Terug
Gepubliceerd op 14/02/2025

2024_GR_00136 - Verkiezing van de politieraadsleden.

Gemeenteraad
ma 02/12/2024 - 20:00 GC Blommaert
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters; May Aernouts; Kris Van Looveren; Rit Luyckx; Pieter Cools; Ilke Pompen; Katrin Kempenaers; Sus Vissers; Mai Van Thillo; Jef Bogaerts; Thijs Ruts; Jan Cools; Sabina Vandeweyer; Steven Van Gastel; Veronique Aernouts; Hanne Segers; Sven Verbreuken; Niels Joris; Koen Van Putte; Jens Stoffelen; Tania Mets; Berten Meesters; Marc Vanden Branden; Zehra Gulersoy; Liesbeth Van Wellen; Jasmijn Meirsman; Bruno Fiesack; Luc Loos, algemeen directeur

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters
2024_GR_00136 - Verkiezing van de politieraadsleden. 2024_GR_00136 - Verkiezing van de politieraadsleden.

Motivering

Juridische grond

Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

Het koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.

De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.

De beslissing van de gemeenteraad van maandag 02 december 2024 tot installatie van de gemeenteraadsleden en vaststelling van hun rangorde.

De beslissing van de politieraad van donderdag 14 november 2024 waarbij het aantal politieraadsleden 2025-2030 van de politieraad voor de meergemeentezone Grens wordt vastgesteld op 19.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De verkiezing van de leden van de politieraad vindt plaats tijdens de openbare zitting waarop de gemeenteraad wordt geïnstalleerd of ten laatste binnen tien dagen. Indien die laatste dag een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt die termijn verlengd tot en met de eerstvolgende dag die geen zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is.

De politieraad van de meergemeentezone Grens is samengesteld uit negentien verkozen leden.

De politieraad heeft in zitting van 14 november 2024 het aantal politieraadsleden 2025-2030 vastgesteld op 19, zijnde:

  • 6 politieraadsleden voor de gemeente Essen;
  • 6 politieraadsleden voor de gemeente Kalmthout;
  • 7 politieraadsleden voor de gemeente Wuustwezel.

De gemeenteraad dient over te gaan tot verkiezing van zeven leden van de gemeenteraad als lid van de politieraad.

De burgemeester heeft de datum en het uur voor de overhandiging van de voordrachtakten vastgesteld op maandag 18 november 2024 om 16 uur.

De burgemeester heeft aan de verkozenen van de gemeenteraad een nota bezorgd over de datum en het uur voor de overhandiging van de voordrachtsakten en over de regels die van toepassing zijn voor het indienen van de voordrachtsakten van de kandidaten.

Er werden twee voordrachtsakten voor acht effectieve kandidaten overhandigd aan waarnemend burgemeester May Aernouts.

Deze akten dragen de hierna vermelde kandidaten voor:  
(
Er mogen maximum 7 raadsleden zijn, en er mogen per effectief lid 0, 1 of 2 opvolgers zijn); 

Naam kandidaat-effectief lidMet als eerste opvolger Met als tweede opvolger Voorgedragen door
Cools, JanVissers, SusAernouts, VeroniqueDieter Wouters, May Aernouts, Rita Luyckx, Kris Van Looveren, Jef Bogaerts, Katrin Kempenaers, Pieter Cools, Ilke Pompen, Sabina Vandeweyer, Mai Van Thillo, Steven Van Gastel, Veronique Aernouts, Thijs Ruts, Jan Cools, Sus Vissers, Sven Verbreuken, Niels Joris, Hanne Segers, Koen Van Putte, Jens Stoffelen, Berten Meesters, Jasmijn Meirsman
Joris, NielsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
Meesters, BertenStoffelen, JensVan Putte, Koen
Ruts, ThijsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
Van Gastel, StevenVissers, SusAernouts, Veronique
Van Putte, KoenStoffelen, JensVerbreuken, Sven
Van Thillo, MaiVissers, SusAernouts, Veronique
Vanden Branden, MarcGulersoy, Zehra
Marc Vanden Branden, Zehra Gulersoy

De burgemeester heeft de kandidatenlijst als volgt opgemaakt waarbij de namen van de kandidaat-effectieve leden in alfabetische volgorde worden gerangschikt (waarbij een spatie wordt aanzien als het eerste teken van het alfabet) en deze van de kandidaatopvolgers in de precieze volgorde zoals vermeld op de voordrachtsakte; deze lijst werd als bijlage bij de oproeping van deze vergadering gevoegd: 

Naam kandidaat-effectief lidMet als eerste opvolger Met als tweede opvolger 
Cools, Jan
Geboren 27 februari 1976
Verantwoordelijke verblijf volwassenen met een handicap
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 
Joris, Niels
Geboren 18 februari 1985
Onderwijzer
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Segers, Hanne
Geboren 16 januari 2003
Student 
Meesters, Berten
Geboren 30 oktober 1996
CNC operator 
Stoffelen, Jens
Geboren 16 november 1998
Ambtenaar DVS/FOD BIZA
Van Putte, Koen
Geboren 12 januari 1966
Bediende
Ruts, Thijs
Geboren 7 maart 1999
Werkzoekende
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Segers, Hanne
Geboren 16 januari 2003
Student 
Van Gastel, Steven
Geboren 2 november 1990
Zaakvoerder AVEVE
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 
Van Putte, Koen
Geboren 12 januari 1966
Bediende
Stoffelen, Jens
Geboren 16 november 1998
Ambtenaar DVS/FOD BIZA
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Van Thillo, Mai
Geboren 16 juli 1959
Gepensioneerd
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 
Vanden Branden, Marc
Geboren 7 maart 1967
Technieker
Gulersoy, Zehra
Geboren 20 januari 1996
Zelfstandige 

De algemeen directeur maakt  tijdens de vergadering een proces-verbaal op over het verloop van de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming, welke wordt  opgenomen in de notulen van de gemeenteraadszitting.

De  aanwezen-burgemeester is belast met het verzekeren van de goede gang van de verrichtingen van de stemming en de stemopneming die in de openbare vergadering plaatsvinden.

De gemeenteraadsleden Hanne Segers (geboren op 16 januari 2003) en Sven Verbreuken (geboren 19 juli 1999), zijnde de 2 jongste in leeftijd van de aanwezige gemeenteraadsleden die (bij voorkeur) geen kandidaat-lid zijn voor de politieraad, staan de  aanwezen-burgemeester bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.

De algemeen directeur neemt het secretariaat waar en is belast met het opmaken van het proces-verbaal van de stemming en van de stemopneming.

De gemeenteraad gaat in openbare vergadering en bij geheime stemming in één stemronde over tot de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de politieraad.

Er nemen 27 gemeenteraadsleden deel aan de stemming.

Elk gemeenteraadslid heeft vier stemmen.

Elk gemeenteraadslid heeft dus vier stembiljetten gekregen; op elk stembiljet mag slechts gestemd worden voor één kandidaat-effectief lid.

De  aanwezen-burgemeester heeft, na erop gewezen te hebben dat de stemming geheim is, de stemming geopend.

De  aanwezen-burgemeester heeft, na de sluiting van de stemming, de stembiljetten verzameld en meegedeeld dat er overgegaan wordt tot de telling van de stembiljetten.

Gegeven het aantal raadsleden dat aan de stemming deelneemt en het aantal stemmen per raadslid, moeten er 108 stembiljetten overhandigd zijn en moeten er 108 stembiljetten in de stembus aangetroffen zijn.

Er werden 108 stembiljetten overhandigd. Er ontbreken dus geen stembiljetten.

Het bureau voor de stemverrichtingen heeft de stembiljetten geopend en gesorteerd, waarbij de ongeldige stemmen en blanco stemmen apart werden gelegd en de geldige stembiljetten werden gerangschikt volgens de kandidaat-effectieve leden waarvoor een stem is uitgebracht. 

De stemopneming van de stembiljetten geeft volgend resultaat:

  • 0 ongeldige stemmen
  • 0 blanco stemmen
  • 108 geldige stemmen welke werden toegekend aan volgende kandidaten:  
Aantal stemmenNaam kandidaat-effectief lidMet als eerste opvolger Met als tweede opvolger 
14Cools, JanVissers, SusAernouts, Veronique
14Joris, NielsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
14Meesters, BertenStoffelen, JensVan Putte, Koen
14Ruts, ThijsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
14Van Gastel, StevenVissers, SusAernouts, Veronique
12Van Putte, KoenStoffelen, JensVerbreuken, Sven
14Van Thillo, MaiVissers, SusAernouts, Veronique
12Vanden Branden, MarcGulersoy, Zehra


De stemmen werden uitgebracht op naam van regelmatig voorgedragen kandidaat-effectieve leden.

De kandidaat-effectieve leden die het grootste aantal stemmen hebben bekomen, worden verkozen. Bij gelijkheid van stemmen wordt voorrang verleend aan de kandidaat met de meeste anciënniteit: 

  • Koen Van Putte werd op 2 januari 2013 verkozen tot politieraadslid en zetelt tot op heden in de politieraad;
  • Marc Vanden Branden werd op 8 januari 2019 verkozen tot politieraadslid en zetelt tot op heden in de politieraad.

Aldus heeft Koen Van Putte meer anciënniteit dan Marc Vanden Branden.

De aangewezen-burgemeester stelt vast dat volgende kandidaten werden verkozen: 

Naam kandidaat-effectief lidMet als eerste opvolger Met als tweede opvolger 
Cools, JanVissers, SusAernouts, Veronique
Joris, NielsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
Meesters, BertenStoffelen, JensVan Putte, Koen
Ruts, ThijsVerbreuken, SvenSegers, Hanne
Van Gastel, StevenVissers, Sus Aernouts, Veronique
Van Putte, KoenStoffelen, JensVerbreuken, Sven
Van Thillo, MaiVissers, Sus Aernouts, Veronique

De  aanwezen-burgemeester stelt vast dat de kandidaat-effectieve leden en hun opvolgers voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

De  aanwezen-burgemeester stelt vast dat geen enkel lid zich bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in artikel 15 van de wet van 7 december 1998 (inzake bloed- en aanverwantschap of door de echt verbonden). 

De algemeen directeur heeft tijdens de vergadering een proces-verbaal opgesteld over het verloop van de verrichtingen van de stemming en de stemopneming, zoals hierbij opgenomen in de notulen van de gemeenteraadszitting. 

De  aanwezen-burgemeester, de gemeenteraadsleden die de  aanwezen-burgemeester bijstonden bij de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming, de algemeen directeur en volgende gemeenteraadsleden die dat wilden, hebben het proces verbaal ondertekend: 
  • Dieter Wouters, aanwezen-burgemeester;
  • Hanne Segers, raadslid;
  • Sven Verbreuken, raadslid;
  • Jens Stoffelen, raadslid;
  • Luc Loos, algemeen directeur.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van hierboven beschreven stemming, stemopneming en verkiezingsuitslag van de verkiezing van de leden van de politieraad van de meergemeentezone PZGrens, zoals door de burgemeester vastgesteld en afgekondigd. 

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de verkiezing van volgende leden tot effectieve leden en tot opvolgers van de politieraad van de meergemeentezone PZ Grens:

Verkozen tot effectief lid van de politieraadMet als eerste opvolger Met als tweede opvolger 
Cools, Jan
Geboren 27 februari 1976
Verantwoordelijke verblijf volwassenen met een handicap
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 
Joris, Niels
Geboren 18 februari 1985
Onderwijzer
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Segers, Hanne
Geboren 16 januari 2003
Student 
Meesters, Berten
Geboren 30 oktober 1996
CNC operator 

Stoffelen, Jens
Geboren 16 november 1998
Ambtenaar DVS/FOD BIZA
Van Putte, Koen
Geboren 12 januari 1966
Bediende
Ruts, Thijs
Geboren 7 maart 1999
Werkzoekende
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Segers, Hanne
Geboren 16 januari 2003
Student 
Van Gastel, Steven
Geboren 2 november 1990
Zaakvoerder AVEVE
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 
Van Putte, Koen
Geboren 12 januari 1966
Bediende
Stoffelen, Jens
Geboren 16 november 1998
Ambtenaar DVS/FOD BIZA
Verbreuken, Sven
Geboren 19 juli 1999
Project engineer
Van Thillo, Mai
Geboren 16 juli 1959
Gepensioneerd
Vissers, Sus
Geboren 4 september 1958
Gepensioneerd
Aernouts, Veronique
Geboren 4 augustus 1977
Coördinator 

Artikel 3

Het verkiezingsdossier bevattende:

  • twee kopieën van het proces-verbaal van de gemeenteraad betreffende de verkiezing van de politieraadsleden;
  • een kopie van het besluit van de gemeenteraad m.b.t. de installatie van de gemeenteraadsleden;
  • alle originele stembiljetten : de geldige, de ongeldige, de vernietigde en de blanco stembiljetten;
  • de informatienota van de burgemeester voor de verkiezing van de politieraadsleden;
  • alle ingediende voordrachtakten van de kandidaten en verklaringen voor akkoord (zelfs indien ze ongeldig zouden zijn);
  • de door de burgemeester opgemaakte kandidatenlijst;
  • de stukken die toelaten te bepalen dat de verkozenen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoen (de geloofsbrieven, de verklaringen op eer inzake de onverenigbaarheden,…);
  • het aangevinkt controleblad;

over te maken per aangetekende zending aan de Federale Diensten Gouverneur Antwerpen-Verkiezingen, Italiëlei 4 bus 16, 2000 Antwerpen. 

Tevens zal een kopie van voornoemd aangetekend schrijven en een uittreksel van dit raadsbesluit overgemaakt worden de korpschef van de PZ Grens, rudy.verbeeck@police.belgium.eu.