Om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken, wordt de straat voortaan ingericht als een eenrichtingsstraat. Dit vermindert de verkeersdrukte en biedt meer ruimte voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Na een inspraakvergadering met bewoners en belanghebbenden is het definitieve ontwerp voor de heraanleg van Biest in 2024 vastgesteld. De input is verwerkt in het ontwerp, wat heeft geleid tot breed draagvlak. De plannen zijn gericht op het creëren van een veilige, groene en leefbare omgeving voor alle gebruikers.
Eenrichtingsverkeer voor meer verkeersveiligheid
Om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken, wordt de straat voortaan ingericht als een eenrichtingsstraat. Dit vermindert de verkeersdrukte en biedt meer ruimte voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Fietszone centraal
Een belangrijk onderdeel van de herinrichting is de introductie van een fietszone. Hier hebben fietsers altijd voorrang, en gemotoriseerd verkeer mag slechts stapvoets rijden. Dit sluit aan bij de ambitie om duurzaam vervoer te stimuleren en de straat aantrekkelijker te maken voor actieve weggebruikers.
Meer groen
Om de leefkwaliteit te verhogen, wordt ook ingezet op vergroening van de straat. Nieuwe bomen en groenzones werden aangelegd, wat niet alleen zorgt voor een aangenamer straatbeeld, maar ook bijdraagt aan de biodiversiteit en het klimaatbestendiger maken van de omgeving.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 16 december 2024 politiereglementen goedgekeurd om een proefopstelling in te voeren voor het inrichten van een eenrichtingsstraat en fietszone in Biest.
De volgende straat wordt eenrichtingsverkeer :
-Biest: vanaf kruispunt Dorpsstraat tot kruispunt Bredabaan
Fietsers en bestuurders van speedpedelec en brommer fietsen klasse A mogen in beide rijrichtingen rijden.
Dit wordt afgedwongen door verkeersborden.
De verkeersborden F19 met onderbord M18 worden geplaatst op volgende locaties :
- Biest: rijrichting Bredabaan
* na kruispunt Dorpsstraat
De verkeersborden C1 met onderbord M12 worden geplaatst op volgende locaties :
- Biest: rijrichting Dorpsstraat
* na kruispunt Bredabaan
(zie signalisatieplan in bijlage)
De verkeersborden C31a met onderbord M12 worden respectievelijk geplaatst op volgende locaties :
- Bredabaan: rijrichting Gooreind
* voor kruispunt Biest
De verkeersborden C31b met onderbord M12 worden respectievelijk geplaatst op volgende locaties :
- Bredabaan: rijrichting Nederland
* voor kruispunt Biest
(zie signalisatieplan in bijlage)
Eerdere reglementen met betrekking tot de rijrichting van Biest worden nietig verklaard en vervangen door bovenstaande artikels.
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan: