiten de school. De werkingsmiddelen (niet gekleurd) die hiervoor voorzien zijn blijken ontoereikend om alle kosten te dekken. Omdat het lokaal bestuur het belangrijk vindt dat elk kind in Wuustwezel de kans moet krijgen om te leren zwemmen, wenst deze tussen te komen in de onkosten en de toegangsgelden van het zwembad. Het zwemvervoer wordt georganiseerd door de dienst onderwijs en volgens het solidariteitsprincipe verrekend aan de scholen.
- De gemeenteraad heeft in de zitting van 30 juni 2014 goedkeuring verleend omtrent de tussenkomst in de kosten van de toegang tot het zwembad voor het schoolzwemmen van de lagere scholen waarbij de tussenkomst bepaald werd per zwembeurt en per leerling van het 2de leerjaar met een maximum van 15 zwembeurten per schooljaar.
- In de gemeenteraad van 27 juni 2016 werd het zwembeleid aangepast naar 10 zwembeurten van 45 minuten voor leerlingen van het 2de en het 3de leerjaar. Er was een tussenkomst in de kosten van de toegang tot het zwembad voor de leerlingen van het 2de leerjaar.
- In het decreet dd. 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau wordt de toegang tot het zwembad als sociaal voordeel vermeld.
- in de omzendbrief "zwemmen" dd. 9 juni 2000 met referentie BaO/2000/4 wordt uitgelegd dat elke leerling van het lager onderwijs, vanaf 1 september 2000 recht heeft op één schooljaar gratis zwemmen en dat elke school hiervoor werkingsmiddelen krijgt.
Art.1. Vanaf het schooljaar 2021-2022 wordt het sociaal voordeel "zwembadbezoek" als volgt berekend voor de niet-gemeentelijke scholen van het gewoon onderwijs:
* de kosten van de toegang tot het zwembad wordt terugbetaald voor de zwemlessen van de leerlingen van het 2de leerjaar met een maximum van 12 zwembeurten van 45 minuten per schooljaar.
* de tussenkomst is gelijk aan het tarief van een zwembeurt van 45 minuten in zwembad De Wildert te Zundert.
Art.2. De terugbetaling gebeurt op basis van het aantal leerlingen in het 2de leerjaar op het moment van de zwemlessen en mits voorlegging van de nodige verantwoordingsstukken.
Art.3. De tussenkomst geldt eveneens voor lagere scholen in het buitengewoon onderwijs, gevestigd in Wuustwezel. Hun toelage wordt als volgt berekend: de kosten van de toegang tot het zwembad worden terugbetaald voor de zwemlessen van 1/6de van het totaal aantal leerlingen van de lagere school met een maximum van 12 zwembeurten van 45 minuten per schooljaar aan het tarief van Zwembad De Wildert te Zundert.
Art.4. Het verlenen van deze tussenkomst wordt jaarlijks afhankelijk gesteld van de inschrijving van voldoende kredieten in het gemeentebudget.
Art.5. Van elke wijziging van de tarieven in Zwembad De Wildert te Zundert zal het college van burgemeester en schepenen op de hoogte worden gebracht.
Art.6. Dit besluit vervangt het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2016.
Art.7. Een uittreksel van dit besluit wordt overgemaakt aan de bevoegde diensten.
Het perceel is gelegen binnen een dd. 22 september 2011 door de provincieraad van Antwerpen goedgekeurd provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Clusters weekendverblijven C6”. (B.S. 07/02/2012). Het perceel is volgens het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen in een landschappelijk waardevol agrarisch gebied.
Voor Hazendreef 22 is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Hazendreef).
Decreet lokaal bestuur.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Hazendreef 22, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 72 W.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 22 augustus 2022, door landmeter-expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 72 W/Deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 66,00 m² groot is.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Xavier Desmet, Louizastraat 39, 2000 Antwerpen, voor het perceel gelegen aan de Hazendreef 22.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Xavier Desmet, Louizastraat 39, 2000 Antwerpen voor het perceel gelegen aan de Hazendreef 22.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.