Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 30/05/2022 - 21:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_RMW_00004 - Verslag vorige vergadering.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
1.

2022_RMW_00004 - Verslag vorige vergadering.

2022_RMW_00004 - Verslag vorige vergadering.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op het verslag van de vorige vergadering.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.

2.

2022_RMW_00031 - Vaststelling jaarrekening 2021.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2.

2022_RMW_00031 - Vaststelling jaarrekening 2021.

2022_RMW_00031 - Vaststelling jaarrekening 2021.

Motivering

Motivering

Alle verplichte schema's en bijhorende toelichting zitten vervat in het document van de jaarrekening.

Ook de verplichte rapportage door de financieel directeur over o.m. het verlenen van visums, debiteurenbeheer, thesaurietoestand en financiële risico's, zoals bepaald in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, zit mee in de jaarrekening.

Juridische grond

Gelet op het decreet lokaal bestuur, zoals gewijzigd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De jaarrekening van het lokaal bestuur voor het jaar 2021 wordt ter vaststelling voorgelegd. Deze rekening is opgesteld volgens de regelgeving inzake de nieuwe beleids- en beheerscyclus (“BBC 2020”) zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Zowel gemeente als OCMW stellen eerst elk hun deel vast, waarna de gemeenteraad de rekening in zijn geheel vaststelt.

De rekening werd opgemaakt door de financieel directeur en bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Eveneens zit de verplichte rapportage van de financieel directeur aan de raad mee in de jaarrekening.

Het ontwerp van de rekening werd minstens 14 dagen voor de vergadering aan ieder raadslid bezorgd.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De jaarrekening en bijhorende documentatie van het dienstjaar 2021 voor het gedeelte van het OCMW wordt als volgt vastgesteld:

Het budgettair resultaat van de rekening 2021 is:

I. Exploitatiesaldo

5.071.503,90

II. Investeringssaldo

-5.080.148,64

III. Saldo exploitatie en investeringen

-8.644,74

IV. Financieringssaldo

-857.636,76

V. Budgettair resultaat van het boekjaar

-866.281,50

VI. Gecumuleerde budgettair resultaat vorig boekjaar

8.238.738,54

VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

7.372.457,04

IX. Beschikbaar budgettair resultaat

7.372.457,04


De autofinancieringsmarge van de rekening 2021 is:

I. Exploitatiesaldo

5.071.503,90

II. Netto periodieke aflossingen

1.070.242,38

III. Autofinancieringsmarge

4.001.261,52

 

De volledige jaarrekening dienstjaar 2021 van Wuustwezel en de bijhorende documentatie maken deel uit van dit besluit.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportage van de financieel directeur over o.m. het toekennen van visums, debiteurenbeheer, thesaurietoestand en financiële risico's, zoals bepaald in 177 van het decreet lokaal bestuur, welke vervat zit in de bijgevoegde jaarrekening.

3.

2022_RMW_00032 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
3.

2022_RMW_00032 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.

2022_RMW_00032 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW met betrekking tot de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.

Motivering

Motivering

Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de jaarvergadering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Cipal.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

Op donderdag 23 juni 2022 om 16.00 uur organiseert Cipal een algemene vergadering. Deze algemene vergadering kan fysisch en vanop afstand gevolgd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s);
  2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021;
  3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021;
  4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021;
  5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021;
  6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021;
  7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding; 
  8. Vervanging bestuurder; 
  9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Met het schrijven van Cipal d.d. 3 mei 2022 werd OCMW Wuustwezel opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan de gemeente.

De OCMW-raad heeft in zitting van 25 februari 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:

  • Dhr. Kris Van Looveren, schepen, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal;
  • Dhr. Dieter Wouters, burgemeester, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Cipal.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022, zoals overgemaakt per schrijven d.d. 3 mei 2021 goedgekeurd, zijnde: 

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s);
  2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021;
  3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021;
  4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021;
  5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021;
  6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021;
  7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding; 
  8. Vervanging bestuurder; 
  9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het OCMW, zijnde dhr. Kris Van Looveren, schepen, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Dieter Wouters, burgemeester, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

4.

2022_RMW_00033 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
4.

2022_RMW_00033 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022.

2022_RMW_00033 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022.

Motivering

Motivering

Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 24 juni 2022. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN dienstverlening.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Algemeen

Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.


Jaarverslag en jaarrekening

Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

 

Bedrijfsrevisor

Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.
De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar. 


Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24 juni 2022 om 18.30 uur te organiseren in 's Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

  1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
  2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021;
  3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021;
  4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.

Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 5 mei 2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24 juni 2022 aan alle deelnemers bezorgd.

Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

  1. uittreksels uit de beslissingen van de 462ste raad van bestuur van 4 mei 2022
  2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
  3. het jaarverslag 2021 met de jaarrekening 2022.

Gelet op het voorstel om alle agendapunten samen te behandelen op de gemeenteraad van mei 2022.

De OCMW-raad heeft met een afzonderlijk besluit, genomen in de gemeenteraadszitting d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, en zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, raadslid, reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die op 24 juni 2022 om 18.30 uur zal gehouden worden in 's Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

  1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
  2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021;
  3. Goedkeuren van de jaarrekening 2021;
  4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het OCMW, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, raadslid, die met een afzonderlijk besluit d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, werden benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni  2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

Artikel 3

Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

5.

2022_RMW_00034 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; Mai Van Thillo, Schepen; May Aernouts, Schepen; Sus Vissers, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Pieter Cools, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Amber Vermeiren, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Wim Vorsselmans, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans, Raadslid; Werner Vanden Eynden; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
5.

2022_RMW_00034 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022.

2022_RMW_00034 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022.

Motivering

Motivering

Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN dienstverlening.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Algemeen

Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

Jaarverslag en jaarrekening

Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

 

Bedrijfsrevisor

Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.
De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar. 


Benoemen bestuurder - raad van bestuur

Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

Einde 2021 heeft Harry Debrabandere, burgemeester Lint, al zijn mandaten beëindigd waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.

De gemeenteraad van Lint heeft Rudy Verhoeven voorgedragen als kandidaat-bestuurder.

De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 24.06.2022.

 

Benoemen leden adviescomités 

Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling. 
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

De leden van de adviescomités worden benoemd door de algemene vergadering. 


Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

De raad van bestuur van 4 mei 2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24 juni 2022 om 18.30 u te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.

De dagorde werd als volgt vastgelegd:

    1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021

    2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2021

    3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2021

    4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2021.

    5.  Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 5 mei 2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24 juni 2022 aan alle deelnemers bezorgd.

Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

  1. uittreksels uit de beslissingen van de 165ste raad van bestuur van 4.05.2022
  2. het jaarverslag 2021 met de jaarrekening 2021.

Gelet op het voorstel om alle agendapunten samen te behandelen op de gemeenteraad van mei – juni 2022.

De OCMW-raad heeft met een afzonderlijk besluit, genomen in de gemeenteraadszitting d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, en zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, raadslid, reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24.06.2022 om 18.30 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2020

4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

5.  Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het OCMW, zijnde dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde dhr. Sus Vissers, raadslid, die met een afzonderlijk besluit d.d. 25 februari 2019 en 28 september 2020, werden benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

Artikel 3

Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.