Beoordeling:
In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot opening van een deel van het gemeentelijk wegennet geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve moet voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst worden:
• Artikel 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
De bestaande Melkerijstraat, een lokale weg, betreft in de bestaande toestand een doodlopende straat. In de bestaande toestand grenst een braakliggend binnengebied aan de Melkerijstraat binnen woongebied dat door middel van een verkavelingsaanvraag zal ontwikkeld worden tot 8 loten voor vrijstaande en halfopen bebouwing. Teneinde deze ontwikkeling mogelijk te maken, wordt de bestaande Melkerijstraat verlengd. Door de inplanting en oriëntatie van de loten volstaat het om de bestaande lokale wegenis te verlengen met op het einde van de verlengde wegenis in een keerpunt voor alle verkeer te voorzien. Alle loten zijn eenvoudig toegankelijk vanwege de verlengde wegenis. De verlengde wegenis betreft een doodlopende straat waardoor op deze locatie enkel bestemmingsverkeer gegenereerd wordt. Zwakke weggebruikers zullen bijgevolg geen hinder ondervinden van deze verlenging van de wegenis. Daarenboven worden geen trage wegen aangetast of betrokken bij de verlenging van de bestaande wegenis. De aansluiting van de door de aanvrager gewenste ontwikkeling doorstaat de toets van de doelstelling van het Gemeentewegendecreet aangezien de ontsluiting van de voorgestelde ontwikkeling als veilig kan worden beschouwd.
• Artikel 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
1° Door het verlengen van de bestaande gemeenteweg (Melkerijstraat) wordt een bestaande gemeenteweg uitgebreid teneinde het creëren van 8 bijkomende loten voor open, dan wel halfopen bebouwing mogelijk te maken. In de bestaande toestand betreft de gemeenteweg een doodlopende straat, hetgeen in de nieuwe ontworpen toestand ook het geval zal zijn. Het creëren van 8 nieuwe/bijkomende en bijhorend het verlengen van de bestaande gemeenteweg staat ten dienste van het algemeen belang aangezien er bijkomende woongelegenheden worden gecreëerd vlakbij de kern van Wuustwezel.
2° De percelen van voorliggende aanvraag maken een niet-ontwikkeld binnengebied uit in woongebied. Teneinde te vermijden dat er elders op een ruimtelijk kwetsbaarder gebied woongelegenheden gecreëerd (dienen te) worden, vormt de voorliggende ontwikkeling of verkaveling de betere optie. Hierbij hoort bijgevolg het verlengen van een bestaande wegenis (Melkerijstraat) over een lengte van ca. 50,00 meter. De voorliggende aanvraag werd, gelet op de aangeleverde dossierstukken, voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel.
3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico. De aanpalende percelen zullen geen nadelige effecten ondervinden, volgend uit de realisatie van de voorliggende aanvraag.
4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief beperkt.
5° Het voorgestelde ontwerp is conform de beleidsvisie van de Gemeente Wuustwezel daar de verdichting, die door middel van voorliggende aanvraag wordt gerealiseerd, zich in de kern van Wuustwezel bevindt, in woongebied.
Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Het openbaar onderzoek met betrekking tot de omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen liep van 10 mei 2023 tot en met 8 juni 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.
De aanvraag voorziet de overdracht naar het openbaar domein van het gele traject (lot 9 en lot 10) van in totaal 600,00 m² en de vastlegging van de rooilijn zoals vastgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan dd. 29 maart 2023.
De aanvraag voorziet de vastlegging van de rooilijn voor wat betreft de te realiseren gemeenteweg in functie van de voorliggende aanvraag tot het verkavelen van twee percelen grond in 8 loten voor open (4 loten) en halfopen bebouwing (4 loten) en de aanleg van een gemeenteweg, zijnde een verlenging van de bestaande gemeenteweg (Melkerijstraat).
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De aanvraag gekend als omgevingsproject (OMV_2023046076) werd ingediend door Roel Bernaerts.
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening; Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:
“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
• de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
• de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
• beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
• de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
• de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:
Artikel 3 (01/09/2019 - …)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 (01/09/2019 - …)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.Overwegende de aanleiding en de context:
De aanvraag gekend als OMV_2023046076 werd ingediend door Roel Bernaerts, ter plaatse Melkerijstraat ZN bij de gemeente Wuustwezel op 30 maart 2023.
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan gelegen in woongebied.
De omgevingsaanvraag beoogt het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van twee percelen grond in 8 loten voor open (4 loten) en halfopen bebouwing (4 loten) en de aanleg van een gemeenteweg waarbij eveneens:
• een wegenis wordt aangelegd/verlengd;
• toekomstig openbaar domein wordt ingericht.
Het voorliggende project kent verschillende aspecten dewelke onderhevig zijn aan de toepassing van het decreet Gemeentewegen, allen hebben te maken met de door de aanvrager wenselijke realisatie van het project.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan gevoegd, waar in een gele kleur de over te dragen loten (lot 9: 305,00 m² en lot 10: 295,00 m²) wordt ingetekend. Deze loten worden aan de gemeente overgedragen na inrichting van het toekomstig openbaar domein en de definitieve oplevering van de wegenis met bijhorende nutsvoorzieningen, horende bij voorliggende aanvraag. Deze loten maken het voorwerp uit van een toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen aan het openbaar domein.
De rooilijn voor de Melkerijstraat (gele inkleuring) waarop het rooilijnplan d.d. 29 maart 2023, zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen met kenmerk OMV_2023046076 (gemeentelijk kenmerk 2022-VK-0835), wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 29 maart 2023 (gele inkleuring) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van twee percelen grond in 8 loten voor open (4 loten) en halfopen bebouwing (4 loten) en de aanleg van een gemeenteweg met kenmerk OMV_2023046076 (gemeentelijk kenmerk 2022-VK-0835) goed.
De geel ingekleurde loten kunnen worden beschreven als, in totaliteit 600,00 m² groot, en voorzien ter realisatie van de verlenging van de bestaande gemeenteweg (Melkerijstraat), bestemd voor gratis grondafstand. Dit gedeelte zal gratis worden afgestaan aan gemeente Wuustwezel om gevoegd te worden bij het openbaar domein op het moment van definitieve oplevering van de wegenis en na aanleg van de nutsvoorzieningen. Voor dit gedeelte van het plangebied wordt de rooilijn van de Melkerijstraat juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.
De aanvrager dient een negatief bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.
De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het gemeentebestuur van Wuustwezel of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
De grondafstand dient bij de definitieve oplevering van de aanleg van de wegenis, inclusief de aanleg van alle nutsvoorzieningen te gebeuren.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan de aanleg van de wegenis zijn ten laste van de aanvrager
De ontwikkelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de gemeente Wuustwezel om aan te tonen dat deze voorwaarde werd nageleefd.
§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de art. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.
§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
- wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van twee percelen grond in 8 loten voor open (4 loten) en halfopen bebouwing (4 loten) en de aanleg van een gemeenteweg met kenmerk OMV_2023046076 (gemeentelijk kenmerk 2022-VK-0835) niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
- wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.