Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
De kredieten van 2023 moeten ook nog vastgesteld worden door de gemeenteraad waardoor deze uitvoerbaar worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 24 november 2022.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 en worden de kredieten van dienstjaar 2023 vastgesteld waardoor deze uitvoerbaar worden, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457
| 5.628.412
| 496.456
| 130.576
| 769.257
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dj. 2021 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | 86.979 | 705.733 | 784.498 | 1.579.548
|
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur en bijgevolg ook voor heel het lokaal bestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
De kredieten van 2023 moeten ook nog vastgesteld worden door de gemeenteraad waardoor deze uitvoerbaar worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022, voor het gedeelte van de gemeente.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022, voor het gedeelte van het OCMW.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 24 november 2022.
De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, Mai Van Thillo, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Els Van Hasselt, Jan Cools, Ilke Pompen, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst en Jan Van Looveren) en 10 stemmen onthouding (Amber Vermeiren, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs).
Goedkeuring wordt verleend aan de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022 tot goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 7 dienstjaar 2022 en het vaststellen van de kredieten van dienstjaar 2023, voor het gedeelte van dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 en worden de kredieten van dienstjaar 2023 vastgesteld waardoor deze uitvoerbaar worden, voor heel het lokaal bestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dj. 2022 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457
| 5.628.412
| 496.456
| 130.576
| 769.257
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dj. 2021 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | 86.979 | 705.733 | 784.498 | 1.579.548
|
Door overheidsopdrachten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen kan er sneller en soepeler gehandeld worden, gelet op de frequentie van vergaderen van raad en college.
De drempels voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten liggen vanaf 1 januari 2022 op 140.000,00 EUR exclusief btw voor leveringen, werken en de meeste diensten.
Aangezien het meerjarenplan 2020-2025 werd aangepast is het nodig om ook deze nominatieve lijst van investeringen te actualiseren, voor de overheidsopdrachten vanaf dienstjaar 2022.
Artikel 41, 8° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan.
Artikel 41, 10° a) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de opdracht past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’, vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
Artikel 41, 10° b) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor een overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
KB van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 waarin het begrip "dagelijks bestuur" werd vastgesteld.
Op de gemeenteraad van 27 april 2020 werd bepaald wat het begrip "dagelijks bestuur" inhoudt.
Een van de elementen van het dagelijks bestuur is dat de plaatsingsprocedure, bepaling van de voorwaarden, toekenning en uitvoering voor overheidsopdrachten die de drempel voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten voor leveringen, werken en de meeste diensten, overschrijden, kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen via een nominatieve lijst.
Op de gemeenteraad van 6 december 2021 werd een nominatieve lijst van de investeringen in meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
De nominatieve lijst met investeringen vanaf dienstjaar 2022 die onder het begrip "dagelijks bestuur" vallen wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving investering | Raming investering in mjp 2020-2025 (vanaf 2022) |
GLS De Wissel verbouwing - studiekost en ontwerp | € 249.641 |
GLS De Wissel verbouwing - bouwwerken | € 3.087.974 |
Kapel Sint-Quirinus | € 322.000 |
Fietspad Sint-Lenaartseweg (centrum tot brug) - wegenwerken | € 800.000 |
Fietspad Sint-Lenaartseweg (brug tot Brecht) - onteigeningen | € 792.000 |
Noordheuvel - Oud Gooreind - Boterdijk - Akkerveken - wegenwerken | € 789.130 |
Schoolomgeving De Wissel - wegenwerken | € 209.000 |
Wijk De Vennekens - wegenwerken | € 152.500 |
Zavelbergen-Zavelstraat - wegenwerken | € 158.000 |
Werken ter streke van Baan - Kruisweg - wegenwerken | € 460.000 |
Heraanleg Biest - wegenwerken | € 720.000 |
Herstellen van gemeentewegen incl. vervangen betonplaten, goten en grasdals | € 2.115.775 |
Aankoop vrachtwagen | € 225.000 |
Extra bomen aanplanten | € 160.000 - over 4 jaar |
Verbeteringswerken Gemeentebos - wegenwerken | € 270.000 |
Schaapsdijk en Korte Gasthuisstraat - wegenwerken | € 150.000 |
Verharding wegen in woongebied met bosrijk karakter - wegenwerken | € 1.232.000 |
Aanleg fietspad Bruidsweg - wegenwerken | € 245.000 |
Alternatieve fietsroute Dorpsstraat-Kampweg - wegenwerken | € 280.000 |
Voor de overheidsopdrachten die onder het begrip 'dagelijks bestuur' vallen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden, de toekenning en de uitvoering van de overheidsopdrachten, binnen de geldende regelgeving inzake de wet op overheidsopdrachten en het decreet van lokaal bestuur.
Via de nominatieve subsidies wenst het bestuur de verenigingen te ondersteunen voor hun bijdrage aan de gemeenschap.
Artikel 41, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de nominatieve subsidies.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
In het verleden werden nominatieve subsidies toegekend aan verenigingen die niet onderhevig zijn aan de goedgekeurde subsidiereglementen of overeenkomsten.
De nominatieve subsidies worden steeds meegedeeld in de aanpassing van het meerjarenplan, maar vereisen ook een apart raadsbesluit.
Op de gemeenteraad van 5 december 2022 is de laatste keer een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
De lijst met nominatieve subsidies, vanaf 2022, wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving | Subsidie 2022 | Subsidie 2023 | Subsidie 2024 | Subsidie 2025 |
Mondiale Raad | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 |
Gastvrij Wuustwezel | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Amnesty International | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Belgische Rode Kruis | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Broederlijk Delen | 5.350,00 | 5.525,00 | 5.700,00 | 5.875,00 |
11.11.11. | 7.500,00 | 7.750,00 | 8.000,00 | 8.250,00 |
Consortium 12-12 (crisis Oekraïne) | 10.000,00 | |||
Poezennestje Adma vzw | 150,00 | 150,00 | 150,00 | 150,00 |
Canina | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (SAVE-charter) | 215,00 | 215,00 | 215,00 | 215,00 |
Raad voor Lokale Economie | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
Toerisme Wuustwezel | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 |
Veeprijskamp (Veebond Vrv) | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Agro Beheersgroep Waterconserveringsproject | 405,00 | 405,00 | 405,00 | 405,00 |
Culturele Raad | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Beheersorgaan van de bibliotheek en gemeenschapscentrum Wuustwezel | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Curieus vzw | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
RGO Gooreind | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
RGO Wuustwezel | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
Bloemencorso | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Lichtstoet | 5.000,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Heemkundige Kring Wesalia II | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 |
Vriendenkring Der Politieke Gevangenen | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Stichting Auschwitz | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Belgie-Canada vzw | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Erfgoedraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Sportraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Cyclocross Loenhout | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Sterke Peer triathlon | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | |
AMC | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
G-cross Molenbergen | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
K. Wuustwezel FC + Knappe Durvers | 0,00 | 1.215.000,00 | ||
Handicar (plateaufiets) | 4.800,00 | |||
Jeugdraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Scouts Gooreind | 30.000,00 | |||
Werkingskosten van de Scholengemeenschap | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Revalidatiecentrum Nieuwmoerse Steenweg | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Coda | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
De Schelp vzw | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 |
Clara Fey | 358,00 | 374,00 | 374,00 | 374,00 |
Heder vzw | 239,00 | 266,00 | 266,00 | 266,00 |
Zevenbergen (Emmaüs) | 331,00 | 398,00 | 398,00 | 398,00 |
St. Oda | 59,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Kadodder | 47,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
T Zwart Goor (Emmaüs) | 118,00 | 120,00 | 120,00 | 120,00 |
Emiliani | 59,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Ganspoel | 118,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Het Raster vzw | 47,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Mekanders | 106,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Piramime vzw | 18,00 | 18,00 | 18,00 | 18,00 |
Dienst Onthaalgezinnen Centrum | 400,00 | 400,00 | 400,00 | 400,00 |
Ouderen-Adviesraad | 3.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Raad voor Welzijn en Gezondheid | 6.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 |
Rode Kruis | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
Voor de nominatieve subsidies wordt voor subsidies boven de 1.250 EUR een financieel verslag gevraagd van het voorgaande jaar. Op die manier kan nagegaan worden of de uitgekeerde subsidie verantwoord wordt via de gerealiseerde uitgaven.
Andere subsidies kunnen enkel uitgekeerd worden via goedgekeurde subsidiereglementen of andere goedgekeurde besluiten.
Alle partijen zijn dit voorstel genegen doch:
Decreet Lokaal Bestuur
Voorstel van de N-VA:
Indien een organisatie/vereniging een niet te verzekeren schade lijdt en daarbij zijn inkomsten verliest, wordt het subsidiebedrag uitzonderlijk en eenmalig verdubbeld. Als voorbeeld nemen we de organisatie van De Lichtstoet. De subsidie van De Lichtstoet wordt in 2023 dan eenmalige verdubbeld.
Het voornoemde voorstel van de N-VA wordt niet goedgekeurd.
De gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen alsook het raadsbesluit van 8 januari 2019 maken melding van de einddatum van volgend schepenmandaat en melding van diegene die haar/hem zal opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat, zijnde:
Mandaat | Naam kandidaat-schepen | Einddatum | Naam opvolger(s) |
Eerste schepen | Mai Van Thillo | 31 december 2022 | Ilke Pompen |
Schepen Mai Van Thillo is dus vanaf 1 januari 2023 van rechtswege ontslagnemend en van rechtswege wordt zij opgevolgd door Ilke Pompen.
Ilke Pompen legt de decretaal voorziene eed ("Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen") af in openbare vergadering en in handen van de voorzitter-burgemeester.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 43 §4 en artikel 49 §1 eerste lid.
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Op 21 december 2018 werd een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen overhandigd aan de algemeen directeur.
Tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad op 8 januari 2019 werden de schepenen als volgt verkozen:
Mandaat | Naam kandidaat-schepen | Einddatum | Naam opvolger(s) |
Eerste schepen | Mai Van Thillo | 31 december 2022 | Ilke Pompen |
Tweede schepen | May Aernouts | Geen | Geen |
Derde schepen | Sus Vissers | 31 december 2021 | Pieter Cools |
Vierde schepen | Kris Van Looveren | Geen | Geen |
Vijfde schepen | Rit Luyckx | Geen | Geen |
Akte te nemen van het aantal schepenen voor de overige duurtijd van deze legislatuur, en zoals vastgelegd door het aantal voorgedragen schepenen op de ontvankelijke voordrachtsakte van 21 december 2018, met name vijf.
Akte te nemen van de eedaflegging van Ilke Pompen voor het schepenmandaat dat zij zal opnemen met ingang van 1 januari 2023, waarbij zij achteraan in de rangorde zal aansluiten met dienverstande dat de schepen/voorzitter BCSD laatste in rang blijft.
Met ingang vanaf 1 januari 2023 geldt volgende rangorde van de leden van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Wuustwezel:
Mandaat | Naam | Einddatum | Naam opvolger(s) |
Eerste schepen | May Aernouts | Geen | Geen |
Tweede schepen | Kris Van Looveren | Geen | Geen |
Derde schepen | Rit Luyckx | Geen | Geen |
Vierde schepen | Pieter Cools | Geen | Geen |
Vijfde schepen | Ilke Pompen | Geen | Geen |
Voorzitter BCSD | Katrin Kempenaers | Geen | Geen |
Gaat bij geheime stemming over tot de vervanging van bovengenoemde personen:
25 raadsleden nemen deel aan de stemming.
Elk raadslid verkrijgt één stembriefje.
Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld.
25 stembriefjes worden ingezameld.
De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;
Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje.
De voorgestelde vervangers behalen de volstrekte meerderheid van de stemmen.
Gelet op de uitslag van de stemming.
Decreet lokaal bestuur.
Op 21 december 2018 werd een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen overhandigd aan de algemeen directeur. In deze akte staat voor schepen Mai Van Thillo de einddatum van haar mandaat als schepen vastgesteld op 31 december 2022. Schepen Mai Van Thillo is dus vanaf 1 januari 2023 van rechtswege ontslagnemend en van rechtswege wordt zij opgevolgd door Ilke Pompen.
Het college van burgemeester en schepenen wenst vanaf 1 januari 2023 over te gaan tot het aanpassen van de bevoegdheden van de leden van het college met als gevolg dat dit ook invloed heeft op de vertegenwoordiging in de diverse intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Voor volgende mandaten zal er een wijziging doorgevoerd worden waarbij naast de huidige vertegenwoordiger ook de vervanger wordt voorgesteld:
Intergemeentelijk verband | AV Vertegenwoordiger | AV plaatsvervanger | Comité stemgerechtigd | Comité Raadgevend | RvB Vertegenwoordiger | RvB Plaatsvervanger |
Igean Stuurgroep Wonen |
Dieter Wouters |
Mai Van Thillo | ||||
VZW Toerisme Wuustwezel |
Thys Ruts Ilke Pompen
Bruno Fiesack |
Sus Vissers Pieter Cools
Jens Stoffelen | ||||
VZW Pleckske | May Aernouts Chil Brant Werner Vanden Eynden | |||||
VZW OVSG |
Rit Luyckx |
Mai Van Thillo | ||||
Scholengemeenschap Grens |
Rit Luyckx |
Mai Van Thillo | ||||
Noordertuin van Antwerpen | Dieter Wouters
Ilke Pompen | |||||
Projectvereniging Erfgoed |
Katrin Kempenaers
Harry Smeulders |
Mai Van Thillo
Bruno Fiesack | ||||
Projectvereniging JoNK |
Ilke Pompen |
Kris Van Looveren | ||||
ILV Lokaal Woonbeleid WEBB |
Dieter Wouters |
Mai Van Thillo |
Goedkeuring te verlenen aan volgende wijzigingen in de afvaardiging van de gemeente in diverse intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:
Intergemeentelijk verband | AV Vertegenwoordiger | AV plaatsvervanger | Comité stemgerechtigd | Comité Raadgevend | RvB Vertegenwoordiger | RvB Plaatsvervanger |
Igean Stuurgroep Wonen |
Dieter Wouters |
Mai Van Thillo | ||||
VZW Toerisme Wuustwezel |
Thys Ruts Ilke Pompen
Bruno Fiesack |
Sus Vissers Pieter Cools
Jens Stoffelen | ||||
VZW Pleckske | May Aernouts Chil Brant Werner Vanden Eynden | |||||
VZW OVSG |
Rit Luyckx |
Mai Van Thillo | ||||
Scholengemeenschap Grens |
Rit Luyckx |
Mai Van Thillo | ||||
Noordertuin van Antwerpen | Dieter Wouters
Ilke Pompen | |||||
Projectvereniging Erfgoed |
Katrin Kempenaers
Harry Smeulders |
Mai Van Thillo
Bruno Fiesack | ||||
Projectvereniging JoNK |
Ilke Pompen |
Kris Van Looveren | ||||
ILV Lokaal Woonbeleid WEBB |
Dieter Wouters |
Mai Van Thillo |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Deze grondoverdracht is een gevolg van het raadsbesluit van 24 maart 2016 waarbij besloten werd het wegentracé te aanvaarden.
In opdracht van de burgemeester heeft IGEAN Dienstverlening een akte van overdracht van onroerend goed voor openbaar nut opgesteld waarbij voornoemde percelen grond om niet worden overgedragen aan de gemeente Wuustwezel.
Decreet lokaal bestuur.
IGEAN Dienstverlening heeft in 2016 het project "Binnengebied Achter d'Hoven" ingediend.
Aansluitend hierop werden volgende beslissingen genomen:
Thans zijn deze werkzaamheden volledig beëindigd en kan er overgegaan worden tot grondoverdracht zoals voorzien in het raadsbesluit van 24 maart 2016.
Het verzamelplan van 8 maart 2016 van landmeter I. Van den Bergh van IGEAN, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem, geeft een overzicht van de af te stane gronden aan de gemeente.
Goedkeuring wordt verleend aan de hierbijgevoegde akte van overdracht van onroerend goed voor openbaar nut zoals deze zal verleden worden voor de burgemeester, m.b.t. percelen grond welke gelegen zijn in het "Binnengebied Achter d'Hoven" en eigendom van meerdere eigenaars, en dit ten kosteloze titel.
De overdracht geschiedt voor openbaar nut.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Mevr. M. Van Thillo, schepen en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Afschrift van dit besluit over te maken aan IGEAN Dienstverlening.
Het gemeentebestuur heeft de benaming "Maalderij" in openbaar onderzoek gelegd gezien er alhier een molen heeft gestaan waar graan gemalen werd. Een naam met "molen" moet alleszins vermeden worden gezien volgende straatnamen: Molenstraat, Moleneind, Molenheide, Molenakkerstraat, Molenbosweg, ...
Tijdens het openbaar onderzoek van 29 augustus 2022 tot en met 28 september 2022 zijn er geen bezwaarschriften toegekomen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Proces-verbaal van sluiting van 29 september 2022 van het onderzoek de commodo et incommodo.
Het college van burgemeester en schepenen heeft een groepswoningbouwproject goedgekeurd op de hoek van de Kalmthoutse Steenweg en Baan waarbij een nieuwe straat wordt aangelegd; er moet dus ook een straatnaam gegeven worden.
De regelgeving schrijft voor dat het gemeentebestuur het advies hieromtrent moet vragen van de gemeentelijke cultuurraad, vervolgens moet er een openbaar onderzoek gehouden worden.
De nieuwe straat gelegen in het groepswoningbouwproject aan de hoek Kalmthoutse Steenweg - Baan wordt de naam "Maalderij" gegeven.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan de bevoegde diensten.
De locatie aan de Kerkplaats is goed gelegen:
Decreet Lokaal Bestuur.
De banken stellen vast dat er steeds vaker digitaal wordt betaald en dat het aantal geldafhalingen op 10 jaar tijd gehalveerd is. Het gevolg is dat het aantal bankkantoren met geldautomaten sterk daalt; ook wordt er een onevenwichtige spreiding vastgesteld. Er is dus een behoefte aan een geoptimaliseerd cashnetwerk.
Batopin is een initiatief van de 4 grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. De bedoeling is om tegen eind 2024 geldautomaten verspreid te plaatsen zodat 95 % van de Belgen de mogelijkheid heeft om geld af te halen binnen een straal van 5 km rond de woonplaats. De spreiding gebeurt volgens de werkelijke behoeften en gewoonten (hierbij wordt gekeken naar de demografische factoren, de lokale behoeftes en cijfers van daadwerkelijk gebruik van cash). Batopin neemt het dagelijks beheer van de geldautomaten op zich en zal de komende jaren overal in België geldautomaten plaatsen op diverse locaties, zonder logo van de bank. De NV Batopin is thans bezig met de uitrol van deze neutrale geldautomaten (of Batopin CASH-automaten genaamd). Van zodra een CASH-automaat volledig operationeel is, zullen de deelnemende banken hun eigen automaat uitschakelen.
Over gans België wil men +/- 2.000 cashpunten plaatsen waarvan 2 in de gemeente Wuustwezel (m.n. te Gooreind en Wuustwezel-centrum).
Voor Gooreind werd er een lokatie aan de Kerkplaats bepaald.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorliggende concessieovereenkomst.
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde concessieovereenkomst af te sluiten met de NV Batopin, Sint-Lazaruslaan 10, 1210 Sint-Joost-ten-Node tot de plaatsing van een geldautomaat aan de Kerkplaats.
De voorzitter van de gemeenteraad, Dhr. Dieter Wouters, en de algemeen directeur, Dhr. Luc Loos, worden gemachtigd om voornoemde concessieovereenkomst te ondertekenen.
Het gemeentelijk aandeel van Wuustwezel bedraagt 4,80 % van het te financieren saldo 2023 van de hulpverleningszone Rand.
Het gemeentelijk aandeel voor de gemeente Wuustwezel bedraagt 985.271,00 euro. Dit wordt opgedeeld in een werkingstoelage van 752.888,00 euro en een investeringstoelage van 232.383,00 euro.
Decreet lokaal bestuur.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid art. 68.
Omzendbrief BB 2014 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, ABB, Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel van 5 september 2014 waarbij gemeld wordt dat vanaf 1 januari 2015 de brandweerzones actief worden.
De brandweerzone Rand bestaat uit 21 gemeenten. Elk van deze gemeenten doet jaarlijks een gemeentelijke bijdrage aan de brandweerzone volgens een vastgelegde verdeelsleutel, welke jaarlijks geactualiseerd wordt op basis van de meest recente gegevens.
De gemeenteraad heeft in zitting van 3 november 2014 goedkeuring verleend aan de overeenkomst af te sluiten tussen de prezone Rand en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten.
De zoneraad heeft in zitting van 25 november 2022 goedkeuring verleend aan de begroting 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
Het gemeentelijk aandeel voor de gemeente Wuustwezel bedraagt 985.271,00 euro. Dit wordt opgedeeld in een werkingstoelage van 752.888,00 euro en een investeringstoelage van 232.383,00 euro.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de jaarvergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Cipal.
Het lokaal bestuur is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 15 december 2022 om 16.00 uur organiseert Cipal een algemene vergadering. Deze algemene vergadering zal digitaal georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Met de e-mail van Cipal d.d. 31 oktober 2022 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 februari 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 31 oktober 2022, goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde dhr. Kris Van Looveren, schepen, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Dieter Wouters, burgemeester, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het komt de raad toe om de agendapunten goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de jaarvergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25.01.2021.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023 evenals aan de begroting 2023. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Aanvaarden toetreding welzijnsvereniging KINA
Met het besluit van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging KINA van 30.03.2022 drukt KINA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de welzijnsvereniging. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan de welzijnsvereniging
5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 21.12.2022 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 26.10.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 26.10.2022
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2023.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit, genomen in de raadszitting d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, en zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, schepen, reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 21 december 2022 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De vertegenwoordiger van de gemeente, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, schepen, die met een afzonderlijk besluit d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, werden benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 21 december 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Het komt de raad toe om de agendapunten goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023 evenals aan de begroting 2023. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van innovatieve projecten te garanderen, werd in eerste instantie gepland om ook in 2023 een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Gelet evenwel op de precaire financiële situatie waarin vele lokale besturen zich bevinden, o.m. ten gevolge van de energiecrisis en de kostenbesparingen die op alle bestuurlijke niveaus wordt gezocht, stelt de raad van bestuur voor om in 2023 uitzonderlijk geen bijdrage te vragen aan de deelnemers.
De overbrugging van één kalenderjaar (2023) is enkel mogelijk mits een tijdelijk sterk verminderde activiteit in het kader van innovatieve projecten en omdat het innovatiefonds een rollend fonds is en recurrente inkomsten worden toegevoegd uit de innovatieve projecten die in de reguliere werking werden opgenomen.
Een korte nota over de activiteiten 2022 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Aanvaarden toetreding welzijnsvereniging KINA
Met het besluit van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging KINA van 30.03.2022 drukt KINA de wens uit om toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de welzijnsvereniging. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan de welzijnsvereniging
5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De heer Sven Van Gysel werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Niel vervangen door mevrouw Kelly Breugelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.
De heer Karl Van Hoofstat werd als lid voor het OCMW Schelle in het adviescomité veiligheid vervangen door de heer Pieter Smits.
De heer Erwin Callens (OCMW Brasschaat) wordt voor de welzijnsvereniging KINA voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 21.12.2022 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023;
2. goedkeuren van de begroting 2023;
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage;
4. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA;
5. benoemen leden adviescomités.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 26.10.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal;
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 26.10.2022;
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2023;
4. de nota over het innovatiefonds.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit, genomen in de raadszitting d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, en zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, schepen, reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 21 december 2022 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De vertegenwoordiger van de gemeente, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, schepen, die met een afzonderlijk besluit d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, werden benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 21 december 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Er zijn aanpassingen gedaan in verschillende hoofdstukken:
Het reglement werd goedgekeurd op het vakbondsoverleg op 25 oktober 2022.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de instelling van een arbeidsreglement.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet lokaal bestuur.
Als schoolbestuur zijn we verplicht om een arbeidsreglement op te maken voor het personeel van het gemeentelijk onderwijs. Het huidige reglement werd voor het laatst gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2021. We volgen hierbij de richtlijnen van OVSG, de onderwijskoepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs.
Het bijgevoegde arbeidsreglement voor het gemeentelijke deeltijds kunstonderwijs wordt goedgekeurd.
Dit reglement vervangt het reglement dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2021.
Er zijn aanpassingen gedaan in verschillende hoofdstukken:
Het academiereglement is aangepast aan het sjabloon van het OVSG en de correcte wetgeving.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018.
Omzendbrief DKO/2018/03 van 20 augustus 2018 betreffende de inschrijvingen en toelatingsvoorwaarden in het deeltijds kunstonderwijs.
Als schoolbestuuur dient de gemeente een academiereglement op te maken voor de academies onder haar bevoegdheid. Het academiereglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders vast. Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat zij/hij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement. Dit reglement dient regelmatig vernieuwd te worden, waarbij we rekening houden met de richtlijnen en modellen van OVSG, de onderwijskoepel van steden en gemeenten.
Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd. Het zal in werking treden vanaf 1 september 2022. Het bestaande academiereglement wordt vanaf dan opgeheven.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In de raadszitting van 26 oktober 2020 werd het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het invoeren van een schoolstraat in de Kloosterstraat, goedgekeurd.
Er werd vastgesteld dat er nog regelmatig voertuigen via het Gemeentepark in de Kloosterstraat (deel binnen de schoolstraat) reden.
Het lijkt aldus aangewezen om de schoolstraat uit te breiden zodat het kruispunt Gemeentepark-Kloosterstraat hierin is opgenomen.
Dit reglement heft alle voorgaande verkeersmaatregelen op in de schoolstraat ingericht in de Kloosterstraat en het Gemeentepark.
Naar aanleiding van de schoolstraat in de Kloosterstraat - Gemeentepark zijn volgende verkeersmaatregelen van kracht vanaf 07/12/2022.
Op schooldagen:
maandag tot vrijdag tussen 08u15 en 08u40
maandag – dinsdag – donderdag – vrijdag tussen 15u10 en 15u30
woensdag tussen 12u05 en 12u30
wordt er een schoolstraat gecreëerd in de Kloosterstraat - Gemeentepark.
Deze worden afgebakend als volgt:
Kloosterstraat:
Gemeentepark:
Elke toegang tot de ‘schoolstraat’ wordt gesignaleerd met rood-wit hekken voorzien van een bord C3 alsook een informatief bord met de vermelding ‘schoolstraat’ en de tijdstippen die er van kracht zijn.
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 7 december 2022.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Wuustwezel aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
Akkoord van Parijs 2015.
Europese Green Deal 2050.
Burgemeestersconvenant 2030.
Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021 - 2030.
Decreet lokaal bestuur.
Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992.
Internationaal verdrag van Kyoto van 1997.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Wuustwezel van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 28 augustus 2021.
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Gelet op het gemeentelijk klimaatactieplan, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 september 2022;
De gemeenteraad besluit het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Wuustwezel de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen
De gemeente Wuustwezel verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Wuustwezel doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Wuustwezel stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 6 januari 2023 wordt ten voordele van gemeente Wuustwezel een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 100 EUR |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Wuustwezel voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Wuustwezel bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Wuustwezel verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Wuustwezel bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Wuustwezel doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Wuustwezel, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Wuustwezel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 6 januari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.