De realisatie van een laad- en loszone nabij handelszaken is een investering in verkeersveiligheid, efficiëntie en de lokale economie. Door deze ruimte gericht in te richten en af te stemmen op de noden van alle betrokkenen, ontstaat een win-winsituatie voor ondernemers, omwonenden en weggebruikers.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De inrichting van een laad- en loszone in de nabijheid van handelszaken helpt om een efficiënte bevoorrading van lokale ondernemingen te garanderen en tegelijkertijd de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren.
Een goed functionerende laad- en loszone zorgt ervoor dat leveringen op een veilige en vlotte manier kunnen plaatsvinden. Dit is belangrijk voor het operationele succes van handelszaken.
Zonder een duidelijk afgebakende laad- en loszone parkeren vrachtwagens vaak op ongepaste plaatsen, zoals op de rijbaan of trottoirs. Dit kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties, opstoppingen en frustratie bij andere weggebruikers. Een speciale zone voorkomt dergelijke situaties.
Een laad- en loszone kan zo worden ontworpen dat hinder voor omwonenden tot een minimum wordt beperkt, bijvoorbeeld door rekening te houden met tijdsvensters.
In Hagelkruis vanaf kruispunt Bredabaan tot huisnummer 2 te 2990 Wuustwezel wordt er een laad- en loszone ingevoerd waardoor het parkeren uitsluitend wordt toegelaten voor voertuigen die enkel gebruikt worden voor het laden en lossen.
Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt dmv bord E9a met onderborden “laden en lossen van goederen” en tijdsbepalend onderbord met opschrift “Op dinsdag en vrijdag van 06u30 tot 09u30”
Alsook onderpijlbord Xc met afstandsaanduiding 15M.
Deze borden worden bevestigd op een oranje paal op volgende locatie:
- Hagelkruis: Parkeerplaatsen na kruispunt Bredabaan.
(zie signalisatieplan in bijlage)
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan: