Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_RMW_00020 - Aanpassing van de overeenkomsten en de interne afsprakennota's voor de bewoners van de assistentiewoningen.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 24/02/2025 - 21:00 GC Blommaert
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2025_RMW_00020 - Aanpassing van de overeenkomsten en de interne afsprakennota's voor de bewoners van de assistentiewoningen. 2025_RMW_00020 - Aanpassing van de overeenkomsten en de interne afsprakennota's voor de bewoners van de assistentiewoningen.

Motivering

Motivering

De gewijzigde indexatie van de ligdagprijs of aangerekende dienstverleningskost zorgt ervoor dat de indexatie vanaf nu niet meer jaarlijks gebeurt, maar ook de evolutie van de inkomsten (voornamelijk pensioenen) volgt. Gezien de indexatie is opgenomen in de overeenkomsten, dienen deze aangepast.

De inspectie gaf een aantal aanvullingen en vermeldingen op de opnameovereenkomst, de dienstverleningsovereenkomst en de interne afsprakennota. Deze aanvullingen komen voort uit het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en de daarin voorziene erkenningsvoorwaarden voor (sociale) assistentiewoningen. De inspectieverslagen zijn bij deze beslissing gevoegd.


Volgende documenten, bij dit besluit gevoegd, zijn aangepast:

Voor de sociale assistentiewoningen in de Sportlaan en Visserij:

1.- het dienstverleningscontract (dienstverleningscontract SAW 25 02);

2.- de interne afsprakennota (interne afsprakennota SAW 25 02);

3.- de aangepaste opnameovereenkomst bij bezetting (opnameovereenkomst assistentiewoning bij bezetting), welke geldt voor de bewoners die niet in aanmerking komen voor sociale huur of meer zouden betalen dan de ligdagprijs (overgangsmaatregel voor de bewoners bij opstart en de mensen op de wachtlijst). Hier huurt het OCMW de woning van de Voorkempen via een bezettingsovereenkomst. Het gaat over 11 bewoners van de 28. Voor deze bewoners wordt dezelfde interne afsprakennota gebruikt als bij de sociale assistentiewoningen.


Voor de groep van assistentiewoningen in Gooreind (Sint-Jozefsplein):

4.- de opnameovereenkomst (schriftelijke overeenkomst 25);

5.- de interne afsprakennota (interne afsprakennota assistentiewoningen 24 12).

De aanpassingen (en schrappingen) zijn in het geel gemarkeerd in de documenten.

Juridische grond

Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.

Het decreet lokaal bestuur.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

in het verleden werd de indexatie van de ligdagprijs en de vergoeding voor de dienstverlening gedaan op 1 januari van elk jaar. Door de beslissing van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 wordt de indexatie gekoppeld aan de overschrijding van de spilindex. De indexatie is een essentieel onderdeel van de overeenkomst, wat betekent dat de overeenkomsten dienen aangepast. Voor de lopende overeenkomsten (de huidige bewoners) dienen we de overeenkomst ook aan te passen.

De inspectie maakte bij het inspectiebezoek van 5 december 2024 van de sociale assistentiewoningen (in Sportlaan en Visserij) een aantal opmerkingen van ontbrekende vermeldingen in onze overeenkomst en interne afsprakennota voor sociale assistentiewoningen. Het betreft vermeldingen die zijn opgenomen in de erkenningsnormen voor assistentiewoningen. Omdat deze aanpassingen ook gelden voor de groepen van assistentiewoningen (de woningen gelegen aan het Sint-Jozefsplein in Gooreind), passen we ook deze documenten aan.

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan volgende documenten:

Voor de sociale assistentiewoningen in de Sportlaan en Visserij:

1.- het dienstverleningscontract (dienstverleningscontract SAW 25 02);

2.- de interne afsprakennota (interne afsprakennota SAW 25 02);

3.- de opnameovereenkomst bij een assistentiewoning bij bezetting), welke geldt voor de bewoners die niet in aanmerking komen voor sociale huur of meer zouden betalen dan de ligdagprijs (overgangsmaatregel voor de bewoners bij opstart en de mensen op de wachtlijst). Voor deze bewoners geldt ook de interne afsprakennota SAW 25 02.


Voor de groep van assistentiewoningen in Gooreind (Sint-Jozefsplein):

4.- de opnameovereenkomst (schriftelijke overeenkomst 25);

5.- de interne afsprakennota (interne afsprakennota assistentiewoningen 24 12).