Terug Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 20:00 GC Blommaert

BESTUUR EN ADMINISTRATIE

  • In de gemeenteraadszitting van 8 januari 2019 werd de heer Harry Smeulders aangesteld als gemeenteraadslid.
    Met zijn e-mail d.d. 26 februari 2024 biedt de heer Harry Smeulders zijn ontslag als gemeenteraadslid aan.
    De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Harry Smeulders als gemeenteraadslid van onze gemeente met ingang van heden.

  • Raadslid Harry Smeulders is sinds 10 november 2021 verhinderd om zijn mandaat als raadslid uit te oefenen ingevolge medische redenen. Hij verzocht daarom de gemeenteraad om zijn vervanger aan te stellen. Mevrouw Helga Hoeymans werd in zitting van 6 december 2021 aangesteld als vervanger van Harry Smeulders.

    Ingevolge het ontslag van Harry Smeulders als gemeenteraadslid wordt mevrouw Helga Hoeymans opgeroepen om het mandaat vast op te nemen.

    De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven en stelt vast dat zij nog steeds voldoet aan de gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid.

    Aan de raad wordt voorgesteld de geloofsbrieven goed te keuren. Na goedkeuring ervan wordt mevrouw Helga Hoeymans gevraagd om in openbare zitting de eed af te leggen.

  • De gemeenteraad heeft in zitting van 24 maart 2016 goedkeuring verleend aan het tracé van de wegen en het technisch dossier voor de verkaveling met wegenaanleg in het "Binnengebied Achter d'Hoven".  Thans zijn deze werkzaamheden volledig beëindigd en kan er overgegaan worden tot grondoverdracht. 

    De gemeenteraad heeft in zitting van 5 december 2022 reeds de overdracht goedgekeurd van de gronden welke in eigendom waren van IGEAN; thans kan worden overgegaan tot de overdracht van de gronden welke gelegen zijn in de wegenis (Poorthof, Boomgaard, Achter d'Hoven, Nieuwe Buiten) en toebehoren aan Vastgoed CW5, Vastgoed CW en de familie Herrygers. Na overdracht behoren deze gronden toe aan het openbaar domein. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorliggende akte. 

  • De Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Antwerpen heeft in zitting van 14 september 2023 de omgevingsvergunning verleend aan de NV Evillas en de NV Matexi Projects tot het slopen van een bestaande woning (Hofakker 24), het aanleggen van nieuwe wegenis, het bouwen van 80 woningen, het bouwen van 73 bijgebouwen en het plaatsen van warmtepompen.

    Dit woonproject betreft een project van groepswoningbouw waarbij de bouwheer dus verplicht is om alle 80 woningen te samen te bouwen op gronden welke nog deels in eigendom zijn van de gemeente Wuustwezel. Van zodra deze woningen "wind- en waterdicht" zijn, kan er een splitsingsakte worden opgemaakt en kan er een grondruil plaatsvinden. In een volgende fase kan de gemeente de groene ruimte inrichten. 

    Opdat de bouwheer voornoemde werkzaamheden zou kunnen uitvoeren (o.a. op gronden van de gemeente) wordt aan de gemeenteraad gevraagd goedkeuring te verlenen aan het hierbijgevoegde recht van opstal.

  • In het jaar 2024 vinden volgende verkiezingen plaats:

    • op 9 juni 2024: de verkiezing van  het Europees Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gemeenschaps- en Gewestparlementen;
    • op 13 oktober 2024: de lokale en provinciale verkiezingen.

    Gezien de leden van de kiesbureaus onderricht worden door het gemeentebestuur en zichzelf nog moeten bijscholen werd hen in het verleden een vormingsvergoeding toegekend.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de leden van de kiesbureaus volgende vergoeding toe te kennen voor hun aanwezigheid in een stembureau bij de voornoemde verkiezingen:

    • 65 euro voor de voorzitter;
    • 65 euro voor de secretaris;
    • 65 euro voor de adjunct-secretaris;
    • 26 euro voor de leden.

KERKRADEN

OPDRACHTHOUDENDE EN DIENSTVERLENENDE VERENIGINGEN

PERSONEEL

  • Sedert de coronacrisis is het takenpakket van de huidige adjunct-financieel directeur geleidelijk aan anders ingevuld: (her)opstart van de sociale kruidenier, fietsbieb, de STEK (creëren van laagdrempelige, veilige plekken, voor mensen in een kwetsbare positie, ...). Sinds kort heeft deze dan ook de functie van  'armoedecoördinator' opgenomen waardoor ze geen deel meer uitmaakt van de financiële dienst. Omwille van die reden werd er een functiebeschrijving opgemaakt voor de functie van 'armoedecoördinator'.

    Eveneens is het takenpakket van de huidige adjunct-algemeendirecteur geleidelijk aan anders ingevuld, waarbij de focus uitsluitend gelegd wordt op de dienst welzijn en de aansturing hiervan als 'diensthoofd welzijn'. Omwille van die reden werd er een functiebeschrijving opgemaakt voor de functie van 'diensthoofd welzijn'.

    Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid heeft tot goedkeuring van de gewijzigde functiebeschrijvingen voor de decretale graden.

OPENBARE WERKEN

VRAGENKWARTIERTJE

BESLOTEN ZITTING

PERSONEEL

  • Bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur komt het de gemeenteraad toe diens vervanging te regelen.

    Aan de raad wordt voorgesteld om het diensthoofd financiën B4-B5 aan te duiden als waarnemend financieel directeur indien de situatie zich voordoet.