Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00002 - Verslag vorige vergadering.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
1.

2023_GR_00002 - Verslag vorige vergadering.

2023_GR_00002 - Verslag vorige vergadering.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op het verslag van de vorige vergadering.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.

2.

2023_GR_00040 - Onderzoek van de geloofsbrieven, proces-verbaal van eedaflegging en aanstelling van een opvolgend gemeenteraadslid ingevolge het ontslag van Amber Vermeiren.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2.

2023_GR_00040 - Onderzoek van de geloofsbrieven, proces-verbaal van eedaflegging en aanstelling van een opvolgend gemeenteraadslid ingevolge het ontslag van Amber Vermeiren.

2023_GR_00040 - Onderzoek van de geloofsbrieven, proces-verbaal van eedaflegging en aanstelling van een opvolgend gemeenteraadslid ingevolge het ontslag van Amber Vermeiren.

Motivering

Motivering

Mevrouw Martine Deruytter werd opgeroepen om aanwezig te zijn op de raadszitting van heden.
De geloofsbrieven van Martine Deruytter werden tijdig ingediend en lagen ter inzage conform de decretale bepalingen terzake.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger blijkt dat deze nog steeds voldoen aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid, en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap.
Het bewijs is geleverd dat de voornoemde opvolger nog steeds voldoet aan de verkiesbaarheidsvereisten.

Juridische grond

Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Decreet Lokaal Bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Mevrouw Amber Vermeiren heeft per mail van 4 februari 2023 haar ontslag als gemeenteraadslid aangeboden.
Uit het proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat mevrouw Martine Deruytter de volgende opvolger is voor lijst 2.
Zij bevestigt dat zij het mandaat wil opnemen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De geloofsbrieven goed te keuren van de opvolger Martine Deruytter.

Artikel 2

Akte te nemen van de eedaflegging "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen", van mevrouw Martine Deruytter  in handen van de voorzitter. 

Artikel 3

Mevrouw Martine Deruytter aan te stellen als lid van de gemeenteraad.

Artikel 4

Stelt vast dat mevrouw Martine Deruytter in de voorranglijst de rang inneemt onmiddellijk na Mark Vorsselmans. 

3.

2023_GR_00039 - Vervanging van Amber Vermeiren als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE en Projectvereniging JoNK.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
3.

2023_GR_00039 - Vervanging van Amber Vermeiren als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE en Projectvereniging JoNK.

2023_GR_00039 - Vervanging van Amber Vermeiren als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE en Projectvereniging JoNK.

Motivering

Motivering

Afgevaardigde in de Algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE: 

Gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een afgevaardigde in de Algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE. 

27 raadsleden nemen deel aan de stemming.

Elk raadslid verkrijgt één stembriefje.

Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld.

27 stembriefjes worden ingezameld.

De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;

Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje.


Afgevaardigde     Aantal stemmen
Martine Deruytter27


Martine Deruytter behaalt aldus de volstrekte meerderheid van de stemmen.

Gelet op de uitslag van de stemming.


Adviserend lid in de Projectvereniging JoNK:

Gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een adviserend lid in de Projectvereniging JoNK:  

27 raadsleden nemen deel aan de stemming.

Elk raadslid verkrijgt één stembriefje.

Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld.

27 stembriefjes worden ingezameld.

De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming;

Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje.


Afgevaardigde     Aantal stemmen
Jens Stoffelen 27


Jens Stoffelen behaalt aldus de volstrekte meerderheid van de stemmen.

Gelet op de uitslag van de stemming.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.
Statuten Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE.

Statuten Projectvereniging JoNK. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Raadslid Amber Vermeiren heeft haar ontslag gegeven als lid van de gemeenteraad.

Zij bekleedde tevens volgende mandaten:

  • vertegenwoordiger van de gemeente en het OCMW in de algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE;
  • vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de VZW WoonZORG;
  • adviserend lid in de Projectvereniging JoNK. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde vervangers. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende persoon is aangeduid ter vervanging van Amber Vermeiren als afgevaardigde in de Algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Voorkempen - HE: Martine Deruytter, Zuringstraat 13, 2990 Wuustwezel.

Artikel 2

Volgende persoon is aangeduid ter vervanging van Amber Vermeiren als adviserend lid in de Projectvereniging JoNK: Jens Stoffelen, Gemeentebos 7, 2990 Wuustwezel. 

Artikel 3

Deze aanstelling gaat in met onmiddellijke ingang en geldt voor de overige duurtijd van deze legislatuur. Zij kan te allen tijde door de gemeenteraad ingetrokken worden.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

4.

2023_GR_00047 - Mogelijkheid installatie geldautomaten bij lokale handelaars.

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
4.

2023_GR_00047 - Mogelijkheid installatie geldautomaten bij lokale handelaars.

2023_GR_00047 - Mogelijkheid installatie geldautomaten bij lokale handelaars.

Motivering

Motivering

De overige partijen steunen dit voorstel niet om volgende redenen:

  • men is wel inhoudelijk akkoord en binnen de raad is hieromtrent ook al een beslissing genomen;
  • de gemeente moet zich beperken tot haar eigen bevoegdheden en niet inlaten met de bevoegdheden welke toebehoren aan de federale of Vlaamse overheid;
  • er moet gekeken worden naar de veiligheid en de regelgeving welke er bestaat rond de plaatsing van bankautomaten;
  • het is nu onvoldoende duidelijk wie er allemaal bezig is met de plaatsing van bankautomaten: Batopin, De Post, ...
Juridische grond

Dccreet Lokaal Bestuur. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Vanwege de N-VA werd volgend voorstel ontvangen:

Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings-en efficiëntiemaatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder. Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash afhalen in een andere stad of gemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.

Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.

De vier grootbanken in België hebben intussen het Batopin project opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minsten één geldautomaat zou moeten vinden in een straal van vijf kilometer. De banken sluiten hun kantoren echter veel sneller dan dat ze cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod aan bankautomaten zich in de laatste acht jaar. Bijkomend is een onderzoek van dit project bezig ivm de wet op mededinging.

Korte termijn oplossing:

Begin dit jaar werd er een wetsvoorstel van de N-VA fractie in het federaal parlement ter stemming voorgelegd om lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Dit voorstel lost het algemeen probleem van het chronisch tekort aan bankautomaten natuurlijk niet op. Maar het kan wel een deel van de oplossing zijn om zo op korte termijn de toegang tot cash geld te verbeteren. Het wetsvoorstel werd afgewezen door de meerderheidspartijen. Terwijl geldautomaten in handelszaken in de buurlanden, in Nederland en Frankrijk bijvoorbeeld, heel normaal en wijdverspreid zijn. Het is volgens ons niet de taak van de overheid om in te grijpen in economische dienstverlening, maar het is wel een kerntaak om bij nieuwe beleidsontwikkelingen de hele bevolking in acht te nemen. Niet alleen zij die mee surfen op de digitaliseringsgolf moeten in deze bediend worden, ook zij die dat (nog) niet kunnen. Voor deze laatste groep moet de toegang tot cash geld gegarandeerd worden of moeten op z'n minst afdoende alternatieve oplossingen worden voorgesteld.

Overwegende dat:

• De dalende trend van het aantal bankautomaten en de toegang tot cash de laatste jaren

• Het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is met de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen

• Dat de bankfilialen sneller hun aanbod aan bankautomaten afbouwt dan Batopin nieuwe cashpunten -installeert

• Het feit dat de overheid een garantie moet bieden aan haar inwoners van een dergelijke basis dienstverlenin

Ontwerpbesluit:

ARTIKEL 1 De gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken.

ARTIKEL 2 De gemeenteraad is van oordeel dat de uitrol van cashpunten van het Batopin project niet evenredig verloopt met het sluiten van bankfilialen.

ARTIKEL 3 De gemeenteraad vraagt aan de federale regering, en in het bijzonder aan de Minister van Economie, om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven, zoals onder meer het toelaten van handelaars geldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren, op te starten. 

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 4 stemmen voor (Koen Van Putte, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen), 16 stemmen tegen (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Mai Van Thillo, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren, Jan Cools) en 7 stemmen onthouding (Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Geen goedkeuring te verlenen aan het N-VA voorstel tot het plaatsen van geldautomaten bij lokale handelaars. 

5.

2023_GR_00044 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het invoeren van een zone 50 in Noordheuvel.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
5.

2023_GR_00044 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het invoeren van een zone 50 in Noordheuvel.

2023_GR_00044 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het invoeren van een zone 50 in Noordheuvel.

Motivering

Motivering

De te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit aanvullend politiereglement goed te keuren.

Juridische grond

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

In Noordheuvel werden er wegenis- en rioleringswerken uitgevoerd. Tijdens de uitvoering van de werken werden er bijkomende maatregelen genomen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer af te remmen (o.a. verkeersplateaus en wegversmallingen).

In een gedeelte van Noordheuvel geldt nog een snelheidsbeperking tot 70km/u. 

Om de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor de fietsers, te verhogen lijkt het aangewezen de snelheidsbeperking tot 50km/u uit te breiden.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Dit reglement heft alle voorgaande snelheidsreglementen op in volgende straten:

  • Noordheuvel: volledige straat.

Artikel 2

Er wordt een zone 50 ingevoerd die de straat omvat zoals beschreven in artikel 1.

Artikel 3

De zone 50 wordt gesignaleerd aan de toegang en uitgang door respectievelijk de borden C43 / 50km/u met zonale geldigheid. Deze worden geplaatst op volgende locaties:

  • Noordheuvel: na het kruispunt Oud Gooreind
  • Noordheuvel: voor kruispunt Oud Gooreind

Zie signalisatieplan.

Artikel 4

De bebouwde kom wordt gesignaleerd aan de toegang en uitgang door respectievelijk de borden F1a2 en F3a2 en kunnen gecombineerd worden met de borden zone 50.  Deze worden geplaatst op volgende locaties:

  • Noordheuvel: voor kruispunt Oud Gooreind
  • Noordheuvel: na kruispunt Oud Gooreind

Zie signalisatieplan.

Artikel 5

Alle andersluidende, snelheid gerelateerde verkeersborden binnen de zone bepaald in artikel 1 dienen te worden verwijderd.

Artikel 6

Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 3 maart 2023.

Artikel 7

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

Artikel 8

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:

  • de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen;
  • de Politierechtbank te Antwerpen;
  • de korpschef van de PZ-Grens;
  • de directeur-coördinator van de bestuurlijke politie en steundienst van de federale politie, Noordersingel 27 te 2140 Borgerhout;
  • de administratie Wegen en Verkeer.
6.

2023_GR_00035 - Aanduiding afgevaardigde van de Jeugdraad in de GECORO.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
6.

2023_GR_00035 - Aanduiding afgevaardigde van de Jeugdraad in de GECORO.

2023_GR_00035 - Aanduiding afgevaardigde van de Jeugdraad in de GECORO.

Motivering

Motivering

Gaat bij geheime stemming over tot aanduiding van een vertegenwoordiger van de Jeugdraad in de GECORO; 

Gelet op de kandidatuur van dhr. Robbe Cools;

27 raadsleden nemen deel aan de stemming;

Elk raadslid verkrijgt één stembriefje;

Vervolgens worden de stembriefjes ingezameld;

27 stembriefjes worden ingezameld;

De voorzitter en de algemeen directeur vormen het bureau van de stemopneming; 

Er wordt voorlezing gegeven van elk stembriefje; 

Gelet op de uitslag van de stemming:

Robbe Cools: 27 stemmen

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur.

Raadsbesluit van 28 september 2020 houdende goedkeuring Huishoudelijk Reglement van de Gemeentelijk Commissie voor Ruimtelijke Ordening.

Raadsbesluit van 30 september 2019 houdende aanduiding van de leden van de GECORO voor de bestuursperiode 2019-2024. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De gemeenteraad heeft in zitting van 30 september 2019 de aanstelling gedaan van de leden van de GECORO (gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening) voor de bestuursperiode 2019-2024. Namens de jeugdraad waren  volgende personen aangesteld:

  • als effectief lid: Simon Van Bavel
  • als plaatsvervangend lid: Ian Jacobs. 

Voornoemde personen hebben geen interesse meer in deze mandaten waarna er binnen de jeugdraad één geïnteresseerde persoon bereid is gevonden om te fungeren als effectief lid.  

In de vergadering van het dagelijks bestuur van de Jeugdraad van 11 januari 2023 werd dhr. Robbe Cools voorgesteld om de Jeugdraad te vertegenwoordigen in de GECORO.  

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van heden zal dhr. Robbe Cools, aangesteld worden als lid van de GECORO voor de geleding Jeugd.

Artikel 2

Afschrift van dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen. 

7.

2023_GR_00036 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Molenheide ZN.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
7.

2023_GR_00036 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Molenheide ZN.

2023_GR_00036 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Molenheide ZN.

Motivering

Motivering

Het perceel is gelegen binnen een zone voor verblijfsrecreatie.

Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.

Voor Molenheide ZN is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Molenheide).

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Molenheide ZN, kadastraal gekend 1e afd., sectie E, nr. 550 V 15.

Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 8 september 2022, door landmeter - expert Frederik Vermeiren, Bredabaan 1231, 2930 Brasschaat, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 1e afd., sectie E, nr. 550 V15/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 241,95 m² groot is.

Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Patrick Vandeputte, Lammekensstraat 79, 2140 Antwerpen, voor het perceel gelegen aan Molenheide ZN.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Patrick Vandeputte, Lammekensstraat 79, 2140 Antwerpen, voor het perceel gelegen aan Molenheide ZN.

Artikel 2

De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.

8.

2023_GR_00037 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Patrijsdreef ZN.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
8.

2023_GR_00037 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Patrijsdreef ZN.

2023_GR_00037 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Patrijsdreef ZN.

Motivering

Motivering

Het perceel is deels gelegen binnen een dd. 22 september 2011 door de provincieraad van Antwerpen goedgekeurd provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Clusters weekendverblijven C3, C4 en C5”. (B.S. 07/02/2012). Het perceel is volgens het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen in een specifiek woongebied met bosrijk karakter.

Het perceel is deels gelegen in een natuurgebied volgens het gewestplan Turnhout K.B. 30.9.1977.

Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.

Voor Patrijsdreef ZN is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Patrijsdreef).

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Patrijsdreef ZN, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr.43 B 18.

Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 13 januari 2023, door landmeter - expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 43 B 18/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 516,00 m² groot is.

Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Lithea BV, Bredabaan 145, 2930 Brasschaat, voor het perceel gelegen aan Patrijsdreef ZN.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Lithea BV, Bredabaan 145, 2930 Brasschaat voor het perceel gelegen aan Patrijsdreef ZN.

Artikel 2

De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.

9.

2023_GR_00038 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Uilendreef ZN.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
9.

2023_GR_00038 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Uilendreef ZN.

2023_GR_00038 - Ontwerpakte kosteloze grondafstand - Uilendreef ZN.

Motivering

Motivering

Het perceel is gelegen binnen een zone voor verblijfsrecreatie.

Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.

Voor Uilendreef ZN is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Uilendreef).

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Uilendreef ZN, kadastraal gekend 1e afd., sectie E, nr.550 R 16.

Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 16 juli 2021, door landmeter-expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 550 R 16/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 120,00 m² groot is.

Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout, voor het perceel gelegen aan de Uilendreef ZN.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout voor het perceel gelegen aan de Uilendreef ZN.

Artikel 2

De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.

10.

2023_GR_00043 - Advies wijziging gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
10.

2023_GR_00043 - Advies wijziging gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.

2023_GR_00043 - Advies wijziging gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.

Motivering

Motivering

De passages (rode tekst) die volgens de provincie niet in overeenstemming zijn met het GRS hebben betrekking op:

1. Zonevreemde woningen (principes voor een afwegingskader).
 p.23.24 richtinggevend deel

Zonevreemde woningen

Zonevreemde woningen De gemeente wenst een maatschappelijk aanvaardbare oplossing te geven aan de zonevreemde woningen. Deze moeten rechtszekerheid krijgen door middel van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Hierbij wordt vastgesteld dat de bestaande situatie in zeer grote mate voortkomt uit het loslaten van de agrarische bedrijfsvoering in voormalige hoeves (land- en tuinbouwzetels). Uit het informatief gedeelte blijkt immers dat er in het agrarisch gebied:

  • steeds minder opvolgers in de land- en tuinbouwsector zijn, met als gevolg dat steeds meer agrarische gebouwen komen leeg te staan;
  • een tendens bestaat naar verbreding van de agrarische activiteiten;
  • gezocht wordt naar nieuwe mogelijkheden voor de voormalige agrarische gebouwen en voor de part-time- of ex-agrariër, die verzoenbaar zijn met het karakter van het platteland.

Om de karakteristieke bebouwing in stand te houden, het verval ervan te voorkomen en aldus de attractiviteit en de leefbaarheid van het landelijk gebied te bestendigen, is er specifieke aandacht nodig voor de toekomstkansen van deze karakteristieke agrarische bebouwing die zijn functie als agrarisch gebouw verliest / zal verliezen. Aangepaste functies, die het karakter en de draagkracht van het landelijk gebied niet schaden (ondermeer inzake mobiliteitsleefbaarheid), landschappelijk goed inpasbaar zijn, en die geen negatieve consequenties hebben voor het voorzieningenniveau van de woonkernen, dienen gevonden te worden. Als basisregels gelden hier:

  • elkeen die in een wettelijk gebouwde woning woont, moet daar kunnen blijven wonen, aangepast aan de omgevende ruimtelijke omstandigheden;

de mogelijkheid voor eventuele bijkomende functies, andere dan wonen, en eventuele uitbreidingen, dienen vanuit de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de directe omgeving te worden afgewogen.


In het ontwerp-beleidskader ‘Levendige kernen’ – Uitdaging: huishoudenstransitie, p. 51 staat namelijk dat we geen verdere ontwikkeling van perifere gebieden (buiten de kernen) als woonlocatie willen. Het wonen buiten de kernen stimuleren we niet en remmen we het liefst af. Verouderde woningen op slecht gelegen locaties buiten de kernen kunnen beter niet meer verbouwd, maar afgebroken worden. Door in landbouwgebied bedrijfsgebouwen om te vormen tot woningen, wordt wonen buiten de kernen gestimuleerd, hetgeen de ambities uit het provinciaal beleidsplan ruimte hypothekeert.

Standpunt gemeente:
De gemeente gaat akkoord met het niet stimuleren van het wonen buiten de kernen. De basisrechten rond zonevreemd wonen volgens de VCRO moeten behouden blijven en de gemeente heeft momenteel geen intentie tot opmaak van een RUP voor de zonevreemde woningen.
De gemeente is wel van oordeel dat iedereen die in een wettelijk gebouwde (bedrijfs)woning woont daar ook moet kunnen blijven wonen (ook na stopzetting van een landbouwbedrijf). 

De gemeente vraagt de provincie (of Vlaanderen) een afwegingskader op te maken voor zonevreemde functiewijzigingen in agrarisch gebied. In het beleidskader “verdichten en ontdichten van de ruimte” wordt op p.43 gesteld dat de provincie ‘een kader zal uitwerken rond zonevreemd hergebruik in agrarisch gebied, wat een leidraad is waarmee gemeentebesturen op een overzichtelijke manier omgevingsvergunningsaanvragen voor zonevreemd gebruik in agrarisch gebied kunnen afwegen’. De gemeente Wuustwezel ondersteunt dit initiatief en vraagt om dit kader zodanig uit te werken dat dit niet enkel bruikbaar is voor het vergunningenbeleid, maar ook voor ruimtelijke planning. Het kader moet de gemeente een leidraad bieden voor het indelen van het agrarisch gebied in verschillende zones waar zonevreemde functies al of niet zijn toegestaan.

Wanneer de bepalingen rond zonevreemde woningen in het huidige GRS geschrapt worden, wil de gemeente zeker zijn dat ze in het nog op te maken ruimtelijk beleidsplan van de gemeente een visie kan uitwerken rond de zonevreemde woningen en functies in het agrarisch gebied.

“Verouderde woningen op slecht gelegen locaties buiten de kernen kunnen beter niet meer verbouwd worden, maar afgebroken worden.“ Deze opmerking roept veel vragen op: Wat zijn verouderde woningen? Wat zijn slecht gelegen locaties? Wordt de verplichte afbraak opgelegd, wordt deze financieel gecompenseerd en wie betaalt dit? Welke instrumenten kunnen hiervoor ingezet worden?

De gemeente stelt voor om de volgende tekst op p. 23 en 24 van het richtinggevend deel niet te schrappen:
“Om de karakteristieke bebouwing in stand te houden, het verval ervan te voorkomen en aldus de attractiviteit en de leefbaarheid van het landelijk gebied te bestendigen, is er specifieke aandacht nodig voor de toekomstkansen van deze karakteristieke agrarische bebouwing die zijn functie als agrarisch gebouw verliest / zal verliezen.      
 Als basisregels gelden hier:

- elkeen die in een wettelijk gebouwde woning woont, moet daar kunnen blijven wonen, aangepast aan de omgevende ruimtelijke omstandigheden;”

- de mogelijkheid voor eventuele bijkomende functies, andere dan wonen, en

eventuele uitbreidingen, dienen vanuit de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de directe omgeving te worden afgewogen.

 

2. Bijkomende lokaal bedrijventerrein
 p.33 richtinggevend deel

Wuustwezel is geselecteerd als structuurondersteunend hoofddorp type I en als zodanig heeft het de mogelijkheid om een bijkomend lokaal bedrijventerrein aan te duiden, zowel voor nieuwe als voor herlokalisatie van zonevreemde en/of historisch gegroeide bedrijven.

 

p.34 richtinggevend deel

Hiervoor gaat ze op zoek naar ca. 5,5 ha voor ontwikkeling van een nieuw lokaal bedrijventerrein.

 

p.40 richtinggevend deel

  • De KMO-zone Sterbos zal verder ontwikkeld worden door ontsluiting van de achterliggende percelen (ca. 3ha).
  • Indien blijkt dat de onbebouwde percelen in KMO-zone Sterbos onvoldoende zijn voor de verdere ontwikkeling van de plaatselijke bedrijvigheid of voor uitwijkmogelijkheid van de zonevreemde bedrijven, opteert de gemeente voor een nieuw KMO-terrein, op basis van het voormeld afwegingskader. Verder onderzoek in het kader van het RUP dat daarvoor zal worden opgemaakt, zal uitwijzen welke afbakening hiervoor het meest opportuun is en welke voorwaarden aan de activiteiten dienen te worden gesteld.

 

p.42 richtinggevend deel

Opstellen RUP nieuwe KMO-zone

De gemeente maakt een RUP op voor verdere ontwikkeling van een nieuwe KMO-zone.

Voorafgaand wordt een passende beoordeling opgemaakt, op basis van het hierboven vermelde afwegingskader en op basis van de principes van het RSPA.


p.55 richtinggevend deel

De markante terreinovergang Groot Schietveld wordt uitgewerkt als buffer in het op te maken landschapskwaliteitsplan. Deze buffer houdt in: behoud van de zichtbaarheid en van bebouwing. Ter hoogte van de geplande KMO-zone Kampweg kan deze buffer geïntegreerd worden in het toekomstig KMO-terrein.

 

p.77-78 richtinggevend deel

Voorkeuroptie KMO-terrein Kampweg

Uit de hierboven vermelde screening van de zeven meest plausibele locaties (punt 2.4.1) komt naar voor dat een oostwaartse uitbreiding van de Kampweg het best scoort. De nabijheid van het op- en afritcomplex van Brecht aan de E19, de nabijheid ook van de toekomstige spoorwegstopplaats in Brecht aan de E19, de aansluiting aan de bebouwing van het hoofddorp zonder bijzondere overlast voor de omwonenden en het beperken van aantasting van open ruimte en natuurwaarden zijn hier belangrijke pluspunten, zeker in het licht van de optie om doorgaand vrachtverkeer door de dorpskernen zoveel mogelijk te vermijden.

 

p.80 richtinggevend deel

De open ruimte blijft ook gevrijwaard doordat bedrijven die een (nieuwe) vestigingsplaats zoeken, in de eerste plaats naar de nog onbebouwde percelen van het bedrijventerreinen “Sterbos” bij Sterbos worden verwezen, en vervolgens naar een nieuw te ontwikkelen KMO-terrein.

 

p.81-82 richtinggevend deel

De doelstelling “kansen voor bedrijven” wordt voornamelijk ingevuld door:

  • voorrang te geven aan inbreiding en verdere ontwikkeling van het bestaand bedrijventerrein “Sterbos”;
  • verder onderzoek voor een nieuwe KMO-zone op basis van het vermeld afwegingskader; hieruit blijkt een voorkeur voor de locatie Kampweg-oost;
  • oplossingen voor zonevreemde bedrijven aan te reiken, volgens de bepalingen van omzendbrief RO 2000/01. 

 

p.7 bindend deel

  • De gemeente maakt een RUP op voor de verdere ontwikkeling van een nieuwe KMO-zone, die wordt voorafgegaan door een passende beoordeling op basis van het afwegingskader in het richtinggevend gedeelte en op basis van de principes van het RSPA.

 

In het ontwerp-beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’ – Bedrijvigheid, p. 45-46 staat namelijk dat we in de kern inzetten op verweefbare bedrijvigheid waardoor we de bedrijventerreinen maximaal kunnen vrijwaren voor bedrijvigheid die niet of moeilijk combineerbaar is met wonen. 

Hoewel behoud en herstructurering prioritair zijn, wordt herbestemming van nieuwe ruimte niet volledig uitgesloten. Herbestemmen van open ruimte naar bedrijvigheid kan maar wanneer:

  • dit een wezenlijke bijdrage levert tot de herstructurering van het bestaande bedrijventerrein, of
  • een nieuwe locatie een slecht gelegen ruimtebeslag compenseert, om zo de doelstelling te halen om bijkomend ruimtebeslag in te perken, of
  • bijkomende ruimte nodig is om zich conform te stellen naar de energie- en milieuwetgeving.

Bovendien moeten we ook op de bedrijventerreinen voldoende waakzaam blijven voor de noden van specifieke ruimtevragers zoals het vrijwaren van grote kavels voor grootschalige ruimtevragers, of het voorbehouden van kavels langsheen onze bevaarbare waterwegen voor watergebonden bedrijvigheid, of ruimte voor bedrijven die belang hechten aan de nabijheid van specifieke vestigingsmilieus zoals de haven, het spoor, …

 

Standpunt gemeente:

De gemeente Wuustwezel wenst de mogelijkheid tot realisatie van een bijkomend lokaal bedrijventerrein te behouden, maar houdt daarvoor niet noodzakelijk vast aan de locatie van de Kampweg. 

De gemeente verwacht dat heel wat zonevreemde bedrijven een planologisch attest zullen aanvragen in functie van verdere uitbreiding. Ofwel worden al deze zonevreemde bedrijven bestemd als bedrijventerrein (paarse vlekken) ofwel wordt ervoor geopteerd om een nieuw lokaal bedrijventerrein te realiseren waar deze zonevreemde bedrijven opgevangen worden. De gemeente stelt ook vast dat zonevreemde bedrijven uitwijken naar bedrijventerreinen in buurgemeenten.

Anderzijds is er een vraag van lokale ondernemers naar bedrijfsterreinen voor de vestiging van nieuwe bedrijven. 

Bovendien zijn de huidige bedrijventerreinen naar ontsluiting niet ideaal gelegen. De ontsluiting van deze terreinen naar de hoofdwegen lopen door de woonkernen en brengen de leefbaarheid in het gedrang. Het mobiliteitsplan in herziening geeft aan dat herlokalisatie van sommige terreinen naar een gebied gesitueerd tussen de dorpskern en de oprit van de E19 gewenst is.     
 

De gemeente stelt dan ook voor om de volgende tekst op p. 40 van het richtinggevende gedeelte niet te schrappen: “Indien blijkt dat de onbebouwde percelen in KMO-zone Sterbos onvoldoende zijn voor de verdere ontwikkeling van de plaatselijke bedrijvigheid of voor uitwijkmogelijkheid van de zonevreemde bedrijven, opteert de gemeente voor een nieuw KMO-terrein, op basis van het voormeld afwegingskader. Verder onderzoek in het kader van het RUP dat daarvoor zal worden opgemaakt, zal uitwijzen welke afbakening hiervoor het meest opportuun is en welke voorwaarden aan de activiteiten dienen te worden gesteld.”

Indien compensatie noodzakelijk zou zijn zal de gemeente de mogelijkheden hiervoor onderzoeken.
 

3. Afwegingskader zonevreemde bedrijven
 p.41-42 richtinggevend deel

CategorieOntwikkelingsperspectiefBepalende elementen van de gewenste ruimtelijke structuur en milieueisen 
0Herlokaliseren, zelfs indien geen uitbreiding noodzakelijk is.
  • Bedrijven gelegen in kwetsbare gebieden, in valleigebieden of in het open ruimtegebied B.
  • Bedrijven gelegen in natuurverbindings- en natuurverwevingsgebieden en die op dit plek milieuhinder veroorzaken die de draagkracht van die plek overschrijdt.
  • Bedrijven gelegen in parken, met uitzondering van horeca, kantoor- en dienstverleningsfuncties die qua functie en schaal inpasbaar zijn in het park. 
1Bedrijven die niet mogen uitbreiden, maar ze kunnen wel verder werken binnen bestaande gebouwen; enkel instandhoudingswerken en werken die betrekking hebben op landschappelijke en/of milieuhygiënische inpassing van het bedrijf. Bij stopzetting van huidige activiteiten is geen nieuwe zonevreemde bedrijvigheid toegelaten. Herlokalisatie op korte of middellange termijn is aangewezen. 
  • Bedrijven die op hun locatie bij uitbreiding een reëel risico voor milieuhinder of overschrijding van de draagkracht voor de omgeving inhouden. 
2Beperkte verbouwings- en uitbreidingsmogelijkheden; echter geen schaalvergroting. Beperkingen inzake de toegelaten activiteiten, hun ruimtelijke schaal en voorwaarden m.b.t. milieu en landschappelijke inkleding.
Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten enkel mogelijk indien ze minder storend zijn dan de huidige. 
  • Bedrijven in historisch-waardevolle gebouwen of in gebouwen met een landschappelijke bakenfunctie of aansluitend bij een dorpskern en waarvan de huidige en toekomstige activiteiten ook bij beperkte uitbreiding geen milieuhinder veroorzaken.
  • Bedrijven gelegen in agrarische gebieden behorende tot de open ruimtegebieden A en C, of langs ontsluitingswegen minstens van het type lokale weg II en die geen milieuhinder veroorzaken die de draagkracht van die plek overschrijdt: verdere beperkte uitbreiding zonder schaalvergroting is mogelijk, mits voorwaarden. Schaalvergroting en sommige activiteiten zouden hier leiden tot een reële overschrijding van de draagkracht; beperkingen inzake volumevergroting en functies zijn derhalve aangewezen. 
3Beperkte verbouwings- en uitbreidingsmogelijkheden; echter geen schaalvergroting. Minder beperkingen inzake de aard van de toegelaten activiteiten dan 2; wel kunnen voorwaarden inzake milieu en landschappelijke inkleding worden opgelegd.
Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten mogelijk voor zover zij aan de opgelegde beperkingen voldoen. 
  • Idem als 2, behalve dat de plaatselijk locatie (bijv. ligging aansluitend bij een bedrijventerrein) een groter gamma van mogelijke activiteiten kan verantwoorden. 
4Verdere ontwikkeling van bedrijvigheid is mogelijk binnen het kader van de gewenste ruimtelijke structuur. Randvoorwaarden qua aard en schaal van activiteiten, gebouwen en qua milieu en landschappelijke inkleding worden bepaald per bedrijf in functie van de omgeving.
Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten enkel mogelijk indien ze minder storend zijn dan de huidige. 
  • Bedrijven gelegen in woongebied of in lintbebouwing of aan de rand van een (toekomstig) bedrijventerrein én waarbij de aard van de activiteiten en schaalvergrotingen, eventueel mits voorwaarden, de plaatselijke draagkracht niet overschrijdt. Beperkingen inzake volumevergroting en het gamma van de activiteiten worden opgelegd. 
5Verdere ontwikkeling van bedrijvigheid is mogelijk binnen het kader van de gewenste ruimtelijke structuur. Er gelden geen beperkingen qua aard van de activiteiten. Wel kunnen randvoorwaarden inzake gebouwen en milieu en landschappelijke inkleding worden bepaald per bedrijf in functie van de omgeving.
Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten mogelijk voor zover zij aan de opgelegde beperkingen voldoen. 
  • Bedrijven gelegen aan de rand van een (toekomstig) bedrijventerrein én geïsoleerd van woongebied en van kwetsbare gebieden én waarbij de aard van de activiteiten en schaalvergrotingen, mits voorwaarden, de plaatselijke draagkracht niet overschrijdt. Beperkingen inzake volumevergroting en het gamma van de activiteiten worden opgelegd. De geïsoleerde plaatselijke locatie verantwoordt een groter gamma van mogelijke activiteiten dan 4.


De doorstreepte passages zijn niet in overeenstemming met de bepalingen uit het ontwerp-beleidsplan ruimte van de provincie Antwerpen. 

In het ontwerp-beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’ – Bedrijvigheid, p. 45-46 staat namelijk dat we in de kern inzetten op verweefbare bedrijvigheid waardoor we de bedrijventerreinen maximaal kunnen vrijwaren voor bedrijvigheid die niet of moeilijk combineerbaar is met wonen

Bovendien moeten we ook op de bedrijventerreinen voldoende waakzaam blijven voor de noden van specifieke ruimtevragers zoals het vrijwaren van grote kavels voor grootschalige ruimtevragers, of het voorbehouden van kavels langsheen onze bevaarbare waterwegen voor watergebonden bedrijvigheid, of ruimte voor bedrijven die belang hechten aan de nabijheid van specifieke vestigingsmilieus zoals de haven, het spoor, … 

Als we bedrijventerreinen maximaal willen vrijwaren voor bedrijven die niet verweefbaar zijn met een woonfunctie, dan worden er best geen bijkomende beperkingen opgelegd aan de type bedrijvigheid op een bedrijventerrein. Uiteraard gaan we bij het bepalen van de ontwikkelingsmogelijkheden (stimuleren of ontmoedigen van bijkomend economisch aanbod), altijd uit van de kenmerken van de ruimte en omgeving (mobiliteit, draagkracht,…) en de karakteristieken van de bedrijvigheid (activiteit, energievraag, …).

 

Standpunt gemeente:          
Door het schrappen van de tekst in het GRS wordt het afwegingskader niet duidelijker. Na stopzetting van de huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten nog steeds mogelijk, zelfs activiteiten die meer storend zijn dan de huidige.
 

De geschrapte paragrafen in het GRS zijn niet tegenstrijdig met de aangehaalde teksten uit het ontwerp-beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’.          
Volgens paragraaf ‘afwegingen bij zonevreemd hergebruik in agrarisch gebied’ (p.41 beleidskader ‘verdichten en ontdichten van de ruimte’) zijn zonevreemde functiewijzigingen niet uitgesloten. Bovendien is het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen van 29.05.2009 nog steeds van toepassing.

Op p. 43 van het beleidskader ’verdichten en ontdichten van de ruimte’ wordt vermeld dat de provincie een kader zal uitwerken rond zonevreemd hergebruik in agrarisch gebied, wat een leidraad is waarmee gemeentebesturen op een overzichtelijke manier omgevingsvergunningsaanvragen voor zonevreemd gebruik in agrarisch gebied kunnen afwegen. Hoe verhoudt zich dit kader tot het hogervermeld uitvoeringsbesluit rond zonevreemde functiewijzigingen?

Wat moet met deze zonevreemde bedrijfsgebouwen gebeuren wanneer de bestaande bedrijven hun activiteiten stopzetten en er geen nieuwe activiteiten ondergebracht mogen worden?

Wanneer in de zonevreemde gebouwen geen nieuwe zonevreemde functies zijn toegelaten en de ontwikkeling van een nieuwe KMO zone onmogelijk is, waar kunnen niet-verweefbare bedrijven dan nog terecht?  

De motivering om minder beperkingen op te leggen kan gevolgd worden voor bedrijven die verweefbaar zijn in woongebied of op de rand van een bedrijventerrein, maar niet voor bedrijven gelegen in woonlinten of in historisch waardevolle panden en waardevolle landschappen of open ruimte. Hier kan een beperking van nieuwe activiteiten, schaalgrootte of dynamiek wel degelijk verantwoord zijn. De gemeente gebruikt het afwegingskader voor onderbouwing van de goede ruimtelijke ordening bij de beoordeling van planologische attesten.
De gemeente stelt dan ook voor om de volgende teksten op p. 41-42 van het richtinggevende gedeelte niet te schrappen: 

" Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten mogelijk voor zover zij aan de opgelegde beperkingen voldoen.

Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten enkel mogelijk indien ze minder storend zijn dan de huidige”.

 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur. 

Codex Ruimtelijke Ordening.

Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan. 


Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op 27 oktober 2022 stelde de provincieraad van de provincie Antwerpen het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voorlopig vast. Hierover organiseert de provincie een openbaar onderzoek van 16.12.2022 tot en met 15.03.2023.

Naast de adviesvraag over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en het ontwerp van plan-MER, loopt een adviesvraag betreffende de aanduiding en omschrijving van onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn.

Tijdens de opmaak van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte kan de provincieraad, volgens artikel 2.1.8 §2 tweede lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, immers ‘onderdelen van gemeentelijke beleidskaders of gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen omschrijven of aanduiden die niet geldig zijn’. De provincieraad moet hierover het advies inwinnen van de gemeenteraad. De gemeente Wuustwezel ontving een nota met aanduiding van de specifieke onderdelen uit haar GRS die niet langer meer geldig zijn, met de motivering waarom.

De provincie Antwerpen heeft er voor gekozen om enkele thema’s te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, aangezien zij sterk verschillen van het beleid dat werd neergeschreven in het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen. Het zijn de volgende thema’s:

  • bedrijvigheid
  • verweving in kernen
  • detailhandel
  • huishoudenstransitie

Het advies van de gemeenteraad dient uiterlijk 15 maart 2023 bezorgd te worden aan de Deputatie.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 16 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Mai Van Thillo, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren, Jan Cools) en 11 stemmen onthouding (Koen Van Putte, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgend advies te geven aan de Bestendige Deputatie van de Provincie Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, beleidsplanruimte@provincieantwerpen.be, inzake de voorgestelde wijzigingen aan het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan:

  • De gemeente stelt voor om de volgende tekst op p. 23 en 24 van het richtinggevend deel niet te schrappen:
    “Om de karakteristieke bebouwing in stand te houden, het verval ervan te voorkomen en aldus de attractiviteit en de leefbaarheid van het landelijk gebied te bestendigen, is er specifieke aandacht nodig voor de toekomstkansen van deze karakteristieke agrarische bebouwing die zijn functie als agrarisch gebouw verliest / zal verliezen.      
     Als basisregels gelden hier:

    -  elkeen die in een wettelijk gebouwde woning woont, moet daar kunnen blijven wonen, aangepast aan de omgevende ruimtelijke omstandigheden;”

    - de mogelijkheid voor eventuele bijkomende functies, andere dan wonen, en

    eventuele uitbreidingen, dienen vanuit de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de directe omgeving te worden afgewogen.


  • De gemeente stelt  voor om de volgende tekst op p. 40 van het richtinggevende gedeelte niet te schrappen:

  •  “Indien blijkt dat de onbebouwde percelen in KMO-zone Sterbos onvoldoende zijn voor de verdere ontwikkeling van de plaatselijke bedrijvigheid of voor uitwijkmogelijkheid van de zonevreemde bedrijven, opteert de gemeente voor een nieuw KMO-terrein, op basis van het voormeld afwegingskader. Verder onderzoek in het kader van het RUP dat daarvoor zal worden opgemaakt, zal uitwijzen welke afbakening hiervoor het meest opportuun is en welke voorwaarden aan de activiteiten dienen te worden gesteld.”
    Indien compensatie noodzakelijk zou zijn zal de gemeente de mogelijkheden hiervoor onderzoeken.


  •  De gemeente stelt voor om de volgende teksten op p. 41-42 van het richtinggevende gedeelte niet te schrappen: 

    " Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten mogelijk voor zover zij aan de opgelegde beperkingen voldoen.

    " Na stopzetting van huidige activiteiten zijn nieuwe activiteiten enkel mogelijk indien ze minder storend zijn dan de huidige”.

11.

2023_GR_00045 - Rapportage voortgang - Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
11.

2023_GR_00045 - Rapportage voortgang - Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.

2023_GR_00045 - Rapportage voortgang - Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.

Motivering

Motivering

Vlaanderen en de lokale besturen slaan d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. 

Jaarlijks tegen 1 maart moet er een voortgangsrapport worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

De gegevens van dit rapport worden via verschillende bronnen aangeleverd:

  • Gemeente - wij rapporteren o.a. het aantal bomen dat er is aangeplant op openbaar domein, het aantal m² dat is onthard op openbaar domein, ...
  • Andere instanties (Fluvius, dienst MOW) - zij rapporteren o.a. het aantal collectieve renovaties, aantal laadpalen, aantal deelwagens, ... 
  • Inwoners - zij rapporteren o.a. het aantal bomen dat zij hebben aangeplant op privé domein, het aantal m² hemelwateropvang, ...

De gegevens zijn zover als mogelijk up-to-date, maar bepaalde gegevens zijn nog niet volledig. Dit omdat bepaalde rapporteringstools nog niet helemaal in orde zijn, de rapporteringstools nog onvoldoende bekend zijn, ... 

Het voortgangsrapport is dan ook een momentopname. 

Juridische grond

Akkoord van Parijs 2015.

Europese Green Deal 2050.

Burgemeestersconvenant 2030.

Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021 - 2030.

Decreet lokaal bestuur.

Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992.

Internationaal verdrag van Kyoto van 1997.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

Gelet op het ondertekenen door de gemeente Wuustwezel van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;

Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 28 augustus 2021;

Gelet op de goedkeuring op de gemeenteraad van 5 december 2022 ter ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatplan 2.0;

Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”;

Gelet op het gemeentelijk klimaatactieplan, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 september 2022.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit kennis te nemen van het voortgangsrapport en deze goed te keuren.

Artikel 2

Het voortgangsrapport zal worden opgeladen in het pactportaal.

12.

2023_GR_00012 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
12.

2023_GR_00012 - Vragen in het vragenkwartiertje.

2023_GR_00012 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • Schepen Rit Luyckx geeft toelichting bij het systeem van de deelwagens:
    • gemeente start met 2 auto's 
    • forfait van max 550 euro/m over max 48 m (inbegrepen een aantal uren door gemeentelijk personeel)
    • hoe meer de auto gebruikt wordt, hoe goedkoper voor de gemeente
    • externe gebruiker betaalt geen instap- of geen abonnementskosten, auto te reserveren max 3 m voorafgaand
    • toelichting wordt gegeven hoe de externe gebruiker tewerk moet gaan ; 
    • facturen gaan naar de gebruiker: prijs per u en per km
    • De schepen heeft een ganse nota opgesteld welke wordt bezorgd aan alle raadsleden. 
  • De burgemeester meldt dat de uitkijktoren De Klot gesloten is om veiligheidsredenen; dit heeft niets met vandalisme te maken. Er is thans een onderzoek lopende.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting omtrent de plaatsing van meer dynamisch zone 30-borden:
    • deze borden zijn reeds aanwezig aan de schoolomgevingen te Braken, Loenhout en Sterbos; 
    • in de overige schoolomgevingen is het reeds zone 30 en staan er gemachtigde opzichters.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Helga Hoeymans geeft schepen Pieter Cools volgende toelichting omtrent een hondenwei te Loenhout:
    • de vraag is reeds gekend doch er is tot op heden geen geschikt terrein gevonden;
    • de lokatie aan de Stoffezandstraat kan ook niet ingevolge de  toekomstige ontwikkeling ervan; 
    • er mogen voorstellen toekomen aan het college. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Helga Hoeymans geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting omtrent de rechtstreekse buslijnverbinding naar het ziekenhuis in Malle en Brasschaat:
    • dit item zal besproken worden op het halfjaarlijks overleg met De Lijn, het eerstvolgende overleg is in maart 2023; 
    • dit moet opgelost worden in Vervoer op Maat.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geven schepenen  Rit Luyckx en Kris Van Looveren volgende toelichting om de wagens van het Sociaal Huis te integreren in  ander autodeelsysteem  in Wuustwezel. Op dit voorstel wordt niet op ingegaan om volgende redenen:
    • er wordt eerst gewacht op een evaluatie van het lopende autodeelsysteem; 
    • de huidige wagen van het OCMW is van 2006 en een andere wagen is een CNG-wagen; 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft de burgemeester volgende toelichting omtrent de regiovorming:
    • de burgemeester meldt dat er 15 referentieregio's waarbij de burgemeester wordt aanzien als de spil;
    • het betreft een samenwerkingsmodel en geen beslissingsmodel; 
    • er komt een burgemeestersoverleg doch de beslissingen blijven liggen bij de gemeenteraad;
    • lokale besturen moeten de samenwerkingsverbanden onderzoeken voor 2028; nadien ligt het bij het samenwerkingsverbanden om zich te schikken naar de referentieregio.
  • Aansluitend op de vragen van raadslid Koen Van Putte geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting omtrent het mobiliteitsplan:
    • eerstdaags is er terug een contact met het studiebureau omtrent de synthesenota (de gegevens van de telramen worden verwerkt in de synthesenota);
    • vervolgens zal er nog dit voorjaar terug een informatiemoment zijn.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Koen Van Putte geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting om het autoverkeer te beperken in Beersgat:
    • er zal een telraam geplaatst worden;
    • nadien kunnen er maatregelen getroffen worden.