Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2022_GR_00143 - Nominatieve lijst investeringen meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2022.

Gemeenteraad
ma 05/12/2022 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Ilke Pompen, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lynn Vermeiren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2022_GR_00143 - Nominatieve lijst investeringen meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2022. 2022_GR_00143 - Nominatieve lijst investeringen meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2022.

Motivering

Motivering

Door overheidsopdrachten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen kan er sneller en soepeler gehandeld worden, gelet op de frequentie van vergaderen van raad en college.

De drempels voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten liggen vanaf 1 januari 2022 op 140.000,00 EUR exclusief btw voor leveringen, werken en de meeste diensten.

Aangezien het meerjarenplan 2020-2025 werd aangepast is het nodig om ook deze nominatieve lijst van investeringen te actualiseren, voor de overheidsopdrachten vanaf dienstjaar 2022.

Juridische grond

Artikel 41, 8° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan.
Artikel 41, 10° a) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de opdracht past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’, vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
Artikel 41, 10° b) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor een overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
KB van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 waarin het begrip "dagelijks bestuur" werd vastgesteld.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op de gemeenteraad van 27 april 2020 werd bepaald wat het begrip "dagelijks bestuur" inhoudt.

Een van de elementen van het dagelijks bestuur is dat de plaatsingsprocedure, bepaling van de voorwaarden, toekenning en uitvoering voor overheidsopdrachten die de drempel voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten voor leveringen, werken en de meeste diensten, overschrijden, kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen via een nominatieve lijst.

Op de gemeenteraad van 6 december 2021 werd een nominatieve lijst van de investeringen in meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De nominatieve lijst met investeringen vanaf dienstjaar 2022 die onder het begrip "dagelijks bestuur" vallen wordt als volgt goedgekeurd:

Omschrijving investeringRaming investering in mjp 2020-2025 (vanaf 2022)
GLS De Wissel verbouwing - studiekost en ontwerp€ 249.641
GLS De Wissel verbouwing - bouwwerken€ 3.087.974
Kapel Sint-Quirinus€ 322.000
Fietspad Sint-Lenaartseweg (centrum tot brug) - wegenwerken€ 800.000
Fietspad Sint-Lenaartseweg (brug tot Brecht) - onteigeningen€ 792.000
Noordheuvel - Oud Gooreind - Boterdijk - Akkerveken - wegenwerken€ 789.130
Schoolomgeving De Wissel - wegenwerken€ 209.000
Wijk De Vennekens - wegenwerken€ 152.500
Zavelbergen-Zavelstraat - wegenwerken€ 158.000
Werken ter streke van Baan - Kruisweg - wegenwerken€ 460.000
Heraanleg Biest - wegenwerken€ 720.000
Herstellen van gemeentewegen incl. vervangen betonplaten, goten en grasdals€ 2.115.775
Aankoop vrachtwagen€ 225.000
Extra bomen aanplanten€ 160.000 - over 4 jaar
Verbeteringswerken Gemeentebos - wegenwerken€ 270.000
Schaapsdijk en Korte Gasthuisstraat - wegenwerken€ 150.000
Verharding wegen in woongebied met bosrijk karakter - wegenwerken€ 1.232.000
Aanleg fietspad Bruidsweg - wegenwerken€ 245.000
Alternatieve fietsroute Dorpsstraat-Kampweg - wegenwerken€ 280.000

Voor de overheidsopdrachten die onder het begrip 'dagelijks bestuur' vallen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden, de toekenning en de uitvoering van de overheidsopdrachten, binnen de geldende regelgeving inzake de wet op overheidsopdrachten en het decreet van lokaal bestuur.