Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00003 - Verslag vorige vergadering.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
1.

2023_GR_00003 - Verslag vorige vergadering.

2023_GR_00003 - Verslag vorige vergadering.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op het verslag van de vorige vergadering.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.

2.

2023_GR_00048 - Toetreding tot TMVS en bijhorende aansluiting tot aankoopcentrale Creat.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2.

2023_GR_00048 - Toetreding tot TMVS en bijhorende aansluiting tot aankoopcentrale Creat.

2023_GR_00048 - Toetreding tot TMVS en bijhorende aansluiting tot aankoopcentrale Creat.

Motivering

Motivering

Een aankoopcentrale kan een overheidsopdracht voeren, waardoor de aangesloten leden hiervan gebruik kunnen maken.

Veelal kan een aankoopcentrale, door de massa van zijn leden en de synergieën die gegenereerd worden, positieve schaaleffecten genereren.

De aankoopcentrale Creat biedt vele overheidsopdrachten aan waarop ingetekend kan worden. Omliggende besturen, zoals Essen, Malle, Schoten en Brandweerzone Rand, hebben hier goede ervaringen mee. De autonomie van de deelnemende besturen wordt ten volle gerespecteerd zodat zij volledig vrij zijn om te kiezen op welke overheidsopdrachten zij intekenen. Enkel wordt gevraagd minimaal 2.500 EUR (excl. BTW) per jaar af te nemen via de aankoopcentrale. Bij een prijsanalyse van de opdracht voor uitgaande post blijkt het interessant te zijn om in te gaan op deze dienstverlening via Creat en is die minimale afname al gegarandeerd.

Om van de aankoopcentrale Creat te kunnen gebruik maken moet eerst toegetreden worden tot de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging "Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services", afgekort tot TMVS. Dit kan middels een kapitaalsinbreng, waarbij gevraagd wordt 1 aandeel van 1000 EUR aan te kopen per volledige schijf van 5000 inwoners. Deze aandelen dienen voor 1/4 volstort te worden. Voor gemeente Wuustwezel betekent dit dus 4 aandelen voor een totale kapitaalsinbreng van 4.000 EUR waarvan 1.000 EUR volstort wordt.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd toe te treden tot de TMVS en bijhorende aansluiting tot de aankoopcentrale Creat.

Juridische grond

Wet op overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 en latere wijzigingen.

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Als openbaar bestuur is gemeente Wuustwezel onderhevig aan de wet op overheidsopdrachten.

Sommige overheidsopdrachten vergen veel voorbereiding, zijn complex of vereisen vakspecifieke kennis, waardoor dit veel personeelsinzet of externe ondersteuning vereist.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 20 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Mai Van Thillo, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren, Jan Cools, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack en Helga Hoeymans) en 7 stemmen onthouding (Koen Van Putte, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van heden toe te treden tot de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging "Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services", afgekort TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.

Artikel 2

Burgemeester Dieter Wouters voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.

Artikel 3

Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.

3.

2023_GR_00050 - Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen – Uitnodiging gewone en buitengewone algemene vergadering van 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023 – Agenda en toekennen mandaat inzake vertegenwoordiging.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
3.

2023_GR_00050 - Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen – Uitnodiging gewone en buitengewone algemene vergadering van 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023 – Agenda en toekennen mandaat inzake vertegenwoordiging.

2023_GR_00050 - Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen – Uitnodiging gewone en buitengewone algemene vergadering van 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023 – Agenda en toekennen mandaat inzake vertegenwoordiging.

Motivering

Motivering

1. Algemeen

De gewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen vindt plaats buiten de statutair voorziene datum om teneinde deze te kunnen combineren met een buitengewone algemene vergadering die zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen (als overgenomen vennootschap) en Woonhaven Antwerpen (als overnemende vennootschap). 

Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen-Stad. De bestuursorganen van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen en Woonhaven Antwerpen hebben in dat kader een fusie- en samenwerkingsprotocol goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond (i) de fusie door overneming zelf, en (ii) de nadere samenwerking tussen de verschillende woonactoren over de verschillende werkingsgebieden op het grondgebied binnen het arrondissement Antwerpen (in het bijzonder na de fusie door overneming) nader worden toegelicht.

2. Financieel

Ingevolge de voorgenomen fusie door overneming, zal de gemeente haar aandelen die zij momenteel aanhoudt in Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Woonhaven Antwerpen waarbij voor ieder bestaand aandeel dat de gemeente aanhoudt in Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen 1.240 nieuwe aandelen in Woonhaven Antwerpen zullen worden uitgegeven. Deze nieuwe aandelen zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het fusievoorstel en het fusieverslag. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Met het emailbericht dd. 14 maart 2023 van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen werden de aandeelhouders uitgenodigd op de gewone (jaar)vergadering alsook een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 28 april 2023 om 10.00u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste (buitengewone) algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 31 mei 2023, eveneens om 10.00u, met als volgende agenda:


(i) Agenda van de jaarvergadering:


  1.  Afwijking statutaire datum jaarvergadering;
  2. Kennisname van het jaarverslag van de Raad van Bestuur, het bijzonder verslag met betrekking tot het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de klachtenrapportering;
  3. Kennisname van het verslag van de commissaris;
  4. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 en de winstverdeling;
  5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
  6. Nazicht mandaten bestuurders;
  7. Varia.


(ii) Agenda van de buitengewone algemene vergadering:

   

    “VOORAFGAANDE AGENDAPUNTEN

      1. Vaststelling bedrag van het vast kapitaal en aantal aandelen in de Vennootschap.

      2. Kennisname van eventuele uittredingen van aandeelhouders.

    AGENDAPUNTEN BETREFFENDE DE FUSIE DOOR OVERNEMING VAN DEZE VENNOOTSCHAP DOOR WOONHAVEN ANTWERPEN BV

      3. a) Kennisneming en bespreking van de hierna gemelde stukken aangaande de hierna in agendapunt 4 voorgestelde fusie door overneming (de “Fusie”), overeenkomstig artikel 12:2 WVV, welke stukken ook kosteloos kunnen worden verkregen op de zetel, te weten:

    • het gezamenlijk fusievoorstel de dato 13 maart 2023, ondertekend de dato 14 maart 2023 door de bestuurders van de overgenomen vennootschap respectievelijk 13 maart 2023 door de bestuurders van de overnemende vennootschap (het “Fusievoorstel”), opgesteld, overeenkomstig artikel 12:24 WVV, door de respectieve bestuursorganen van de hierna in agendapunt 4 genoemde fuserende vennootschappen en neergelegd ter griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Antwerpen in de respectieve vennootschapsdossiers van de fuserende vennootschappen; vanaf 16 maart 2023 kan het Fusievoorstel ook kosteloos worden verkregen op de respectieve zetels van de fuserende vennootschappen;
    • het fusieverslag van het bestuursorgaan opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 WVV;
    • het fusieverslag van de commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 12:26, §1, WVV;
    • tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig artikel 12:28, §2, 5° WVV.

          b) Mededeling van de eventuele belangrijke wijzigingen die zich in de activa en passiva van het vermogen van de bij de Fusie betrokken vennootschappen hebben voorgedaan sedert de datum van opstelling van het Fusievoorstel, overeenkomstig artikel 12:27, eerste lid, WVV.

      4. a) Besluit tot de fusie door overneming door de besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Antwerpen 0403.795.657, met zetel te 2020 Antwerpen, Jan Denucéstraat 23 (de “Overnemende Vennootschap”), van het gehele vermogen - zowel de rechten als de verplichtingen - van deze coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk “Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij ARRO Antwerpen”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Antwerpen 0403.837.130, met zetel te 2100 Antwerpen (Deurne), Gijsbrecht van Deurnelaan 22 (de “Overgenomen Vennootschap”), als gevolg waarvan deze Overgenomen Vennootschap zal worden ontbonden zonder vereffening.

          b) Beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de Overgenomen Vennootschap en in het kader van de voorgestelde fusieoperatie zullen overgaan naar de Overnemende Vennootschap, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.

      5. Vaststelling van einde van het mandaat van de bestuurders in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming.

      6. Vaststelling van einde van het mandaat van de commissaris in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming.

    OPSCHORTENDE VOORWAARDE

      7. Beding dat de besluiten aangaande de voorgaande agendapunten genomen worden onder de impliciete opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Overnemende Vennootschap van het Fusievoorstel en de eventuele wijzigingen van haar statuten zoals nader omschreven in de agenda van de Overnemende Vennootschap.

    OVERIGE AGENDAPUNTEN

     8. Volmachten aangaande de ondertekening van akten, registers, documenten en verklaringen betreffende de voorgestelde fusie door overneming.

     9. Volmachten aangaande de vertegenwoordiging van de Overgenomen Vennootschap bij de belastingadministraties, het rechtspersonenregister en de ondernemingsloketten.”

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voormelde punten op de agenda van de gewone en buitengewone algemene vergadering, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde gewone en buitengewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen op 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023, worden integraal goedgekeurd.

Mevr. May Aernouts wordt volmacht gegeven om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde gewone en buitengewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro op 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.

4.

2023_GR_00049 - Bekrachtiging aansluiting bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
4.

2023_GR_00049 - Bekrachtiging aansluiting bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.

2023_GR_00049 - Bekrachtiging aansluiting bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.

Motivering

Motivering

Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC GO! Antwerpen om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun.
Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Prisma+ dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Het overleg in de schoolraden heeft plaatsgevonden:

  • op  7 maart 2023 in gemeenteschool Klim Op;
  • op 14 februari 2023 in gemeenteschool De Wissel;
  • op 7 maart 2023 in gemeenteschool ’t Blokje.

De verslagen met standpunten is opgenomen als bijlage en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen.
De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben.
Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen.

Juridische grond

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41.

Conceptnota decreet leersteun. 

Decreet leersteun. 

Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs);
  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of 
  • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

 Het schoolbestuur heeft de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs:

  • gemeenteschool Klim Op, Gasthuisstraat 8, 2990 Wuustwezel;
  • gemeenteschool De Wissel, Hagelkruis 2A, 2990 Wuustwezel;
  • gemeenteschool ’t Blokje, Kerkblokstraat 14, 2990 Wuustwezel. 

Deze scholen hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Prisma+.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken.
Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel:

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken;
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa;
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad;
  • Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid op 13 maart 2023 de volgende voorlopige beslissing genomen om op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan te sluiten bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 26 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Mai Van Thillo, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Jan Van Looveren, Jan Cools, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Koen Van Putte, Martine Deruytter, Jens Stoffelen, Marc Vandenbranden, Petra Laccroix en Carrera Neefs) en 1stem onthouding (Werner Vanden Eynden).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van Burgemeester en Schepenen van 13 maart 2023 om aan te sluiten bij een welbepaald leersteuncentrum.
Het schoolbestuur sluit bijgevolg op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.

5.

2023_GR_00042 - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan tot opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
5.

2023_GR_00042 - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan tot opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken.

2023_GR_00042 - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan tot opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken.

Motivering

Motivering

Zoals blijkt uit het bijgevoegde rooilijnplan, wordt het op te heffen tracé aan alle zijden omsloten door kadastrale percelen met éénzelfde eigenaar. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de wijziging dan ook geenszins in het gedrang én de landbouwbestemming van de percelen maakt dat er redelijkerwijs geen bijkomende ontsluitingsnood kan ontstaan.

Het betrokken wegtracé verkeert in slechte staat en dient vervangen te worden in het kader van de decretale beheertaak van de Gemeente. Vermits deze weg geen publieke doorgangsfunctie heeft en de aangelande percelen alle dezelfde eigenaar hebben, meent de Gemeente met de uitvoering van deze noodzakelijke werken het algemeen belang niet te behartigen. Daarom gaat de voorkeur uit naar opheffing van dit wegtracé als gemeenteweg. De opheffing van het wegtracé en de verkoop van de grondoppervlakte – desgevallend op grond van het decretaal voorkeurrecht aan de aangelande eigenaar – verlost de Gemeente van de kosten van beheer en genereert integendeel een inkomst. Gezien het feit dat er geen verbindende functie is die in het gedrang komt en gezien het feit dat de toegang tot de percelen gegarandeerd blijft, kan de opheffing als uitzonderingsmaatregel en in overeenstemming met artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen overwogen worden.

Uit een eerste contact met de aangelande eigenaar (Bart Van den Bergh) van de percelen gelegen ten kadaster gekend onder sectie F nr. 294N, sectie F nr 312A en sectie F nr. 318C blijkt dat deze bereid zou kunnen worden gevonden om de grondoppervlakte in te kopen. Het in bijlage gevoegde nieuwe rooilijnplan draagt in dat opzicht dan ook bij tot een efficiënt gemeentelijk wegbeheer.

Daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan (met waardebepaling volgens het schattingsverslag van 28 januari 2023 van landmeter Jan Van Santvliet) ter opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken goed te keuren, met het oog op organisatie van een openbaar onderzoek en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur.

Gemeentewegendecreet, inzonderheid de artikelen 20 tem 23 en 29.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het wegtracé dat met onderhavig besluit wordt opgeheven (zie rooilijnplan in bijlage), verschijnt in de Atlas der Buurtwegen van 1841 als doodlopende buurtweg n°60. Vermits deze atlas geldt als rooilijnplan, is dit wegsegment een gemeenteweg in de zin van het huidige Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019. Op heden blijkt echter dat deze grondstrook op de Atlas nog steeds een doodlopende weg is hoewel dat deze weg aldus geen publieke verkeersfunctie heeft. Het gaat dus louter formeel om een publieke weg, die buiten het toedoen van de aangelande eigenaar om geen doorgangsfunctie heeft.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het hierbijgevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan (met waardebepaling volgens het schattingsverslag van 28 januari 2023) tot opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken, ten kadaster gekend als Wuustwezel, 2de Afd sectie F, deel openbaar domein, zoals opgemaakt door Landmeter Jan Van Santvliet, Bredabaan 588, 2990 Wuustwezel, wordt voorlopig vastgesteld. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek van 30 d. welke wordt aangekondigd door:

  • aanplakking aan de deur van het gemeentehuis;
  • aanplakking ter plaatse te Akkerveken aan het begin- en eindpunt van het betrokken wegenisgedeelte;
  • een bericht op de website van de gemeente;
  • een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de aanpalende bewoners van het op te heffen wegdeel;
  • een afzonderlijke mededeling aan de Bestendige Deputatie van de Provincie Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen;
  • een afzonderlijke mededeling aan de Vlaamse Overheid, Dept. Omgeving, Koning Albert II laan 20/8, 1000 Brussel. 
6.

2023_GR_00013 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Van Looveren, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
6.

2023_GR_00013 - Vragen in het vragenkwartiertje.

2023_GR_00013 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • De burgemeester meldt dat de bevoegdheid "mobiliteit" van schepen Rit Luyckx wordt overgedragen aan schepen Kris Van Looveren. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Pieter Cools volgende informatie omtrent de werking van het Energiekloket:
    • de gemeente heeft een renovatiecoach;
    • op het energieloket wordt iedereen voortgeholpen, ongeachte de gemeente van waar de vraag komt; 
    • er is wel een lijst van loketmomenten op het gemeentehuis: voor Wuustwezel waren dit 12 halve dagen; 
    • 66 acties werden geregistreerd, zijnde  22 premies, 8 omtrent technieken, 6 energieleningen, 5 energieleningen+, 4 V-test, ...
    • de loketwerking behoort tot het standaardaanbod van het Energiekhuis; de kostprijs is afhankelijk van de subsidies van Vlaanderen; 
    • kostprijs 2022 : 7.000 euro 
    • kostprijs 2021: 12.200 euro 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Helga Hoeymans geeft de burgemeester volgende informatie omtrent de overlast aan de Grot in het Gemeentepark:
    • tussen de vorige gemeenteraad en vandaag is er geen enkele klacht toegekomen bij de PZ. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Rit Luyckx volgende informatie omtrent het gebruik van de Donkey Republic fietsen:
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Helga Hoeymans geeft de burgemeester volgende informatie omtrent het gebruik van de cafetaria van Amandina:
    • er hangt inderdaad een bordje dat de cafetaria is voorbehouden voor bewoners en bezoekers;
    • dit bordje hangt er al van bij de opening want anders zijn ze BTW-plichtig voor de cafetaria.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Helga Hoeymans geeft schepen Pieter Cools volgende toelichting bij het verwijderen van omgewaaide bomen op de wandelpaden in het Marum:
    • ANB is verantwoordelijk zodat meldingen kunnen verlopen via gemeentelijke groendienst en/of ANB;
    • de werken zijn voorzien en worden uitgevoerd na het broedseizoen.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft de burgemeester volgende informatie omtrent het Nationaal Park:
    • beslissing te nemen voor 31 mei 2023;
    • tot op vandaag is er geen definitieve tekst; er is beloofd dat deze tegen het einde van de week zal toekomen.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Werner Vanden Eynden geeft de burgemeester volgende toelichting bij het TIK TOK gebruik:
    • TIKTOK wordt afgeraden voor alle personeelsleden en raadsleden van het lokaal bestuur; de bijlage e-policy aan het arbeidsreglement wordt in deze zin aangepast;
    • in concreto:
      • TIKTOK wordt onmogelijk gemaakt op het intern beschermd netwerk via aanpassing firewall; op het gastnetwerk wordt TIKTOK wel toegelaten;
      • TIKTOK wordt onmogelijk gemaakt op PC's en laptops die eigendom van het lokaal bestuur zijn;
      • voor TIKTOK op GSM's die eigendom zijn van lokaal bestuur gaan we sensibiliserend werken; we beschikken thans niet over een tool om TIKTOK onmogelijk te maken; 
      • voor TIKTOK op privé-toestellen rekenen we op het gezond verstand van de gebruikers. 
  • Raadslid Jasmijn Meirsman meldt dat er overlast is aan  het skatepark aan de rolschaatspiste in Wuustwezen-centrum; betrokken raadslid vraagt een camera. De burgemeester heeft dit reeds besproken met de PZ voor het ophangen van een nieuwe camera.
  • Aansluitend op de vraag van Jens Stoffelen omtrent het voorzien van een pop-up hondenweide in het sportpark De Dorens meldt de burgemeester dat dit verder zal onderzocht worden.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Marc Vanden Branden omtrent de werkzaamheden te Polygoon meldt schepen Kris Van Looveren dat er reeds contact is opgenomen met het Gewest  dat er geen werkzaamheden tergelijkertijd mogen uitgevoerd worden aan de Kampweg en aan de Bredabaan.