Gelet op de verslagen van de vorige vergaderingen.
Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemde verslagen.
Dit besluit van de toezichthoudende overheid dient ter kennis worden gegeven aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur, artikel 332, §1, 3de lid.
Op de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van 27 mei 2024 werd de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW vastgesteld.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW goedgekeurd op 24 oktober 2024.
De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 24 oktober 2024 om de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW goed te keuren.
Het gemeentebestuur is reeds een gelijkaardig risico aangegaan bij het toestaan van de doorgeeflening en er is een clausule opgenomen in de financieringsovereenkomst van de doorgeeflening welke bepaalt dat de bestaande erfpachtovereenkomsten met Kon. Wuustwezel FC worden ontbonden wanneer de leningovereenkomst niet wordt nageleefd, dus wil het gemeentebestuur een gelijkaardige clausule koppelen aan deze borgstelling.
De goedkeuring van de gemeenteraad is vereist om deze borgstelling d.d. 12 november 2024 goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur.
Kon. Wuustwezel FC beheert het bouwproject van kunstgrasveld, kleedkamers en kantine van Kon. Wuustwezel FC in sportpark Kattegat, waarvoor zowel de Vlaamse overheid een subsidie heeft toegezegd als de gemeente steun voorziet middels een investeringssubsidie en doorgeeflening;
Aangezien de Vlaamse subsidie pas bij het einde van het bouwproject wordt uitbetaald aan Kon. Wuustwezel FC zoeken zij oplossingen om in afwachting van deze subsidies de bouwwerken te financieren.
Kon. Wuustwezel FC heeft Belfius-bank bereid gevonden om hen een overbruggingskrediet toe te staan van maximaal 524.000 euro (zijnde 90% van de totale Vlaamse subsidie), mits een borgstelling vanwege het gemeentebestuur.
Het overbruggingskrediet wordt toegekend door Belfius aan Kon. Wuustwezel FC aan een intrestvoet van EURIBOR 3M + 1,90%.
Gemeentebestuur Wuustwezel is bereid borg te staan voor het overbruggingskrediet dat Kon. Wuustwezel FC vzw aangaat met de bank Belfius voor een maximaal bedrag van 524.000 euro, aan de voorwaarden vermeld in de motivering.
Wanneer Kon. Wuustwezel de voorwaarden bij Belfius niet nakomt en Belfius de rechten van deze borgstelling wil uitvoeren ten aanzien van gemeentebestuur Wuustwezel, zal dit voor het gemeentebestuur een reden zijn om de dan bestaande erfpachtovereenkomsten met KWFC vzw aan sportcomplex Kattegat te ontbinden.
Kon. Wuustwezel FC meldt het gemeentebestuur wanneer deze borgstelling ophoudt binnen de maand nadat de overeenkomst voor het overbruggingskrediet is opgezegd.
Het ontwerp van huishoudelijk reglement werd besproken met de fractieleiders op 14 januari 2025.
Tijdens de bespreking wordt door de Vlaams Belangfractie het amendement ingediend om in artikel 13 van het voorliggend huishoudelijk reglement het aantal vragen per fractie te beperken tot 2. Met 3 stemmen voor (van de Vlaams Belangfractie) en 23 stemmen tegen (van de overige fracties) wordt dit amendement niet goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur.
Raadsbesluit van 25 februari 2019, en latere aanpassingen, tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur (DLB) stelt dat de gemeente- en OCMW-raad bij de aanvang van de zittingsperiode 2025-2030 een huishoudelijk reglement moeten vaststellen omtrent de werking van de raad: wijze van verzending van de oproep, inzagerecht van de dossiers, presentiegeld, ...
De VVSG (Verenging van Vlaamse Steden en Gemeenten) heeft een ontwerp van huishoudelijk reglement opgesteld voor zowel gemeente- als OCMW-raad met een maximale verwijzing naar de bepalingen van het DLB. Dit ontwerp werd als basis genomen en vervolgens aangepast:
In het ontwerp staat de tekst voor gemeenteraad naast deze van de OCMW-raad zodat gelijkenissen en verschillen direct zichtbaar zijn; dit huishoudelijk reglement moet wel ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad als aan de OCMW-raad.
Het hierbijgevoegde huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt goedgekeurd.
Het raadsbesluit van 25 februari 2019, en latere aanpassingen, houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt ingetrokken.
Gezien de voornoemde diverse besluitvormingen lijkt het opportuun over te gaan tot één Erfpachtovereenkomst waarin alle voorgaande overeenkomsten zijn begrepen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Burgerlijk Wetboek.
De gemeente is eigenaar van de gronden ten kadaster gekend onder afd 2 sectie H nr 67 h 2 en zijn gelegen te 2990 Wuustwezel, Rode Dreef 1, met een oppervlakte van 5.952 m².
Scouts Gooreind zijn al jaar en dag gehuisvest op deze gronden. Als lokale en actieve jeugdvereniging hebben Scouts Gooreind een belangrijke maatschappelijke meerwaarde voor de gemeente Wuustwezel en haar inwoners.
Scouts Gooreind verkreeg reeds op 31 oktober 1992 een opstalrecht voor een duur van 30 jaar op voornoemde gronden waar zij (o.a.) opstallen oprichtten voor de verwezenlijking van de doelstellingen van hun vereniging. Hiervoor betaalt souts Gooreind jaarlijkst 24,79 euro.
In het jaar 1998 meldden Scouts Gooreind dat hun barakken versleten zijn en werd het gemeentebestuur gevraagd om voor de vereniging nieuwe lokalen te bouwen. Aansluitend hierop heeft de gemeenteraad in zitting van 30 maart 1998 volgende beslissingen genomen:
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 11 december 2000 de vergoeding bepaald welke door Scouts Gooreind vanaf 1 januari 2001 jaarlijks moet betaald worden en dit gedurende 30 jaar, m.n. 87.602 BEF of 2.171,60 euro.
In het jaar 2022 hebben Scouts Gooreind wederom de gemeente gecontacteerd omtrent de bouw van nieuwe scoutslokalen op voornoemde terreinen wat resulteerde in volgende besluitvorming:
Goedkeuring wordt verleend aan de hierbijgevoegde erfpachtovereenkomst af te sluiten met de VZW Scouts-Gidsen Gooreind, gevestigd te Rode Dreef 1, 2990 Wuustwezel met betrekking tot het onroerend goed gelegen aan de Rode Dreef 1, alhier, voor het perceel ten kadaster gekend onder afd 2 sectie H nr 67 h 2 met een oppervlakte van 5.952 m².
Deze erfpachtovereenkomst is de integrale regeling tussen de gemeente Wuustwezel en de VZW Scouts-Gidsen Gooreind omtrent het terrein er vervangt dus alle voorgaande afspraken (op het vlak van erfpacht- en/of opstalrecht) dienaangaande.
De gemeenteraad machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de erfpachtovereenkomst namens de gemeente te ondertekenen.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan Scouts Gooreind.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Federale Diensten van de Gouverneur, Dienst Toezicht Lokale Politie, laat per mail d.d. 20 december 2024 weten dat de Bestendige Deputatie in zitting van 19 december 2024 de verkiezing van de leden van de politieraad geldig heeft verklaard.
Decreet lokaal bestuur.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP).
Koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing van de leden van de politieraad.
De gemeenteraad heeft in zitting van 2 december 2024 de leden van de politieraad verkozen.
Kennis wordt genomen van bovengenoemd schrijven aangaande de geldigverklaring van de verkiezing van de leden van de politieraad.
Decreet lokaal bestuur.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP), inzonderheid art. 71 (Belgisch staatsblad 5 januari 1999).
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Omzendbrief BB 2013/8 van 18 oktober 2013 houdende de veralgemeende invoering van de beleids- en beheerscyclus.
Ministeriële omzendbrief PLP 65 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting 2025 ten behoeve van de politiezones.
De politiezone Grens bestaat uit de gemeenten Essen, Kalmthout en Wuustwezel. Elk van deze gemeenten doet jaarlijks een gemeentelijke bijdrage aan de politieraad van de politiezone Grens.
Voor het dienstjaar 2025 zal een gemeentelijke bijdrage van 3.207.191,00 euro, zijnde enerzijds een werkingsdotatie van 3.086.241,00 euro en anderzijds een investeringsdotatie van 120.950,00 euro, overgemaakt worden aan de politieraad Essen/Kalmthout/Wuustwezel.
Afschrift van dit besluit voor verder gevolg over te maken aan de Provinciegouverneur (kabinet.gouverneur@provincieantwerpen.be), politieraad Essen/Kalmthout/Wuustwezel (pz.grens.korpschef@police.belgium.eu) en de gemeentelijke financieel directeur (sven.symens@wuustwezel.be).
Het gemeentelijk aandeel van Wuustwezel bedraagt 4,94% van het te financieren saldo 2025 van de hulpverleningszone Rand.
Het gemeentelijk aandeel voor de gemeente Wuustwezel bedraagt 1.059.362,00 euro. Dit wordt opgedeeld in een werkingstoelage van 864.561,00 euro en een investeringstoelage van 194.801,00 euro.
Decreet lokaal bestuur.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid art. 68.
Omzendbrief BB 2014 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, ABB, Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel van 5 september 2014 waarbij gemeld wordt dat vanaf 1 januari 2015 de brandweerzones actief worden.
De brandweerzone Rand bestaat uit 21 gemeenten. Elk van deze gemeenten doet jaarlijks een gemeentelijke bijdrage aan de brandweerzone volgens een vastgelegde verdeelsleutel, welke jaarlijks geactualiseerd wordt op basis van de meest recente gegevens.
De gemeenteraad heeft in zitting van 3 november 2014 goedkeuring verleend aan de overeenkomst af te sluiten tussen de prezone Rand en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten.
De zoneraad heeft in zitting van van 29 november 2024 goedkeuring verleend aan de begroting 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
Het gemeentelijk aandeel voor de gemeente Wuustwezel bedraagt 1.059.362,00 euro. Dit wordt opgedeeld in een werkingstoelage van 864.561,00 euro en een investeringstoelage van 194.801,00 euro.
Afschrift van dit besluit over te maken aan de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand, ann.vandenbussche@brandweer.zonerand.be en de financieel directeur, sven.symens@wuustwezel.be.
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking en van Bijstand ligt voor het grootste deel op het grondgebied van Kalmthout en voor een deeltje op het grondgebied van de gemeente Wuustwezel. Gezien de gemeente Kalmthout kennis heeft genomen van dit budget 2025 , volstaat het dat de gemeente Wuustwezel akte neemt van het budget 2025 van voornoemde kerkfabriek.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 55 § 1 en 2.
De gemeenteraad van Kalmthout heeft in zitting van 25 november 2024 kennis genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bezoeking en Bijstand te Achterbroek.
Voor bovenvernoemde kerkfabriek dient er geen exploitatietoelage, noch een investeringstoelage te worden voorzien.
Neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek O.L. Vrouw Bezoeking en Bijstand te Achterbroek.
Aan de leden van de vzw ERSV wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.
Artikel 6,§1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Sinds 1 juli 2005 was de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief in de provincie Antwerpen; de vzw had als doel de streekontwikkeling op gebied van werkgelegenheid en economie te bevorderen. De vzw ERSV Provincie Antwerpen werd opgericht op basis van het decreet van 7 mei 2004.
De vzw ERSV heeft in het recente verleden een evolutie gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en is nu een vzw zonder inhoud.
De gemeenteraad keurt de ontbinding en vereffening van de vzw ERSV Provincie Antwerpen goed.
De gemeenteraad stemt in om uit te treden als lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen in overeenstemming met art. 6, §1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen en duidt geen vertegenwoordiger meer aan in de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
De gemeenteraad zal een afschrift van deze beslissing per aangetekend schrijven verzenden aan de vzw ERSV Provincie Antwerpen ter attentie van de voorzitter van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
In het belang van de continuïteit en de administratieve lastvermindering verdient het aanbeveling om een vertegenwoordiger met plaatsvervanger aan te duiden voor de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen waarbij het gemeentebestuur is aangesloten en dit voor de overige duur van de lopende legislatuur.
26 leden nemen deel aan de stemming:
Gelet op de volgende uitslag van de stemming:
Vereniging | Functie | Naam | Stemmen |
AZ Klina VZW | afgevaardigde (ambtelijk) | Diensthoofd Welzijn | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Bekkenbestuur van het Maasbekken | afgevaardigde | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
BENEGO | afgevaardigde | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
afgevaardigde | Jens Stoffelen | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Bosgroep Antwerpse Gordel VZW | vertegenwoordiger | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
CIPAL Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Jef Bogaerts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Creat Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Jef Bogaerts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Ethias | afgevaardigde | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Niels Joris | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Sven Verbreuken | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Jan Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Gemeentelijke Holding | afgevaardigde | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Gezondheidsmakers VZW | afgevaardigde | Ilke Pompen | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Jasmijn Meirsman | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Handicar VZW | vertegenwoordiger | Mai Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
vertegenwoordiger | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
vertegenwoordiger | Bruno Fiesack | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
IGEAN Dienstverlening | vertegenwoordiger | Jan Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Jan Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
IKA Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Niels Joris | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Sven Verbreuken | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
OFP Prolocus | vertegenwoordiger | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
OVSG VZW | afgevaardigde | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Veronique Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Pidpa Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Niels Joris | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Jan Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Pleckske VZW | vertegenwoordiger | Sabina Vandeweyer | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
vertegenwoordiger | Tania Mets | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Regionaal Landschap De Voorkempen VZW | afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Scholengemeenschap Grens | afgevaardigde | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Niels Joris | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Toerisme Wuustwezel VZW | afgevaardigde 1 | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
afgevaardigde 2 | Veronique Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
afgevaardigde 3 | Bruno Fiesack | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 1 | Jef Bogaerts | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 2 | Ilke Pompen | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 3 | Berten Meesters | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Vereniging Openbaar Groen VZW | afgevaardigde | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sus Vissers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW | afgevaardigde | Thijs Ruts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn | afgevaardigde | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Watering van Loenhout | afgevaardigde | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Watering van Wuustwezel | afgevaardigde | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | afgevaardigde | Thijs Ruts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
WoonZORG VZW | vertegenwoordiger | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen AZ Klina VZW, Bekkenbestuur van het Maasbekken, BENEGO, Bosgroep Antwerpen Noord VZW, CIPAL Dienstverlenende Vereniging, Creat Dienstverlenende Vereniging, Ethias, Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, Gemeentelijke Holding, Gezondheidsmakers VZW, Handicar VZW, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging, IKA Dienstverlenende Vereniging, OFP Prolocus, OVSG VZW, Pidpa Opdrachthoudende Vereniging, Pleckske VZW, Regionaal Landschap De Voorkempen VZW, Scholengemeenschap Grens, Toerisme Wuustwezel VZW, Vereniging Openbaar Groen VZW, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW, Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, Watering van Loenhout, Watering van Wuustwezel, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV en WoonZORG VZW.
De gemeente Wuustwezel is lid van de volgende dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen: AZ Klina VZW, Bekkenbestuur van het Maasbekken, BENEGO, Bosgroep Antwerpen Noord VZW, CIPAL Dienstverlenende Vereniging, Creat Dienstverlenende Vereniging, Ethias, Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, Gemeentelijke Holding, Gezondheidsmakers VZW, Handicar VZW, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging, IKA Dienstverlenende Vereniging, OFP Prolocus, OVSG VZW, Pidpa Opdrachthoudende Vereniging, Pleckske VZW, Regionaal Landschap De Voorkempen VZW, Scholengemeenschap Grens, Toerisme Wuustwezel VZW, Vereniging Openbaar Groen VZW, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW, Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, Watering van Loenhout, Watering van Wuustwezel, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV en WoonZORG VZW. De algemene vergadering van deze verenigingen is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt. Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde en één plaatsvervangende afgevaardigde aan.
Volgende gemeenteraadsleden worden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergadering van volgende dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen waarbij het gemeentebestuur is aangesloten en dit voor de overige duurtijd van de lopende legislatuur:
Vereniging | Functie | Naam |
AZ Klina VZW | afgevaardigde (ambtelijk) | Diensthoofd Welzijn |
Bekkenbestuur van het Maasbekken | afgevaardigde | Pieter Cools |
plaatsvervangende afgevaardigde | May Aernouts | |
BENEGO | afgevaardigde | Dieter Wouters |
afgevaardigde | Jens Stoffelen | |
Bosgroep Antwerpse Gordel VZW | vertegenwoordiger | Pieter Cools |
plaatsvervanger | Sus Vissers | |
CIPAL Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Jef Bogaerts |
plaatsvervanger | Kris Van Looveren | |
Creat Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Jef Bogaerts |
Ethias | afgevaardigde | Sus Vissers |
plaatsvervangende afgevaardigde | Niels Joris | |
Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Sven Verbreuken |
plaatsvervanger | Jan Cools | |
Gemeentelijke Holding | afgevaardigde | Sus Vissers |
plaatsvervangende afgevaardigde | Dieter Wouters | |
Gezondheidsmakers VZW | afgevaardigde | Ilke Pompen |
plaatsvervangende afgevaardigde | Jasmijn Meirsman | |
Handicar VZW | vertegenwoordiger | Mai Van Thillo |
vertegenwoordiger | Katrin Kempenaers | |
vertegenwoordiger | Bruno Fiesack | |
IGEAN Dienstverlening | vertegenwoordiger | Jan Cools |
plaatsvervanger | Sus Vissers | |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Jan Cools |
plaatsvervanger | Sus Vissers | |
IKA Dienstverlenende Vereniging | vertegenwoordiger | Niels Joris |
plaatsvervanger | Sven Verbreuken | |
OFP Prolocus | vertegenwoordiger | Dieter Wouters |
plaatsvervanger | Sus Vissers | |
OVSG VZW | afgevaardigde | Rit Luyckx |
plaatsvervangende afgevaardigde | Veronique Aernouts | |
Pidpa Opdrachthoudende Vereniging | vertegenwoordiger | Niels Joris |
plaatsvervanger | Jan Cools | |
Pleckske VZW | vertegenwoordiger | Sabina Vandeweyer |
vertegenwoordiger | Tania Mets | |
Regionaal Landschap De Voorkempen VZW | afgevaardigde | Sabina Vandeweyer |
plaatsvervangende afgevaardigde | Pieter Cools | |
Scholengemeenschap Grens | afgevaardigde | Rit Luyckx |
plaatsvervangende afgevaardigde | Niels Joris | |
Toerisme Wuustwezel VZW | afgevaardigde 1 | Rit Luyckx |
afgevaardigde 2 | Veronique Aernouts | |
afgevaardigde 3 | Bruno Fiesack | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 1 | Jef Bogaerts | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 2 | Ilke Pompen | |
plaatsvervangend afgevaardigde van 3 | Berten Meesters | |
Vereniging Openbaar Groen VZW | afgevaardigde | Pieter Cools |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sus Vissers | |
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW | afgevaardigde | Thijs Ruts |
plaatsvervangende afgevaardigde | May Aernouts | |
Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn | afgevaardigde | Kris Van Looveren |
plaatsvervangende afgevaardigde | Rit Luyckx | |
Watering van Loenhout | afgevaardigde | May Aernouts |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | |
Watering van Wuustwezel | afgevaardigde | May Aernouts |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | afgevaardigde | Thijs Ruts |
plaatsvervangende afgevaardigde | Dieter Wouters | |
WoonZORG VZW | vertegenwoordiger | Katrin Kempenaers |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
In het belang van de continuïteit en de administratieve lastvermindering verdient het aanbeveling om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen waarbij het gemeentebestuur is aangesloten en dit voor de overige duur van de lopende legislatuur.
26 leden nemen deel aan de stemming.
Gelet op de volgende uitslag van de stemming:
Vereniging | Functie | Naam | Stemmen |
BisCuit Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
lid met raadgevende stem | Berten Meesters | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Erfgoed Voorkempen Projectvereniging | effectief stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangend stemgerechtigd lid | Mai Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
effectief raadgevend lid | Jens Stoffelen | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
plaatsvervangend raadgevend lid | Koen Van Putte | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Gezondheidsmakers VZW | vertegenwoordiger | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Handicar VZW | vertegenwoordiger | May Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
JoNK Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Ilke Pompen | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangend stemgerechtigd lid | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
lid met raadgevende stem | Berten Meesters | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
lid met raadgevende stem (ambtelijk) | jeugdconsulent | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Pleckske VZW | kandidaat lid | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Regionaal Landschap De Voorkempen VZW | vertegenwoordiger | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Selab Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
raadgevend lid | Jasmijn Meirsman | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW | kandidaat bestuurder | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | vertegenwoordiger | Mai Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
WoonZORG VZW | vaste vertegenwoordiger | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen BisCuit Projectvereniging, CIPAL Dienstverlenende Vereniging, Erfgoed Voorkempen Projectvereniging, Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, Gezondheidsmakers VZW, Handicar VZW, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging, IKA Dienstverlenende Vereniging, JoNK Projectvereniging, Pidpa Opdrachthoudende Vereniging, Pleckske VZW, Regionaal Landschap De Voorkempen VZW, Selab Projectvereniging, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV en WoonZORG VZW.
De gemeente Wuustwezel is lid van de volgende dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen: BisCuit Projectvereniging, CIPAL Dienstverlenende Vereniging, Erfgoed Voorkempen Projectvereniging, Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, Gezondheidsmakers VZW, Handicar VZW, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging, IKA Dienstverlenende Vereniging, JoNK Projectvereniging, Pidpa Opdrachthoudende Vereniging, Pleckske VZW, Regionaal Landschap De Voorkempen VZW, Selab Projectvereniging, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV en WoonZORG VZW. Voor elk van deze verenigingen moet het lokaal bestuur een gemeentelijk vertegenwoordiger aanduiden voor de raad van bestuur. Na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden moet er een algemene vergadering worden bijeen geroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raden van bestuur wordt overgegaan.
Volgende personen worden aangeduid als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van volgende bijeenkomsten:
Vereniging | Functie | Naam |
BisCuit Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers |
lid met raadgevende stem | Berten Meesters | |
Erfgoed Voorkempen Projectvereniging | effectief stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers |
plaatsvervangend stemgerechtigd lid | Mai Van Thillo | |
effectief raadgevend lid | Jens Stoffelen | |
plaatsvervangend raadgevend lid | Koen Van Putte | |
Gezondheidsmakers VZW | vertegenwoordiger | May Aernouts |
Handicar VZW | vertegenwoordiger | May Van Thillo |
JoNK Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Ilke Pompen |
plaatsvervangend stemgerechtigd lid | Kris Van Looveren | |
lid met raadgevende stem | Berten Meesters | |
lid met raadgevende stem (ambtelijk) | jeugdconsulent | |
Pleckske VZW | kandidaat lid | May Aernouts |
Regionaal Landschap De Voorkempen VZW | vertegenwoordiger | Pieter Cools |
Selab Projectvereniging | stemgerechtigd lid | Katrin Kempenaers |
raadgevend lid | Jasmijn Meirsman | |
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VZW | kandidaat bestuurder | Dieter Wouters |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | vertegenwoordiger | Mai Van Thillo |
plaatsvervanger | Katrin Kempenaers | |
WoonZORG VZW | vaste vertegenwoordiger | Dieter Wouters |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
In het belang van de continuïteit en de administratieve lastvermindering verdient het aanbeveling om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen waarbij het gemeentebestuur is aangesloten en dit voor de overige duur van de lopende legislatuur.
26 leden nemen deel aan de stemming.
Gelet op de volgende uitslag van de stemming:
Vereniging | Functie | Naam | Stemmen |
Beeldacademie Wuustwezel - Essen ILV (beheerscomité/beheersorgaan) | afgevaardigde | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Beheerscomité ‘t Marum | afgevaardigde | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Fluvius Kempen Regionaal Bestuurscomité Noord | kandidaat-lid | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
IGEAN Dienstverlening - Adviescomité EnergieK huis | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Pieter Cools | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
IGEAN Dienstverlening - Stuurgroep wonen | vertegenwoordiger | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger | Mai Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité milieu | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité veiligheid | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
LEADER - LAG (lokale aktiegroep) | stemgerechtigd lid | May Aernouts | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Lokaal Woonbeleid WEBB ILV | afgevaardigde | Dieter Wouters | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Mai Van Thillo | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Pidpa - B-adviescomité (HidroRio) | afgevaardigde | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Sportregio Antwerpse Kempen ILV | afgevaardigde | Rit Luyckx | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervangende afgevaardigde | Ilke Pompen | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Vervoerregioraad | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
vertegenwoordiger (ambtelijk) | Beleidscoördinator openbare werken | 23 stemmen voor, 3 onthouding | |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | vertegenwoordiger in de toewijzingsraad | Katrin Kempenaers | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
plaatsvervanger in de toewijzingsraad | Diensthoofd sociale dienst | 23 stemmen voor, 3 onthouding |
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen Beeldacademie Wuustwezel - Essen ILV (beheerscomité/beheersorgaan), Beheerscomité ‘t Marum, Fluvius Regionaal Bestuurscomité, IGEAN Dienstverlening - Adviescomité EnergieK huis, IGEAN Dienstverlening - Stuurgroep wonen, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité milieu, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité veiligheid, LEADER - LAG (lokale aktiegroep), Lokaal Woonbeleid WEBB ILV, Pidpa - B-adviescomité (HidroRio), Sportregio Antwerpse Kempen ILV, Vervoerregioraad, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV.
De gemeente Wuustwezel is lid van de volgende dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen: Beeldacademie Wuustwezel - Essen ILV (beheerscomité/beheersorgaan), Beheerscomité ‘t Marum, Fluvius Regionaal Bestuurscomité, IGEAN Dienstverlening - Adviescomité EnergieK huis, IGEAN Dienstverlening - Stuurgroep wonen, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité milieu, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité veiligheid, LEADER - LAG (lokale aktiegroep), Lokaal Woonbeleid WEBB ILV, Pidpa - B-adviescomité (HidroRio), Sportregio Antwerpse Kempen ILV, Vervoerregioraad, Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV. Voor elk van deze verenigingen moet het lokaal bestuur een gemeentelijk vertegenwoordiger aanduiden voor de commissies of adviesraden.
Volgende personen worden aangeduid als vertegenwoordiger in de comités, raden of groepen van volgende bijeenkomsten:
Vereniging | Functie | Naam |
Beeldacademie Wuustwezel - Essen ILV (beheerscomité/beheersorgaan) | afgevaardigde | Rit Luyckx |
plaatsvervangende afgevaardigde | Katrin Kempenaers | |
Beheerscomité ‘t Marum | afgevaardigde | May Aernouts |
plaatsvervangende afgevaardigde | Sabina Vandeweyer | |
Fluvius Kempen Regionaal Bestuurscomité Noord | kandidaat-lid | Kris Van Looveren |
IGEAN Dienstverlening - Adviescomité EnergieK huis | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren |
plaatsvervanger | Pieter Cools | |
IGEAN Dienstverlening - Stuurgroep wonen | vertegenwoordiger | Dieter Wouters |
plaatsvervanger | Mai Van Thillo | |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité milieu | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren |
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging - Adviescomité veiligheid | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren |
LEADER - LAG (lokale aktiegroep) | stemgerechtigd lid | May Aernouts |
Lokaal Woonbeleid WEBB ILV | afgevaardigde | Dieter Wouters |
plaatsvervangende afgevaardigde | Mai Van Thillo | |
Pidpa - B-adviescomité (HidroRio) | afgevaardigde | Kris Van Looveren |
Sportregio Antwerpse Kempen ILV | afgevaardigde | Rit Luyckx |
plaatsvervangende afgevaardigde | Ilke Pompen | |
Vervoerregioraad | vertegenwoordiger | Kris Van Looveren |
vertegenwoordiger (ambtelijk) | Beleidscoördinator openbare werken | |
Woonmaatschappij De Voorkempen-HE BV | vertegenwoordiger in de toewijzingsraad | Katrin Kempenaers |
plaatsvervanger in de toewijzingsraad | Diensthoofd sociale dienst |
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de bestuursvergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van WoonZorg.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de bestuursvergadering van WoonZorg.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband WoonZORG.
Op woensdag 29 januari 2025 om 17 uur organiseert Woonzorg in WZC Amandina, Bredabaan 737, 2990 Wuustwezel een bestuursvergadering. Deze bestuursvergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze bestuursvergadering is als volgt:
*TI= ter informatie, TO= ter overleg, TB=ter beslissing
Met de e-mail van 8 januari 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze bestuursvergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de bestuursvergadering van WoonZorg van 28 januari 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 8 januari 2025. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze bestuursvergadering goedgekeurd, zijnde:
*TI= ter informatie, TO= ter overleg, TB=ter beslissing
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Dieter Wouters, burgemeester, wordt gemandateerd om op de bestuursvergadering van WoonZorg van 29 januari 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze bestuursvergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze bestuursvergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan WoonZorg per elektronische post aan het e-mailadres directiesecretariaat@demedemens.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van WoonZorg.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van WoonZorg.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband WoonZORG.
Op woensdag 29 januari 2025 om 18.30 uur organiseert Woonzorg in WZC Amandina, Bredabaan 737, 2990 Wuustwezel een algemene vergadering. Deze algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Met de e-mail van 8 januari 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van WoonZorg van 28 januari 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 8 januari 2025. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Mevr. Katrin Kempenaers, schepen, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van WoonZorg van 29 januari 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan WoonZorg per elektronische post aan het e-mailadres directiesecretariaat@demedemens.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van IKA.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van IKA.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IKA.
Op maandag 17 maart 2025 om 18.30 uur organiseert IKA in E-10 Hoeve, Kapelstraat 8 te 2960 Brecht een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Met de e-mail van woensdag 8 januari 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
• Dhr. Niels Joris, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IKA;
• Dhr. Sven Verbreuken, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IKA.
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IKA van maandag 17 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. woensdag 8 januari 2025. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Niels Joris, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Sven Verbreuken, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IKA van 17 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IKA per elektronische post aan het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be, uiterlijk tegen 10 maart 2025.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Fluvius Kempen.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Kempen.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Fluvius Kempen, voorheen Iveka.
Op donderdag 20 maart 2025 om 19 uur organiseert Fluvius Kempen in Alta Ripa II, Engelstraat 6, te 2360 Oud-Turnhout een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Met de e-mail van donderdag 9 januari 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
• Dhr. Sven Verbreuken, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius Kempen;
• Dhr. Jan Cools, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Fluvius Kempen.
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Kempen van donderdag 20 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. donderdag 9 januari 2025. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Sven Verbreuken, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Kempen van donderdag 20 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Kempen per elektronische post aan het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be, uiterlijk tegen 13 maart 2025.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Creat.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Creat.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Creat.
Op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 uur organiseert Creat in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal hybride fysiek en digitaal georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Met de het schrijven van 12 december 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per brief ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting van heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van Creat van dinsdag 25 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 12 december 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jef Bogaerts, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Creat van 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Creat per elektronische post aan het e-mailadres 20250325BAV@farys.be.
Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Statuten van Pidpa.
Raadsbesluit van heden ten dage houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente in de algemene vergadering van Pidpa.
Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Pidpa.
Op vrijdag 28 maart 2025 om 11.30 uur organiseert Pidpa in de kantoren van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Met de e-mail van 20 december 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.
De raad heeft in zitting heden ten dage volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:
• Dhr. Niels Joris, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Pidpa;
• Dhr. Jan Cools, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Pidpa.
De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 20 december 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:
De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Niels Joris, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa per elektronische post aan het e-mailadres directiesecretariaat@pidpa.be.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad.
Er bestaat momenteel geen ouderraad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 18 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan de ouders om de oprichting van een ouderraad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad in gemeenteschool De Wissel, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad.
Er bestaat momenteel geen ouderraad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 18 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan de ouders om de oprichting van een ouderraad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad in gemeenteschool Klim Op, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad.
Er bestaat momenteel geen ouderraad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 25 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan de ouders om de oprichting van een ouderraad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders in de schoolraad in gemeenteschool 't Blokje, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de pedagogische raad.
Er bestaat momenteel geen pedagogische raad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 18 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan het personeel om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van het personeel in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is, kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel in de schoolraad in gemeenteschool De Wissel, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de pedagogische raad.
Er bestaat momenteel geen pedagogische raad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 18 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan het personeel om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van het personeel in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is, kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel in de schoolraad in gemeenteschool Klim Op, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (Participatiedecreet), artikel 12.
De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de pedagogische raad.
Er bestaat momenteel geen pedagogische raad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 18 november 2024 is de mogelijkheid geboden aan het personeel om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van het personeel in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is, kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel in de schoolraad in gemeenteschool 't Blokje, waarvan de tekst wordt toegevoegd als bijlage, wordt vastgesteld.
De te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit aanvullend politiereglement goed te keuren.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Gelet op het feit dat het een gesloten bebouwing betreft en de woning niet beschikt over een garage noch over een oprit;
Gelet op het feit dat er een parkeerplaats voor personen met een handicap kan worden gerealiseerd ter hoogte van de zijkant van Jan Breydelstraat 30;
In de Jan Breydelstraat, 2990 Wuustwezel ter hoogte van huisnummer 30 wordt het parkeren uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door middel van bord E9a met symbool “personen met een handicap” en onderpijlbord Xc met afstandsaanduiding 6 meter.
Deze borden worden bevestigd op een oranje paal op volgende locatie:
Jan Breydelstraat: aan de zijkant van huisnummer 30
(zie bijgevoegd signalisatieplan)
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:
Om de verkeersveiligheid en het fietscomfort voor fietsers te verbeteren lijkt het aangewezen de Biest om te vormen tot fietszone.
Het autogebruik wordt beperkt door het karakter en de inrichting van de fietszone. In fietszones mogen de fietsers de hele breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting (en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen). Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Na een inspraakvergadering met bewoners en belanghebbenden is het definitieve ontwerp voor de heraanleg van Biest in 2024 vastgesteld. De input is verwerkt in het ontwerp, wat heeft geleid tot breed draagvlak. De plannen zijn gericht op het creëren van een veilige, groene en leefbare omgeving voor alle gebruikers.
Eenrichtingsverkeer voor meer verkeersveiligheid
Om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken, wordt de straat voortaan ingericht als een eenrichtingsstraat. Dit vermindert de verkeersdrukte en biedt meer ruimte voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Fietszone centraal
Een belangrijk onderdeel van de herinrichting is de introductie van een fietszone. Hier hebben fietsers altijd voorrang, en gemotoriseerd verkeer mag slechts stapvoets rijden. Dit sluit aan bij de ambitie om duurzaam vervoer te stimuleren en de straat aantrekkelijker te maken voor actieve weggebruikers.
Meer groen
Om de leefkwaliteit te verhogen, wordt ook ingezet op vergroening van de straat. Nieuwe bomen en groenzones werden aangelegd, wat niet alleen zorgt voor een aangenamer straatbeeld, maar ook bijdraagt aan de biodiversiteit en het klimaatbestendiger maken van de omgeving.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 16 december 2024 politiereglementen goedgekeurd om een proefopstelling in te voeren voor het inrichten van een eenrichtingsstraat en fietszone in Biest.
Biest te 2990 Wuustwezel wordt omgevormd tot fietszone.
Hiertoe worden in Biest de verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) geplaatst op volgende locaties:
Bord F111
- Biest: rijrichting Bredabaan
* na kruispunt Dorpsstraat
- Fietsstraatje Biest: rijrichting Biest
* ter hoogte van perceelgrens van huisnummer 25
- Biest: rijrichting Dorpsstraat
* na kruispunt Bredabaan
Bord F113
- Biest: rijrichting Dorpsstraat
* voor kruispunt Dorpsstraat
- Fietsstraatje Biest: rijrichting Dorpsstraat
* ter hoogte van perceelgrens van huisnummer 25
- Biest: rijrichting Bredabaan
* voor kruispunt Bredabaan
(zie signalisatieplan in bijlage)
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:
Om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken, wordt de straat voortaan ingericht als een eenrichtingsstraat. Dit vermindert de verkeersdrukte en biedt meer ruimte voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Na een inspraakvergadering met bewoners en belanghebbenden is het definitieve ontwerp voor de heraanleg van Biest in 2024 vastgesteld. De input is verwerkt in het ontwerp, wat heeft geleid tot breed draagvlak. De plannen zijn gericht op het creëren van een veilige, groene en leefbare omgeving voor alle gebruikers.
Eenrichtingsverkeer voor meer verkeersveiligheid
Om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken, wordt de straat voortaan ingericht als een eenrichtingsstraat. Dit vermindert de verkeersdrukte en biedt meer ruimte voor andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Fietszone centraal
Een belangrijk onderdeel van de herinrichting is de introductie van een fietszone. Hier hebben fietsers altijd voorrang, en gemotoriseerd verkeer mag slechts stapvoets rijden. Dit sluit aan bij de ambitie om duurzaam vervoer te stimuleren en de straat aantrekkelijker te maken voor actieve weggebruikers.
Meer groen
Om de leefkwaliteit te verhogen, wordt ook ingezet op vergroening van de straat. Nieuwe bomen en groenzones werden aangelegd, wat niet alleen zorgt voor een aangenamer straatbeeld, maar ook bijdraagt aan de biodiversiteit en het klimaatbestendiger maken van de omgeving.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 16 december 2024 politiereglementen goedgekeurd om een proefopstelling in te voeren voor het inrichten van een eenrichtingsstraat en fietszone in Biest.
De volgende straat wordt eenrichtingsverkeer :
-Biest: vanaf kruispunt Dorpsstraat tot kruispunt Bredabaan
Fietsers en bestuurders van speedpedelec en brommer fietsen klasse A mogen in beide rijrichtingen rijden.
Dit wordt afgedwongen door verkeersborden.
De verkeersborden F19 met onderbord M18 worden geplaatst op volgende locaties :
- Biest: rijrichting Bredabaan
* na kruispunt Dorpsstraat
De verkeersborden C1 met onderbord M12 worden geplaatst op volgende locaties :
- Biest: rijrichting Dorpsstraat
* na kruispunt Bredabaan
(zie signalisatieplan in bijlage)
De verkeersborden C31a met onderbord M12 worden respectievelijk geplaatst op volgende locaties :
- Bredabaan: rijrichting Gooreind
* voor kruispunt Biest
De verkeersborden C31b met onderbord M12 worden respectievelijk geplaatst op volgende locaties :
- Bredabaan: rijrichting Nederland
* voor kruispunt Biest
(zie signalisatieplan in bijlage)
Eerdere reglementen met betrekking tot de rijrichting van Biest worden nietig verklaard en vervangen door bovenstaande artikels.
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:
De realisatie van een laad- en loszone nabij handelszaken is een investering in verkeersveiligheid, efficiëntie en de lokale economie. Door deze ruimte gericht in te richten en af te stemmen op de noden van alle betrokkenen, ontstaat een win-winsituatie voor ondernemers, omwonenden en weggebruikers.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Overwegende dat de te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De inrichting van een laad- en loszone in de nabijheid van handelszaken helpt om een efficiënte bevoorrading van lokale ondernemingen te garanderen en tegelijkertijd de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren.
Een goed functionerende laad- en loszone zorgt ervoor dat leveringen op een veilige en vlotte manier kunnen plaatsvinden. Dit is belangrijk voor het operationele succes van handelszaken.
Zonder een duidelijk afgebakende laad- en loszone parkeren vrachtwagens vaak op ongepaste plaatsen, zoals op de rijbaan of trottoirs. Dit kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties, opstoppingen en frustratie bij andere weggebruikers. Een speciale zone voorkomt dergelijke situaties.
Een laad- en loszone kan zo worden ontworpen dat hinder voor omwonenden tot een minimum wordt beperkt, bijvoorbeeld door rekening te houden met tijdsvensters.
In Hagelkruis vanaf kruispunt Bredabaan tot huisnummer 2 te 2990 Wuustwezel wordt er een laad- en loszone ingevoerd waardoor het parkeren uitsluitend wordt toegelaten voor voertuigen die enkel gebruikt worden voor het laden en lossen.
Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt dmv bord E9a met onderborden “laden en lossen van goederen” en tijdsbepalend onderbord met opschrift “Op dinsdag en vrijdag van 06u30 tot 09u30”
Alsook onderpijlbord Xc met afstandsaanduiding 15M.
Deze borden worden bevestigd op een oranje paal op volgende locatie:
- Hagelkruis: Parkeerplaatsen na kruispunt Bredabaan.
(zie signalisatieplan in bijlage)
Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 31 januari 2025.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:
Na definitieve goedkeuring kan er een veilige fietsverbinding gerealiseerd worden naar de plaatselijke school van Sterbos.
Decreet Lokaal Bestuur.
Gemeentewegendecreet.
De gemeente is bezig om de gronden liggende in het verlengde van de Molenstraat en de Koekoeksdreef, geleidelijk te verwerven zodat er alhier een veilige fietsverbinding kan gerealiseerd worden voor o.a. de plaatselijke school.
Ingevolge het Gemeentewegendecreet moeten de ligging en de breedte van de gemeentewegen vastgelegd worden in gemeentelijke rooilijnplannen en dit ongeacht de eigenaar.
Voor de Molenstraat en de Koekoeksdreef is er nog geen rooilijnplan zodat opdracht werd gegeven aan IGEAN Dienstverlening om hiervoor het nodige te doen:
Inzake de wegenis van de Molenstraat en de Koekoeksdreef heeft de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2024 al volgende beslissingen genomen:
IGEAN Dienstverlening heeft thans een rooillijnplandossier opgesteld bevattende:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorlopige vaststelling van het hierbijgevoegde rooilijnplan van de Molenstraat en Koekoeksdreef.
Het hierbijgevoegde rooilijnplandossier van de Molenstraat - Koekoeksdreef, bevattende:
wordt voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het rooilijnplandossier van de Molenstraat-Koekoeksdreef aan een openbaar onderzoek van 30 d. welke wordt aangekondigd door:
Het perceel is gelegen binnen een zone voor verblijfsrecreatie.
Voor de realisatie van de wegen werd een ontwerp-BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) opgemaakt met aanduiding van de wegen.
Voor Pimpeldreef 5 is er nog een grondafstand te doen van het gedeelte gelegen binnen de zate van de weg (Pimpeldreef - Uilendreef).
Decreet lokaal bestuur.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor het perceel gelegen Pimpeldreef 5, kadastraal gekend 1e afd., sectie E, nr. 550 M 16.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 25 november 2024, door landmeter - expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zones, kadastraal gekend 1e afd., sectie E, nr. 550 M 16/deel, waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond langs Pimpeldreef 75,00 m² groot is.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Vercouteren, Louagie & Van Goethem, Vesten 36, 9120 Beveren, voor het perceel gelegen aan de Pimpeldreef 5.
Notaris Isis Vermander van Agora notarissen, Gemeentepark 17, 2990 Wuustwezel, verleent haar ambt voor notaris Jean-Baptiste Louagie, wettelijk belet.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Vercouteren, Louagie & Van Goethem, Vesten 36, 9120 Beveren, voor het perceel gelegen aan de Pimpeldreef 5.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Betrokken grondafstanden vloeien voort uit de aan Stef Neefs d.d. 22 mei 2018 verleende verkavelingsvergunning (Vossendreef ZN).
Gelet op het bij de verkaveling goedgekeurde opmetingsplan opgesteld d.d. 18 december 2017, door landmeter-expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zone 'over te dragen aan het openbaar domein', waaruit blijkt dat het perceel in te nemen grond in totaal 835,00m² groot is.
Decreet lokaal bestuur.
Verkavelingsvergunning van 22 mei 2018.
Om reden van openbaar nut wordt een grondafstand uitgevoerd voor de percelen gelegen langs de verkaveling Vossendreef ZN, kadastraal gekend 2e afd., sectie G, nr.468 K 9/deel en 468 L 9/deel.
Er werd een opmetingsplan opgesteld d.d. 5 december 2023, door landmeter-expert Stef Neefs, Kerkblokstraat 11, 2990 Wuustwezel, met aanduiding van de bewuste zones, kadastraal gekend 2e afd., sectie G, nr.468 K 9/deel en 468 L 9/deel, waaruit blijkt dat de percelen in te nemen grond respectievelijk 132,00m² en 703,00m² groot zijn.
Er werd een ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ opgemaakt door notariaat Bracke & De Weggheleire, Handelslei 33, 2960 Sint-Job-in-'t-Goor, voor de percelen gelegen langs de verkaveling Vossendreef ZN.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte ‘Kosteloze Grondafstand’ zoals opgemaakt door notariaat Bracke & De Weggheleire, Handelslei 33, 2960 Sint-Job-in-'t-Goor, voor de percelen gelegen langs de verkaveling Vossendreef ZN.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte van grondafstand namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Vanwege de meerderheidspartij werd hetvolgende vernomen:
Decreet lokaal bestuur.
Vanwege de Groen-Plus fractie werd volgend voorstel ontvangen:
Voorstel tot het informeren van zelfstandigen over de hinderpremie van VLAIO en het onderzoeken van overig ondersteuningsmaatregels voor kleine zelfstandigen tijdens de werken aan de Dorpsstraat.
Tijdens de infoavond d.d. 10 december 2024 werd toelichting gegeven over de geplande werken aan de Dorpstraat, die een aanzienlijke impact zullen hebben op kleine zelfstandigen in de omgeving van de Dorpstraat.
De dienst VLAIO biedt een hinderpremie en sluitingspremie aan bij hinder door openbare werken. Zelfstandigen en kleine ondernemingen (geen vzw's) met maximaal 9 werknemers, die ernstige hinder ondervinden van wegenwerken voor de deur, kunnen genieten van een hinderpremie van € 2000. Wie genoodzaakt is om zijn zaak minstens 21 opeenvolgende kalenderdagen te sluiten ten gevolge van de hinder, kan eventueel ook genieten van de sluitingspremie van € 80 per sluitingsdag.
Groen Plus vraagt dat de gemeente een coachende rol opneemt om kleine zelfstandigen te informeren en indien nodig te ondersteunen bij het aanvragen van deze premie. Groen Plus pleit ook voor verder onderzoek naar bijkomende incentives voor de kleine zelfstandigen ter compensatie van de werken.
Ontwerpbesluit:
De gemeente Wuustwezel zal een coachende en sensibiliserende rol opnemen om kleine zelfstandigen te informeren over de hinderpremie van VLAIO.
De gemeente Wuustwezel zal verder onderzoeken welke extra incentives of tegemoetkomingen aan de kleine zelfstandigen ter compensatie van de werken aan de Dorpstraat kunnen worden gegeven.
Wuustwezel heeft een rijk verenigingsleven, ook het sportverenigingsleven is goed vertegenwoordigd.
In de gemeenteraad van 29 augustus 2023 werd het reglement voor de erkenning en subsidiëring van de lokale sportverenigingen goedgekeurd.
Verschillende sportverenigingen hebben een aantal voordelen dankzij hun erkenning, zoals gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur aan het verenigingentarief, en hebben dankzij hun erkenning ook recht op gemeentelijke subsidies.
Dit reglement biedt ook aan startende sportverenigingen kansen op weg naar een stabiele werking en structuur. Zo kunnen zij, na het aanvragen van een startsubsidie, gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur aan het tarief voor een erkende vereniging. Enkele verenigingen hebben hier jarenlang van gebruik kunnen maken, zonder dat een aanvraag en werking tot erkende sportvereniging volgde. Zodoende werd onderstaande toevoeging uitgewerkt:
"Een sportvereniging die een startsubsidie toegekend krijgt, kan gebruik maken van het voordeeltarief voor erkende verenigingen bij het huren van gemeentelijke infrastructuur en het ontlenen van gemeentelijk materiaal tot maximaal 12 maanden volgend op de maand waarin de startsubsidie uitbetaald werd. Dit geeft hen de tijd om zich in regel te stellen met de voorwaarden voor een definitieve erkenning en deze bij de sportdienst aan te vragen."
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen voor deze tijdstoevoeging op het bestaande reglement voor de erkenning en subsidiëring van de lokale sportverenigingen.
Decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad heeft in de zitting van 29 augustus 2023 het huidige reglement betreffende de erkenning en subsidiëring van de lokale sportverenigingen goedgekeurd.
De sportraad heeft in de zitting van 20 november 2024 een aanpassing op artikel 3.2 van het huidige reglement betreffende de erkenning en subsidiëring van de lokale sportverenigingen geadviseerd.
Met ingang vanaf 27 januari 2025 moet artikel 3.2 van het bestaande reglement voor de erkenning en subsidiëring van de lokale sportverenigingen als volgt gelezen worden:
Art. 3.2: Procedure
Een aanvraag kan op elk moment worden ingediend bij de sportdienst. De sportdienst stelt hiervoor de nodige documenten ter beschikking. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de sportdienst over de huidige werking en de manier waarop het initiatief een vaste plaatselijke sportvereniging wil worden. De sportdienst behandelt de aanvraag en beoordeelt het dossier op basis van de geplande werking, de ingediende documenten en de door de sportdienst ingewonnen informatie. Daarna legt de sportdienst het volledige dossier voor advies voor aan de sportraad. Het college beslist over de aanvraag uiterlijk binnen 30 kalenderdagen na het advies van de sportraad. De sportdienst zal de werking van de aanvragende vereniging daarna verder opvolgen en daarvoor eventueel activiteiten bijwonen en/of bijkomende inlichtingen vragen. Een sportvereniging die een startsubsidie toegekend krijgt, kan gebruik maken van het voordeeltarief voor erkende verenigingen bij het huren van gemeentelijke infrastructuur en het ontlenen van gemeentelijk materiaal tot maximaal 12 maanden volgend op de maand waarin de startsubsidie uitbetaald werd. Dit geeft hen de tijd om zich in regel te stellen met de voorwaarden voor een definitieve erkenning en deze bij de sportdienst aan te vragen.
Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje.