Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 9 juni 2023.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457
| 11.080.262
| 4.146.093
| 379.976 | 386.589
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | 3.456.721 | 1.484.803 | 1.292.339 | 1.817.480
|
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur en bijgevolg ook voor heel het lokaal bestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2022 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023, voor het gedeelte van de gemeente.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2023 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023, voor het gedeelte van het OCMW.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 9 juni 2023.
Goedkeuring wordt verleend aan de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 tot goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 8 dienstjaar 2023, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023, voor heel het lokaal bestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:
Budgettair resultaat | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.238.739
| 7.372.457 | 11.080.262
| 4.146.093
| 379.976
| 386.589
|
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:
Autofinancieringsmarge | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
4.646.211
| 4.001.262 | 3.456.721 | 1.484.803 | 1.292.339 | 1.817.480
|
Via de nominatieve subsidies wenst het bestuur de verenigingen te ondersteunen voor hun bijdrage aan de gemeenschap.
Artikel 41, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de nominatieve subsidies.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
In het verleden werden nominatieve subsidies toegekend aan verenigingen die niet onderhevig zijn aan de goedgekeurde subsidiereglementen of overeenkomsten.
De nominatieve subsidies worden steeds meegedeeld in de aanpassing van het meerjarenplan, maar vereisen ook een apart raadsbesluit.
Op de gemeenteraad van 26 juni 2023 is de laatste keer een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.
De lijst met nominatieve subsidies, vanaf 2023, wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving | Subsidie 2023 | Subsidie 2024 | Subsidie 2025 |
Mondiale Raad | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 |
Gastvrij Wuustwezel | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Amnesty International | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Belgische Rode Kruis | 825,00 | 850,00 | 875,00 |
Broederlijk Delen | 5.525,00 | 5.700,00 | 5.875,00 |
11.11.11. | 7.750,00 | 8.000,00 | 8.250,00 |
Poezennestje Adma vzw | 150,00 | 150,00 | 150,00 |
Canina | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (SAVE-charter) | 215,00 | 215,00 | 215,00 |
Raad voor Lokale Economie | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
Toerisme Wuustwezel | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 |
Toerisme Wuustwezel (investering De Klot) | 90.000,00 | ||
Veeprijskamp (Veebond Vrv) | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Agro Beheersgroep Waterconserveringsproject | 405,00 | 405,00 | 405,00 |
Culturele Raad | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Beheersorgaan van de bibliotheek en gemeenschapscentrum Wuustwezel | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Curieus vzw | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
RGO Gooreind | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
RGO Wuustwezel | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
Bloemencorso | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Lichtstoet | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Heemkundige Kring Wesalia II | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 |
Vriendenkring Der Politieke Gevangenen | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Stichting Auschwitz | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Belgie-Canada vzw | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Erfgoedraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Sportraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Cyclocross Loenhout | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Sterke Peer triathlon | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
AMC | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
G-cross Molenbergen | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
K. Wuustwezel FC + Knappe Durvers | 1.215.000,00 | ||
Jeugdraad | 0,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Werkingskosten van de Scholengemeenschap | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Revalidatiecentrum Nieuwmoerse Steenweg | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Coda | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
De Schelp vzw | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 |
Clara Fey | 374,00 | 374,00 | 374,00 |
Heder vzw | 266,00 | 266,00 | 266,00 |
Zevenbergen (Emmaüs) | 398,00 | 398,00 | 398,00 |
St. Oda | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Kadodder | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
T Zwart Goor (Emmaüs) | 120,00 | 120,00 | 120,00 |
Emiliani | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Ganspoel | 60,00 | 60,00 | 60,00 |
Het Raster vzw | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Mekanders | 48,00 | 48,00 | 48,00 |
Piramime vzw | 18,00 | 18,00 | 18,00 |
Zandbergrun | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Dienst Onthaalgezinnen Centrum | 400,00 | 400,00 | 400,00 |
Ouderen-Adviesraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Raad voor Welzijn en Gezondheid | 1.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 |
Rode Kruis | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
Voor de nominatieve subsidies wordt voor subsidies boven de 1.250 EUR een financieel verslag gevraagd van het voorgaande jaar. Op die manier kan nagegaan worden of de uitgekeerde subsidie verantwoord wordt via de gerealiseerde uitgaven.
Andere subsidies kunnen enkel uitgekeerd worden via goedgekeurde subsidiereglementen of andere goedgekeurde besluiten.
Dit besluit vervangt het voorgaande besluit van de nominatieve toelagen d.d. 5 december 2022 voor wat betreft de toelagen vanaf 2023 en volgende jaren.
De gemeentebesturen van Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel vonden elkaar in eenzelfde zoektocht naar een optimale invulling van deze functie. Door het bundelen van de krachten doelen de gemeentebesturen onder meer op de volgende zaken:
Deze intergemeentelijke NPC zal binnen elke gemeente logistiek ondersteund worden.
KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Overeenkomstig het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, dient elk gemeentebestuur te beschikken over een 'noodplanningscoördinator' (NPC).
Tegen een achtergrond van bestaande schaalvergrotingen (bv. brandweerzones, meergemeentezones bij de politie) kijkt men ook op het vlak van noodplanning en het beheer van noodsituaties meer naar samenwerkingsverbanden tussen verschillende gemeenten. Het is een piste die wordt bewandeld door meerdere besturen. Dit kunnen we aanvullen met een toenemend belang van de functie van de NPC:
De Gemeenteraad besluit, met 22 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Marc Vanden Branden en Carrera Neefs) en 2 stemmen onthouding (Bruno Fiesack en Helga Hoeymans).
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde samenwerkingsovereenkomst inzake een "Intergemeentelijke Noodplanningscoördinator", af te sluiten met de gemeentebesturen van Essen, Kalmthout en Stabroek.
De voorzitter van de gemeenteraad, dhr. D. Wouters en de algemeen directeur, dhr. L. Loos, worden gemachtigd om voornoemde samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Door deze gronden te verwerven komt er een voldoende brede weg zodat de achterliggende woningen beter bereikbaar zijn. Vervolgens kan het wegdek verbeterd worden.
In opdracht van de burgemeester heeft IGEAN dienstverlening akten van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut opgesteld.
Decreet Lokaal Bestuur.
De weg Molenbergen betreft een servitudeweg van 3 m breed doch dit is zeer krap voor de vuilniswagens om de achterliggende woningen te bereiken; deze weg is nog eigendom van de aangelanden.
Vooraan de Molenbergen is er een akkoord bereikt met de aangelanden voor een grondoverdracht:
Over te gaan tot de verwerving van volgende percelen grond welke ten kadaster gekend zijn onder:
Er wordt goedkeuring verleend aan de hierbijgevoegde akten van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut zoals opgesteld door IGEAN Dienstverlening, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem; deze akten worden verleden voor Dhr. D. Wouters, burgemeester.
Mevr. Maria Aernouts, schepen en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
De gemeente Wuustwezel verzoekt, gezien het openbaar nut van deze verkoop, om de kosteloze registratie, voorzien door artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Afschrift van dit besluit over te maken aan IGEAN Dienstverlening.
Met voorliggende ontwerp beslissing wordt aan de gemeenteraad gevraagd de aanstelling van de extra sanctionerend ambtenaar goed te keuren en de aanstelling van de andere sanctionerende ambtenaren te (her)bevestigen, zodat er één beslissing is voor alle sanctionerende ambtenaren van IGEAN milieu & veiligheid.
De gemeente heeft een politiereglement, waarvan de overtredingen kunnen worden bestraft met gemeentelijke administratieve sancties. Deze administratieve sancties worden opgelegd door een sanctionerend ambtenaar.
De sanctionerend ambtenaar kan volgens het KB van 21 december 2013 een personeelslid zijn van de samenwerkingsverbanden die tot stand werden gebracht overeenkomstig het decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van IGEAN milieu en veiligheid bepalen dat volgende activiteiten met het oog op de realisatie van haar doelstelling door de deelnemers op basis van één of meerdere beheersoverdrachten aan de vereniging kunnen worden toevertrouwd: … “7. juridische en technische ondersteuning inzake handhaving evenals de daarbij horende communicatie en het initiëren, coördineren en realiseren van nieuwe initiatieven inzake gemeentelijke administratieve sancties.”
In uitvoering hiervan heeft de gemeente beheersoverdracht gedaan aan IGEAN milieu & veiligheid voor het optreden als sanctionerend ambtenaar en het behandelen van de GAS-dossiers.
In zitting van 30.03.2022 heeft de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid de evaluatienota en het bijhorend addendum over de intergemeentelijke GAS-werking goedgekeurd met een concreet voorstel voor het verderzetten van de werking evenals de daarbij horende tarieven en wijze van aanrekening vanaf 2022.
In de kostenraming werd uitgegaan van de extra inzet van een sanctionerend ambtenaar om het stijgend aantal dossiers (vnl. stilstaan en parkeren) te kunnen behandelen en de dienstverlening te garanderen. IGEAN is intussen overgegaan tot de aanwerving van een extra sanctionerend ambtenaar Nils Vanhees, die einde 2022 met succes de daartoe vereiste opleiding heeft gevolgd en begin 2023 een (verplicht) gunstig advies kreeg van de procureur des Konings.
Hierdoor voldoen volgende personeelsleden van IGEAN milieu & veiligheid aan de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete, zoals bepaald in het betrokken KB van 21 december 2013:
Artikel 6§3 van de GAS-wet van 24 juni 2013 bepaalt evenwel dat de effectieve aanstelling van de sanctionerend ambtenaar dient te gebeuren door de gemeenteraad.
In uitvoering van artikel 6§3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheids-voorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de GAS-wet, wordt de aanstelling van volgende personeelsleden van IGEAN milieu & veiligheid als sanctionerend ambtenaar (her)bevestigd:
Een uittreksel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Dit voorstel wordt als volgt verder besproken:
Decreet Lokaal Bestuur.
Vanwege de N-VA-fractie werd volgend voorstel ontvangen:
Op vraag van de bewoners, de mensen van het dagverblijf en de begeleiders van Spectrum VZW zenden wij dit voorstel tot inrichting van een zebrapad in de Gasthuisstraat in.
De N-VA fractie heeft de volgende argumenten hiervoor:
Als reflectie naast deze argumenten kunnen we algemeen stellen dat deze plaats zich situeert in het midden van de dorpskern. Een zebrapad hier komt de algemene verkeersveiligheid ten goede voor schoolgaande jeugd, fietsers in het algemeen en de lokale gemeenschap.
Ontwerpbesluit:
Artikel 1: De gemeente gaat op zoek naar de gepaste plaats in de Gasthuisstraat om dit zebrapad te realiseren.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
In het volgende mobi-overleg zal het voorstel gedaan worden tot het inrichten van een zebrapad in de Gasthuisstraat nabij Spectrum vzw (De Oever) en het Opvangcentrum. Na het verkrijgen van een gunstig advies zal dit verder uitgewerkt worden.
Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen.
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele.
Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.
De buitengewone algemene vergadering van De Voorkempen - HE van 28 juni 2023 heeft betrekking op de partiële splitsing van De Ideale Woning, waarbij een deel van het vermogen van De Ideale Woning zal worden afgesplitst naar
De Voorkempen BV, Woonhaven Antwerpen BV en Woonpunt Schelde - Rupel zijn dus partieel overnemende vennootschappen; De Ideale Woning wordt niet ontbonden en zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Thuisrand BV met werkingsgebied Antwerpen Zuidrand.
Met het schrijven van 26 mei 2023 van De Voorkempen - HE worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van De Voorkempen - HE Besloten Vennootschap van 28 juni 2023 te 11.45 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van De Ideale Woning.
Raadslid Jasmijn Meirsman wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering.
Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.
Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen.
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele.
Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.
Door de fusie van Arro met Woonhaven is de gemeente ook aandeelhouder geworden van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap (zie raadsbesluit van 27 maart 2023).
De buitengewone algemene vergadering van Woonhaven Antwerpen BV van 28 juni 2023 heeft betrekking op de partiële splitsing van De Ideale Woning, waarbij een deel van het vermogen van De Ideale Woning zal worden afgesplitst naar
De Voorkempen BV, Woonhaven Antwerpen BV en Woonpunt Schelde - Rupel zijn dus partieel overnemende vennootschappen; De Ideale Woning wordt niet ontbonden en zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Thuisrand BV met werkingsgebied Antwerpen Zuidrand.
Met het schrijven van 26 mei 2023 van Woonhaven Antwerpen BV worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap van 28 juni 2023 te 11.00 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van De Ideale Woning.
Raadslid Mai Van Thillo wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering.
Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.
Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen.
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele.
Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.
Door de fusie van Arro met Woonhaven is de gemeente ook aandeelhouder geworden van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.
Op de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juli 2023 wordt gesproken over de partiële verdeling van Woonhaven naar
Thuisrand BV en Woonpunt Schelde - Rupel BV zijn dus partieel overnemende vennootschappen; Woonhaven zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Woonhaven Antwerpen BV met werkingsgebied Antwerpen stad.
Op langere termijn (uiterlijk in 2027 zal de splitsing verder geregeld worden met De Voorkempen - HE BV (met werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord).
Met het schrijven van 15 juni 2023 van Woonhaven Antwerpen BV worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap van 28 juli 2023 te 14.00 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.
Raadslid Mai Van Thillo wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering.
Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juli 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.
Zoals blijkt uit het bijgevoegde plan, wordt het op te heffen tracé aan alle zijden omsloten door kadastrale percelen met éénzelfde eigenaar. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de wijziging dan ook geenszins in het gedrang én de landbouwbestemming van de percelen maakt dat er redelijkerwijs geen bijkomende ontsluitingsnood kan ontstaan.
Het betrokken wegtracé verkeert in slechte staat en dient vervangen te worden in het kader van de decretale beheertaak van de Gemeente. Vermits deze weg geen publieke doorgangsfunctie heeft en de aangelande percelen alle dezelfde eigenaar hebben, meent de Gemeente met de uitvoering van deze noodzakelijke werken het algemeen belang niet te behartigen. Daarom ging de voorkeur uit naar de opheffing van dit wegtracé als gemeenteweg en de verkoop ervan, op grond van het decretale voorkeurrecht aan de aangelande eigenaar. Op die manier is de Gemeente verlost van de kosten van beheer en genereert integendeel een inkomst.
Decreet Lokaal Bestuur.
Gemeentewegendecreet, inzonderheid de artikelen 20 tem 23 en 29.
Een wegsegment van Akkerveken wordt aan alle zijden omgeven door landbouwpercelen die toebehoren aan éénzelfde eigenaar en heeft uit zijn aard geen publieke doorgangsfunctie en kan dus opgeheven worden. De gemeenteraad is in zitting van 22 mei 2023 overgegaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan tot opheffing van dit stuk wegenis.
Dit stuk wegenis is ten kadaster gekend onder 2de afd sectie F, deel openbaar domein, en heeft een oppervlakte van 502,72 m² (zie rooilijnplan in bijlage, opgesteld op 13 december 2022 en goedgekeurd op 22 mei 2023).
De betrokken eigenaar van de omliggende percelen, zijnde de familie Van den Bergh - Meersmans, Akkerveken 13, 2990 Wuustwezel heeft interesse in de aankoop van dit stuk wegenis aan de prijs van 6.597,40 euro (zie schattingsverslag in bijlage, opgesteld op 28 januari 2023 door Jan Van Santvliet, landmeter-expert, Bredabaan 588, 2990 Wuustwezel.
Het notariaat Vermander & Dewitte, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel heeft een akte van overdracht van onroerend goed opgesteld.
Over te gaan tot de desaffectatie en verkoop van een stuk openbaar domein, zijnde een stuk wegenis gelegen te Akkerveken en ten kadaster gekend onder 2de Afd sectie F, deel openbaar domein, groot 502,72 m², aan de familie Van den Bergh - Meersmans, Akkerveken 13, 2990 Wuustwezel aan de prijs van 6.597,40 euro.
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde akte van overdracht van onroerend goed nut zoals opgesteld door het notariaat Vermander & Dewitte, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel.
Dhr. Dieter Wouters, burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Dit voorstel werd als volgt verder besproken:
Decreet Lokaal Bestuur.
Vanwege Plus-fractie werd volgend voorstel ontvangen:
Motivering
Momenteel is er geen gemeentelijk zwembad in onze gemeente, waardoor de gemeente een korting aanbiedt aan inwoners die elders zwemmen. Ook ouders die hun kinderen georganiseerde zwemlessen laten volgen in de nabijgelegen zwembaden kunnen van deze korting gebruikmaken.
Momenteel moeten inwoners echter zelf een aanvraag indien bij de gemeente om van deze korting gebruik te maken. Een groot deel van de doelgroep heeft een abonnementsformule met domiciliering, waarbij de bankgegevens al bekend zijn. Ze zijn niet altijd op de hoogte van de korting, waardoor ze deze mislopen.
De plusfractie wil dat de korting automatisch wordt doorgegeven vanuit de zwembaden, zodat inwoners die dat wensen automatisch de korting krijgen.
Het doel van dit agendapunt is om de procedure voor het verkrijgen van de korting te vereenvoudigen en te stroomlijnen, zodat alle in aanmerking komende inwoners automatisch de korting ontvangen. Hierdoor wordt de administratieve last voor de inwoners verminderd en wordt de toegankelijkheid verbeterd.
Besluit
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de implementatie van een geautomatiseerd systeem goed. De gemeente zal een geautomatiseerd systeem ontwikkelen, waarmee de zwemtoelage automatisch aan de inwoners wordt uitbetaald.
Artikel 2. Communicatie en bewustmaking. De gemeente is verantwoordelijk voor actieve informatievoorziening aan inwoners over de mogelijkheid van automatische korting op het zwemmen. Dit kan worden gerealiseerd door middel van de gemeentelijke website, nieuwsbrieven, sociale media en andere relevante communicatiekanalen.
Artikel 3. Opzetten van samenwerking met de omliggende zwembaden. De gemeente streeft naar samenwerking met de zwembaden om ervoor te zorgen dat de benodigde gegevens voor de automatische korting correct en tijdig worden verstrekt.
Artikel 4. Evaluatie en aanpassing. Na de implementatie van het geautomatiseerde systeem dient de gemeente regelmatig de effectiviteit ervan te evalueren. Eventuele knelpunten of problemen die zich voordoen, moeten worden geïdentificeerd en opgelost.
Het voorstel van de Plus-fractie tot implementatie van een geautomatiseerd systeem met het oog op het uitbetalen van de zwembadtoelage wordt ingetrokken door de Plus-fractie.
Met het schrijven van 8 juni 2023 van de vzw WoonZORG Wuustwezel wordt gemeld dat de algemene vergadering plaats vindt op 27 juni 2023 om 17u30 in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel.
De gemeenteraad bepaalt het mandaat van de aangeduide raadsleden in de algemene vergadering van 27 juni 2023.
Met het schrijven van 8 juni 2023 werd volgende agenda voor de algemene vergadering van 27 juni 2023 voorgesteld:
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de OCMW-raad van 19 december 2017 en de gemeenteraad van 21 december 2017 tot deelname aan de vzw WoonZORG Wuustwezel.
Statuten van vzw WoonZORG Wuustwezel.
Gemeente Wuustwezel is lid van vzw WoonZORG Wuustwezel. De regelgeving inzake verenigingen van maatschappelijk welzijn is van toepassing. Dit betekent dat de raadsleden steeds handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van de vzw WoonZORG Wuustwezel die zal gehouden worden op dinsdag 27 juni 2023 om 17.30 uur in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Katrin Kempenaers, die met een afzonderlijk besluit van 28 januari 2019, werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van de vzw WoonZORG van 27 juni 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.