Terug
Gepubliceerd op 30/08/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00006 - Verslag vorige vergadering.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
1.

2023_GR_00006 - Verslag vorige vergadering.

2023_GR_00006 - Verslag vorige vergadering.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op het verslag van de vorige vergadering.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.

2.

2023_GR_00089 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023 van de gemeente.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2.

2023_GR_00089 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023 van de gemeente.

2023_GR_00089 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023 van de gemeente.

Motivering

Motivering

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.

Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.

Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.

Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 9 juni 2023.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts en Glenn Verelst) en 9 stemmen onthouding (Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden en Carrera Neefs).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur.

Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:

Budgettair resultaat
202020212022202320242025
8.238.739
7.372.457
11.080.262
4.146.093
379.976
386.589


De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dj. 2022 is:

Autofinancieringsmarge
202020212022202320242025
4.646.211
4.001.262
3.456.721
1.484.803
1.292.339
1.817.480
3.

2023_GR_00093 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
3.

2023_GR_00093 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023.

2023_GR_00093 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nummer 8 dienstjaar 2023.

Motivering

Motivering

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur en bijgevolg ook voor heel het lokaal bestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2022 is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023, voor het gedeelte van de gemeente.

De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2023 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023, voor het gedeelte van het OCMW.

Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.

Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.

Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 9 juni 2023.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts en Glenn Verelst) en 9 stemmen onthouding (Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden en Carrera Neefs).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 tot goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 8 dienstjaar 2023, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur.

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023, voor heel het lokaal bestuur.

Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:

Budgettair resultaat
202020212022202320242025
8.238.739
7.372.457
11.080.262
4.146.093
379.976
386.589


De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dj. 2023 is:

Autofinancieringsmarge
202020212022202320242025
4.646.211
4.001.262
3.456.721
1.484.803
1.292.339
1.817.480
4.

2023_GR_00090 - Nominatieve lijst subsidies meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2023.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
4.

2023_GR_00090 - Nominatieve lijst subsidies meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2023.

2023_GR_00090 - Nominatieve lijst subsidies meerjarenplan 2020-2025 vanaf dienstjaar 2023.

Motivering

Motivering

Via de nominatieve subsidies wenst het bestuur de verenigingen te ondersteunen voor hun bijdrage aan de gemeenschap.

Juridische grond

Artikel 41, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de nominatieve subsidies.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

In het verleden werden nominatieve subsidies toegekend aan verenigingen die niet onderhevig zijn aan de goedgekeurde subsidiereglementen of overeenkomsten.

De nominatieve subsidies worden steeds meegedeeld in de aanpassing van het meerjarenplan, maar vereisen ook een apart raadsbesluit.

Op de gemeenteraad van 26 juni 2023 is de laatste keer een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 15 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts en Glenn Verelst) en 9 stemmen onthouding (Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden en Carrera Neefs).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De lijst met nominatieve subsidies, vanaf 2023, wordt als volgt goedgekeurd:

OmschrijvingSubsidie 2023Subsidie 2024Subsidie 2025
Mondiale Raad2.200,002.200,002.200,00
Gastvrij Wuustwezel825,00850,00875,00
Amnesty International825,00850,00875,00
Belgische Rode Kruis825,00850,00875,00
Broederlijk Delen5.525,005.700,005.875,00
11.11.11.7.750,008.000,008.250,00
Poezennestje Adma vzw150,00150,00150,00
Canina250,00250,00250,00
Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (SAVE-charter)215,00215,00215,00
Raad voor Lokale Economie2.000,002.000,002.000,00
Toerisme Wuustwezel4.750,004.750,004.750,00
Toerisme Wuustwezel (investering De Klot)
90.000,00
Veeprijskamp (Veebond Vrv)250,00250,00250,00
Agro Beheersgroep Waterconserveringsproject405,00405,00405,00
Culturele Raad5.500,005.500,005.500,00
Beheersorgaan van de bibliotheek en gemeenschapscentrum Wuustwezel1.000,001.000,001.000,00
Curieus vzw2.500,002.500,002.500,00
RGO Gooreind2.250,002.250,002.250,00
RGO Wuustwezel2.250,002.250,002.250,00
Bloemencorso2.500,002.500,002.500,00
Lichtstoet2.500,002.500,002.500,00
Heemkundige Kring Wesalia II2.650,002.650,002.650,00
Vriendenkring Der Politieke Gevangenen65,0065,0065,00
Stichting Auschwitz65,0065,0065,00
Belgie-Canada vzw65,0065,0065,00
Erfgoedraad1.000,001.000,001.000,00
Sportraad5.000,005.000,005.000,00
Cyclocross Loenhout2.500,002.500,002.500,00
Sterke Peer triathlon2.500,002.500,002.500,00
AMC2.000,002.000,002.000,00
G-cross Molenbergen1.000,001.000,001.000,00
K. Wuustwezel FC + Knappe Durvers1.215.000,00

Jeugdraad0,005.000,005.000,00
Werkingskosten van de Scholengemeenschap2.500,002.500,002.500,00
Revalidatiecentrum Nieuwmoerse Steenweg5.500,005.500,005.500,00
Coda2.000,002.000,002.000,00
De Schelp vzw9.500,009.500,009.500,00
Clara Fey374,00374,00374,00
Heder vzw266,00266,00266,00
Zevenbergen (Emmaüs)398,00398,00398,00
St. Oda60,0060,0060,00
Kadodder48,0048,0048,00
T Zwart Goor (Emmaüs)120,00120,00120,00
Emiliani60,0060,0060,00
Ganspoel60,0060,0060,00
Het Raster vzw48,0048,0048,00
Mekanders48,0048,0048,00
Piramime vzw18,0018,0018,00
Zandbergrun2.500,002.500,002.500,00
Dienst Onthaalgezinnen Centrum400,00400,00400,00
Ouderen-Adviesraad1.000,001.000,001.000,00
Raad voor  Welzijn en Gezondheid1.500,001.500,001.500,00
Rode Kruis4.000,004.000,004.000,00

Voor de nominatieve subsidies wordt voor subsidies boven de 1.250 EUR een financieel verslag gevraagd van het voorgaande jaar. Op die manier kan nagegaan worden of de uitgekeerde subsidie verantwoord wordt via de gerealiseerde uitgaven.

Andere subsidies kunnen enkel uitgekeerd worden via goedgekeurde subsidiereglementen of andere goedgekeurde besluiten.

Artikel 2

Dit besluit vervangt het voorgaande besluit van de nominatieve toelagen d.d. 5 december 2022 voor wat betreft de toelagen vanaf 2023 en volgende jaren.

5.

2023_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst inzake een "Intergemeentelijke Noodplanningscoördinator" tussen de gemeenten Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
5.

2023_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst inzake een "Intergemeentelijke Noodplanningscoördinator" tussen de gemeenten Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel.

2023_GR_00028 - Samenwerkingsovereenkomst inzake een "Intergemeentelijke Noodplanningscoördinator" tussen de gemeenten Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel.

Motivering

Motivering

De gemeentebesturen van Essen, Kalmthout, Stabroek en Wuustwezel vonden elkaar in eenzelfde zoektocht naar een optimale invulling van deze functie. Door het bundelen van de krachten doelen de gemeentebesturen onder meer op de volgende zaken:

  • Er wordt beoogd om een zo uniform mogelijke werkwijze na te streven (bv. eenzelfde stramien inzake algemene en bijzondere nood- en interventieplannen, actiekaarten, veiligheidsvergaderingen, evacuatieprocedures, organisatie van noodplanoefeningen, etc.).
  • Er wordt gestreefd naar een gestroomlijnde beleidscoördinatie van incidenten.
  • Tevens is het de bedoeling om te komen tot een geoptimaliseerde coördinatie voor, tijdens en na de multidisciplinaire samenwerking op het vlak van noodsituaties.

Deze intergemeentelijke NPC zal binnen elke gemeente logistiek ondersteund worden. 

Juridische grond

KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Overeenkomstig het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, dient elk gemeentebestuur te beschikken over een 'noodplanningscoördinator' (NPC).

Tegen een achtergrond van bestaande schaalvergrotingen (bv. brandweerzones, meergemeentezones bij de politie) kijkt men ook op het vlak van noodplanning en het beheer van noodsituaties meer naar samenwerkingsverbanden tussen verschillende gemeenten. Het is een piste die wordt bewandeld  door meerdere besturen. Dit kunnen we aanvullen met een toenemend belang van de functie van de NPC:

  • Veranderingen in natuur en maatschappij (bv. klimaatverandering, natuurbranden, coronapandemie, schaarste op vlak van energie en elektriciteit, …) zorgen er bijvoorbeeld voor dat steeds meer preventief en curatief moet worden opgetreden op het vlak van noodplanning en het beheer van noodsituaties;
  • Ook het aantal evenementen (en de aard ervan) die plaatsvinden en waar het thema veiligheid hoog op de agenda staat, kent binnen verschillende gemeenten een zeer gevoelige stijging.

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 22 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans, Marc Vanden Branden en Carrera Neefs) en 2 stemmen onthouding (Bruno Fiesack en Helga Hoeymans).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde samenwerkingsovereenkomst inzake een "Intergemeentelijke Noodplanningscoördinator", af te sluiten met de gemeentebesturen van Essen, Kalmthout en Stabroek.

Artikel 2

De voorzitter van de gemeenteraad, dhr. D. Wouters en de algemeen directeur, dhr. L. Loos, worden gemachtigd om voornoemde samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen. 

6.

2023_GR_00085 - Akte van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut betreffende repels grond ter streke Nieuwmoerse Steenweg - Molenbergen.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
6.

2023_GR_00085 - Akte van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut betreffende repels grond ter streke Nieuwmoerse Steenweg - Molenbergen.

2023_GR_00085 - Akte van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut betreffende repels grond ter streke Nieuwmoerse Steenweg - Molenbergen.

Motivering

Motivering

Door deze gronden te verwerven komt er een voldoende brede weg zodat de achterliggende woningen beter bereikbaar zijn. Vervolgens kan het wegdek verbeterd worden. 

In opdracht van de burgemeester heeft IGEAN dienstverlening akten van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut opgesteld. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De weg Molenbergen betreft een servitudeweg van 3 m breed doch dit is zeer krap voor de vuilniswagens om de achterliggende woningen te bereiken;  deze weg is nog eigendom van de aangelanden. 

Vooraan de Molenbergen is er een akkoord bereikt met de aangelanden voor een grondoverdracht:

  • de grond over een breedte van 3 m wordt gratis overgedragen door de familie Aertsen - Ribbens; in ruil hiervan zal de gemeente instaan voor:
    • het plaatsen van een draadafsluiting in zwarte kleur, hoogte 2 m, met bovenbuis, en het aanbrengen van doek (cocosmat/heidemat) en klimopplanten met een hoogte van 1,5 m; 
    • het plaatsen van een bord "doodlopende straat";
  • de weg wordt verbreed met 1 m welke ook gratis wordt overgedragen door de familie Van der Jonkheyd - Van Oevelen; in ruil hiervan zal de gemeente instaan voor:
    • de toegankelijkheid van de garage achteraan en de mogelijkheid om de wagen voor de garage te parkeren; 
    • het plaatsen van een draadafsluiting in zwarte kleur, hoogte 2 m, met bovenbuis;
    • het plaatsen van een bord "doodlopende straat";

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Over te gaan tot de verwerving van volgende percelen grond welke ten kadaster gekend zijn onder: 

  • sectie E nr 629m6 deel, met een oppervlakte van 283,49 m², afgebeeld als LOT 2 op bijgevoegd afbakeningsplan van 20 april 2023 (opgesteld door IGEAN dienstverlening, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem) en eigendom van de familie Aertsen - Ribbens, Nieuwmoersesteenweg 52, 2990 Wuustwezel;
  • sectie E nr 629c6 deel, met een oppervlakte van 89,37 m², afgebeeld als LOT 1 op bijgevoegd afbakeningsplan van 20 april 2023 (opgesteld door IGEAN dienstverlening, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem) en eigendom van de familie Van der Jonckheyd - Van Oevelen, Nieuwmoersesteenweg 50, 2990 Wuustwezel.

Artikel 2

Er wordt goedkeuring verleend aan de hierbijgevoegde akten van verkoop van onroerend goed voor openbaar nut zoals opgesteld door IGEAN Dienstverlening, Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem; deze akten worden verleden voor Dhr. D. Wouters, burgemeester. 

Artikel 3

Mevr. Maria Aernouts, schepen en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen. 

Artikel 4

De gemeente Wuustwezel verzoekt, gezien het openbaar nut van deze verkoop, om de kosteloze registratie, voorzien door artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit. 

Artikel 5

Afschrift van dit besluit over te maken aan IGEAN Dienstverlening. 

7.

2023_GR_00084 - Aanstelling van een sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
7.

2023_GR_00084 - Aanstelling van een sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

2023_GR_00084 - Aanstelling van een sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).

Motivering

Motivering

Met voorliggende ontwerp beslissing wordt aan de gemeenteraad gevraagd de aanstelling van de extra sanctionerend ambtenaar goed te keuren en de aanstelling van de andere sanctionerende ambtenaren te (her)bevestigen, zodat er één beslissing is voor alle sanctionerende ambtenaren van IGEAN milieu & veiligheid.

Juridische grond
  • Nieuwe gemeentewet
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (o.m. artikel 6§3)
  • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding geven tot opleggen van GAS
  • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de GAS
  • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van protocolakkoord tussen de gemeente en het parket (gemengde inbreuken en inbreuken stilstaan en parkeren)
  • KB van 9 maart 2014 betreffende de GAS voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen op de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen
  • Statuten van IGEAN milieu & veiligheid
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De gemeente heeft een politiereglement, waarvan de overtredingen kunnen worden bestraft met gemeentelijke administratieve sancties. Deze administratieve sancties worden opgelegd door een sanctionerend ambtenaar. 

De sanctionerend ambtenaar kan volgens het KB van 21 december 2013 een personeelslid zijn van de samenwerkingsverbanden die tot stand werden gebracht overeenkomstig het decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.

De  statuten van IGEAN milieu en veiligheid bepalen dat volgende activiteiten met het oog op de realisatie van haar doelstelling door de deelnemers op basis van één of meerdere beheersoverdrachten aan de vereniging kunnen worden toevertrouwd: … “7. juridische en technische ondersteuning inzake handhaving evenals de daarbij horende communicatie en het initiëren, coördineren en realiseren van nieuwe initiatieven inzake gemeentelijke administratieve sancties.” 

In uitvoering hiervan heeft de gemeente beheersoverdracht gedaan aan IGEAN milieu & veiligheid voor het optreden als sanctionerend ambtenaar en het behandelen van de GAS-dossiers.

In zitting van 30.03.2022 heeft de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid de evaluatienota en het bijhorend addendum over de intergemeentelijke GAS-werking goedgekeurd met een concreet voorstel voor het verderzetten van de werking evenals de daarbij horende tarieven en wijze van aanrekening vanaf 2022.

In de kostenraming werd uitgegaan van de extra inzet van een sanctionerend ambtenaar om het stijgend aantal dossiers (vnl. stilstaan en parkeren) te kunnen behandelen en de dienstverlening te garanderen. IGEAN is intussen overgegaan tot de aanwerving van een extra sanctionerend ambtenaar Nils Vanhees, die einde 2022 met succes de daartoe vereiste opleiding heeft gevolgd en begin 2023 een (verplicht) gunstig advies kreeg van de procureur des Konings.

Hierdoor voldoen volgende personeelsleden van IGEAN milieu & veiligheid aan de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete, zoals bepaald in het betrokken KB van 21 december 2013:

  • Lobke Goormans
  • Hilde Boydens
  • Nils Vanhees

Artikel 6§3 van de GAS-wet van 24 juni 2013 bepaalt evenwel dat de effectieve aanstelling van de sanctionerend ambtenaar dient te gebeuren door de gemeenteraad. 

Besluit

De Gemeenteraad besluit, met 21 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Glenn Verelst, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans en Carrera Neefs) en 3 stemmen onthouding (Jasmijn Meirsman, Marc Vorsselmans en Marc Vanden Branden).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In uitvoering van artikel 6§3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheids-voorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de GAS-wet, wordt de aanstelling van volgende personeelsleden van IGEAN milieu & veiligheid als sanctionerend ambtenaar (her)bevestigd:

  • Nils Vanhees 
  • Lobke Goormans 
  • Hilde Boydens

Artikel 2

Een uittreksel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

8.

2023_GR_00097 - Inrichting van een zebrapad in de Gasthuisstraat nabij Spectrum vzw (De Oever) en het Opvangcentrum.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
8.

2023_GR_00097 - Inrichting van een zebrapad in de Gasthuisstraat nabij Spectrum vzw (De Oever) en het Opvangcentrum.

2023_GR_00097 - Inrichting van een zebrapad in de Gasthuisstraat nabij Spectrum vzw (De Oever) en het Opvangcentrum.

Motivering

Motivering

Dit voorstel wordt als volgt verder besproken:

  • schepen Kris Van Looveren meldt het volgende:
    • de Gasthuisstraat is gelegen in een zone 30;
    • als er een zebrapad wordt aangelegd dan is men in de zone van 20 m voor en 20 m na het zebrapad, verplicht om deze oversteek te gebruiken;
    • dit voorstel te bespreken op het volgende mobi-overleg; na gunstig advies kan dit verder uitgewerkt worden. 
  • de N-VA-fractie is akkoord met de voorgestelde werkwijze van schepen Kris Van Looveren.
Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Vanwege de N-VA-fractie werd volgend voorstel ontvangen:

Op vraag van de bewoners, de mensen van het dagverblijf en de begeleiders van Spectrum VZW zenden wij dit voorstel tot inrichting van een zebrapad in de Gasthuisstraat in. 

De N-VA fractie heeft de volgende argumenten hiervoor:

  • Mensen van het dagcentrum in de Gasthuisstraat steken geregeld de Gasthuisstraat over in kleine of grotere groepen geregeld met rolstoelgebruikers of mensen die minder mobiel zijn. Bovendien steken 30 à 40 bewoners van het dagcentrum dagelijks de Gasthuisstraat over om te gaan eten in de refter van het opvangcentrum.  Deze mensen met een lichte tot zware beperking hebben het soms moeilijk om zelfstandig of in groep deze straat over te steken. 
  • Uit persoonlijke ervaringen van deze mensen blijkt dat automobilisten vaak niet het nodige geduld hebben als er geen zebrapad is. De begeleiders zelf getuigen dat het extra stressvol is om snel te moeten oversteken zonder zebrapad waar automobilisten soms de kans zien om er snel even ‘tussen te glippen’. U begrijpt vast en zeker dat het net voor deze mensen belangrijk is om het veiligheidsgevoel te kunnen aanscherpen met een zebrapad en zo een veilige oversteek te kunnen garanderen. 
  • Er is veel parkeergelegenheid in de Gasthuisstraat op de voorziene staanplaatsen en parkings. Wanneer er evenementen zijn in Gooreind of tijdens de spitsuren van de werk- en schooldagen is hier toch veel autoverkeer, zowel doorgaand als van wagens die een parkeerplaats zoeken. Daarom zou het goed zijn om een veilige oversteekplaats te maken d.m.v. een zebrapad.
  • Vele voorzieningen en horecagelegenheden liggen hier dicht bij elkaar (Lagere school De Klimop, VZW Spectrum / De Oever, het opvangcentrum met eventuele andere toekomstige verkavelingsplannen, volwassenenatelier 't KRATJE vzw, de parking waar de papierslag wordt georiënteerd, De Kotee en de taverne/frituur Onder Den Toren. Dit brengt rechtstreeks veel stapvoets en fietsend verkeer met zich mee. Dat is voor ons een bijkomend argument om hier een zebrapad in te richten om onveilige situaties te vermijden.

Als reflectie naast deze argumenten kunnen we algemeen stellen dat deze plaats zich situeert in het midden van de dorpskern. Een zebrapad hier komt de algemene verkeersveiligheid ten goede voor schoolgaande jeugd, fietsers in het algemeen en de lokale gemeenschap. 

Ontwerpbesluit:

Artikel 1: De gemeente gaat op zoek naar de gepaste plaats in de Gasthuisstraat om dit zebrapad te realiseren.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het volgende mobi-overleg zal het voorstel gedaan worden tot het inrichten van een zebrapad in de Gasthuisstraat nabij Spectrum vzw (De Oever) en het Opvangcentrum. Na het verkrijgen van een gunstig advies zal dit verder uitgewerkt worden. 

9.

2023_GR_00094 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van De Voorkempen - HE Besloten Vennootschap.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
9.

2023_GR_00094 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van De Voorkempen - HE Besloten Vennootschap.

2023_GR_00094 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van De Voorkempen - HE Besloten Vennootschap.

Motivering

Motivering

Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
  • De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.;
  • Ministerieel Besluit tot erkenning van BV De Voorkempen - HE als woonmaatschappij door Vlaams Minister Diependaele van 4 april 2023. 
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen. 

Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele. 

Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.

De buitengewone algemene vergadering van De Voorkempen - HE van 28 juni 2023 heeft betrekking op de partiële splitsing van De Ideale Woning, waarbij een deel van het vermogen van De Ideale Woning zal worden afgesplitst naar

  • De Voorkempen BV (met werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord);
  • Woonhaven Antwerpen BV (met werkingsgebied Antwerpen Stad) en 
  • Woonkade Rupelstreek (met nieuwe benaming Woonpunt Schelde - Rupel BV) (met werkingsgebied Antwerpen-Rupel). 

De Voorkempen BV,  Woonhaven Antwerpen BV en Woonpunt Schelde - Rupel zijn dus partieel overnemende vennootschappen; De Ideale Woning wordt niet ontbonden en zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Thuisrand BV met werkingsgebied Antwerpen Zuidrand. 

Met het schrijven van 26 mei 2023 van De Voorkempen - HE worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van De Voorkempen - HE Besloten Vennootschap van 28 juni 2023 te 11.45 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van De Ideale Woning. 

Artikel 2

Raadslid Jasmijn Meirsman wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering. 

Artikel 3

Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering. 

Artikel 4

Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.

10.

2023_GR_00095 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
10.

2023_GR_00095 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

2023_GR_00095 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juni 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

Motivering

Motivering

Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
  • De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.;
  • Ministerieel Besluit tot erkenning van BV De Voorkempen - HE als woonmaatschappij door Vlaams Minister Diependaele van 4 april 2023. 
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen. 

Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele. 

Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.

Door de fusie van Arro met Woonhaven is de gemeente ook aandeelhouder geworden van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap (zie raadsbesluit van 27 maart 2023). 

De buitengewone algemene vergadering van Woonhaven Antwerpen BV van 28 juni 2023 heeft betrekking op de partiële splitsing van De Ideale Woning, waarbij een deel van het vermogen van De Ideale Woning zal worden afgesplitst naar

  • De Voorkempen BV (met werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord);
  • Woonhaven Antwerpen BV (met werkingsgebied Antwerpen Stad) en 
  • Woonkade Rupelstreek (met nieuwe benaming Woonpunt Schelde - Rupel BV) (met werkingsgebied Antwerpen-Rupel). 

De Voorkempen BV,  Woonhaven Antwerpen BV en Woonpunt Schelde - Rupel zijn dus partieel overnemende vennootschappen; De Ideale Woning wordt niet ontbonden en zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Thuisrand BV met werkingsgebied Antwerpen Zuidrand. 

Met het schrijven van 26 mei 2023 van Woonhaven Antwerpen BV worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap van 28 juni 2023 te 11.00 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van De Ideale Woning. 

Artikel 2

Raadslid Mai Van Thillo wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering. 

Artikel 3

Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering. 

Artikel 4

Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.

11.

2023_GR_00096 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juli 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
11.

2023_GR_00096 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juli 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

2023_GR_00096 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juli 2023 van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap.

Motivering

Motivering

Gezien de éénwoonmaatschappij een feit is en in werking treedt op 1 juli 2023 moeten alle stappen genomen worden om dit ook verder uit te rollen. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
  • De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.;
  • Ministerieel Besluit tot erkenning van BV De Voorkempen - HE als woonmaatschappij door Vlaams Minister Diependaele van 4 april 2023. 
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen. 

Er zal slechts één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied. Voor het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord, waarin Wuustwezel valt, betreft dit de Woonmaatschappij De Voorkempen - HE. De raad heeft in zitting van 22 mei 2023 kennis genomen van het besluit van 4 april 2023 van de Vlaamse Minister Diependaele. 

Omdat er maar één woonmaatschappij meer mag zijn per werkingsgebied en dit vanaf 1 juli 2023, zijn er splitsingen en fusies nodig mbt de sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Arro, De Ideale Woning, ...) welke nog actief zijn in het werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord.

Door de fusie van Arro met Woonhaven is de gemeente ook aandeelhouder geworden van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap. 

Op de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 juli 2023 wordt gesproken over de partiële verdeling van Woonhaven naar 

  • De Ideale Woning (met nieuwe benaming Thuisrand BV) (met werkingsgebied Antwerpen Zuidrand) en 
  • Woonkade Rupelstreek (met nieuwe benaming Woonpunt Schelde - Rupel) (met werkingsgebied Antwerpen-Rupel).

Thuisrand BV en Woonpunt Schelde - Rupel BV zijn dus partieel overnemende vennootschappen; Woonhaven zal blijven voortbestaan onder de nieuwe benaming Woonhaven Antwerpen BV met werkingsgebied Antwerpen stad. 

Op langere termijn (uiterlijk in 2027 zal de splitsing verder geregeld worden met De Voorkempen - HE BV (met werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord).

Met het schrijven van 15 juni 2023 van Woonhaven Antwerpen BV worden de aandeelhouders uitgenodigd tot deelname aan deze buitengewone algemene vergadering (zie bijlage).

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap van 28 juli 2023 te 14.00 u in de Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen welke handelt over de partiële splitsing van Woonhaven Antwerpen Besloten Vennootschap. 

Artikel 2

Raadslid Mai Van Thillo wordt aangeduid als vertegenwoordiger op deze vergadering. 

Artikel 3

Aan de vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven om op deze buitengewone algemene vergadering van 28 juli 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering. 

Artikel 4

Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan De Voorkempen BV, info@devoorkempen-he.be.

12.

2023_GR_00068 - Akte van overdracht van onroerend goed inzake een perceel grond gelegen te Akkerveken.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
12.

2023_GR_00068 - Akte van overdracht van onroerend goed inzake een perceel grond gelegen te Akkerveken.

2023_GR_00068 - Akte van overdracht van onroerend goed inzake een perceel grond gelegen te Akkerveken.

Motivering

Motivering

Zoals blijkt uit het bijgevoegde plan, wordt het op te heffen tracé aan alle zijden omsloten door kadastrale percelen met éénzelfde eigenaar. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de wijziging dan ook geenszins in het gedrang én de landbouwbestemming van de percelen maakt dat er redelijkerwijs geen bijkomende ontsluitingsnood kan ontstaan.

Het betrokken wegtracé verkeert in slechte staat en dient vervangen te worden in het kader van de decretale beheertaak van de Gemeente. Vermits deze weg geen publieke doorgangsfunctie heeft en de aangelande percelen alle dezelfde eigenaar hebben, meent de Gemeente met de uitvoering van deze noodzakelijke werken het algemeen belang niet te behartigen. Daarom ging de voorkeur uit naar de opheffing van dit wegtracé als gemeenteweg en de verkoop ervan, op grond van het decretale voorkeurrecht aan de aangelande eigenaar. Op die manier is de Gemeente verlost van de kosten van beheer en genereert integendeel een inkomst. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur.

Gemeentewegendecreet, inzonderheid de artikelen 20 tem 23 en 29.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Een wegsegment van Akkerveken wordt aan alle zijden omgeven door landbouwpercelen die toebehoren aan éénzelfde eigenaar en heeft uit zijn aard geen publieke doorgangsfunctie en kan dus opgeheven worden. De gemeenteraad is in zitting van 22 mei 2023 overgegaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan tot opheffing van dit stuk wegenis. 

Dit stuk wegenis is ten kadaster gekend onder 2de afd sectie F, deel openbaar domein, en heeft een oppervlakte van 502,72 m² (zie rooilijnplan in bijlage, opgesteld op 13 december 2022 en goedgekeurd op 22 mei 2023). 

De betrokken eigenaar van de omliggende percelen, zijnde de familie Van den Bergh - Meersmans, Akkerveken 13, 2990 Wuustwezel  heeft interesse in de aankoop van dit stuk wegenis aan de prijs van 6.597,40 euro (zie schattingsverslag in bijlage, opgesteld op 28 januari 2023 door Jan Van Santvliet, landmeter-expert, Bredabaan 588, 2990 Wuustwezel.

Het notariaat Vermander & Dewitte, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel heeft een akte van overdracht van onroerend goed opgesteld. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Over te gaan tot de desaffectatie en verkoop van een stuk openbaar domein, zijnde  een stuk wegenis gelegen te Akkerveken en ten kadaster gekend onder 2de Afd sectie F, deel openbaar domein, groot 502,72 m², aan de familie Van den Bergh - Meersmans, Akkerveken 13, 2990 Wuustwezel aan de prijs van 6.597,40 euro. 

Artikel 2

Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde akte van overdracht van onroerend goed nut zoals opgesteld door het notariaat Vermander & Dewitte, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel.

Artikel 3

Dhr. Dieter Wouters, burgemeester en voorzitter van de gemeenteraad en Dhr. L. Loos, algemeen directeur, worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen. 

13.

2023_GR_00092 - Implementatie van een geautomatiseerd systeem met het oog op het uitbetalen van de zwembadtoelage.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
13.

2023_GR_00092 - Implementatie van een geautomatiseerd systeem met het oog op het uitbetalen van de zwembadtoelage.

2023_GR_00092 - Implementatie van een geautomatiseerd systeem met het oog op het uitbetalen van de zwembadtoelage.

Motivering

Motivering

Dit voorstel werd als volgt verder besproken:

  • de burgemeester meldt hieromtrent het volgende:
    • in dit dossier zijn we afhankelijk van de zwembaduitbaters en de betrokken gemeenten
    • het werd reeds besproken in september 2019 waarbij gestoten zijn op de betrokken gemeenten; de stad Hoogstraten moet o.a. 1 miljoen extra bijbetalen op de uitbating van het zwembad;
    • we kunnen dit opnieuw bespreken met de betrokken gemeenten;
    • tot op vandaag hebben we geen akkoord met de zwembaduitbaters en de betrokken gemeenten.
  • na over-en-weer bespreking wordt er afgesproken om het ingediende agendapunt in te trekken en te aanzien als een vraag in het vragenkwartiertje waarbij aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd wordt om de uitbetaling van de zwembadtoelage nogmaals te onderzoeken. 
Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Vanwege Plus-fractie werd volgend voorstel ontvangen:

Motivering

Momenteel is er geen gemeentelijk zwembad in onze gemeente, waardoor de gemeente een korting aanbiedt aan inwoners die elders zwemmen. Ook ouders die hun kinderen georganiseerde zwemlessen laten volgen in de nabijgelegen zwembaden kunnen van deze korting gebruikmaken.  

Momenteel moeten inwoners echter zelf een aanvraag indien bij de gemeente om van deze korting gebruik te maken. Een groot deel van de doelgroep heeft een abonnementsformule met domiciliering, waarbij de bankgegevens al bekend zijn. Ze zijn niet altijd op de hoogte van de korting, waardoor ze deze mislopen.

De plusfractie wil dat de korting automatisch wordt doorgegeven vanuit de zwembaden, zodat inwoners die dat wensen automatisch de korting krijgen.  

Het doel van dit agendapunt is om de procedure voor het verkrijgen van de korting te vereenvoudigen en te stroomlijnen, zodat alle in aanmerking komende inwoners automatisch de korting ontvangen. Hierdoor wordt de administratieve last voor de inwoners verminderd en wordt de toegankelijkheid verbeterd.

Besluit

Artikel 1. De gemeenteraad keurt de implementatie van een geautomatiseerd systeem goed. De gemeente zal een geautomatiseerd systeem ontwikkelen, waarmee de zwemtoelage automatisch aan de inwoners wordt uitbetaald.   

Artikel 2. Communicatie en bewustmaking. De gemeente is verantwoordelijk voor actieve informatievoorziening aan inwoners over de mogelijkheid van automatische korting op het zwemmen. Dit kan worden gerealiseerd door middel van de gemeentelijke website, nieuwsbrieven, sociale media en andere relevante communicatiekanalen. 

Artikel 3. Opzetten van samenwerking met de omliggende zwembaden. De gemeente streeft naar samenwerking met de zwembaden om ervoor te zorgen dat de benodigde gegevens voor de automatische korting correct en tijdig worden verstrekt.

Artikel 4. Evaluatie en aanpassing. Na de implementatie van het geautomatiseerde systeem dient de gemeente regelmatig de effectiviteit ervan te evalueren. Eventuele knelpunten of problemen die zich voordoen, moeten worden geïdentificeerd en opgelost.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het voorstel van de Plus-fractie tot implementatie van een geautomatiseerd systeem met het oog op het uitbetalen van de zwembadtoelage wordt ingetrokken door de Plus-fractie. 

14.

2023_GR_00091 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van vzw WoonZORG Wuustwezel van 27 juni 2023.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
14.

2023_GR_00091 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van vzw WoonZORG Wuustwezel van 27 juni 2023.

2023_GR_00091 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van vzw WoonZORG Wuustwezel van 27 juni 2023.

Motivering

Motivering

Met het schrijven van 8 juni 2023 van de vzw WoonZORG Wuustwezel wordt gemeld dat de algemene vergadering plaats vindt op 27 juni 2023 om 17u30 in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel.

De gemeenteraad bepaalt het mandaat van de aangeduide raadsleden in de algemene vergadering van 27 juni 2023.

Met het schrijven van 8 juni 2023 werd volgende agenda voor de algemene vergadering van 27 juni 2023 voorgesteld: 

  1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 31 januari 2023 
  2. Benoeming van Werner Vanden Eynden ter vervanging van Amber Vermeiren
  3. Goedkeuring statutenwijzigingen WZW conform Wetboek voor Vennootschappen en Verenigingen en n.a.v. fusie Amate -GZA Z&W
  4. Aanvaarding van vzw [nieuwe benaming van GZA Zorg & Wonen] als nieuw lid ter vervanging van vzw Amate (onder opschortende voorwaarde van fusie GZA Z&W-Amate)
  5. Activiteitenverslag 2022-2023 Groep Amate & WZW
  6. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022 
  7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
  8. Herbenoeming BDO Bedrijfsrevisoren voor de controle van de boekjaren 2023-2024-2025
  9. Toelichting resultaten tevredenheidsonderzoeken 2022 bij bewoners en medewerkers
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de OCMW-raad van 19 december 2017 en de gemeenteraad van 21 december 2017 tot deelname aan de vzw WoonZORG Wuustwezel.
Statuten van vzw WoonZORG Wuustwezel.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gemeente Wuustwezel is lid van vzw WoonZORG Wuustwezel. De regelgeving inzake verenigingen van maatschappelijk welzijn is van toepassing. Dit betekent dat de raadsleden steeds handelen volgens de instructies van de gemeenteraad.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van de vzw WoonZORG Wuustwezel die zal gehouden worden op dinsdag 27 juni 2023 om 17.30 uur in WZC Amandina, Bredabaan 737 te 2990 Wuustwezel evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

  1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 31 januari 2023 
  2. Benoeming van Werner Vanden Eynden ter vervanging van Amber Vermeiren
  3. Goedkeuring statutenwijzigingen WZW conform Wetboek voor Vennootschappen en Verenigingen en n.a.v. fusie Amate -GZA Z&W
  4. Aanvaarding van vzw [nieuwe benaming van GZA Zorg & Wonen] als nieuw lid ter vervanging van vzw Amate (onder opschortende voorwaarde van fusie GZA Z&W-Amate)
  5. Activiteitenverslag 2022-2023 Groep Amate & WZW
  6. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022 
  7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
  8. Herbenoeming BDO Bedrijfsrevisoren voor de controle van de boekjaren 2023-2024-2025
  9. Toelichting resultaten tevredenheidsonderzoeken 2022 bij bewoners en medewerkers

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Katrin Kempenaers, die met een afzonderlijk besluit van 28 januari 2019, werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van de vzw WoonZORG van 27 juni 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken. 

15.

2023_GR_00016 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Ilke Pompen, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Lynn Vermeiren, Raadslid; Els Van Hasselt, Raadslid; Roger Aernouts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Glenn Verelst, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Werner Vanden Eynden, Raadslid; Martine Deruytter, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Carrera Neefs, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Marc Vorsselmans; Bruno Fiesack, Raadslid; Helga Hoeymans; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Van Looveren, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Petra Laccroix, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
15.

2023_GR_00016 - Vragen in het vragenkwartiertje.

2023_GR_00016 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack meldt de burgemeester dat het college nogmaals zal onderzoeken of de uitbetaling van de zwembadtoelage eenvoudiger kan gebeuren.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid W. Vanden Eynden geeft schepen R. Luyckx meer toelichting bij de stand van zaken ivm De Klot:
    • er is een subsidiedossier opgestart voor het heropbouwen van De Klot, de goedkeuringstermijn moet afgewacht worden (vermoedelijk half oktober); 
    • alle voorbereidende werken zijn opgestart om na de goedkeuring van het dossier onmiddellijk van start te gaan. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid W. Vanden Eynden geeft schepen K. Kempenaers meer toelichting bij de historische vondst in Baan:
    • bij grote projecten is er een verplicht archeologisch onderzoek; 
    • er moet een beslissingsboom gevolgd worden;
    • uit de zandverkleuringen zou blijken dat er iets in de Ijzertijd zou gestaan hebben doch men heeft niets tastbaars gevonden. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid W. Vanden Eynden geeft schepen P. Cools volgende toelichting bij de aanvraag tot het plaatsen van 2 windmolens te Loenhout:
    • er zijn plannen van Storm om 2 extra-windmolens te plaatsen te Loenhout;
    • enkele maanden geleden is er vanuit het bestuur aan Storm gemeld dat er een gedragenheid moet zijn bij de bevolking;
    • normaliter zou het project ingediend worden medio zomer 2023 bij Vlaanderen doch de gemeente heeft in dit dossier enkel een adviserende rol; tot op heden staat het dossier nog niet op het e-loket.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid H. Hoeymans geeft de burgemeester meer toelichting bij mogelijke samenwerking tussen gemeentebesturen omtrent busverbindingen:
    • er bestaat een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Essen en Kalmthout doch meer concrete informatie hebben we nog niet verkregen vanuit deze gemeentebesturen; 
    • na het verkrijgen van deze informatie zal er nagegaan worden of een dergelijke overeenkomst kan opgesteld worden met De Lijn en de omliggende gemeenten.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid B. Fiesack geeft de burgemeester meer toelichting bij het project Matexi in de wijk Hofakker:
    • het betreft vooral een juridisch dossier;
    • er zijn op dit ogenblik 2 dossiers:
      • het eerste dossier ligt in beroep bij de Provincie; hierbij heeft de ontwikkelaar Matexi een gewijzigde projectversie ingediend waarbij er een nieuw openbaar onderzoek zal ingericht worden door het gemeentebestuur; 
      • Matexi heeft een nieuw dossier ingediend bij de gemeente waarvoor ook een nieuw openbaar onderzoek moet ingericht worden;
    • er komt een infomoment op 4 juli 2023 in GC Blommaert.
  • Raadslid G. Verelst meldt dat dit zijn laatste zitting is van de raad. Hij dankt de betrokken raadsleden en het administratief personeel en doet een oproep om steeds het algemeen belang te blijven dienen.