Diftar met weging, zoals toegepast wordt voor het huisvuil en GFT en een aantal fracties op het recyclagepark, geeft op een correcte wijze uitvoering aan het principe ‘de vervuiler betaalt’ vermits het zwaartepunt van de retributie ligt op de aangeboden hoeveelheid afval.
Een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals het GFT, PMD, huisvuil en grofvuil noodzakelijk is om een correcte sortering te stimuleren.
Bij de tariefbepaling werd dan ook rekening gehouden met de reële verwerkingskost van de verschillende fracties en het verwerkingstarief voor huisvuil dat hoger is dan voor GFT.
Dankzij de invoering van diftar werd in Wuustwezel een sterke reductie van de hoeveelheid te verwerken huisvuil bekomen. Inwoners worden aangespoord om hun afval te voorkomen, zelf te verwerken, selectief aan te bieden en het tuinafval naar het recyclagepark te brengen.
Voor het bepalen van de retributie voor de inzameling van huisvuil en GFT met de containers met chip wordt gewerkt met drie parameters:
De 3 parameters zijn niet gerelateerd aan de kosten voor de gemeente, maar door een goede onderlinge verhouding sturen ze wel het sorteergedrag van de inwoners.
De retributies zijn vastgelegd in een gemeenteraadsbesluit van 2 december 2019 en 22 februari 2021.
Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
Overzicht van de huidige retributies en het nieuwe voorstel:
| huidige retributie | nieuwe retributie |
CONTAINERS |
|
|
servicekost 40 l (€/maand) | 0,25 | 0,2945 |
servicekost 120 l (€/maand) | 0,90 | 1,0603 |
servicekost 240 l (€/maand) | 1,50 | 1,7671 |
servicekost 1100 l (€/maand) | 7,20 | 8,4817 |
lediging 40 l (€/lediging) | 0,12 | 0,1413 |
lediging 120 l (€/lediging) | 0,30 | 0,3535 |
lediging 240 l (€/lediging) | 0,60 | 0,7068 |
lediging 1100 l (€/lediging) | 3,00 | 3,5340 |
verwerking GFT (€/kg) | 0,10 | 0,1178 |
verwerking huisvuil (€/kg) | 0,25 | 0,2945 |
PMD (60 liter) | 0,125 | 0,125 |
PMD (30 liter) | 0,0625 | 0,0625 |
ONDERGRONDSE CONTAINER |
|
|
Huisvuil (40 liter) | 1,37 | 1,6138 |
GFT (30 liter) | 0,70 | 0,8246 |
PMD (vergroot van 30 liter naar 40 liter) | 0,08 | 0,08 |
Argumentatie van het nieuwe voorstel:
Het initiële bedrag wordt als voorschot gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft, worden de bedragen opgeteld. Zodra het reëel verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de initiële bedragen niet meer van toepassing. De huidige bedragen liggen vrij hoog en worden daarom verlaagd. Hierdoor zullen inwoners sneller hun volgende betalingsuitnodiging ontvangen waardoor ze meteen ook een zicht hebben op hun ‘verbruik’ en hun afvalgedrag kunnen bijsturen.
De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt. Bij de huidige bedragen hebben de meeste aansluitpunten nog meer dan voldoende voorschot dus worden de bedragen voor de grotere containers naar beneden bijgesteld.
De minimumbedragen blijven ongewijzigd. Indien het voorschot onder dit bedrag zakt, is er geen dienstverlening meer mogelijk tot het voorschot terug wordt aangevuld.
Het is de bedoeling om in alle gemeenten van het samenwerkingsgebied van IGEAN eenzelfde retributie- en diftarsysteem toe te passen.
Hierdoor worden de tarieven door de inwoners als eerlijker ervaren en kan afvaltoerisme vermeden worden.
De nieuwe voorkeurstarieven en de jaarlijkse aanpassing aan de gezondheidsindex werden goedgekeurd door het adviescomité milieu op 16 oktober 2019 en de raad van bestuur van IGEAN op 23 oktober 2019.
Inzake ondergrondse containers:
Het aanbieden van het afval voor de huis-aan-huisinzameling op locaties met dichte bewoning zorgt soms voor hinder door het groot aantal huisvuil- of GFT-containers, de vele zakken PMD of pakketten papier en karton die samen aangeboden worden.
Om die reden zal op bepaalde adressen, aangeduid door de gemeente, gewerkt worden met ondergrondse containers.
In samenspraak met de gemeente en afhankelijk van de locatie, wordt een ondergrondse container voorzien voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, GFT, PMD.
Voor de uniformiteit van de containers in de gemeente en de integratie in het diftarproject, gebeurt de aankoop van de ondergrondse containers bij voorkeur via IGEAN op basis van de overheidsopdracht die IGEAN hiervoor organiseerde.
Het gebruik van het afvalstraatje is verplicht voor de bewoners van door de gemeente aangeduide adressen.
De ondergrondse containers voor huisvuil, GFT en PMD kunnen enkel worden gebruikt door inwoners die hiervoor aangeduid worden door de gemeente.
De ondergrondse containers voor glas, net als de glasbollen, mogen door iedereen gebruikt worden.
De vulopening van volgende ondergrondse containers heeft een welbepaald volume. Deze volumes zijn:
Per aanbieding en per fractie kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.
Voor het bepalen van de retributie voor de inzameling van huisvuil en GFT via de ondergrondse containers wordt gewerkt met twee parameters:
Het servicekost zorgt ervoor dat elk aansluitpunt dat gebruik maakt van een ondergrondse container, bijdraagt in een deel van de vaste kosten van de dienstverlening.
De ledigingskost per aanbieding wordt laag gehouden om te vermijden dat de inwoners het afval te lang bijhouden.
De vulopening van de ondergrondse containers voor glas is niet gekoppeld aan een volume, waardoor deze containers onbeperkt gebruikt kunnen worden.
De inwoners bepalen zelf wanneer zij, rekening houdende met de toegelaten uren in het politiereglement, het afval deponeren in de ondergrondse container.
De inwoners maken hiervoor gebruik van een speciale toegangskaart, behalve voor glas.
Er wordt één toegangskaart per gezin voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.
De kaarten worden bezorgd via de firma die de nazorg van het diftarproject doet.
De houders van een toegangskaart kunnen met vragen terecht op hetzelfde nummer van de infolijn als inwoners met een huisvuil- en/of GFT-container.
Het onderhoud en de lediging van de containers, de aankoop en het versturen van de toegangskaarten, de verwerking van de afvalstoffen en de nazorg brengen kosten met zich mee.
Daarom wordt een retributie aangerekend voor het gebruik van de ondergrondse container.
Deze retributie moet gelijkaardig zijn aan de retributie voor de huis-aan-huisinzameling.
De retributie is afhankelijk van het type afval en het maximum volume dat per keer aangeboden kan worden.
De retributies zullen geïnd worden met een voorschottensysteem waarvan de gebruikte dienstverlening zal afgehouden worden.
De voorschotten worden betaald op een rekening van de gemeente.
Het PMD zal opgehaald blijven worden in PMD-zakken tenzij de inwoners zijn aangeduid door de gemeente om gebruik te kunnen maken van de ondergrondse containers.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, verder Materialendecreet genoemd, zoals gewijzigd.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, verder VLAREMA genoemd, zoals gewijzigd.
Omzendbrief Vlaamse regering KA/ABB 2019/2.
Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van de afvalstoffen geproduceerd door hun inwoners.
Gemeenten kunnen deze bevoegdheid overdragen aan een intergemeentelijke vereniging overeenkomstig het decreet op de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeente Wuustwezel is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Voor de selectieve huis-aan-huisinzameling van GFT wordt sinds 1 januari 2014 gewerkt met containers waarbij een diftarsysteem met weging wordt toegepast. Op 1 januari 2016 werd ook voor de inzameling van huisvuil diftar met weging gestart.
De gemeenteraad heeft in zitting van 2 december 2019 de retributies voor de selectieve inzameling en verwerking van huisvuil en GFT met diftar en voor de selectieve inzameling van PMD goedgekeurd.
De gemeenteraad heeft in zitting van 22 februari 2021 de wijziging van de retributies voor de selectieve inzameling en verwerking van huisvuil en GFT met diftar en voor de selectieve inzameling van PMD goedgekeurd.
Met ingang van 1 september 2024 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 legt de gemeenteraad de retributie vast voor de inzameling en verwerking van GFT en huisvuil via het diftarsysteem en voor de selectieve inzameling van PMD.
Onder GFT wordt verstaan:
Groente-, fruit-, tuinafval en niet-recycleerbaar papier. Dit is organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, plantaardig en dierlijk keukenafval en etensresten, vlees- en visresten, vaste zuivelproducten, broodresten, koffiedik en theebladeren, eieren, eierschalen, doppen van noten en pitten van vruchten, fijn tuin- en snoeiafval, niet-recycleerbaar papier, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout.
Onder huisvuil wordt verstaan:
Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zowel naar hoeveelheid als naar samenstelling en die in een daartoe bestemd recipiënt kunnen worden aangeboden met uitzondering van papier en karton, PMD, glas, textiel, KGA, GFT+, snoeihout, oude metalen, houtafval, herbruikbare goederen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Onder PMD wordt verstaan:
ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
Containers.
Het huisvuil en GFT wordt aangeboden in respectievelijk grijze en groene container(s) die in opdracht van de gemeente door IGEAN milieu & veiligheid ter beschikking worden gesteld. De containers zijn eigendom van de gemeente Wuustwezel. De containers bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Het gebruik van een huisvuilcontainer is verplicht voor alle gezinnen in Wuustwezel die als zodanig ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister. Een uitzondering geldt voor de inwoners aangeduid door de gemeente om gebruik te maken van ondergrondse containers.
120 liter is het standaard volume, maar aansluitpunten kunnen ook kiezen voor een container van 40 liter of 240 liter. Om het thuiscomposteren te promoten is het gebruik van een GFT-container van 40 liter of 120 liter niet verplicht. Het GFT mag evenwel niet bij huisvuil worden gesorteerd.
Per aansluitpunt worden er maximaal twee GFT en/of huisvuilcontainers ter beschikking gesteld. Het maximaal toekenbaar volume bedraagt maximaal 240 liter voor zowel GFT als huisvuil.
Slechts in uitzonderlijke omstandigheden en enkel op aanvraag en na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen, kan gebruik gemaakt worden van een 1.100 l container.
Ondergrondse Containers.
Voor grootschalige appartementsgebouwen wordt het huisvuil, GFT en PMD aangeboden in ondergrondse containers die in opdracht van de gemeente door IGEAN milieu & veiligheid ter beschikking worden gesteld. De containers zijn eigendom van de gemeente Wuustwezel. De containers bevatten een ingebouwde elektronische toegangssysteem met toegangskaart waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is.
Retributies.
§1. Containers:
| 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
servicekost (€/maand) | 0,2945 | 1,0603 | 1,7671 | 8,4817 |
lediging (€/lediging) | 0,1413 | 0,3535 | 0,7068 | 3,534 |
verwerking huisvuil (€/kg) | 0,2945 | 0,2945 | 0,2945 | 0,2945 |
verwerking GFT (€/kg) | 0,1178 | 0,1178 | 0,1178 | 0,1178 |
§2. Ondergrondse containers
Voor het ter beschikking stellen van de toegangskaart wordt een servicekost gevestigd van 0,2945 euro per maand.
Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 7,00 euro.
§ 3.1. De aanrekening van het servicekost gebeurt maandelijks.
§ 3.2. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
§4. Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling van huisvuil of GFT, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.
Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Bij deze betalingsuitnodiging wordt een overzicht gevoegd van het reëel gebruik van de dienstverlening tijdens de afgelopen periode. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging het initiële voorschot.
Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen dienstverlening meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd.
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen zijn:
huisvuil | 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
voorschotbedrag (€) | 30,00 | 50,00 | 80,00 | 350,00 |
drempelbedrag (€) | 6,00 | 8,00 | 12,00 | 80,00 |
minimumbedrag (€) | 1,50 | 5,00 | 5,00 | 25,00 |
|
|
|
|
|
GFT | 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
voorschotbedrag (€) | 20,00 | 20,00 | - | 250,00 |
drempelbedrag (€) | 6,00 | 8,00 | - | 80,00 |
minimumbedrag (€) | 1,50 | 3,00 | - | 25,00 |
Als een aansluitpunt gebruik maakt van zowel een huisvuilcontainer als een GFT-container, worden de voorschot-, drempel- en minimumbedragen samengeteld.
Het voorschotbedrag voor de ondergrondse containers is 60,00 euro.
Tarief omruiling container
De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt 15,00 euro.
Tarief plaatsen slot of wieltjes
De retributie voor het leveren en plaatsen van een kantelslot of wieltjes bedraagt 20,00 euro.
De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume en voor het leveren en plaatsen van een kantelslot of wieltjes worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.
Eindafrekening
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Voor evenementen kunnen tijdelijk containers aangevraagd worden voor GFT of huisvuil. Dit voor een minimum periode van één dag en een maximum periode van één maand. De containers worden op de gevraagde datum door de gemeentelijke diensten geplaatst en na lediging terug opgehaald. Voor deze dienstverlening wordt een vast bedrag van 25,00 euro per container aangerekend. De lediging met weging gebeurt tijdens de ophaalronde van de huis-aan-huisinzameling.
De retributie:
Ledigingskost (per ophaling) en verwerkingskost (per kg) zoals vastgelegd in artikel 5 zijn hier op van toepassing. Na de huurperiode wordt er een factuur opgemaakt aan de organisator van het evenement.
De retributies, vermeld in artikel 5, met uitzondering van het tarief voor de vervanging van een toegangskaart en het tarief voor het aanbieden van PMD via de ondergrondse containers, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
§1. De ophaling van het PMD-afval zal gebeuren overeenkomstig het politiereglement betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
§2. De retributie, indien men gebruikt dient te maken van de PMD-zakken zoals opgenomen in het politiereglement betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen, is verschuldigd door diegene die de gemeentelijke PMD-zakken verwerft van het gemeentebestuur.
§3. De retributie wordt vastgesteld op 2,50 euro per 20 PMD-zakken van 60 liter en op 1,25 euro per 20 PMD-zakken van 30 liter.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt. Bij toepassing van artikel 330 van voornoemd decreet wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Een afschrift van het reglement wordt overgemaakt aan IGEAN milieu & veiligheid die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht voor de exploitatie van het recyclagepark aan IGEAN milieu & veiligheid.