Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 23 juni 2022.
De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, Mai Van Thillo, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Ilke Pompen, Roger Aernouts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren en Jan Cools) en 10 stemmen onthouding (Koen Van Putte, Amber Vermeiren, Jens Stoffelen, Werner Vanden Eynden, Carrera Neefs, Petra Laccroix, Helga Hoeymans, Bruno Fiesack, Jasmijn Meirsman en Wim Vorsselmans).
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457
| 2.084.986
| 438.514
| 373.030
| 75.464
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | -1.505.274 | -88.719 | 3.085 | 206.576
|
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur en bijgevolg ook voor heel het lokaal bestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022, voor het gedeelte van de gemeente.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022, voor het gedeelte van het OCMW.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 22 juni 2022.
Goedkeuring wordt verleend aan de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 tot goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 6 dienstjaar 2022, voor het gedeelte van dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022, voor heel het lokaal bestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457 | 2.084.986
| 438.514
| 373.030
| 75.464
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | -1.505.274 | -88.719 | 3.085 | 206.576
|
Door overheidsopdrachten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen kan er sneller en soepeler gehandeld worden, gelet op de frequentie van vergaderen van raad en college.
De drempels voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten liggen vanaf 1 januari 2022 op 140.000,00 EUR exclusief btw voor leveringen, werken en de meeste diensten.
Aangezien het meerjarenplan 2020-2025 werd aangepast is het nodig om ook deze nominatieve lijst van investeringen te actualiseren.
Artikel 41, 8° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan.
Artikel 41, 10° a) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de opdracht past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’, vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
Artikel 41, 10° b) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor een overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
KB van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 waarin het begrip "dagelijks bestuur" werd vastgesteld.
Op de gemeenteraad van 27 april 2020 werd bepaald wat het begrip "dagelijks bestuur" inhoudt.
Een van de elementen van het dagelijks bestuur is dat de plaatsingsprocedure, bepaling van de voorwaarden, toekenning en uitvoering voor overheidsopdrachten die de drempel voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten voor leveringen, werken en de meeste diensten, overschrijden, kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen via een nominatieve lijst.
Op de gemeenteraad van 6 december 2021 werd een nominatieve lijst van de investeringen in meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
De nominatieve lijst met investeringen die onder het begrip "dagelijks bestuur" vallen wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving investering | Raming investering in mjp 2020-2025 |
GLS De Wissel verbouwing - studiekost en ontwerp | € 249.641 |
GLS De Wissel verbouwing - bouwwerken | € 4.553.929 |
Nieuw gemeentehuis - studiekost en ontwerp | € 50.000 |
Kapel Sint-Quirinus - bouwwerken | € 320.000 |
Schoolomgeving Boomgaard - wegenwerken | € 161.000 |
Fietspad Sint-Lenaartseweg (centrum tot brug) - wegenwerken | € 870.000 |
Fietspad Sint-Lenaartseweg (brug tot Brecht) - onteigeningen | € 800.000 |
Noordheuvel - Oud Gooreind - Boterdijk - Akkerveken - wegenwerken | € 633.000 |
Schoolomgeving De Wissel - wegenwerken | € 459.000 |
Dorpsstraat-Kampweg-Biest - fietspad | € 280.000 |
Zavelbergen - Zavelstraat - wegenwerken | € 158.000 |
Slijkstraat - Kruisweg - wegenwerken | € 400.000 |
Heraanleg Biest - wegenwerken | € 560.000 |
Herstellen van gemeentewegen incl. vervangen betonplaten, goten en grasdals | € 500.000/jaar (€ 550.000 in 2022) |
Heraanleg Pastoriestraat - wegenwerken | € 180.000 |
Aankoop vrachtwagen | € 225.000 |
Renovatie dak en lichtstraat brandweerkazerne | € 175.000 |
extra bomen aanplanten | € 410.000 over 6 jaar |
Verbeteringswerken Gemeentebos aan o.m. voetpaden | € 270.000 |
Warmtepomp bibliotheek | € 207.000 |
Warmtepomp magazijn | € 110.000 |
Weg- en rioleringswerken Schaapsdijk en Korte Gasthuisstraat | € 250.000 |
Verharding hoofdassen woongebied met bosrijk karakter | € 1.232.000 |
Aanleg fietspad Bruidsweg | € 300.000 |
Voor de overheidsopdrachten die onder het begrip 'dagelijks bestuur' vallen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden, de toekenning en de uitvoering van de overheidsopdrachten, binnen de geldende regelgeving inzake de wet op overheidsopdrachten en het decreet van lokaal bestuur.
Via de nominatieve subsidies wenst het bestuur de verenigingen te ondersteunen voor hun bijdrage aan de gemeenschap.
Artikel 41, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de nominatieve subsidies.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
In het verleden werden nominatieve subsidies toegekend aan verenigingen die niet onderhevig zijn aan de goedgekeurde subsidiereglementen of overeenkomsten.
De nominatieve subsidies worden steeds meegedeeld in de aanpassing van het meerjarenplan, maar vereisen ook een apart raadsbesluit.
Op de gemeenteraad van 27 juni is de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, Mai Van Thillo, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Ilke Pompen, Roger Aernouts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren en Jan Cools), 8 stemmen onthouding (Koen Van Putte, Amber Vermeiren, Jens Stoffelen, Werner Vanden Eynden, Helga Hoeymans, Bruno Fiesack, Jasmijn Meirsman en Wim Vorsselmans) en 2 stemmen tegen (Carrera Neefs en Petra Laccroix).
De lijst met nominatieve subsidies vallen wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving | Subsidie 2022 | Subsidie 2023 | Subsidie 2024 | Subsidie 2025 |
Mondiale Raad | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 |
Gastvrij Wuustwezel | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Amnesty International | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Belgische Rode Kruis | 800,00 | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Broederlijk Delen | 5.350,00 | 5.525,00 | 5.700,00 | 5.875,00 |
11.11.11. | 7.500,00 | 7.750,00 | 8.000,00 | 8.250,00 |
Consortium 12-12 (crisis Oekraïne) | 10.000,00 | |||
Poezennestje Adma vzw | 150,00 | 150,00 | 150,00 | 150,00 |
Canina | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (SAVE-charter) | 215,00 | 215,00 | 215,00 | 215,00 |
Raad voor Lokale Economie | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
Toerisme Wuustwezel | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 |
Veeprijskamp (Veebond Vrv) | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Agro Beheersgroep Waterconserveringsproject | 405,00 | 405,00 | 405,00 | 405,00 |
Culturele Raad | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Beheersorgaan van de bibliotheek en gemeenschapscentrum Wuustwezel | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Curieus vzw | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
RGO Gooreind | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
RGO Wuustwezel | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
Bloemencorso | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Lichtstoet | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Heemkundige Kring Wesalia II | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 |
Vriendenkring Der Politieke Gevangenen | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Stichting Auschwitz | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Belgie-Canada vzw | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Erfgoedraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Sportraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Cyclocross Loenhout | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
AMC | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
G-cross Molenbergen | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
K. Wuustwezel FC + Knappe Durvers | 1.215.000,00 | |||
Jeugdraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Scouts Gooreind | 30.000,00 | |||
Werkingskosten van de Scholengemeenschap | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Revalidatiecentrum Nieuwmoerse Steenweg | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Coda | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
De Schelp vzw | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 |
Clara Fey | 358,00 | 374,00 | 374,00 | 374,00 |
Heder vzw | 239,00 | 266,00 | 266,00 | 266,00 |
Zevenbergen (Emmaüs) | 331,00 | 398,00 | 398,00 | 398,00 |
St. Oda | 59,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Kadodder | 47,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
T Zwart Goor (Emmaüs) | 118,00 | 120,00 | 120,00 | 120,00 |
Emiliani | 59,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Ganspoel | 118,00 | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Het Raster vzw | 47,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Mekanders | 106,00 | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Piramime vzw | 18,00 | 18,00 | 18,00 | 18,00 |
Dienst Onthaalgezinnen Centrum | 400,00 | 400,00 | 400,00 | 400,00 |
Ouderen-Adviesraad | 3.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Raad voor Welzijn en Gezondheid | 6.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 |
Rode Kruis | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
Voor de nominatieve subsidies wordt voor subsidies boven de 1.250 EUR een financieel verslag gevraagd van het voorgaande jaar. Op die manier kan nagegaan worden of de uitgekeerde subsidie verantwoord wordt via de gerealiseerde uitgaven. Voor 2022 zal uitzonderlijk echter ook bij onvoldoende uitgaven de volledige nominatieve subsidie uitgekeerd worden omdat in 2021 niet voor alle verenigingen een normaal werkingsjaar kon afgewerkt worden wegens de coronacrisis.
Andere subsidies kunnen enkel uitgekeerd worden via goedgekeurde subsidiereglementen of andere goedgekeurde besluiten.
Het is op dit moment bijna niet meer mogelijk om niet digitaal te werken bij een aanvraag van dienstverlening of het nakijken van een lopend dossier. Te vaak hebben maatschappelijk kwetsbare groepen nog steeds geen toegang tot deze kanalen, waardoor ze rechten mislopen.
Met digibanken willen we hieraan werken om ook de maatschappelijk kwetsbare doelgroepen volledig te laten participeren in onze maatschappij.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Er werd een voortraject gelopen om het project digibanken voor te bereiden. hiervoor gaf het lokale bestuur van 25 oktober 2021 zijn goedkeuring. Met de leden-besturen van SELAB en een aantal partners (agentschap integratie en inburgering, VDAB, LIGO, BEEGO) werd onderzocht hoe we dit project best invullen. De bedoeling van digibanken is om maatschappelijk kwetsbare groepen toe te leiden tot digitalisering via laagdrempelige plekken en werkmethodes, waar de doelgroep verder wordt geholpen. In Wuustwezel zal dit voornamelijk via de lokale dienstencentra en de bibliotheek gebeuren.
Akkoord te gaan met de projectaanvraag "Digibank SELA@B" en een samenwerkingsovereenkomst hiervoor af te sluiten met SELAB.
Het is gewenst over te gaan tot de oprichting van een dienst gemeenschapswachten-vaststellers gezien dit een meerwaarde is voor de gemeenschap. We denken hierbij aan:
Aan de gemeenteraad van Wuustwezel komt het toe om:
Wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten-vaststellers en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet
Ministerieel Besluit van 7 december 2008 betreffende de werkkleding en het embleem van de gemeenschapswachten-vaststellers
Koninklijk Besluit van 15 mei 2009 tot bepaling van de opleidingsvoorwaarden waaraan de gemeenschapswachten-vaststellers moeten voldoen, evenals de modaliteiten tot aanwijzing van de opleidingsinstellingen en tot erkenning van de opleidingen
PREV 32: Omzendbrief waarbij uitleg verschaft wordt bij de functie van de gemeenschapswacht en bij de instelling van de dienst gemeenschapswachten-vaststellers
Wet van 30 januari 2014 tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten-vaststellers en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet
Koninklijk Besluit van 19 december 2021 en Koninklijk Besluit van 13 januari 2016 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 mei 2009 tot bepaling van de opleidingsvoorwaarden waaraan de gemeenschapswachten-vaststellers moeten voldoen, evenals de modaliteiten tot aanwijzing van de opleidingsinstellingen en tot erkenning van de opleidingen
Wet van 30 juli 2018 tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten-vaststellers en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet wat de opleiding betreft
Wet van 15 juli 2018 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken
Binnen het politiecollege van de PZ Grens werd afgesproken om op te starten met gemeenschapswachten-vaststellers met als doel:
De gemeente Essen is organiserende gemeente en trekt verder het dossier.
De gemeenteraad van Essen heeft in zitting van 31 mei 2022 volgende besluiten genomen:
Om een dienst gemeenschapswachten-vaststellers op te richten moet het organogram en de personeelsformatie aangepast worden.
Om deze dienst te kunnen inrichten moet het organogram en de personeelsformatie gewijzigd worden. In de personeelsformatie zullen 6 VTE gemeenschapswachten-vaststellers voorzien worden (C1-C3, contractueel).
Aangezien de leiding van deze dienst niet aan een externe partner mag worden toevertrouwd, zal de dienst gemeenschapswachten-vaststellers toegevoegd worden aan de afdeling interne organisatie en veiligheid onder de rechtstreekse leiding van het afdelingshoofd.
Om een dienst gemeenschapswachten-vaststellers op te richten moet het organogram en de personeelsformatie aangepast worden.
Om deze dienst te kunnen inrichten moet het organogram en de personeelsformatie gewijzigd worden. In de personeelsformatie zullen 6 VTE gemeenschapswachten-vaststellers voorzien worden (C1-C3, contractueel).
De gemeenschapswachten-vaststellers zullen evenredig ingezet worden in elk van de 3 gemeenten op het grondgebied van PZGrens.
De totale kost van de werking van de gemeenschapswachten-vaststellers zal evenredig gedragen worden door de 3 gemeenten. De financiering van de gemeenschapswachten-vaststellers wordt ook geregeld binnen de financiering van de politiezone Grens. De nodige afspraken hierrond worden opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenschapswachten-vaststellers zullen evenredig ingezet worden in elk van de 3 gemeenten op het grondgebied van PZGrens.
Hiertoe zijn afspraken nodig rond activiteiten, werkterrein, aansturing en samenwerking.
Deze afspraken hierrond worden opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 9 van de wet van 15 mei 2007 tot de instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van art. 119 bis van de nieuwe gemeentewet stelt dat de organiserende gemeente een reglement van inwendige orde bepaalt waarin zij de deontologische regels vastlegt waaraan de gemeenschapswachten-vaststellers moeten voldoen en waarin de uitoefeningsregels van hun activiteiten nader worden bepaald.
Over dit reglement hebben ook de partners uit het syndicaal overleg advies gegeven.
Besloten wordt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Essen, Kalmthout en Wuustwezel voor de inzet van de gemeenschapswachten-vaststellers goed te keuren als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Essen , gemeente Kalmthout en gemeente Wuustwezel voor de inzet van de gemeenschapswachten-vaststellers op het grondgebied van PZ Grens
Overeenkomst tussen gemeentebestuur Essen, gemeentebestuur Kalmthout en gemeentebestuur Wuustwezel
Tussen:
Organiserende gemeente:
Het gemeentebestuur Essen, vertegenwoordigd door Ludo Somers, voorzitter, en Ivan Kockx, algemeen directeur, met zetel Heuvelplein 23 te 2910 Essen,
En
Begunstigde gemeente:
Het gemeentebestuur Kalmthout, vertegenwoordigd door Lukas Jacobs, burgemeester, en Vincent Gabriëls, algemeen directeur, met zetel Kerkeneind 13 te 2920 Kalmthout,
En
Begunstigde gemeente:
Het gemeentebestuur Wuustwezel, vertegenwoordigd door Dieter Wouters, burgemeester, en Luc Loos, algemeen directeur, met zetel Gemeentepark 1 te 2990 Wuustwezel,
Onder wetgeving:
Wordt overeengekomen dat:
Artikel 1:
De dienst gemeenschapswachten-vaststellers van organiserende gemeente Essen kunnen hun activiteiten uitoefenen op het grondgebied van de begunstigde gemeenten Kalmthout en Wuustwezel.
Artikel 2:
De organiserende gemeente Essen zorgt ervoor dat de gemeenschapswachten-vaststellers evenredig worden ingezet in elk van de drie gemeenten voor de uitvoering van hun taken.
Artikel 3:
De gemeenschapswachten aangewezen als vaststellende ambtenaar door de organiserende gemeente Essen kunnen optreden als vaststellend ambtenaar van inbreuken die aanleiding kunnen
geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie op het grondgebied van de twee begunstigde gemeenten Kalmthout en Wuustwezel behorend tot de Politiezone Grens, overeenkomstig de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inzonderheid Artikel 21, § 1, 1°.
Artikel 4:
De begunstigde gemeenten verbinden er zich toe alle nuttige informatie die kan bijdragen tot een efficiënte inzet van de gemeenschapswachten-vaststellers, te verschaffen aan de organiserende gemeente en de contactpersoon voor de gemeenschapswachten-vaststellers bij de Politiezone Grens, zijnde de teamchefs van project- en sectorwerking en/of de adjunct-korpschef.
Artikel 5:
Omdat de inzet van de gemeenschapswachten-vaststellers evenredig is over de drie gemeenten en omdat deze drie gemeenten ook samen het grondgebied van de Politiezone Grens vormen, wordt de totale kost van de werking van de gemeenschapswachten-vaststellers evenredig financieel gedragen door drie gemeenten en geregeld binnen de financiering van de Politiezone Grens.
Artikel 6:
Deze overeenkomst gaat in op de datum van aanstelling van de gemeenschapswachten-vaststellers door de gemeente Essen.
In onderling overleg en met onderlinge toestemming kan deze samenwerkingsovereenkomst ten allen tijde bijgestuurd, aangepast of beëindigd worden.
Indien de samenwerking tussen de organiserende gemeente en een begunstigde gemeente definitief onmogelijk is geworden, kan elk van de partijen deze samenwerkingsovereenkomst opzeggen bij aangetekend schrijven. De opzeggende gemeente blijft nog wel bijdragen in de kosten gedurende de eventuele opzegtermijn van desbetreffende gemeenschapswachten-opsteller(s).
Opgemaakt in viervoud te Essen, waarvan elke gemeente een kopie ontvangen heeft, alsook de Politiezone Grens.
Kennis te nemen van de besluiten van de gemeenteraad van Essen van 31 mei 2022 inzake:
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform het Decreet Lokaal Bestuur. Een kopie van deze ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt ook bezorgd aan de politiezone Grens
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Bezoeking en Bijstand ligt voor het grootste deel op het grondgebied van Kalmthout en voor een deeltje op het grondgebied van de gemeente Wuustwezel. Gezien de gemeente Kalmthout deze rekening 2021 gunstig heeft geadviseerd, volstaat het dat de gemeente Wuustwezel akte neemt van de jaarrekening van voornoemde kerkfabriek.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 55 § 1 en 2.
De gemeenteraad van Kalmthout heeft in zitting van 25 april 2022 gunstig advies verleend aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking en Bijstand te Achterbroek.
De bovengenoemde kerkfabriek sluit het dienstjaar 2021 af met een exploitatie overschot van 100.272,07 euro en een investeringsoverschot van 53.998,80 euro. De nog beschikbare gelden bedragen 154.270,87 euro.
Neemt akte van de rekening 2021 van de kerkraad O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand te Achterbroek die afsluit met een positief saldo:
Kerkfabriek | Beschikbare gelden |
Exploitatie- resultaat 2021 |
Investerings- resultaat 2021 |
Globaal resultaat 2020 |
O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand |
154.270,87 EUR | 100.272,07 EUR | 53.998,80 EUR | 154.270,87 EUR |
Gezien de rekening 2021 afsluit met een positief globaal saldo van 30.001,88 euro, wordt voorgesteld de rekening gunstig te adviseren.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 55 § 1 en 2.
De kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus te Loenhout heeft rekenstukken over het dienstjaar 2021 ingediend. Deze werden reeds goedgekeurd door de kerkraad.
Bovengenoemde kerkfabriek heeft geen exploitatietoelage van het gemeentebestuur nodig. De kerkfabriek beschikt over voldoende kasmiddelen en is bijgevolg zelfbedruipend.
Het investeringsresultaat 2021 van 848,32 EUR zal in dienstjaar 2022 worden overgeboekt.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de rekening van de kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus te Loenhout over het dienstjaar 2021, waarbij deze sluit met een positief saldo:
Kerkfabriek | Beschikbare gelden |
Exploitatie- resultaat 2021 |
Investerings- resultaat 2021 |
Globaal resultaat 2021 |
Sint-Petrus en Paulus | 30.001,88 EUR | 16.608,52 EUR | 848,32 EUR | 30.001,88 EUR |
Gezien de rekening 2021 afsluit met een positief globaal saldo van 21.611,54 euro, wordt voorgesteld de rekening gunstig te adviseren.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 55 § 1 en 2.
Er werd een interne kredietaanpassing gedaan in 2021. Deze werd goedgekeurd door de kerkraad op 31 januari 2022.
Bovengenoemde kerkfabriek heeft geen exploitatietoelage van het gemeentebestuur nodig om een positief exploitatieresultaat te bekomen. De kerkfabriek beschikt over voldoende kasmiddelen en is bijgevolg zelfbedruipend.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de rekening van de kerkfabriek Sint-Jozef te Gooreind over het dienstjaar 2020, waarbij deze sluit met een positief saldo:
Kerkfabriek | Beschikbare gelden |
Exploitatie- resultaat 2021 |
Investerings- resultaat 2021 |
Globaal resultaat 2021 |
Sint-Jozef | 21.611,54 EUR | 2.005,39 EUR | 0,00 EUR | 21.611,54 EUR |
Gezien de rekening 2021 afsluit met een positief globaal saldo van 239.616,88 euro, wordt voorgesteld de rekening gunstig te adviseren.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 55 § 1 en 2.
De kerkfabriek O.L.Vrouw ten Hemel Opgenomen te Wuustwezel heeft rekenstukken over het dienstjaar 2021 ingediend. Deze werden reeds goedgekeurd door de kerkraad.
Er werd een interne kredietaanpassing toegepast in 2021. Deze werd goedgekeurd door de kerkraad op 23 december 2021.
Bovengenoemde kerkfabriek heeft geen exploitatietoelage van het gemeentebestuur nodig om een positief exploitatieresultaat te bekomen. De kerkfabriek beschikt over voldoende kasmiddelen en is bijgevolg zelfbedruipend.
Het investeringsresultaat 2021 bedraagt -27.107,13 euro doch met het overboeken vanuit exploitatie (+ 27.107,13 euro) is er een overschot van 0,00 euro.
Kerkfabriek | Beschikbare gelden |
Exploitatie- resultaat 2021 |
Investerings- resultaat 2021 |
Globaal resultaat 2021 |
O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen |
239.616,88 EUR | 71.049,61EUR | - 27.107,13 EUR | 239.616,88 EUR |
Het decreet van 7 mei 2004 legt de nieuwe regelgeving vast aangaande de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 45 tot en met 50.
De kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus van Loenhout heeft met besluit van 16 mei 2022 goedkeuring verleend aan de budgetwijziging 2022 en aan het budget 2023 van de kerkfabriek van Loenhout.
De budgetwijziging 2022 heeft voornamelijk betrekking op:
Dit besluit werd voor verder gevolg overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Wuustwezel en voor advies aan het bisdom van Antwerpen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de budgetwijziging 2022 en aan het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus van Loenhout .
Het decreet van 7 mei 2004 legt de nieuwe regelgeving vast aangaande de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 45 tot en met 50.
De kerkfabriek Sint-Jozef van Gooreind heeft met besluit van 9 mei 2022 goedkeuring verleend aan de budgetwijziging 2022, aan de meerjarenplanwijziging 2022 en aan het budget 2023 van de kerkfabriek van Gooreind.
De budgetwijziging 2022 heeft betrekking op:
Dit besluit werd voor verder gevolg overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Wuustwezel en voor advies aan het bisdom van Antwerpen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de budgetwijziging 2022, aan de meerjarenplanwijziging 2022 en aan het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Jozef te Gooreind.
Het decreet van 7 mei 2004 legt de nieuwe regelgeving vast aangaande de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 45 tot en met 50.
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Wuustwezel heeft met besluit van 9 mei 2022 goedkeuring verleend aan het budget 2023 van de kerkfabriek van Wuustwezel.
Dit besluit werd voor verder gevolg overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Wuustwezel en voor advies aan het bisdom van Antwerpen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het budget 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Wuustwezel.
Door gewijzigde regelgeving zijn we genoodzaakt om enkele aanpassingen te doen met betrekking tot :
De aanpassingen werden besproken op de schoolraad van Klim Op op 17 mei 2022 , 't Blokje op 7 juni 2022 en De Wissel op 14 juni 2022, telkens met gunstig advies.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 37 bis§2, 20, 13, 27 bis §2, 14/0, 14/1,53, en 11 quater §3 en §4.
Omzendbrief BaO/2002/1 van 8 februari 2002 betreffende "Informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement", laatst gewijzigd op 6 maart 2018.
Decreet Lokaal Bestuur.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn gemeentescholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt.
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement dat goedgekeurd werd op datum van 28 juni 2021 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
De bijgevoegde schoolreglementen van de gemeentescholen De Wissel, Klim Op en 't Blokje goed te keuren en de ouders hierover te informeren.
Dit besluit vervangt het gemeenteraadsbesluit dd. 28 juni 2021 betreffende de goedkeuring van het schoolreglement voor de gemeentescholen Klim Op, De Wissel en 't Blokje.
Betrokken grondafstand vloeit voort uit eerdere opgelegde voorwaarden in de aan Luc Van Hoydonck en Ann Donckers d.d. 12 april 2021 verleende omgevingsvergunning (Baan 2 - 4 -4A -6).
Gelet op de voorwaarden van voornoemde omgevingsvergunning: "Volgende lasten en/of waarborgen worden opgelegd: Het achterliggend deel van het perceel van ± 2.000 m² groot dient de vergunninghouder gratis aan het openbaar domein af te staan bij notariële akte. De kosten van de overdracht (opmetingskosten, aktekosten, slopingskosten, …) zijn dan ten laste van de vergunninghouder."
Decreet lokaal bestuur.
Omgevingsvergunning van 12 april 2021.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen langs Baan ZN, kadastraal gekend 1e afd., sectie D, nr.874 G.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 21 januari 2022, door landmeter-expert Roel Bernaerts, Hagelkruisakker 59, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 1e afd., sectie D, nr. 874 G/Deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 2085 m² groot is.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 9 mei 2022, door landmeter-expert Roel Bernaerts, Hagelkruisakker 59, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de zone voor erfdienstbaarheid in het voordeel van IVEKA, kadastraal gekend 1e afd., sectie D, nr. 874 G/Deel.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat NOTURA, Parklaan 22 bus 10, 2300 Turnhout, voor het perceel gelegen langs Baan ZN.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat NOTURA, Parklaan 22 bus 10, 2300 Turnhout voor het perceel gelegen langs Baan ZN.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Gaat bij geheime stemming over tot aanduiding van een plaatsvervanger van dhr. Jan Van Gils;
Gelet op de kandidatuur van mevr. Wen Van Hees;
25 raadsleden nemen deel aan de stemming;
Elk raadslid verkrijgt één stembriefje;
Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld;
25 stembriefjes worden ingezameld;
De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;
Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje;
Gelet op de uitslag van de stemming:
Wen Van Hees: 25 stemmen
Decreet Lokaal Bestuur.
Raadsbesluit van 28 september 2020 houdende goedkeuring Huishoudelijk Reglement van de Gemeentelijk Commissie voor Ruimtelijke Ordening.
Raadsbesluit van 30 september 2019 houdende aanduiding van de leden van de GECORO voor de bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 september 2019 de aanstelling gedaan van de leden van de GECORO (gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening) voor de bestuursperiode 2019-2024. Namens het LOOP (lokaal overleg onderwijsplatform) werden volgende personen aangesteld:
Gezien dhr. Jan Van Gils op pensioen is als directeur dient hij vervangen te vervangen te worden in de GECORO.
In de LOOP-vergadering van 31 mei 2022 werd mevr. Wen Van Hees, directeur Vrije Basisschool 't Kantoor, voorgesteld om dhr. Jan Van Gils te vervangen.
Met ingang van heden zal mevr. Wen Van Hees, directeur Vrije Basisschool 't Kantoor, aangesteld worden als effectief lid van de GECORO voor de geleding LOOP, en dit ter vervanging van dhr. Jan Van Gils.
Afschrift van dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen.
Beoordeling:
In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot opneming van een deel van het gemeentelijk wegennet geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve moet voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst worden:
• Artikel 3
Door de inplanting van de gebouwen en het voorzien van een gezamenlijke inrit naar de ondergrondse garage is er 1 functionele inrit aanwezig. De andere toegangen tot het perceel worden afgesloten met breekpalen zodat deze enkel toegankelijk zijn voor de brandweer, voor verhuizen en voor trage weggebruikers. Een traditionelere invulling van de projectzone zou resulteren in een veelvoud aan inritten met de daarbij mogelijke conflicten. De nieuwe trage verbinding kent geen opmerkelijke conflictpunten. De aansluiting van de door de aanvrager gewenste ontwikkeling doorstaat de toets van de doelstelling van het Gemeentewegendecreet aangezien de ontsluiting van de voorgestelde ontwikkeling als veilig kan worden beschouwd:
• Artikel 4
1° Door het aanleggen van de nieuwe gemeenteweg wordt een nieuwe trage verbinding gerealiseerd. Er wordt een trage as richting de Testersdreef gerealiseerd, alsook voorziet de nieuwe ‘brandweg’ een trage verbinding waardoor fietsers in bepaalde richtingen het kruispunt van de Oude Baan en de Goorbosstraat kunnen vermijden.
2° De aanvrager motiveert dat de voorziene gemeenteweg conform de besprekingen met de Gemeente Wuustwezel wordt voorgesteld om de trage assen te realiseren. De voorliggende aanvraag werd voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel.
3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico.
4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief beperkt.
5° Het voorgestelde ontwerp is conform de beleidsvisie van de Gemeente Wuustwezel daar een veilige verbinding voor de zwakke weggebruikers gerealiseerd zal worden.
Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Het eerste openbaar onderzoek met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 27 januari 2022 tot en met 25 februari 2022. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften beschrijven verschillende elementen die betrekking hebben op de toepassing van het Gemeentewegendecreet:
•Betreffende de parkeerbehoefte:
Verschillende bezwaarschriften bespreken het feit dat er onvoldoende parkeerplaatsen voorzien worden of dat er enigszins onduidelijkheid is over de parkeerbehoefte. Binnen de Gemeente Wuustwezel is het de norm dat er 1,5 parkeerplaats per appartement voorzien wordt. Het betreft een ongeschreven regel, waarbij wordt uitgegaan van 1 parkeerplaats voor de bewoner(s) en 0,5 parkeerplaats voor bezoekers. Voor ééngezinswoningen geldt er geen norm. In voorliggende project worden 20 appartementen en 14 ééngezinswoningen voorzien. Conform de norm dienen er dus 30 parkeerplaatsen voor de appartementen en 14 voor de ééngezinswoningen voorzien worden. Er kan ook door het verplicht voorzien in een deelwagen een deel opgevangen worden.
De aanvraag voorziet 45 ondergrondse parkeerplaatsen (waarvan 11 in garagebox). Op deze manier wordt er in ieder geval voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners, zijnde minstens 34 parkeerplaatsen. Conform bovengenoemde norm, dienen er bijkomend 10 bezoekersparkeerplaatsen te worden voorzien. Hier voldoet de aanvraag dan ook aan, met 11 bijkomende parkeerplaatsen. Hiervan dient 1 parkeerplaats te worden voorzien voor een deelwagen, welke in beheer is van de vereniging van mede-eigenaars. Bovendien is de site ook vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Op 5 minuten wandelen van de site bevindt zich een bushalte, waar vandaan 3 lijnen vertrekken:
- lijn 444: Wuustwezel - Essen
- lijn 445: Kalmthout - Brasschaat
- lijn 640: Loenhout - Antwerpen
Op basis van bovenstaande, dient er te worden geoordeeld dat de aanvraag beschikt over voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein.
De parkeerbehoefte dient bovendien te worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de stedenbouwkundige aanvraag.
•Betreffende de parkeermogelijkheden op het openbaar domein (Oude Baan, Goorbosstraat en Kerkplein)
De bezwaarindieners uiten hun bezorgdheid over de parkeerdruk op de voorliggende wegen en de verkeersveiligheid. Gelet op bovenstaande dient er te worden beoordeeld dat de aanvraag voldoende parkeerplaatsen voorziet op eigen terrein. De parkeerbehoefte op openbaar domein en de daar bijhorende verkeerssituatie, dient te worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de stedenbouwkundige aanvraag.
•Betreffende het afsluiten van de brandweg
De bezwaarindiener geeft aan dat de brandweg dient te worden afgesloten om te voorkomen dat de weg wordt gebruikt als doorgangsweg of parkeergelegenheid. Dit bezwaar zal worden weerhouden. De brandweg dient te worden afgesloten door middel van paaltjes (met een tussenafstand van 1,50 m) en enkel toegankelijk te zijn voor de hulpdiensten, welke een bijzondere machtiging genieten, en de zwakke weggebruikers. De brandweg mag in geen geval worden gebruikt als parkeerplaats. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om voor deze buurtweg een verkeersreglement op te stellen.
•Betreffende de trage verbinding Testersdreef
De bezwaarindiener geeft aan dat de Testersdreef dood loopt en hier geen plan van aanpak voorhanden is. Inmiddels werd op dit punt reeds een oplossing geboden door het indienen van een nieuwe project inhoud versie. De trage weg zal zo worden aangesloten op de achtergelegen wegenis, met gelijke naam Testersdreef.
Het tweede openbaar onderzoek, in kader van het aanvaarde wijzigingsverzoek, met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 12 mei 2022 tot en met 10 juni 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.
De aanvraag voorziet de overdracht naar het openbaar domein van het oranje traject van 314 m² en de vastlegging van de rooilijn zoals vastgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan dd. 11 mei 2022.
De aanvraag voorziet de vastlegging van de rooilijn voor wat betreft de te realiseren gemeenteweg in private eigendom (rode arcering) en de rooilijn met betrekking tot het groene traject ter eventueel verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De gemeenteraad,
De aanvraag gekend als omgevingsproject (OMV_2021195157) werd ingediend door Steen Vastgoed NV.
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening; Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:
“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
• de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
• de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
• beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
• de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
• de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:
Artikel 3 (01/09/2019 - …)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 (01/09/2019 - …)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Overwegende de aanleiding en de context:
De aanvraag gekend als OMV_2021195157 werd ingediend door Steen Vastgoed NV ter plaatse Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN bij de gemeente Wuustwezel op 23 december 2021.
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan gelegen in woongebied
De omgevingsaanvraag beoogt het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van 20 appartementen met een ondergrondse parkeergarage en 14 ééngezinswoningen, de aanleg van een gemeenteweg en het uitvoeren van infrastructuurwerken waarbij eveneens:
• De bestaande gracht plaatselijk verlegd wordt i.f.v. de nieuwe bebouwing. alsook wordt deze op 2 plaatsen overwelfd ifv de nieuwe groenaanleg en wandelpaden.
• een wegenis wordt aangelegd;
• toekomstig openbaar domein wordt ingericht.
Het voorliggende project kent verschillende aspecten dewelke onderhevig zijn aan de toepassing van het decreet Gemeentewegen, allen hebben te maken met de door de aanvrager wenselijke realisatie van het project.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan gevoegd, waar in drie kleuren trajecten werden uitgezet:
•Betreffende de oranje arcering met betrekking tot de Testersdreef
Dit traject dient te worden overdragen naar het openbaar domein om de trage verbinding tot stand te brengen van de Oude Baan en Goorbosstraat naar de Testersdreef. Het betreft een traject van 314 m².
•Betreffende de rode arcering met betrekking tot de buurtweg/brandweg
Dit traject betreft de juridische vastlegging van een buurtweg, waarbij de rooilijn reeds wordt ontworpen, maar waarbij de gronden in private eigendom blijven. Het opzet van de ontwikkelaar is om een wegenis te realiseren dat deels dienst doet als brandweg en deels als trage verkeersas.
•Betreffende de groene arcering aan de Oude Baan en de Goorbosstraat
Dit traject betreft de eventuele toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen aan het openbaar domein. Het betreft eveneens een louter ontworpen rooilijn met het oog op een eventuele toekomstige verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad. Het betreft een traject van 234 m².
§1. De rooilijn voor het gedeelte van de Testersdreef (oranje arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
§ 2. De rooilijn voor de te realiseren buurtweg (rode arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
§ 3. De rooilijnen voor het gedeelte Oude Baan en Goorbosstraat (groene arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 11 mei 2022 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) worden vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 11 mei 2022 (oranje arcering) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 20 appartementen met een ondergrondse parkeergarage en 14 ééngezinswoningen met kenmerk OMV_2021195157 (gemeentelijk kenmerk 2021-SV-258) goed.
Het oranje traject kan worden beschreven als 314 m² groot, en voorzien ter realisatie van de trage verbinding van de Testersdreef, bestemd voor gratis grondafstand. Dit gedeelte zal gratis worden afgestaan aan gemeente Wuustwezel om gevoegd te worden bij het openbaar domein. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn van de Testersdreef juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.
De ontwikkelaar dient een negatief bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.
De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het gemeentebestuur van Wuustwezel of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste realisatie van de voorziene bebouwing binnen het groepswoningbouwproject te gebeuren en dit voorafgaand aan de aanvang van de werken.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de ontwikkelaar.
De ontwikkelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de gemeente Wuustwezel om aan te tonen dat deze voorwaarde werd nageleefd.
§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.
§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
In de brief dd. 3 juni 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen wordt gevraagd om tegen uiterlijk 26 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Bij dit schrijven was een stappenplan gevoegd om te komen tot een woonmaatschappij. Ter voorbereiding worden diverse werkgroepen gevormd inzake:
Deze werkgroepen starten op op 17 juni en tegen 30 augustus 2022 moeten hun werkzaamheden beëindigd zijn.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Antwerpen-Midden/Noord.
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 oktober 2021 de afbakening gedaan van het werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij Noord/Midden-Antwerpen. Vervolgens heeft de Vlaamse Regering op 4 februari 2022 de werkingsgebieden in Vlaanderen definitief vastgelegd.
Er was voorzien dat alle huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigen op 31 december 2022 zodat er vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen zijn die de activiteiten van de Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en de Sociale Verhuurkantoren bundelen en alzo de unieke speler worden per werkingsgebied afgebakend door de Vlaamse overheid.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om:
een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van IGEAN.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (citeeropschrift: Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021).
Algemeen
Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van de taken in het kader van de subsidieregeling.
Op 1.01.2021 werd het BVR lokaal woonbeleid van 16.11.2018 opgenomen in het Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Dit wettelijk kader bepaalt de opdrachten op vlak van wonen voor de lokale besturen.
De opdrachten kaderen in 3 grote beleidsprioriteiten:
1. zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod,
2. bewaken van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving,
3. informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen over wonen.
In het BVR zijn verplichte en aanvullende opdrachten opgenomen. Alle gemeenten dienen minimaal de verplichte activiteiten uit te voeren en 2 keer per jaar een lokaal woonoverleg te organiseren. Daarnaast zijn er eveneens aanvullende activiteiten of eigen voorstellen mogelijk.
In het voorjaar van 2019 gaf de gemeenteraad de goedkeuring aan de deelname Interlokale vereniging lokaal woonbeleid, IVLW WEBB voor de periode 2020-2025, waarin de mogelijkheid werd gegeven het subsidiedossier na 3 jaar te herzien.
De gemeenteraad keurde het subsidiedossier IVLW WEBB goed en ging akkoord met de uitvoering van de verplichte- en aanvullende activiteiten en eigen voorstellen.
In uitvoering van de statuten treedt IGEAN dienstverlening vanaf 1.01.2021 voor het realiseren van haar doelstellingen en voor het uitvoeren van haar activiteiten zoveel als mogelijk op als een zelfstandige groepering, waarbij de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over diegenen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit. Er wordt hierbij steeds op een kostendekkende basis gewerkt.
Het inwendig reglement van de zelfstandige groepering met de daarbij horende projectfiches en activiteiten werd in het najaar 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad.
De projectfiche voor de intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid bevat volgende elementen:
Boek 2, Deel 2, Hoofdstuk 5 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet een herziening van het pakket aanvullende activiteiten, toetreding en uittreding van gemeenten.
Uiterlijk 30.06.2022 moet de initiatiefnemer (IVLW) een herzieningsaanvraag voor de periode 2023-2025 indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen.
Tijdens de stuurgroep op 28.03.2022 werd de opmaak van de herzieningsaanvraag besproken en bekrachtigd door de leden van de stuurgroep.
Deze herzieningsaanvraag voorziet voor Wuustwezel een uitbreiding van volgende aanvullende activiteit:
De herzieningsaanvraag 2023-2025 dient nu ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanvullende activiteiten en eigen voorstellen, opgenomen in het ontwerp voor de herzieningsaanvraag 2023-2025 van IVLW WEBB en keurt het ontwerp goed.
Met de aanvraag tot vrijstelling van adviesverplichting wordt voldaan aan de aanvullende activiteit 2_5 van het subsidiedossier van IVLW WEBB.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 4.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de burgemeester betreffende de aanstelling van de woningcontroleurs.
Algemeen
Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar.
IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles.
In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt na een positieve beoordeling op het technisch verslag aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.
In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN. Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen. Wonen-Vlaanderen gaat opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen. Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
De schepenen bevoegd voor wonen, de huisvestingsambtenaren en het Agentschap Wonen-Vlaanderen werden uitgenodigd op de informatievergadering van 4.10.2021, waar toelichting werd gegeven bij de afbakening, de voorwaarden en de cijfers m.b.t. de woningcontroles.
Het Agentschap bevestigde dat de lokale besturen en IGEAN voldoen aan de voorwaarden (zoals hieronder opgenomen) om de vrijstelling van adviesverplichting aan te vragen.
Afbakening
Het lokaal bestuur en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
Het lokaal bestuur en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:
Voorwaarden
1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd.
Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid.
Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid IVLW WEBB, waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Het lokaal bestuur heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit.
De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden.
Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:
De vrijgestelde burgemeester
De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.
De gemeente met vrijgestelde burgemeester
De gemeente met vrijgestelde burgemeester:
Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.
De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen.
De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:
Het lokaal bestuur engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Met het schrijven van 9 juni 2022 van de vzw WoonZORG Wuustwezel wordt gemeld dat de algemene vergadering plaats vindt op 28 juni 2022 om 17u00 in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel.
De gemeenteraad bepaalt het mandaat van de aangeduide raadsleden in de algemene vergadering van 28 juni 2022.
Met het schrijven van 9 juni 2022 werd volgende agenda voor de algemene vergadering van 28 juni 2022 voorgesteld:
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 tot deelname aan de vzw WoonZORG Wuustwezel.
Statuten van vzw WoonZORG Wuustwezel.
Gemeente Wuustwezel is lid van vzw WoonZORG Wuustwezel. De regelgeving inzake verenigingen van maatschappelijk welzijn is van toepassing. Dit betekent dat de raadsleden steeds handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van de vzw WoonZORG Wuustwezel die zal gehouden worden op dinsdag 28 juni 2022 om 17.00 uur in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Katrin Kempenaers, die met een afzonderlijk besluit van 28 januari 2019, werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van de vzw WoonZORG van 28 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.