Gelet op het verslag van de vorige vergadering.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.
Uitgaven en ontvangsten worden in de boekhouding opgenomen van zodra deze verbintenissen bekend zijn. Op die manier kan opgevolgd worden hoe de geraamde kosten en opbrengsten ook effectief worden uitgegeven of ontvangen.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens één keer per jaar een opvolgingsrapportering aan de raad wordt voorgelegd betreffende het eerste semester van het jaar. In bijlage van dit besluit is er een opvolging van alle vastgestelde kredieten, opgesplitst per actie (geconsolideerd), per beleidsveld (per entiteit OCMW/gemeente en geconsolideerd) en per soort algemene rekening (per entiteit OCMW/gemeente en geconsolideerd).
De definitieve opvolging van een boekjaar wordt uiteindelijk gereflecteerd in de jaarrekening.
Het decreet lokaal bestuur, met inzonderheid art. 263, waarin wordt bepaald dat minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de raad.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 nr. 9 en de kredieten voor 2024 werden vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 december 2023.
Op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 nr. 10 goedgekeurd.
Er wordt jaarlijks één opvolging van de vastgestelde kredieten aan de raad voorgelegd, nl. de opvolging van het eerste semester van het jaar voor het einde van het derde kwartaal.
De raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering betreffende de stand van zaken van de vastgestelde kredieten op 30 juni 2024, zoals in bijlage van dit besluit bijgevoegd.
De gemeente promoot het opwekken van zonne-energie en wil het dak van de cafetaria van de sporthal van Wuustwezel-Centrum hiervoor ter beschikking stellen van de exploitant van de cafetaria.
Decreet Lokaal Bestuur.
Wet van 10 januari 1824 inzake het recht van opstal.
De gemeente is eigenaar van de sporthal en de hierbijhorende cafetaria, gelegen aan de Slijkstraat 5 en ten kadaster gekend onder afd 1 sectie D nr 938 t.
Deze cafetaria wordt sinds 1 augustus 2006 uitgebaat door de vzw Zaalsporten Wuustwezel – Kan10 waarbij in de overeenkomst is opgenomen dat de vzw Zaalsporten Wuustwezel – Kan10 instaat voor de kosten van de nutsvoorzieningen. De koeltogen en de verlichting vragen veel elektriciteit waardoor dit een grote kost is.
Vzw Zaalsporten Wuustwezel – Kan10 heeft de vraag gesteld of het mogelijk is om zonnepanelen te kunnen plaatsen op het dak van de cafetaria, zijnde een gemeentelijk gebouw, voor hun voorziening in elektriciteit. Zij hebben hiervoor een vermogen nodig van 11,7 kWh.
Het verlenen van een opstalrecht aan de VZW ZAALSPORTEN WUUSTWEZEL voor het plaatsen van zonnepanelen op het dak van de cafetaria van de sporthal Wuustwezel-Centrum, gelegen aan de Slijkstraat 5 en ten kadaster gekend onder afd 1 sectie D nr 938 t.
Goedkeuring te verlenen aan de hierbijgevoegde overeenkomst tot het verlenen van een opstalrecht aan de VZW ZAALSPORTEN WUUSTWEZEL.
De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente de voornoemde overeenkomst te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt met de uitvoering van onderhavige beslissing gelast.
Bijgevoegd het voorstel van samenwerkingsovereenkomst. De overeenkomst loopt tot 31 december 2029.
De beoogde resultaten van lokaal partnerschap MODO zijn:
Binnen het OCMW zijn er kwetsbare cliënten die een intensieve begeleiding nodig hebben om te worden geactiveerd. Dit partnerschap biedt daarvoor de nodige ondersteuning.
De projectoproep van ESF voor de oprichting van lokale partnerschappen voor de activering van kwetsbare personen.
Het decreet lokaal bestuur.
Selab, een intergemeentelijk samenwerkingsverband van Brasschaat, Kapellen, Malle, Schoten, Stabroek en Wuustwezel, wil de sociale economie versterken.
Binnen de middelen van het ESF (Europees sociaal fonds) wordt voorzien in middelen om kwetsbare personen te activeren. Met de oproep van Europa WSE (Werk en Sociale Economie) willen zij samenwerkingen stimuleren tussen VDAB, lokale overheden en relevante dienstverleners.
Selab diende eind 2023 een projectvoorstel ‘Lokaal Partnerschap MODO’ (Mogelijkheden ontdekken door ontmoeting) in bij de Vlaamse overheid. Dit Lokaal Partnerschap richt zich op het ondersteunen van kwetsbare personen met complexe hulpvragen. Het heeft als doel hen te helpen stappen te zetten richting de arbeidsmarkt.
Kwetsbare personen hebben veel drempels om aan het werk te geraken. Het partnerschap wil deze drempels aanpakken om zo de mensen te kunnen activeren. Het gaat dan om individuele of groepsbegeleidingen, afgestemd op de noden van de mensen. De deelnemende partners Emino, Arktos, Emmaüs, In-Z, CAW/JAC, VDAB, VVSG, Ligo, en de lokale besturen (Brasschaat, Kapellen, Malle, Schoten, Stabroek en Wuustwezel), brengen hun expertise samen om de deelnemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Personen kunnen worden doorverwezen (door VDAB, Sociaal Huis, CLB, …) of zichzelf aanmelden voor begeleiding.
De nodige beslissingen voor de opstart van dit project werden reeds genomen door het college van burgemeester en schepenen op 16 oktober 2023. De samenwerkingsovereenkomst werd later opgemaakt met de diverse partners en dient nog goedgekeurd door de gemeenteraad.
De samenwerkingsovereenkomst voor het lokaal partnerschap MODO goed te keuren.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Cipal dv.
Raadsbesluit van 25 februari 2019 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Cipal dv.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Cipal dv (C-smart).
Op donderdag 7 november 2024 om 16 uur organiseert Cipal dv (C-smart) een algemene vergadering. Deze algemene vergadering zal digitaal georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van vrijdag 6 september 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 25 februari 2019 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van Cipal dv (C-smart) van 7 november 2024, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 13 september 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Kris Van Looveren, schepen, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Dieter Wouters, burgemeester, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv (C-smart) van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv (C-smart) per elektronische post aan het e-mailadres infoavdv@cipal.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Creat Services dv.
Raadsbesluit van 27 maart 2023 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Creat Services dv.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Creat Services dv.
Op dinsdag 26 november 2024 om 14.30 uur organiseert Creat Service dv in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal hybride fysiek en digitaal georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Aan de raad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Met de e-mail van donderdag 5 september 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van 27 maart 2023 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024, zoals overgemaakt per brief d.d. 12 september 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Dieter Wouters, burgemeester wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Creat Services dv per elektronische post aan het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
Aan het bestaande arbeidsreglement van 22 mei 2023 werden volgende wijzigingen toegebracht:
Het reglement werd goedgekeurd op het vakbondsoverleg op 20 augustus 2024.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de instelling van een arbeidsreglement.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet Deeltijds Kunstonderwijs 9 maart 2018
Organisatiebesluit Deeltijds Kunstonderwijs 4 mei 2018
CAO XII.
Als schoolbestuur zijn we verplicht om een arbeidsreglement op te maken voor het personeel van het gemeentelijk onderwijs. Het huidige reglement werd voor het laatst gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 22 mei 2023. We volgen hierbij de richtlijnen van OVSG, de onderwijskoepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs.
Het bijgevoegde arbeidsreglement voor het gemeentelijke deeltijds kunstonderwijs wordt goedgekeurd.
Dit reglement vervangt het reglement dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 mei 2023.
Het academiereglement is aangepast aan het sjabloon van het OVSG en de correcte wetgeving.
Alsook in bijlage het sjabloon van het OVSG (voor de decretale verwijzingen van alle artikels).
Decreet lokaal bestuur;
Decreet deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018;
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs 4 mei 2018;
Als schoolbestuuur dient de gemeente een academiereglement op te maken voor de academies onder haar bevoegdheid. Het academiereglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders vast. Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat hij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement. Dit reglement dient regelmatig vernieuwd te worden, waarbij we rekening houden met de richtlijnen en modellen van OVSG, de onderwijskoepel van steden en gemeenten.
Er zijn extra wijzigingen naar aanleiding van de goedkeuring van een verzamelbesluit van 21 april 2024.
Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd. Het zal in werking treden vanaf 1 oktober 2024. Het bestaande academiereglement wordt vanaf dan opgeheven.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Het perceel is gelegen binnen een d.d. 22 september 2011 door de provincieraad van Antwerpen goedgekeurd provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Clusters weekendverblijven C3, C4 en C5” (B.S. 07/02/2012). Het perceel is volgens het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen in een specifiek woongebied met bosrijk karakter.
Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.
Voor Winkelhaakdreef 3 is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Winkelhaakdreef).
Decreet lokaal bestuur.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Winkelhaakdreef 3, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr.83 D 19.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 18 juli 2024, door landmeter-expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 83 D 19/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 120,00 m² groot is.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Hellemans, Cuypers & Lepoutre, Molendreef 20 bus 1, 2620 Hemiksem, voor het perceel gelegen aan Winkelhaakdreef 3.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Hellemans, Cuypers & Lepoutre, Molendreef 20 bus 1, 2620 Hemiksem, voor het perceel gelegen aan Winkelhaakdreef 3.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Het perceel is gelegen binnen een d.d. 22 september 2011 door de provincieraad van Antwerpen goedgekeurd provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Clusters weekendverblijven C3, C4 en C5” (B.S. 07/02/2012). Het perceel is volgens het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen in een specifiek woongebied met bosrijk karakter.
Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.
Voor Morellaan 65 is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Morellaan).
Decreet lokaal bestuur.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Morellaan 65, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr.83 D 18.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 4 december 2023, door landmeter Bart Palmers, Hoevensebaan 48, 2950 Kapellen, met aanduiding van de bewuste zone, kadastraal gekend 2e afd., sectie F, nr. 83 D 18/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond 60,35 m² groot is.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout, voor het perceel gelegen aan Morellaan 65.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Dejongh, De Boungne & De Smedt, Dorpsstraat 41, 2920 Kalmthout voor het perceel gelegen aan Morellaan 65.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.