Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2023_GR_00065 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN - Wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling.

Gemeenteraad
ma 22/05/2023 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Van Putte, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2023_GR_00065 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN - Wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling. 2023_GR_00065 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN - Wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling.

Motivering

Motivering

Beoordeling:

In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot opening van een deel van het gemeentelijk wegennet geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve moet voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst worden: 

Artikel 3 

Door de inplanting van de gebouwen en het voorzien van een gezamenlijke inrit naar de ondergrondse garage is er 1 functionele inrit aanwezig. De andere toegangen tot het perceel worden afgesloten met breekpalen zodat deze enkel toegankelijk zijn voor de brandweer, voor verhuizen en voor trage weggebruikers. Een traditionelere invulling van de projectzone zou resulteren in een veelvoud aan inritten met de daarbij mogelijke conflicten. De nieuwe trage verbinding kent geen opmerkelijke conflictpunten.  De aansluiting van de door de aanvrager gewenste ontwikkeling doorstaat de toets van de doelstelling van het Gemeentewegendecreet aangezien de ontsluiting van de voorgestelde ontwikkeling als veilig kan worden beschouwd.

Artikel 4

1° Door het aanleggen van de nieuwe gemeenteweg wordt een nieuwe trage verbinding gerealiseerd. Er wordt een trage as richting de Testersdreef gerealiseerd, alsook voorziet de nieuwe brandweg een trage verbinding waardoor fietsers in bepaalde richtingen het kruispunt van de Oude Baan en de Goorbosstraat kunnen vermijden. 

2° De aanvrager motiveert dat de voorziene gemeenteweg conform de besprekingen met de Gemeente Wuustwezel wordt voorgesteld om de trage assen te realiseren. De voorliggende aanvraag werd voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel. 

3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico. 

4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief beperkt. 

5° Het voorgestelde ontwerp is conform de beleidsvisie van de Gemeente Wuustwezel daar een veilige verbinding voor de zwakke weggebruikers gerealiseerd zal worden.

Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg. 

Het openbaar onderzoek met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 15 maart 2023 tot en met 13 april 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend gedurende het openbaar onderzoek. 

Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond. 

De aanvraag voorziet de overdracht naar het openbaar domein van het gele en grijze traject van 260,00 m² en de vastlegging van de rooilijn zoals vastgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan dd. 1 maart 2023.

De aanvraag voorziet de vastlegging van de rooilijn voor wat betreft de te realiseren gemeenteweg in private eigendom (licht blauwe arcering) en de rooilijn met betrekking tot het groene traject ter eventueel verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad.

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

Juridische grond

De aanvraag gekend als omgevingsproject (OMV_2023021013) werd ingediend door Steen Vastgoed NV.

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen; 

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening; 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening; Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31: 

“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. §2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47: 

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.” 

Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit: 

“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen; de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep; 

de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; 

de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.” 

Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden: 

Artikel 3 (01/09/2019 - …) 

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

Artikel 4 (01/09/2019 - …) 

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes: 

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; 

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; 

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Overwegende de aanleiding en de context: 

De aanvraag gekend als OMV_2023021013 werd ingediend door Steen Vastgoed NV ter plaatse Goorbosstraat ZN/Oude Baan ZN bij de gemeente Wuustwezel op 2 maart 2023.

Op voormelde locatie werd op 24 december 2021 een omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021195157) ingediend door Steen Vastgoed NV. Deze aanvraag omvatte een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 20 appartementen met een ondergrondse parkeergarage en 14 ééngezinswoningen. In het kader van deze omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021195157) werd op 27 juni 2022 een gunstig gemeenteraadsbesluit genomen met betrekking tot de zaak der wegen, hetgeen vervangen dient te worden door een nieuw gemeenteraadsbesluit met betrekking tot voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2023021013).

Voorliggende aanvraag is volgens het geldende gewestplan gelegen in woongebied.

De voorliggende omgevingsaanvraag beoogt het wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling waarbij eveneens: 

  • Wijziging van gebouw D waarbij men 4 ééngezinswoningen zal realiseren in plaats van 5 ééngezinswoningen;
  • Het inrichten van het toekomstig openbaar domein;
  • Het aanleggen van een wegenis;
  • Het plaatsen van een nieuwe grachtoverwelving in functie van de nieuwe groenaanleg en trage verbinding.

In het kader van de zaak der wegen verschilt de voorliggende aanvraag op een aantal aspecten in vergelijking tot de eerder beoordeelde aanvraag, waardoor een nieuw gemeenteraadsbesluit met betrekking tot de zaak der wegen noodzakelijk is:

  • Lot 2 op het rooilijnplan dd. 1 maart 2023, hetgeen overgedragen wordt aan het openbaar domein, kent een andere configuratie en vormt en bedraagt in voorliggende aanvraag 260,00 m² in plaats van 314,00 m².
  • Met betrekking tot de buurtweg/brandweg wordt, op het rooilijnplan dd. 1 maart 2023, de inrijmogelijkheid van de brandweer en andere hulpdiensten haaks ingericht op de Goorbosstraat in tegenstelling tot het rooilijnplan dd. 11 mei 2022 waarbij de inrijmogelijkheid schuin (om aan te sluiten op de bestaande grachtoverwelving) wordt voorzien langsheen de Goorbosstraat . Hieraan gekoppeld wordt bijgevolg een nieuwe grachtoverwelving aangevraagd in voorliggende aanvraag teneinde de inrijmogelijkheid, haaks op de Goorbosstraat, mogelijk te maken.

Het voorliggende project kent verschillende aspecten dewelke onderhevig zijn aan de toepassing van het decreet Gemeentewegen, allen hebben te maken met de door de aanvrager wenselijke realisatie van het project. 

Bij de voorliggende aanvraag werd een rooilijnplan gevoegd, waar in vier kleuren trajecten werden uitgezet:

  • Betreffende de gele en grijze arcering met betrekking tot de Testersdreef: 
    • Dit traject dient te worden overdragen naar het openbaar domein om de trage verbinding tot stand te brengen van de Oude Baan en Goorbosstraat naar de Testersdreef.
    • Het betreft een traject van 260,00 m². 
  • Betreffende de licht blauwe arcering met betrekking tot de buurtweg/brandweg:
    • Dit traject betreft de juridische vastlegging van een buurtweg, waarbij de rooilijn reeds wordt ontworpen, maar waarbij de gronden in private eigendom blijven.
    • Het opzet van de ontwikkelaar is om een wegenis te realiseren dat deels dienst doet als brandweg en deels als trage verkeersas.
  • Betreffende de groene arcering aan de Oude Baan en de Goorbosstraat:
    • Dit traject betreft de eventuele toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen aan het openbaar domein.
    • Het betreft eveneens een louter ontworpen rooilijn met het oog op een eventuele toekomstige verbreding van de Oude Baan en de Goorbosstraat in functie van bv. een fietspad.
    • Het betreft een traject van 235,00 m². 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeenteraadsbesluit dd. 27 juni 2022 omtrent de zaak der wegen met betrekking tot omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021195157 wordt ingetrokken.

Artikel 2

§1. De rooilijn voor het gedeelte van de Testersdreef (gele en grijze arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 1 maart 2023 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_202302101 (gemeentelijk kenmerk 2023-SV-MV2-001) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.

§ 2. De rooilijn voor de te realiseren buurtweg (licht blauwe arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 1 maart 2023 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_202302101 (gemeentelijk kenmerk 2023-SV-MV2-001) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.

§ 3. De rooilijnen voor het gedeelte Oude Baan en Goorbosstraat (groene arcering) waarop het rooilijnplan d.d. 1 maart 2023 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_202302101 (gemeentelijk kenmerk 2023-SV-MV2-001) worden vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 1 maart (gele en grijze arcering) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling met kenmerk OMV_202302101 (gemeentelijk kenmerk 2023-SV-MV2-001) goed.

Het geel en grijze traject kan worden beschreven als 260,00 m² groot, en voorzien ter realisatie van de trage verbinding van de Testersdreef, bestemd voor gratis grondafstand. Dit gedeelte zal gratis worden afgestaan aan gemeente Wuustwezel om gevoegd te worden bij het openbaar domein. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn van de Testersdreef juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.

Artikel 4

De ontwikkelaar dient een negatief bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.

De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het gemeentebestuur van Wuustwezel of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.

Artikel 5

Goedkeuring te verlenen aan het hierbijgevoegde bestek en raming van het dossier "Gemeente Wuustwezel Goorbosstraat zn. Bouwproject: Steen Vastgoed NV INRICHTING VAN HET GEDEELTE TOEKOMSTIG OPENBAAR DOMEIN Project nr. 9618" , zoals opgesteld door Kegels Landmeter-studiebureau uit Ekeren. 

Artikel 6

De grondafstand dient uiterlijk bij de eerste realisatie van de voorziene bebouwing binnen het groepswoningbouwproject te gebeuren en dit voorafgaand aan de aanvang van de werken.

Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de ontwikkelaar.

De ontwikkelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de gemeente Wuustwezel  om aan te tonen dat deze voorwaarde werd nageleefd.

Artikel 7

§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.

§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.

Artikel 8

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

-        wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor het wijzigen van een recente omgevingsvergunning, meer bepaald het bouwen van 13 ééngezinswoningen, het wijzigen van de buitenaanleg en het plaatsen van een bronbemaling met kenmerk OMV_2023021013 (gemeentelijk kenmerk 2023-SV-MV2-001) niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;

-        wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.