Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
Uitgaven en ontvangsten worden in de boekhouding opgenomen van zodra deze verbintenissen bekend zijn. Op die manier kan opgevolgd worden hoe de geraamde kosten en opbrengsten ook effectief worden uitgegeven of ontvangen.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens één keer per jaar een opvolgingsrapportering aan de raad wordt voorgelegd betreffende het eerste semester van het jaar. In bijlage van dit besluit is er een opvolging van alle vastgestelde kredieten, opgesplitst per actie (geconsolideerd), per beleidsveld (per entiteit OCMW/gemeente en geconsolideerd) en per soort algemene rekening (per entiteit OCMW/gemeente en geconsolideerd).
De definitieve opvolging van een boekjaar wordt uiteindelijk gereflecteerd in de jaarrekening.
Het decreet lokaal bestuur, met inzonderheid art. 263, waarin wordt bepaald dat minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de raad.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 en de kredieten voor 2023 werden vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022.
Op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 goedgekeurd.
Er wordt jaarlijks één opvolging van de vastgestelde kredieten aan de raad voorgelegd, nl. de opvolging van het eerste semester van het jaar voor het einde van het derde kwartaal.
De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering betreffende de stand van zaken van de vastgestelde kredieten op 30 juni 2023, zoals in bijlage van dit besluit bijgevoegd.
De coronapandemie vereiste een snelle en efficiënte vaccinatiestrategie, waarin het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid een belangrijke rol oplegt aan de lokale besturen en de eerstelijnszones.
Door de reeds bestaande samenwerking van de 5 lokale besturen binnen de eerstelijnszone kon er snel aan de opbouw van het vaccinatiecentrum begonnen worden. Binnen de eerstelijnszone is geopteerd 1 vaccinatiecentrum in te richten op het militair domein in Brasschaat (Licht Vliegwezenlaan 3).
Vanuit Vlaanderen kwamen subsidies naar de penhoudende gemeente (Brasschaat), voor de infrastructuur en mobiliteit, en naar de eerstelijnszone, voor programmamanagement en vaccinatieteams.
Omdat verwacht werd dat deze subsidies niet zouden volstaan om de volledige oprichting en uitbating over heel de vaccinatieperiode te kunnen realiseren, werd een afsprakennota opgemaakt tussen de 5 lokale besturen en de eerstelijnszone.Nu de eindafrekening van het vaccinatiecentrum is opgemaakt door de eerstelijnszone blijkt er een overschot te zijn voor het gedeelte van de infrastructuur.
Omdat dit niet voorzien is in de oorspronkelijke afsprakennota, is er een addendum opgemaakt om het overschot van financiële middelen te verdelen over de 5 gemeentebesturen en de eerstelijnszone.
De verdeling gebeurt op basis van het inwonersaantal van elke gemeente, wat voortvloeit uit de afsprakennota waarin bepaald werd dat een eventueel negatief saldo zou aangezuiverd worden door de gemeentebesturen op basis van dezelfde verdeelsleutel.
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
“Draaiboek voor het vaccinatiecentrum” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid.
Besluit van de Vlaamse regering van 22 januari 2021 betreffende toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Wuustwezel zit samen met Brasschaat, Essen, Kalmthout en Kapellen verenigd in de Eerstelijnszone Noorderkempen.
De eerstelijnszone heeft een aparte rechtspersoonlijkheid, zijnde vzw Eerstelijnszone Noorderkempen.
De gemeenteraad keurt het hierbijgevoegde addendum aan de afsprakennota tussen de 5 deelnemende lokale besturen en de Eerstelijnszone Noorderkempen voor de verdeling van het batig saldo van het vaccinatiecentrum goed. Dit addendum maakt deel uit van dit besluit.
Deze afsprakennota wordt door alle deelnemende partners ter goedkeuring voorgelegd en zal door hen ondertekend worden.
De conciërgeovereenkomst werd geactualiseerd.
Als tegenprestatie voor de taken als conciërge, wordt betrokkene het volgende aangeboden:
Decreet lokaal bestuur.
Rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel.
De fiscale regeling voor het ter beschikking stellen van een conciërgewoning.
Het gemeentebestuur beschikt in het gemeenschapscentrum “Blommaert”, Gemeentepark 22, alhier over een conciërgewoning.
Gezien de huidige conciërge op pensioen gaat, wordt deze conciërgewoning opgefrist en wordt er onder het personeel van lokaal bestuur Wuustwezel uitgekeken naar een nieuwe conciërge. De conciërgefunctie wordt gezien als een tewerkstellingsrelatie, waarbij er tevens een voordeel in natura wordt aangeboden aan het personeelslid.Goedkeuring wordt verleend aan de hierbijgevoegde overeenkomst, af te sluiten met de conciërge voor het bewonen van de conciërgewoning gelegen in GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel.
Aan de personeelsleden van de gemeente en het OCMW wordt een schrijven gericht met de vraag wie geïnteresseerd is in deze functie.
Volgende selectieprocedure wordt gevolgd:
In principe wordt de gemeentelijke investeringssubsidie pas uitgekeerd nadat facturen voor dit project worden voorgelegd aan het bestuur om de investeringssom te staven. Omdat Sport Vlaanderen zijn voorziene subsidies pas uitkeert wanneer het volledige investeringsdossier is afgesloten, zoekt Kon. Wuustwezel FC een manier om de facturen toch tijdig te betalen aan een minimale kostprijs. Omdat de toegekende investeringssubsidie van het gemeentebestuur voornamelijk bedoeld is voor de aanleg van de 2 kunstgrasvelden, vraagt Kon. Wuustwezel FC aan het bestuur om de voorziene investeringssubsidie toch al uit te betalen tijdens de aanleg van deze kunstgrasvelden.
Gemeente Wuustwezel is bereid om de volledige investeringssubsidie vroeger uit te betalen op 2 voorwaarden:
1) Het totale investeringsproject wordt volledig uitgevoerd zoals voorzien.
2) De verplichting om de investeringssubsidie te staven aan de hand van facturen blijft onverminderd gelden. Als er onvoldoende facturen worden voorgelegd aan het bestuur zal het verschil tussen de uitgekeerde investeringssubsidie en de totale som van de voorgelegde facturen minus de ontvangen subsidie van Sport Vlaanderen teruggevorderd worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
De wetgeving op de overheidsopdrachten is niet toepasselijk gezien dit niet blijkt uit de subsidievoorwaarden en ook niet uit de toekenning van de subsidies van Sport Vlaanderen. KWFC lijkt niet aanzien te kunnen worden als een aanbestedende overheid waardoor deze ratione personae buiten het toepassingsgebied valt van de overheidsopdrachtenregelgeving. Dit alles wordt uitvoerig behandeld in de nota van het advocatenbureau GD&A van 24 februari 2023.
De Koninklijke Wuustwezel FC (afgekort KWFC) heeft een subsidieaanvraag ingediend voor o.m. de aanleg van 2 kunstgrasvelden en de bouw van een gebouw met o.a. een kantine en kleedkamers.
In het gebouw zal ook een danszaal komen waarvoor KWFC een overeenkomst aangaat met De Knappe Durvers, waarin de kosten billijk verdeeld worden na aftrek van de te ontvangen subsidies.
Sport Vlaanderen heeft een investeringssubsidie van 582.612,71 EUR toegezegd aan KWFC voor gans het project.
Op de gemeenteraad van 22 mei 2023 werd een investeringssubsidie van 1.215.000 EUR toegekend aan KWFC, welke in verschillende fases kon uitbetaald worden.
Artikel 2 van het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 wordt als volgt aangepast zodat de volledige investeringssubsidie van 1.215.000 EUR aan Koninklijke Wuustwezel FC voor de aanleg van 2 kunstgrasvelden, het bouwen van een gebouw met o.a. een kantine, kleedkamers en een danszaal, en de afbraak van het oude gebouw volledig kan uitgekeerd worden:
"De investeringssubsidie is pas definitief nadat de nodige bewijsvoering, zijnde officiële facturen, worden overgemaakt aan het gemeentebestuur. Van de totale som van ingediende bewijsvoering wordt eerst de ontvangen subsidie van Sport Vlaanderen afgetrokken om te bepalen of de ingediende bewijsvoering volstaat voor de uit te keren gemeentelijke investeringssubsidie.
Omdat Kon. Wuustwezel FC over onvoldoende liquide middelen beschikt om gans dit project te prefinancieren, is gemeente Wuustwezel bereid om de volledige investeringssubsidie vroeger uit te betalen op 2 voorwaarden:
1) Het totale investeringsproject wordt volledig uitgevoerd zoals voorzien.
2) De verplichting om de investeringssubsidie te staven aan de hand van facturen blijft onverminderd gelden. Als er onvoldoende facturen worden voorgelegd aan het bestuur zal het verschil tussen de uitgekeerde investeringssubsidie en de totale som van de voorgelegde facturen minus de ontvangen subsidie van Sport Vlaanderen teruggevorderd worden."
Dit besluit zal pas uitgevoerd worden wanneer Kon. Wuustwezel FC zijn goedkeuring aan onderhavig besluit geeft door dit besluit te laten handtekenen door de voorzitter en secretaris van Kon. Wuustwezel FC. Hiermee gaan zij akkoord om eventueel teveel uitgekeerde investeringssubsidies binnen een termijn van 30 dagen terug te storten vanaf dat het bestuur aangeeft deze terug te storten.
Het bestuur wil de groepen van assistentiewoningen omvormen tot sociale assistentiewoningen vanaf 1 januari 2024. Dit om de assistentiewoningen voor de ouderen betaalbaar te houden in de toekomst. De sociale assistentiewoningen worden beheerd door de woonmaatschappij De Voorkempen. Zij verhuren de woningen volgens het sociaal huurstelsel.
Gezien gemeente en OCMW het huidige aanbod van assistentiewoningen in de gemeente willen behouden en dit kadert in hun opdracht, wordt er geen beëindigingsvergoeding voorzien.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet ouderenzorg.
De huidige erfpachtovereenkomst tussen gemeente en OCMW werd opgemaakt op 8 november 1993 om woningcomplexen met dienstverlening te bouwen. Deze werden later omgevormd tot assistentiewoningen vanaf 1 januari 2018.
Om de woningen om te vormen tot sociale assistentiewoningen vanaf 2024, wordt deze erfpacht stopgezet. De gemeente geeft de woningen in erfpacht aan de woonmaatschappij De Voorkempen.
Er werd geen beëindigingsvergoeding voorzien in de oorspronkelijke akte.
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde akte inzake de beëindiging van de akte tot vestiging van een erfpachtrecht van 8 november 1993 met betrekking tot woningcomplexen met dienstverlening in de Sportlaan en de Visserij; de beëindiging neemt een aanvang vanaf 1 januari 2024.
Er wordt geen beëindigingsvergoeding vastgesteld.
Het bestuur geeft machtiging aan D. Wouters, voorzitter om de authentieke akte op te maken.
Het bestuur geeft machtiging aan M. Aernouts, eerste schepen, en L. Loos, algemeen directeur, om de akte te ondertekenen.
Gemeente en OCMW willen het aanbod van assistentiewoningen in de gemeente behouden gezien de vergrijzing van de bevolking. Door de woningen in erfpacht te geven aan de woonmaatschappij wordt sociale huur aangerekend aan de bewoners. Daarnaast zal de zorg, in functie van de erkenning als sociale assistentiewoningen, worden geboden door het OCMW, die hiervoor de nodige afspraken maakt met de woonmaatschappij.
Hierdoor wordt voor de groep van ouderen met een beperkt inkomen een betaalbare assistentiewoning aangeboden.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers; bijlage 10: Groepen van assistentiewoningen.
De Vlaamse wooncode, titel 7.
Het decreet lokaal bestuur.
De lopende erfpachtovereenkomst tussen gemeente en OCMW van de gronden waarop het OCMW assistentiewoningen heeft gebouwd is stopgezet. Zo wordt de gemeente eigenaar van gronden en de assistentiewoningen in de Sportlaan en de Visserij; het gaat om telkens 14 woningen met erbij respectievelijk garages en carports.
Het OCMW dient een aanvraag in om de bestaande assistentiewoningen om te vormen tot sociale assistentiewoningen. De woningen worden in erfpacht gegeven aan de woonmaatschappij om de woningen volgens het sociaal huurstelsel te verhuren.
Het OCMW maakt een samenwerkingsovereenkomst op met de Voorkempen omdat zij de zorgcomponent in het kader van de erkenning als sociale assistentiewoningen op zich nemen. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt bij de erfpachtakte gevoegd.
Goedkeuring wordt verleend aan de hierbijgevoegde erfpachtovereenkomst tussen de gemeente en de woonmaatschappij de Voorkempen voor de sociale assistentiewoningen gelegen in de Sportlaan en de Visserij met ingang vanaf 1 januari 2024.
De gemeenteraad geeft machtiging aan D. Wouters, burgemeester en L. Loos, algemeen directeur om de erfpachtovereenkomst te ondertekenen.
De samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en de woonmaatschappij inzake de sociale assistentiewoningen in de Sportlaan en Visserij wordt bij deze akte gevoegd
Dit punt werd als volgt behandeld:
Decreet Lokaal Bestuur.
Vanwege de Plus-fractie werd volgend voorstel ingediend:
Relevant voorgeschiedenis, feiten en context
Motivering
Dit agendapunt is van belang omdat het betrekking heeft op de voortdurende zorgen van de buurtbewoners met betrekking tot de overlast bij "De Grot" (Gemeentepark). Herhaalde meldingen en vragen van de Plus-fractie getuigen van de urgentie van de situatie.
Het feit dat de politie al op de hoogte is, maar desondanks moeite heeft om de situatie onder controle te houden, benadrukt de noodzaak van een grondige aanpak.
De voorgestelde maatregelen, zoals het installeren van een camera en het organiseren van een informatiesessie, zijn concrete stappen om de problemen aan te pakken en de buurtbewoners te betrekken bij het vinden van oplossingen. Daarom verdient dit agendapunt de aandacht van de gemeenteraad om de veiligheid en het welzijn van de buurtbewoners te waarborgen.
Besluit
Artikel 1: Organisatie van een informatiesessie
De Gemeenteraad besluit tot het organiseren van een informatiesessie met betrekking tot de overlast bij "De Grot" (Gemeentepark). De sessie zal dienen om de buurtbewoners inzicht te geven in hoe ze effectief met de huidige overlastsituatie kunnen omgaan en zal de betrokkenheid van de buurt vergroten. De details van de informatiesessie, waaronder de datum, locatie en deelnemende instanties, zullen worden vastgesteld door het betreffende departement in samenwerking met relevante belanghebbenden.
Artikel 2: Plaatsing van een Camera bij "De Grot" (Gemeentepark)
De Gemeenteraad besluit tot de plaatsing van een beveiligingscamera bij "De Grot" (Gemeentepark) om toezicht te houden op de overlastsituatie en de veiligheid van de buurtbewoners te waarborgen
Dit besluit is genomen om de zorgen van de buurtbewoners serieus te nemen en concrete stappen te ondernemen om de overlastsituatie bij "De Grot" (Gemeentepark) aan te pakken en de veiligheid en leefbaarheid in de buurt te verbeteren.
De Gemeenteraad besluit, met 10 stemmen voor (Koen Van Putte, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack, Helga Hoeymans, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs) en 16 stemmen tegen (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Jan Van Looveren en Anke Lostrie).
Het voorstel van de Plus-fractie wordt niet goedgekeurd.
Het wordt opportuun geacht om de Eikendreef om te vormen tot fietszone en meer bepaald het gedeelte vanaf de Oude Baan tot aan de inrit van de parking van sporthal Koch.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
In de Eikendreef en op de parking van sporthal Koch wordt tegenwoordig snel gereden. De laatste jaren zijn er veel woningen bijgekomen in de Rode Dreef wat zorgt voor meer verkeer in de Eikendreef.
De Gemeenteraad besluit, met 19 stemmen voor (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Ilke Pompen, Katrin Kempenaers, Sus Vissers, Lynn Vermeiren, Els Van Hasselt, Jan Cools, Mai Van Thillo, Roger Aernouts, Thijs Ruts, Jan Van Looveren, Anke Lostrie, Marc Vorsselmans, Bruno Fiesack en Helga Hoeymans) en 7 stemmen tegen (Koen Van Putte, Martine Deruytter, Werner Vanden Eynden, Jens Stoffelen, Marc Vanden Branden, Petra Laccroix en Carrera Neefs).
De Eikendreef te 2990 Wuustwezel wordt gedeeltelijk omgevormd tot een fietszone.
Hiertoe worden in de Eikendreef de verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) geplaatst op volgende locaties:
Bord F111
Bord F113
Dit agendapunt wordt als volgt besproken:
Decreet Lokaal Bestuur.
Vanwege de Plus-fractie werd volgend voorstel ingediend:
De gemeente Zandhoven heeft met succes slow releasing waterbags geïntroduceerd om jonge bomen te ondersteunen bij hun groei en overleving. Deze methode heeft bewezen effectief te zijn in het bieden van een constante en geleidelijke watertoevoer, vooral in situaties waar jonge bomen nog niet diep geworteld zijn.
Binnen onze gemeente hebben we o.a. een generatiebos gepland als onderdeel van ons streven naar duurzaamheid en groenbehoud. Het gebruik van slow releasing waterbags zou een waardevolle aanvulling zijn op deze inspanningen om ervoor te zorgen dat onze aangeplante bomen gedurende hun eerste groeiende jaren voldoende water krijgen.
Het implementeren van slow releasing waterbags voor jonge bomen biedt meerdere voordelen, waaronder:
Besluit
Artikel 1:
De Gemeenteraad besluit tot het opstarten van een proefexperiment met het gebruik van slow releasing waterbags voor jonge bomen. Dit experiment zal worden uitgevoerd als onderdeel van ons bredere initiatief om groen te behouden en te laten groeien. Het doel is om de effectiviteit van deze technologie te evalueren en te bepalen of het op grote schaal kan worden geïmplementeerd om de gezondheid van jonge bomen te verbeteren.
Het voorstel van de Plus-fractie tot implementatie van Slow Releasing Waterbags voor jonge bomen wordt niet goedgekeurd.
De percelen zijn gelegen binnen een dd. 22 september 2011 door de provincieraad van Antwerpen goedgekeurd provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Clusters weekendverblijven C3, C4 en C5”. (B.S. 07/02/2012). De percelen zijn volgens het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen in een specifiek woongebied met bosrijk karakter.
Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.
Voor Heuveldreef ZN en Heuveldreef 22 is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Heuveldreef).
Decreet lokaal bestuur.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor de percelen gelegen Heuveldreef ZN en Heuveldreef 22, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr.55 T 7 en 55 S 7.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 23 januari 2023, door landmeter Frederik Vermeiren, Bredabaan 1231, 2930 Brasschaat, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 55 T 7/deel en 55 S 7/deel, waaruit blijkt dat de percelen in te nemen grond respectievelijk 60,90 m² en 60,00 m² groot zijn.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout, voor de percelen gelegen aan Heuveldreef ZN en Heuveldreef 22.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout voor de percelen gelegen aan Heuveldreef ZN en Heuveldreef 22.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.