Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
De kredieten van 2025 moeten ook nog vastgesteld worden door de gemeenteraad waardoor deze uitvoerbaar worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 e.v. is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 en worden de kredieten van dienstjaar 2025 vastgesteld waardoor deze uitvoerbaar worden, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het gemeentebestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 is:
Budgettair resultaat | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
8.238.739
| 7.372.457
| 11.080.262 | 10.600.747
| 6.811.924
| 2.630.534
| 1.521.162 | 1.173.992 |
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 9 dj. 2023 is:
Autofinancieringsmarge | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
4.646.211
| 4.001.262 | 3.456.721 | 7.130.069 | 2.036.849 | 1.770.673
| 1.896.454 | 2.061.862 |
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, voor het gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur en bijgevolg ook voor heel het lokaal bestuur, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de beheers- en beleidscyclus, zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle verplichte schema’s, zoals bepaald door de Vlaamse Regering.
De kredieten van 2025 moeten ook nog vastgesteld worden door de gemeenteraad waardoor deze uitvoerbaar worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus. In de loop van 2021 e.v. is geen nieuwe omzendbrief opgemaakt betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 december 2019.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 1 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 2 dienstjaar 2020 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 augustus 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 3 dienstjaar 2020 en vaststelling kredieten 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2020.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 4 dienstjaar 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 5 dienstjaar 2021 en vaststelling kredieten 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 6 december 2021.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 6 dienstjaar 2022 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 7 dienstjaar 2022 en vaststelling kredieten 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2025 nr. 8 dienstjaar 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2027 nr. 9 dienstjaar 2023 en vaststelling kredieten 2024 werd goedgekeurd op de raad van maatschappelijk welzijn van 4 december 2023.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2027 nr. 10 dienstjaar 2024 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dienstjaar 2024 en vaststelling kredieten 2025 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 november 2024, voor het gedeelte van de gemeente.
De aanpassing van meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dienstjaar 2024 en vaststelling kredieten 2025 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 november 2024, voor het gedeelte van het OCMW.
Alle verplichte informatie zit in de voorgelegde aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 vervat en wordt dus meteen goedgekeurd bij goedkeuring van dit besluit.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Deze aanpassing meerjarenplan werd reeds besproken door het managementteam op 24 oktober 2024.
Goedkeuring wordt verleend aan de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 november 2024 tot goedkeuring van de aanpassing meerjarenplan 11 dienstjaar 2024 en het vaststellen van de kredieten van dienstjaar 2025, voor het gedeelte van dat betrekking heeft op het OCMW-bestuur.
Goedkeuring wordt verleend aan de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 en worden de kredieten van dienstjaar 2025 vastgesteld waardoor deze uitvoerbaar worden, voor heel het lokaal bestuur.
Het budgettair resultaat voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 is:
Budgettair resultaat | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
8.238.739 | 7.372.457 | 11.080.262 | 10.600.747 | 6.811.924 | 2.630.534 | 1.521.162 | 1.173.992 |
De autofinancieringsmarge voor het lokaal bestuur in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027 nr. 11 dj. 2024 is:
Autofinancieringsmarge | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
4.646.211 | 4.001.262 | 3.456.721 | 7.130.069 | 2.036.849 | 1.770.673 | 1.896.454 | 2.061.862 |
Door overheidsopdrachten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen kan er sneller en soepeler gehandeld worden, gelet op de frequentie van vergaderen van raad en college.
De drempels voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten liggen vanaf 1 januari 2024 op 143.000,00 EUR exclusief btw voor leveringen, werken en de meeste diensten.
Aangezien het meerjarenplan 2020-2027 werd aangepast is het nodig om ook deze nominatieve lijst van investeringen te actualiseren, voor de overheidsopdrachten vanaf dienstjaar 2024.
Artikel 41, 8° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van wat onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan.
Artikel 41, 10° a) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de opdracht past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’, vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is.
Artikel 41, 10° b) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor een overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
KB van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 waarin het begrip "dagelijks bestuur" werd vastgesteld.
Op de gemeenteraad van 27 april 2020 werd bepaald wat het begrip "dagelijks bestuur" inhoudt.
Een van de elementen van het dagelijks bestuur is dat de plaatsingsprocedure, bepaling van de voorwaarden, toekenning en uitvoering voor overheidsopdrachten die de drempel voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten voor leveringen, werken en de meeste diensten, overschrijden, kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen via een nominatieve lijst.
Op de gemeenteraad van 4 december 2023 werd al een nominatieve lijst van de investeringen in meerjarenplan 2020-2027 goedgekeurd.
De nominatieve lijst met investeringen vanaf dienstjaar 2024 die onder het begrip "dagelijks bestuur" vallen wordt als volgt goedgekeurd:
Actie korte omschrijving | Totaal ramingen in meerjarenplan 2024-2027 (vanaf dienstjaar 2024) |
GLS De Wissel verbouwing - ontwerpkosten | € 385.091,00 |
GLS De Wissel verbouwing - bouwwerken | € 6.600.000,00 |
Nieuwe kleedkamers sportpark De Dorens | € 400.000,00 |
Renovatie kapel Sint-Quirinus - bouwwerken | € 360.000,00 |
Fietspad Sint-Lenaartseweg (centrum tot brug) - studie | € 223.561,74 |
Schoolomgeving De Wissel - wegenwerken | € 152.131,58 |
Dorpsstraat - wegenwerken | € 260.000,00 |
Wegenwerken ter streke van Baan - Kruisweg | € 460.000,00 |
Heraanleg Burg. J. Van Looverenplein | € 200.000,00 |
Heraanleg Biest | € 720.000,00 |
Herstellen van gemeentewegen incl. vervangen betonplaten, goten en grasdals | € 2.534.126,33 |
Vernieuwen dak magazijn D | € 205.000,00 |
Vervangen machines en andere uitrusting voor openbare werken | € 344.539,67 |
Onderhoud baangrachten en kopmuren | € 232.000,00 |
Herinrichting plein voor bibliotheek Wuustwezel | € 190.000,00 |
Verbeteringswerken Gemeentebos | € 320.000,00 |
verharding wegen in woongebied met bosrijk karakter | € 662.246,16 |
Omgevingswerken Kattegat | € 185.000,00 |
Alternatieve fietsroute Dorpsstraat-Kampweg | € 280.000,00 |
Heraanleg Akkerstraat | € 160.000,00 |
Voor de overheidsopdrachten die onder het begrip 'dagelijks bestuur' vallen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden, de toekenning en de uitvoering van de overheidsopdrachten, binnen de geldende regelgeving inzake de wet op overheidsopdrachten en het decreet van lokaal bestuur.
Via de nominatieve subsidies wenst het bestuur de verenigingen te ondersteunen voor hun bijdrage aan de gemeenschap.
Artikel 41, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad bevoegd is voor het vaststellen van de nominatieve subsidies.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
In het verleden werden nominatieve subsidies toegekend aan verenigingen die niet onderhevig zijn aan de goedgekeurde subsidiereglementen of overeenkomsten.
De nominatieve subsidies worden steeds meegedeeld in de aanpassing van het meerjarenplan, maar vereisen ook een apart raadsbesluit.
Op de gemeenteraad van 4 november 2024 is de laatste keer een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 goedgekeurd.
De lijst met nominatieve subsidies, vanaf 2024, wordt als volgt goedgekeurd:
Omschrijving | Subsidie 2024 | Subsidie 2025 | Subsidie 2026 | Subsidie 2027 |
Mondiale Raad | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 | 2.200,00 |
Gastvrij Wuustwezel | 850,00 | 875,00 | 900,00 | 925,00 |
Amnesty International | 850,00 | 875,00 | 900,00 | 925,00 |
Belgische Rode Kruis | 850,00 | 875,00 | 900,00 | 925,00 |
Broederlijk Delen | 5.700,00 | 5.875,00 | 6.050,00 | 6.225,00 |
11.11.11. | 8.000,00 | 8.250,00 | 8.500,00 | 8.750,00 |
Poezennestje Adma vzw | 150,00 | 150,00 | 150,00 | 150,00 |
Canina | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (SAVE-charter) | 215,00 | 215,00 | 215,00 | 215,00 |
Raad voor Lokale Economie | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
Toerisme Wuustwezel | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 | 4.750,00 |
Toerisme Wuustwezel (investering De Klot) | 220.000,00 | |||
Veeprijskamp (Veebond Vrv) | 250,00 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
Agro Beheersgroep Waterconserveringsproject | 405,00 | 405,00 | 405,00 | 405,00 |
Culturele Raad | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Beheersorgaan van de bibliotheek en gemeenschapscentrum Wuustwezel | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Curieus vzw | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
RGO Gooreind | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
RGO Wuustwezel | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 | 2.250,00 |
Bloemencorso | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Lichtstoet | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Gooreind Kerst | 2.500,00 | |||
Heemkundige Kring Wesalia II | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 | 2.650,00 |
Vriendenkring Der Politieke Gevangenen | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Stichting Auschwitz | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
België-Canada vzw | 65,00 | 65,00 | 65,00 | 65,00 |
Erfgoedraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Sportraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Cyclocross Loenhout | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Sterke Peer triathlon | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
AMC | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
K. Wuustwezel FC + Knappe Durvers | 143.746,45 | |||
SK Loenhout | 650.000,00 | |||
Jeugdraad | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
Werkingskosten van de Scholengemeenschap | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Revalidatiecentrum Nieuwmoerse Steenweg | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 | 5.500,00 |
Coda | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
De Schelp vzw | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 | 9.500,00 |
Clara Fey | 356,00 | 407,00 | 407,00 | 407,00 |
Heder vzw | 200,00 | 148,00 | 148,00 | 148,00 |
Zevenbergen (Emmaüs) | 412,00 | 434,00 | 434,00 | 434,00 |
St. Oda | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Kadodder | 54,00 | 49,00 | 49,00 | 49,00 |
T Zwart Goor (Emmaüs) | 164,00 | 161,00 | 161,00 | 161,00 |
Emiliani | 62,00 | 62,00 | 62,00 | 62,00 |
Ganspoel | 124,00 | 124,00 | 124,00 | 124,00 |
Het Raster vzw | 54,00 | 49,00 | 49,00 | 49,00 |
Mekanders | 54,00 | 49,00 | 49,00 | 49,00 |
Piramime vzw | 20,00 | 17,00 | 17,00 | 17,00 |
Zandbergrun | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 | 2.500,00 |
Dienst Onthaalgezinnen Centrum | 400,00 | 400,00 | 400,00 | 400,00 |
Ouderen-Adviesraad | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Raad voor Welzijn en Gezondheid | 1.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 | 1.500,00 |
Rode Kruis | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
Voor de nominatieve subsidies wordt voor subsidies boven de 1.250 EUR een financieel verslag gevraagd van het voorgaande jaar. Op die manier kan nagegaan worden of de uitgekeerde subsidie verantwoord wordt via de gerealiseerde uitgaven.
Andere subsidies kunnen enkel uitgekeerd worden via goedgekeurde subsidiereglementen of andere goedgekeurde besluiten.
Overwegende dat volgens artikel 8 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 40;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023, meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24;
Gelet op volgende aanvullende reglementen op het verkeer:
In 2023 zijn wijzigingen aangebracht in het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie.
Deze wijzigingen zorgen voor een vereenvoudiging van de regelgeving. Het wordt eenvoudiger om het beroep van foorreiziger op te starten omdat de kermiskaart en de leurkaart voor kermisgastronomie niet langer verplicht zijn in Vlaanderen. Het beroep krijgt ook meer rechtszekerheid doordat de minimumopzegtermijn langer wordt bij het definitief opheffen van een standplaats met abonnement op de openbare kermissen. De hervorming laat ook maatschappen toe een standplaats op een kermis te bemachtigen.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen:
Het gemeentelijk reglement is bepalend voor de organisatie van kermisactiviteiten op het grondgebied van steden en gemeenten. De wijzingen aan de wetgeving maken dat ook de gemeentelijke reglementen moeten worden aangepast.
Goedkeuring wordt verleend aan het hierna genoemde reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen:
REGLEMENT MET BETREKKING TOT KERMISACTIVITEITEN OP DE OPENBARE KERMISSEN:
AFDELING 1: Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen
Artikel 1 Toepassingsgebied (wet art. 1 5°, art. 2 § 2)
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Artikel 2 Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 § 2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:
Loenhoutse mei | Sterbos | Gooreind Dorp | Wuustwezel Dorp | Wuustwezel Kruisweg | Bloemencorso Loenhout | |
Plaats | Burgemeester J. Van Looverenplein | Kerkplaats | Achter d'Hoven | G. Gezellelaan Gemeentepark | Burgemeester J. Van Looverenplein | |
Dag | 1ste zo van mei | 1ste zo na O-H-Hemelvaart | 1ste zo en ma na 9 juni | 1ste zo en ma na 15 aug | 2de zo en ma na 15 aug | 2de zo en ma van sept.; Ook de za hiervoor |
Periode | Zo en ma | Zo en ma | Zo en ma | Zo en ma | Zo en ma | Za, zo en ma |
Plan van de standplaatsen | zie bijlage | zie bijlage | zie bijlage | zie bijlage | zie bijlage | zie bijlage |
De standplaatsen mogen worden ingenomen door de foorinrichtingen en kermiskramen ter gelegenheid van voornoemde kermissen van de woensdagmiddag voor de kermis tot en met de dinsdag na de kermis.
Artikel 3 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 § 2, art. 10 § 1 en KB art. 4 § 2 en art. 10)
De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan: de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
Artikel 4 Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8, 9 § 1)
De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de vorm en inhoud van de abonnementen.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 5 Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen (KB art. 13)
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving via de website www.wuustwezel.be of de lokale pers.
Deze kennisgeving vermeldt minstens volgende gegevens:
Deze kennisgeving mag verwijzen naar het gemeentelijk reglement.
De kandidatuur tot het innemen van een standplaats met abonnement moet volgende gegevens bevatten:
De kandidaturen worden digitaal of op papier (via aangetekende brief met ontvangstmelding, of door een brief met ontvangstbewijs) ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
5.2. Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)
Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
a. de aard van de attractie of van de vestiging;
b. de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
c. de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
d. de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
e. de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;
f. desgevallend, de nuttige ervaring;
g. de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten.
5.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 § 5)
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op één van de volgende wijzen:
Artikel 6. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:
a. de situering van de standplaats;
b. de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
c. de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
d. de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
e. desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
f. het ondernemingsnummer;
g. de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is met vermelding van de technische specificaties;
h. desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.
Artikel 7 Spoedprocedure (KB artikel 17)
Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.
Artikel 8 Duur abonnement (KB art. 12, § 1 en 2)
1° Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).
2° De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan.
Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris.
Artikel 9 Opschorten abonnement (KB art. 12 § 3)
De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
1° hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op, op het einde van de kermis.
Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt.
2° hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.
De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.
De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 10 Afstand van het abonnement (KB art. 12 § 4)
De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De vraag tot afstand dient te gebeuren
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 11 Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6)
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten
De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB artikel 18)
De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:
Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.
Artikel 13 Inname standplaatsen (KB art. 11)
De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
1° de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
2° de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
5° de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.
De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermis-activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen
Artikel 14 Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2)
Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen of alle standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
AFDELING 2 Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen
Artikel 15 Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)
1. Op aanvraag van een kermisuitbater.
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
2. Vanuit de gemeente.
Wanneer de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.
Artikel 16 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 17 Duur machtiging (KB art. 22)
De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend:
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.
Voor de berekening van de termijn worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 18 Abonnementen (KB art. 23)
De artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens afdeling 2.
AFDELING 3
Artikel 19 (KB art. 24)
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.
AFDELING 4: Praktische voorwaarden
Artikel 20. Kennisgave deelname
De deelnemende kermisuitbater maakt ten laatste 31 maart via het standaardformulier zijn of haar deelname aan de kermis, waarvoor hij/zij over een abonnement beschikt, kenbaar zodat de nodige praktische maatregelen kunnen getroffen worden. Hiermee verklaren zij over de nodige geldige verzekeringsbewijzen en (keuring)attesten, alsook een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt, op eenvoudig verzoek kunnen voorgelegd worden.
Artikel 21 Plaatsing woon- en laadwagens
Het toekennen van een plaats voor de kermisattracties houdt geen machtiging in voor het plaatsen van woon- en laadwagens. Nochtans zal er voor gezorgd worden dat de wooninrichtingen zo dicht mogelijk bij de attracties kunnen geplaatst worden.
Op het kermisplein mogen enkel die wagens en kermiskramen geplaatst worden welke zijn toegewezen aan de kermisuitbater.
Bij het opstellen van de kermisattracties moeten de laadwagens, zodra zij afgeladen zijn, onmiddellijk het kermisterrein verlaten, wandelwegen en doorgangen inbegrepen, en geplaatst worden op een terrein dat daartoe eventueel door het gemeentebestuur wordt aangewezen.
De wagens, onmisbaar voor de exploitatie van de kermisattractie (motor- en machinewagens), moeten zo dicht mogelijk tegen de attractie worden opgesteld.
Alle terreinen die ter beschikking gesteld worden van de kermis moeten door de kermisuitbaters ontruimd zijn van alle kermiskramen en andere kermiswagens voor de eerstvolgende woensdag.
Artikel 22 Kermiskraam
Elk opgesteld kermiskraam moet goed onderhouden worden, net van uitzicht en tijdens de werking goed verlicht zijn.
Alle publiciteits-, reclame- en/of andere teksten op de kermiskramen moeten in het Nederlands worden aangebracht.
Waarschuwingen en opschriften die betrekking hebben op het veilige gebruik van het kermistoestel moeten voldoen aan volgende voorschriften:
Artikel 23 Muziek
De muziekuitvoeringen door luidsprekers voortgebracht, zullen op zulke wijze geregeld worden dat zij de muziekuitvoeringen van andere speeltuigen niet overstemmen. Er mogen aan de attracties geen sirenes gebruikt worden die enige gelijkenis vertonen met deze in gebruik door openbare en private hulpdiensten (brandweer, ziekenwagen, politie, …). De burgemeester of de verantwoordelijke van de kermis kan de politie gelasten met het dempen van de muziek waar en wanneer het nodig blijkt. Generatoren en compressoren dienen opgesteld achter de attracties en mogen deze niet hinderen.
Artikel 24 Aanduiding tarieven
Bij elke kermisattractie dient het tarief aangeduid te worden in EURO. Deze tariefaanduiding moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn; ze moet op een goed zichtbare plaats aangebracht worden en door het publiek van op een redelijke afstand gelezen kunnen worden. De tarieven mogen in de loop van de desbetreffende kermis niet gewijzigd worden.
Artikel 25 Betaling staangeld
Door het gemeentebestuur wordt geen staangeld gevraagd voor de standplaatsen.
Artikel 26 Standplaats
De kermisuitbaters worden schriftelijk verwittigd van datum en uur wanneer zij moeten aanwezig zijn voor het plaatsgeven van de hun toegewezen standplaats. Deze plaatsgeving gebeurt te 10.00 uur op de woensdag voor de kermis; indien deze woensdag samenvalt met een feestdag, dan gebeurt de plaatsgeving op de donderdag.
Elke kermisuitbater beschikt enkel over zijn, in voorkomend geval op de grond aangeduide, toegewezen standplaats. Het is niet toegelaten de maximum afmetingen te overschrijden.
Indien een plaats ingenomen wordt waarvan de oppervlakte groter is dan deze door de kermisattractie ingenomen, blijft het restant ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen zonder dat de betrokkene enige schadevergoeding kan doen gelden.
Per toegewezen standplaats mag de kermisuitbater slechts één kermiskraam plaatsen.
Artikel 27 Opstelling
De terreinen worden ter beschikking gesteld in de staat waarin ze zich bevinden.
Elke kermisuitbater moet voorkomen dat schade aangebracht wordt aan het openbaar goed, in voorkomend geval is de schade ten laste van de kermisuitbater.
De kermisuitbater moet alle nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat het terrein door bevloering bevuild wordt door vetten, oliën en dergelijke meer.
Het is verboden het kermiskraam of onderdelen ervan op gelijk welke wijze in de grond te verankeren.
Een kermiskraam mag nooit vastgehecht worden aan bomen, afsluitingen, verhardingen, lichtinstallaties, verkeerstekens of andere openbare goederen.
Artikel 28 Elektriciteitsaansluiting
De aanvraag tot aansluiting op een gemeentelijke elektriciteitskast dient te gebeuren middels een aanvraagformulier met vermelding van het aantal aansluitingen en het gevraagde kva.
De aansluitingen op de elektriciteitskasten mogen enkel onder spanning indien de installaties conform de AREI reglementering zijn. De tarieven voor het gebruik van elektriciteitskasten en het gebruik van de elektriciteit worden vastgelegd in het retributiereglement. Op eenvoudig verzoek moet een geldige en positieve kopij van een keuringsattest van een bevoegd keuringsorganisme voorgelegd kunnen worden aan de afgevaardigde van de gemeente Wuustwezel.
Voor de aansluitingen op nutsvoorzieningen dienen alle richtlijnen van het gemeentebestuur te worden nageleefd.
In geval van onderbreking van elektrische stroom wegens beperking van stroomverbruik of defect aan de leiding is het gemeentebestuur niet aansprakelijk.
Artikel 29 Controle
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen een technische controle en controle inzake brandveiligheid uit te voeren vóór de opening van de kermis.
De kermiskramers moeten de brandweerdienst of gemeenteafgevaardigde alle inlichtingen nopens hun kermisattractie kunnen verschaffen en zich aan alle proefnemingen onderwerpen. Kermisattracties waarvan inrichtingen niet in regel worden bevonden, ontvangen een tweede controlebezoek. Zo ook bij de tweede controle zou blijken dat de kermisattractie niet voldoet aan de gestelde eisen, wordt dit beschouwd als een inbreuk op de algemene voorwaarden op de kermissen.
Indien het resultaat van de onder vorige aangehaalde inspectie ongunstig is, kan een exploitatieverbod uitgevaardigd worden voor de betrokken attracties. Al dan niet uitvoering van deze inspectie kan in geen geval met zich meebrengen dat de gemeente verantwoordelijk gesteld wordt bij om het even welk ongeval of schade veroorzaakt door het verblijf of de exploitatie van het kermiskraam.
Artikel 30 Veiligheid van de gebruikers
Alle kermistoestellen dienen te voldoen aan het KB van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen.
Alvorens de attractie voor de consumenten open te stellen, moet de uitbater of de “aangestelde verantwoordelijke” van een kermisattractie met voortbeweging van personen aangedreven door een niet-menselijke energiebron, een kopie van het document dat bevestigt dat de inspectie van de opstelling van de attractie voorzien in artikel 5 van het KB van 18 juni 2003 werd verwezenlijkt, tegen ontvangstmelding, aan de burgemeester, aan zijn afgevaardigde of aan de concessionaris afleveren.
Indien de burgemeester vaststelt dat om technische redenen de veiligheid van de gebruikers van een kermisattractie of van de omstaanders niet gewaarborgd is, kan de attractie gesloten worden voor de verdere duur van de kermis of tot na de degelijke herstelling van de vastgestelde gebreken. De kermiskramen dienen steeds in goede staat van onderhoud en zindelijkheid te zijn. Indien nodig blijkt, zal de kermisuitbater op het eerste verzoek van de burgemeester of zijn afgevaardigde de nodige herstellingen of verbeteringen aanbrengen. Het college behoudt zich het recht voor om, indien nodig, steeds aanvullende voorwaarden op te leggen.
Artikel 31 Brandvoorkoming
Artikel 32 Beveiliging tegen risico’s
Artikel 33 Lawaai
Artikel 34 Afvalwater
Artikel 35 Stankoverlast
De nodige maatregelen moeten genomen worden om de buurt niet te hinderen door stank, uitwasemingen en dergelijke.
Artikel 36 Afvalstoffen
Kermisuitbaters die voedingswaren en/of dranken aanbieden, zijn verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval dat ontstaat ingevolge hun specifieke activiteit. Zij zamelen het glas, PMD, papier & karton en restafval selectief in dat ontstaat ingevolge hun specifieke activiteit.
Met het oog op het realiseren van de selectieve inzameling, plaatst de kermisuitbater duidelijk zichtbare en goed bereikbare inzamelrecipiënten. Hij/zij zorgt er tevens voor dat de recipiënten ten allen tijde effectief bruikbaar zijn.
Afvalstoffen van de inrichting zelf moeten selectief verzameld worden in gesloten zakken. Tijdens de openingsuren mogen er geen vuilniszakken zichtbaar zijn. De kermisuitbaters moeten hun afvalstoffen meenemen of aanbieden in de recipiënten welke toepasselijk zijn binnen de gemeente Wuustwezel.
Artikel 37 Verbodsbepalingen
Kermisuitbaters mogen onder geen enkel voorwendsel of onder welke vorm ook, parade maken, goocheltoeren uitvoeren of andere voorstellingen geven buiten hun inrichting, waardoor ze voor de omstaande kermiskramen of de omwonenden last of schade veroorzaken.
Het is de kermisuitbater verboden veranderingen, schilder- en opfrissingwerken aan hun kermiskramen uit te voeren tijdens de openingsuren.
Reclame voor de kermisattractie is enkel toegelaten op of in de kermiskraam.
Het vermelden van de waarschuwing “gebruik op eigen risico” of “wij zijn niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen” of elke andere gelijkaardige vermelding is verboden.
Kans- en/of geldspelen, loterijen en tombola’s in strijd met de bestaande wetgeving zijn verboden.
Artikel 38 Sancties
Elke kermisuitbater kan gesanctioneerd worden indien hij:
Elke sanctie wordt schriftelijk opgelegd aan de kermisuitbater hetzij door de burgemeester, hetzij door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 39 Voorziene sancties
Artikel 40 Slot
Artikel 40 In werking treden reglement (cf wet, art 10§2)
Dit reglement treedt in werking op 1 december 2024 en heft het gemeentelijk reglement van 25 februari 2008 op.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan de bevoegde diensten.
Het decreet van 7 mei 2004 legt de nieuwe regelgeving vast aangaande de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 45 tot en met 50.
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Wuustwezel heeft met besluit van 16 september 2024 goedkeuring verleend aan de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek van Wuustwezel.
De budgetwijziging 2024 heeft voornamelijk betrekking op een materiaal technisch onderzoek van de calvarieberg.
Dit besluit werd voor verder gevolg overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Wuustwezel en voor advies aan het bisdom van Antwerpen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Wuustwezel.
Het decreet van 7 mei 2004 legt de nieuwe regelgeving vast aangaande de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten:
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 45 tot en met 50.
De kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus van Loenhout heeft met besluit van 4 juni 2024 goedkeuring verleend aan de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek van Loenhout.
De budgetwijziging 2024 heeft voornamelijk betrekking op 2 grote herstellingen aan het kerkgebouw.
Dit besluit werd voor verder gevolg overgemaakt aan het centraal kerkbestuur van Wuustwezel en voor advies aan het bisdom van Antwerpen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus van Loenhout .
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende agenda zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Logo Antwerpen.
Raadsbesluit van 25 maart 2019 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Logo Antwerpen.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Logo Antwerpen.
Op donderdag 14 november 2024 om 19.30 uur organiseert Logo Antwerpen bij KAVA, Consciencestraat 41, 2018 Antwerpen een bijzondere algemene vergadering. Deze bijzondere algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met het schrijven van 30 september 2024 werden de leden van de algemene vergadering opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd niet ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 maart 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van Logo Antwerpen van 25 november 2024, zoals overgemaakt brief d.d. 30 september 2024. De agendapunten van deze algemene vergadering worden goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Mevr. May Aernouts, schepen, of haar plaatsvervanger, zijnde Mevr. Jasmijn Meirsman, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Logo Antwerpen van 14 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Logo Antwerpen per elektronische post aan het e-mailadres info@logoantwerpen.be.
Het is in het gemeenschappelijk belang van de gemeenten, lid van Benego, om hun gestructureerd grensoverschrijdend overleg en samenwerking voort te zetten en te actualiseren.
De statuten van Benego, die een looptijd van dertig jaar voorzagen, zijn inmiddels verlopen. Bovendien vereist de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) sinds 1 juli 2021 dat Nederlandse rechtspersonen in hun statuten een procedure opnemen voor het geval een bestuurder of een ander persoon met statutaire verantwoordelijkheid niet in staat is zijn of haar taken uit te voeren.
Daarnaast is het wenselijk om enkele bepalingen aan te passen aan de feitelijke evoluties in het bestuurlijk functioneren. Daarom is een wijziging van de statuten noodzakelijk. In samenwerking met het Secretariaat-Generaal van de Benelux zijn de volgende aanpassingen van de statuten van BGTS BENEGO voorbereid:
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de statuten van Benego voldoen aan de nieuwe juridische context en de operationele behoeften van de organisatie.
Er zijn geen opmerkingen op voorgaande wijzigingen zodat er aan de afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op het algemeen bestuur.
Het Benelux-Verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking, gedaan te ’s Gravenhage op 20 februari 2014.
Decreet Lokaal Bestuur in Vlaanderen en Gemeentewet in Nederland.
De Nederlandse Wet dualisering gemeentebestuur.
De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersoon (WBTR).
De statuten van het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam (GOL) Benego van 1992.
Het raadsbesluit van 25 februari 2019 en 28 september 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Benego.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het informele Samenwerkingsverband Benego (Belgisch Nederlands Grensoverleg).
Op woensdag 20 november 2024 om 15 uur organiseert Benego in Breda (exacte locatie n.t.b.) een algemene bestuur. Dit algemeen bestuur zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van dit algemeen bestuur bevat o.a. de bekrachtiging van de wijziging van het statuten van Benego.
De wijziging van de statuten van Benego werden aan alle deelnemende gemeenten overgemaakt. Aan de raad wordt voorgesteld om de wijziging van de statuten van Benego goed te keuren.
Met de e-mail van 20 september 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan dit algemeen bestuur. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 februari 2019 en 28 september 2020 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
Gelet op de algemeen bestuur van 27 november 2023 waarop het ontwerp voor de statutenwijziging werd goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de statutenwijziging waarvan het ontwerp werd goedgekeurd door het algemeen bestuur van Benego van 27 november 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 20 september 2024. Op basis van de bekomen documenten wordt de statutenwijziging goedgekeurd.
De eerste afgevaardigde van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Dieter Wouters, burgemeester, of de tweede afgevaardigde, zijnde Dhr. Bruno Fiesack, raadslid, wordt gemandateerd om op het algemeen bestuur, die beslist over de statutenwijziging, van Benego van 20 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien dit algemeen bestuur niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien dit algemeen bestuur om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Benego per elektronische post aan het e-mailadres j.h.snepvangers@hetnet.nl.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IVEKA.
Raadsbesluit van 25 februari 2019 en 28 september 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van IVEKA.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IVEKA.
Op vrijdag 22 november 2024 om 18 uur organiseert IVEKA in Alta Ripa II, Engelstraat 6, 2360 Oud-Turnhout een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van maandag 23 september 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 februari 2019 en 28 september 2020 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IVEKA van vrijdag 22 november 2024, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 23 september 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Mevr. Els Van Hasselt, raadslid, of haar plaatsvervanger, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IVEKA van vrijdag 22 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IVEKA per elektronische post aan het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IKA.
Raadsbesluit van 29 augustus 2023 en 28 september 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van IKA.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IKA.
Op vrijdag 22 november 2024 om 18.45 uur organiseert IKA in Alta Ripa II, Oud-Turnhout een buitengewone algemene vergadering. Deze algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van 16 september 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werden per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 29 augustus 2023 en 28 september 2020 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 22 november 2024, zoals overgemaakt per mail d.d. 2 oktober 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jan Van Looveren, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IKA van 22 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IKA per elektronische post aan het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Pidpa.
Raadsbesluiten van 25 februari 2019 en 7 december 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Pidpa.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Pidpa.
Op maandag 25 november 2024 om 18 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering. Deze algemene vergadering zal digitaal georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van 18 oktober 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 februari 2019 en 7 december 2020 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van Pidpa van 25 november 2024, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 18 oktober 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Roger Aernouts, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Pidpa van 25 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa per elektronische post aan het e-mailadres directiesecretariaat@pidpa.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN dienstverlening.
Raadsbesluit van 25 februari 2019 en 28 september 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening.
Op woensdag 27 november 2024 om 19 uur organiseert IGEAN dienstverlening in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de het schrijven van 22 oktober 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 28 september 2020 en 25 februari 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening, zoals overgemaakt per brief d.d. 22 oktober 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Sus Vissers, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 27 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IGEAN dienstverlening per elektronische post aan het e-mailadres info@igean.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Raadsbesluit van 25 februari 2019 en 28 september 2020 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.
Op woensdag 27 november 2024 om 19 uur organiseert IGEAN milieu & veiligheid in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de het schrijven van 22 oktober 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 28 september 2020 en 25 februari 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid, zoals overgemaakt per brief d.d. 22 oktober 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Sus Vissers, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 27 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IGEAN milieu & veiligheid per elektronische post aan het e-mailadres info@igean.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de bestuursvergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van WoonZORG.
Raadsbesluit van 29 augustus 2023 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van het OCMW in de bestuursvergadering van vzw WoonZORG Wuustwezel.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband WoonZORG.
Op dinsdag 5 november 2024 om 16 uur organiseert WoonZORG in WZC Amandina, Bredabaan 737, 2990 Wuustwezel een bestuursvergadering. Deze vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van 24 oktober 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze bestuursvergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 29 augustus 2023 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de bestuursvergadering van WoonZorg van 5 november 2024, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 24 oktober 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Dieter Wouters, burgemeester, wordt gemandateerd om op de bestuursvergadering van WoonZORG van 5 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze bestuursvergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze bestuursvergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan WoonZORG per elektronische post aan het e-mailadres wouter.sonneville@demedemens.be.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.