Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
Een aankoopcentrale kan een overheidsopdracht voeren, waardoor de aangesloten leden hiervan gebruik kunnen maken.
Veelal kan een aankoopcentrale, door de massa van zijn leden en de synergieën die gegenereerd worden, positieve schaaleffecten genereren.
De aankoopcentrale Creat biedt vele overheidsopdrachten aan waarop ingetekend kan worden. Omliggende besturen, zoals Essen, Malle, Schoten en Brandweerzone Rand, hebben hier goede ervaringen mee. De autonomie van de deelnemende besturen wordt ten volle gerespecteerd zodat zij volledig vrij zijn om te kiezen op welke overheidsopdrachten zij intekenen. Enkel wordt gevraagd minimaal 2.500 EUR (excl. BTW) per jaar af te nemen via de aankoopcentrale. Bij een prijsanalyse van de opdracht voor uitgaande post blijkt het interessant te zijn om in te gaan op deze dienstverlening via Creat en is die minimale afname al gegarandeerd.
Om van de aankoopcentrale Creat te kunnen gebruik maken moet eerst toegetreden worden tot de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging "Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services", afgekort tot TMVS. Dit kan middels een kapitaalsinbreng, waarbij gevraagd wordt 1 aandeel van 1000 EUR aan te kopen per volledige schijf van 5000 inwoners. Deze aandelen dienen voor 1/4 volstort te worden. Voor gemeente Wuustwezel betekent dit dus 4 aandelen voor een totale kapitaalsinbreng van 4.000 EUR waarvan 1.000 EUR volstort wordt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd toe te treden tot de TMVS en bijhorende aansluiting tot de aankoopcentrale Creat.
Wet op overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Als openbaar bestuur is gemeente Wuustwezel onderhevig aan de wet op overheidsopdrachten.
Sommige overheidsopdrachten vergen veel voorbereiding, zijn complex of vereisen vakspecifieke kennis, waardoor dit veel personeelsinzet of externe ondersteuning vereist.
Met ingang van heden toe te treden tot de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging "Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services", afgekort TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Burgemeester Dieter Wouters voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
1. Algemeen
De gewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen vindt plaats buiten de statutair voorziene datum om teneinde deze te kunnen combineren met een buitengewone algemene vergadering die zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen (als overgenomen vennootschap) en Woonhaven Antwerpen (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen-Stad. De bestuursorganen van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen en Woonhaven Antwerpen hebben in dat kader een fusie- en samenwerkingsprotocol goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond (i) de fusie door overneming zelf, en (ii) de nadere samenwerking tussen de verschillende woonactoren over de verschillende werkingsgebieden op het grondgebied binnen het arrondissement Antwerpen (in het bijzonder na de fusie door overneming) nader worden toegelicht.
2. Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusie door overneming, zal de gemeente haar aandelen die zij momenteel aanhoudt in Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Woonhaven Antwerpen waarbij voor ieder bestaand aandeel dat de gemeente aanhoudt in Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen 1.240 nieuwe aandelen in Woonhaven Antwerpen zullen worden uitgegeven. Deze nieuwe aandelen zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het fusievoorstel en het fusieverslag. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente.
Decreet Lokaal Bestuur.
Met het emailbericht dd. 14 maart 2023 van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen werden de aandeelhouders uitgenodigd op de gewone (jaar)vergadering alsook een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 28 april 2023 om 10.00u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste (buitengewone) algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 31 mei 2023, eveneens om 10.00u, met als volgende agenda:
(i) Agenda van de jaarvergadering:
(ii) Agenda van de buitengewone algemene vergadering:
“VOORAFGAANDE AGENDAPUNTEN
1. Vaststelling bedrag van het vast kapitaal en aantal aandelen in de Vennootschap.
2. Kennisname van eventuele uittredingen van aandeelhouders.
AGENDAPUNTEN BETREFFENDE DE FUSIE DOOR OVERNEMING VAN DEZE VENNOOTSCHAP DOOR WOONHAVEN ANTWERPEN BV
3. a) Kennisneming en bespreking van de hierna gemelde stukken aangaande de hierna in agendapunt 4 voorgestelde fusie door overneming (de “Fusie”), overeenkomstig artikel 12:2 WVV, welke stukken ook kosteloos kunnen worden verkregen op de zetel, te weten:
b) Mededeling van de eventuele belangrijke wijzigingen die zich in de activa en passiva van het vermogen van de bij de Fusie betrokken vennootschappen hebben voorgedaan sedert de datum van opstelling van het Fusievoorstel, overeenkomstig artikel 12:27, eerste lid, WVV.
4. a) Besluit tot de fusie door overneming door de besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Antwerpen 0403.795.657, met zetel te 2020 Antwerpen, Jan Denucéstraat 23 (de “Overnemende Vennootschap”), van het gehele vermogen - zowel de rechten als de verplichtingen - van deze coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk “Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij ARRO Antwerpen”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Antwerpen 0403.837.130, met zetel te 2100 Antwerpen (Deurne), Gijsbrecht van Deurnelaan 22 (de “Overgenomen Vennootschap”), als gevolg waarvan deze Overgenomen Vennootschap zal worden ontbonden zonder vereffening.
b) Beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de Overgenomen Vennootschap en in het kader van de voorgestelde fusieoperatie zullen overgaan naar de Overnemende Vennootschap, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.
5. Vaststelling van einde van het mandaat van de bestuurders in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming.
6. Vaststelling van einde van het mandaat van de commissaris in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming.
OPSCHORTENDE VOORWAARDE
7. Beding dat de besluiten aangaande de voorgaande agendapunten genomen worden onder de impliciete opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Overnemende Vennootschap van het Fusievoorstel en de eventuele wijzigingen van haar statuten zoals nader omschreven in de agenda van de Overnemende Vennootschap.
OVERIGE AGENDAPUNTEN
8. Volmachten aangaande de ondertekening van akten, registers, documenten en verklaringen betreffende de voorgestelde fusie door overneming.
9. Volmachten aangaande de vertegenwoordiging van de Overgenomen Vennootschap bij de belastingadministraties, het rechtspersonenregister en de ondernemingsloketten.”
De voormelde punten op de agenda van de gewone en buitengewone algemene vergadering, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde gewone en buitengewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen op 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023, worden integraal goedgekeurd.
Mevr. May Aernouts wordt volmacht gegeven om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde gewone en buitengewone algemene vergadering van Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro op 28 april 2023, dan wel 31 mei 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing. Te dien einde wordt de bijgevoegde volmacht eveneens goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC GO! Antwerpen om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun.
Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Prisma+ dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Het overleg in de schoolraden heeft plaatsgevonden:
De verslagen met standpunten is opgenomen als bijlage en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen.
De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben.
Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41.
Conceptnota decreet leersteun.
Decreet leersteun.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs:
Deze scholen hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Prisma+.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken.
Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel:
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester bij hoogdringendheid op 13 maart 2023 de volgende voorlopige beslissing genomen om op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan te sluiten bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van Burgemeester en Schepenen van 13 maart 2023 om aan te sluiten bij een welbepaald leersteuncentrum.
Het schoolbestuur sluit bijgevolg op 1 september 2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum GO! Antwerpen.
Zoals blijkt uit het bijgevoegde rooilijnplan, wordt het op te heffen tracé aan alle zijden omsloten door kadastrale percelen met éénzelfde eigenaar. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de wijziging dan ook geenszins in het gedrang én de landbouwbestemming van de percelen maakt dat er redelijkerwijs geen bijkomende ontsluitingsnood kan ontstaan.
Het betrokken wegtracé verkeert in slechte staat en dient vervangen te worden in het kader van de decretale beheertaak van de Gemeente. Vermits deze weg geen publieke doorgangsfunctie heeft en de aangelande percelen alle dezelfde eigenaar hebben, meent de Gemeente met de uitvoering van deze noodzakelijke werken het algemeen belang niet te behartigen. Daarom gaat de voorkeur uit naar opheffing van dit wegtracé als gemeenteweg. De opheffing van het wegtracé en de verkoop van de grondoppervlakte – desgevallend op grond van het decretaal voorkeurrecht aan de aangelande eigenaar – verlost de Gemeente van de kosten van beheer en genereert integendeel een inkomst. Gezien het feit dat er geen verbindende functie is die in het gedrang komt en gezien het feit dat de toegang tot de percelen gegarandeerd blijft, kan de opheffing als uitzonderingsmaatregel en in overeenstemming met artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen overwogen worden.
Uit een eerste contact met de aangelande eigenaar (Bart Van den Bergh) van de percelen gelegen ten kadaster gekend onder sectie F nr. 294N, sectie F nr 312A en sectie F nr. 318C blijkt dat deze bereid zou kunnen worden gevonden om de grondoppervlakte in te kopen. Het in bijlage gevoegde nieuwe rooilijnplan draagt in dat opzicht dan ook bij tot een efficiënt gemeentelijk wegbeheer.
Daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan (met waardebepaling volgens het schattingsverslag van 28 januari 2023 van landmeter Jan Van Santvliet) ter opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken goed te keuren, met het oog op organisatie van een openbaar onderzoek en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Decreet Lokaal Bestuur.
Gemeentewegendecreet, inzonderheid de artikelen 20 tem 23 en 29.
Het wegtracé dat met onderhavig besluit wordt opgeheven (zie rooilijnplan in bijlage), verschijnt in de Atlas der Buurtwegen van 1841 als doodlopende buurtweg n°60. Vermits deze atlas geldt als rooilijnplan, is dit wegsegment een gemeenteweg in de zin van het huidige Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019. Op heden blijkt echter dat deze grondstrook op de Atlas nog steeds een doodlopende weg is hoewel dat deze weg aldus geen publieke verkeersfunctie heeft. Het gaat dus louter formeel om een publieke weg, die buiten het toedoen van de aangelande eigenaar om geen doorgangsfunctie heeft.
Het hierbijgevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan (met waardebepaling volgens het schattingsverslag van 28 januari 2023) tot opheffing van een stuk wegenis te Akkerveken, ten kadaster gekend als Wuustwezel, 2de Afd sectie F, deel openbaar domein, zoals opgemaakt door Landmeter Jan Van Santvliet, Bredabaan 588, 2990 Wuustwezel, wordt voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan aan een openbaar onderzoek van 30 d. welke wordt aangekondigd door:
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.