Beoordeling:
In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot opneming van een deel van het gemeentelijk wegennet geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve moet voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst worden:
• Artikel 3
Door de inplanting van de gebouwen en het voorzien van een gezamenlijke inrit naar de ondergrondse garage is er 1 functionele inrit aanwezig. De andere toegangen tot het perceel worden afgesloten met breekpalen zodat deze enkel toegankelijk zijn voor de brandweer, voor verhuizen en voor trage weggebruikers. Een traditionelere invulling van de projectzone zou resulteren in een veelvoud aan inritten met de daarbij mogelijke conflicten. De nieuwe trage verbinding kent geen opmerkelijke conflictpunten. De aansluiting van de door de aanvrager gewenste ontwikkeling doorstaat de toets van de doelstelling van het Gemeentewegendecreet aangezien de ontsluiting van de voorgestelde ontwikkeling als veilig kan worden beschouwd:
• Artikel 4
1° Door het aanleggen van de nieuwe gemeenteweg wordt een nieuwe trage verbinding gerealiseerd. Er wordt een trage as richting de Testersdreef gerealiseerd, alsook voorziet de nieuwe ‘brandweg’ een trage verbinding waardoor fietsers in bepaalde richtingen het kruispunt van de Oude Baan en de Goorbosstraat kunnen vermijden.
2° De aanvrager motiveert dat de voorziene gemeenteweg conform de besprekingen met de Gemeente Wuustwezel wordt voorgesteld om de trage assen te realiseren. De voorliggende aanvraag werd voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel.
3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico.
4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief beperkt.
5° Het voorgestelde ontwerp is conform de beleidsvisie van de Gemeente Wuustwezel daar een veilige verbinding voor de zwakke weggebruikers gerealiseerd zal worden.
Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Het eerste openbaar onderzoek met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 27 januari 2022 tot en met 25 februari 2022. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften beschrijven verschillende elementen die betrekking hebben op de toepassing van het Gemeentewegendecreet:
•Betreffende de parkeerbehoefte:
Verschillende bezwaarschriften bespreken het feit dat er onvoldoende parkeerplaatsen voorzien worden of dat er enigszins onduidelijkheid is over de parkeerbehoefte. Binnen de Gemeente Wuustwezel is het de norm dat er 1,5 parkeerplaats per appartement voorzien wordt. Het betreft een ongeschreven regel, waarbij wordt uitgegaan van 1 parkeerplaats voor de bewoner(s) en 0,5 parkeerplaats voor bezoekers. Voor ééngezinswoningen geldt er geen norm. In voorliggende project worden 20 appartementen en 14 ééngezinswoningen voorzien. Conform de norm dienen er dus 30 parkeerplaatsen voor de appartementen en 14 voor de ééngezinswoningen voorzien worden. Er kan ook door het verplicht voorzien in een deelwagen een deel opgevangen worden.
De aanvraag voorziet 45 ondergrondse parkeerplaatsen (waarvan 11 in garagebox). Op deze manier wordt er in ieder geval voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners, zijnde minstens 34 parkeerplaatsen. Conform bovengenoemde norm, dienen er bijkomend 10 bezoekersparkeerplaatsen te worden voorzien. Hier voldoet de aanvraag dan ook aan, met 11 bijkomende parkeerplaatsen. Hiervan dient 1 parkeerplaats te worden voorzien voor een deelwagen, welke in beheer is van de vereniging van mede-eigenaars. Bovendien is de site ook vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Op 5 minuten wandelen van de site bevindt zich een bushalte, waar vandaan 3 lijnen vertrekken:
- lijn 444: Wuustwezel - Essen
- lijn 445: Kalmthout - Brasschaat
- lijn 640: Loenhout - Antwerpen
Op basis van bovenstaande, dient er te worden geoordeeld dat de aanvraag beschikt over voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein.
De parkeerbehoefte dient bovendien te worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de stedenbouwkundige aanvraag.
•Betreffende de parkeermogelijkheden op het openbaar domein (Oude Baan, Goorbosstraat en Kerkplein)
De bezwaarindieners uiten hun bezorgdheid over de parkeerdruk op de voorliggende wegen en de verkeersveiligheid. Gelet op bovenstaande dient er te worden beoordeeld dat de aanvraag voldoende parkeerplaatsen voorziet op eigen terrein. De parkeerbehoefte op openbaar domein en de daar bijhorende verkeerssituatie, dient te worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de stedenbouwkundige aanvraag.
•Betreffende het afsluiten van de brandweg
De bezwaarindiener geeft aan dat de brandweg dient te worden afgesloten om te voorkomen dat de weg wordt gebruikt als doorgangsweg of parkeergelegenheid. Dit bezwaar zal worden weerhouden. De brandweg dient te worden afgesloten door middel van paaltjes (met een tussenafstand van 1,50 m) en enkel toegankelijk te zijn voor de hulpdiensten, welke een bijzondere machtiging genieten, en de zwakke weggebruikers. De brandweg mag in geen geval worden gebruikt als parkeerplaats. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om voor deze buurtweg een verkeersreglement op te stellen.
•Betreffende de trage verbinding Testersdreef
De bezwaarindiener geeft aan dat de Testersdreef dood loopt en hier geen plan van aanpak voorhanden is. Inmiddels werd op dit punt reeds een oplossing geboden door het indienen van een nieuwe project inhoud versie. De trage weg zal zo worden aangesloten op de achtergelegen wegenis, met gelijke naam Testersdreef.
Het tweede openbaar onderzoek, in kader van het aanvaarde wijzigingsverzoek, met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 12 mei 2022 tot en met 10 juni 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.
De aanvraag voorziet de overdracht naar het openbaar domein van het oranje traject van 314 m² en de vastlegging van de rooilijn zoals vastgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan dd. 11 mei 2022.
De aanvraag voorziet de vastlegging van de rooilijn voor wat betreft de te realiseren gemeenteweg in private eigendom (rode arcering) en de rooilijn met betrekking tot het groene traject ter eventueel verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De gemeenteraad,
De aanvraag gekend als omgevingsproject (OMV_2021195157) werd ingediend door Steen Vastgoed NV.
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening; Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:
“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
• de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
• de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
• beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
• de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
• de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:
Artikel 3 (01/09/2019 - …)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 (01/09/2019 - …)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Overwegende de aanleiding en de context:
De aanvraag gekend als OMV_2021195157 werd ingediend door Steen Vastgoed NV ter plaatse Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN bij de gemeente Wuustwezel op 23 december 2021.
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan gelegen in woongebied
De omgevingsaanvraag beoogt het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van 20 appartementen met een ondergrondse parkeergarage en 14 ééngezinswoningen, de aanleg van een gemeenteweg en het uitvoeren van infrastructuurwerken waarbij eveneens:
• De bestaande gracht plaatselijk verlegd wordt i.f.v. de nieuwe bebouwing. alsook wordt deze op 2 plaatsen overwelfd ifv de nieuwe groenaanleg en wandelpaden.
• een wegenis wordt aangelegd;
• toekomstig openbaar domein wordt ingericht.
Het voorliggende project kent verschillende aspecten dewelke onderhevig zijn aan de toepassing van het decreet Gemeentewegen, allen hebben te maken met de door de aanvrager wenselijke realisatie van het project.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan gevoegd, waar in drie kleuren trajecten werden uitgezet:
•Betreffende de oranje arcering met betrekking tot de Testersdreef
Dit traject dient te worden overdragen naar het openbaar domein om de trage verbinding tot stand te brengen van de Oude Baan en Goorbosstraat naar de Testersdreef. Het betreft een traject van 314 m².
•Betreffende de rode arcering met betrekking tot de buurtweg/brandweg
Dit traject betreft de juridische vastlegging van een buurtweg, waarbij de rooilijn reeds wordt ontworpen, maar waarbij de gronden in private eigendom blijven. Het opzet van de ontwikkelaar is om een wegenis te realiseren dat deels dienst doet als brandweg en deels als trage verkeersas.
•Betreffende de groene arcering aan de Oude Baan en de Goorbosstraat
Dit traject betreft de eventuele toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen aan het openbaar domein. Het betreft eveneens een louter ontworpen rooilijn met het oog op een eventuele toekomstige verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad. Het betreft een traject van 234 m².
§1. De rooilijn voor het gedeelte van de Testersdreef (oranje arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
§ 2. De rooilijn voor de te realiseren buurtweg (rode arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
§ 3. De rooilijnen voor het gedeelte Oude Baan en Goorbosstraat (groene arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) worden vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 11 mei 2022 (oranje arcering) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 20 appartementen met een ondergrondse parkeergarage en 14 ééngezinswoningen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) goed.
Het oranje traject kan worden beschreven als 314 m² groot, en voorzien ter realisatie van de trage verbinding van de Testersdreef, bestemd voor gratis grondafstand. Dit gedeelte zal gratis worden afgestaan aan gemeente Wuustwezel om gevoegd te worden bij het openbaar domein. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn van de Testersdreef juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.
De ontwikkelaar dient een negatief bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.
De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het gemeentebestuur van Wuustwezel of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste realisatie van de voorziene bebouwing binnen het groepswoningbouwproject te gebeuren en dit voorafgaand aan de aanvang van de werken.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de ontwikkelaar.
De ontwikkelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de gemeente Wuustwezel om aan te tonen dat deze voorwaarde werd nageleefd.
§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.
§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: