Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/02/2025 - 20:00 GC Blommaert

Samenstelling

Aanwezig

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid

Secretaris

Luc Loos, algemeen directeur

Voorzitter

Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_GR_00048 - Verslag vorige vergadering.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
1.

2025_GR_00048 - Verslag vorige vergadering.

2025_GR_00048 - Verslag vorige vergadering.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Gelet op het verslag van de vorige vergadering.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan bovengenoemd verslag.

2.

2025_GR_00050 - Ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Liesbeth Van Wellen.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
2.

2025_GR_00050 - Ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Liesbeth Van Wellen.

2025_GR_00050 - Ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Liesbeth Van Wellen.

Motivering

Motivering

Met haar e-mail d.d. 21 februari 2025 biedt mevrouw Liesbeth Van Wellen haar ontslag als gemeenteraadslid aan.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

In de gemeenteraadszitting van 2 december 2024 werd mevrouw Liesbeth Van Wellen aangesteld als gemeenteraadslid.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Liesbeth Van Wellen als gemeenteraadslid van Wuustwezel met ingang van heden.

3.

2025_GR_00037 - Kennisname van de benoeming en eedaflegging van de burgemeester.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
3.

2025_GR_00037 - Kennisname van de benoeming en eedaflegging van de burgemeester.

2025_GR_00037 - Kennisname van de benoeming en eedaflegging van de burgemeester.

Motivering

Motivering

Het gemeenteraadslid met de meeste naamstemmen van Belgische nationaliteit die behoort tot de grootste fractie van de meerderheid wordt aangeduid als aangewezen-burgemeester.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Ministerieel besluit houdende de benoeming van de heer Dieter Wouters tot burgemeester van de gemeente Wuustwezel.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024 legde de heer Dieter Wouters, tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Wuustwezel op 2 december 2024 de eed af als aangewezen-burgemeester.

De Vlaamse Regering werd van deze eedaflegging in kennis gesteld op 12 december 2024 via het digitaal loket.

Op 23 december 2024 heeft de procureur-generaal van het Hof van Beroep te Antwerpen een advies uitgebracht. Daaruit blijkt dat er geen belemmering is voor de benoeming van de heer Dieter Wouters.

Op 6 januari 2025 heeft de provinciegouverneur van Antwerpen een gunstig advies uitgebracht met betrekking tot de benoeming van de heer Dieter Wouters tot burgemeester van de gemeente Wuustwezel.

Op 16 januari 2025 ontving het lokaal bestuur de melding dat bij ministerieel besluit van 15 januari 2025 Dieter Wouters benoemd werd tot burgemeester van de gemeente Wuustwezel. 

Op 31 januari 2025 legde Dieter Wouters de eed af als burgemeester in handen van de provinciegouverneur van Antwerpen. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de benoeming en de eedaflegging van de heer Dieter Wouters tot burgemeester van Wuustwezel met ingang 2 december 2024.

4.

2025_GR_00042 - Aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en Pidpa Opdrachthoudende Vereniging.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
4.

2025_GR_00042 - Aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en Pidpa Opdrachthoudende Vereniging.

2025_GR_00042 - Aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en Pidpa Opdrachthoudende Vereniging.

Motivering

Motivering

In het belang van de continuïteit en de administratieve lastvermindering verdient het aanbeveling om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen waarbij het gemeentebestuur is aangesloten en dit voor de overige duur van de lopende legislatuur.

Om te voldoen aan de toezichtsvereiste in de Raad van Bestuur van deze verenigingen, moet elke deelnemer zonder stemgerechtigde bestuurder een vertegenwoordiger aanduiden. Aangezien lokaal bestuur Wuustwezel geen eigen kandidaat-bestuurder heeft op de voorgestelde lijsten, moet het een stemgerechtigde kandidaat-bestuurder van die lijsten als vertegenwoordiger aanwijzen. Dit is essentieel om te voldoen aan het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), dat deelnemers de mogelijkheid biedt bepaalde opdrachten of activiteiten rechtstreeks toe te vertrouwen aan dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.

Lokaal bestuur Wuustwezel mag voor deze dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen. De algemene vergadering stelt op basis van vastgestelde criteria een rangorde op met de voorgedragen kandidaat-bestuurders. 

24 leden nemen deel aan de stemming.

Gelet op de volgende uitslag van de stemming:

VerenigingFunctieNaamStemmen
Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging
kandidaat-bestuurder met stemrechtKris Van Looveren24
kandidaat-bestuurder met raadgevende stem
Berten Meesters
24
IGEAN Dienstverlening
kandidaat-bestuurder als vertegenwoordiger i.f.v. het 'in-house principe'    
Maarten De Bock
24
kandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte24
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging
kandidaat-bestuurder als vertegenwoordiger i.f.v. het 'in-house principe'    
Maarten De Bock
24
kandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte24
Pidpa Opdrachthoudende Vereniging
kandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte24


Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Statuten van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en Pidpa Opdrachthoudende Vereniging.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Wuustwezel is lid van de volgende dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen: Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging, IGEAN Dienstverlening, IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en Pidpa Opdrachthoudende Vereniging. Voor elk van deze verenigingen moet het lokaal bestuur een kandidaat kiezen om Wuustwezel te vertegenwoordigen in de raad van bestuur. Na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden moet er een algemene vergadering worden bijeen geroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raden van bestuur wordt overgegaan.

Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging

Aan de hand van bindende criteria, werd een lijst van 15 kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging opgesteld:

gemeenteregionaam, functiegeslacht
BalenZuidSofie Leysen, burgemeesterV
BeerseNoordBart Craane, burgemeesterM
GeelZuidVera Celis, schepenV
RijkevorselNoordNathalie Cuylaerts, schepenV
HerentalsZuidPascal Van Nueten, schepenM
HerenthoutZuidJan Van Dyck, schepenM
KalmthoutNoordSilke Lathouwers, schepenV
KasterleeZuidGuy Van de Perre, schepenM
MerksplasNoordHanne Pelckmans, gemeenteraadslidV
Oud-TurnhoutNoordFreddy Gijs, schepenM
RavelsNoordPatrick Van den Borne, schepenM
RetieNoordLuc Janssens, gemeenteraadslidM
VorselaarZuidLuc Lauwereys, schepenM
WuustwezelNoordKris Van Looveren, schepenM
ZandhovenZuidLuc Van Hove, burgemeesterM


Voorzitter: Guy Van de Perre

Ondervoorzitter: Nathalie Cuylaerts


IGEAN Dienstverlening

Formateurs stelden aan de hand van bindende criteria, in overleg met de deelnemers, een lijst van 15 kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN Dienstverlening op:

gemeente/stadregionaamgeslacht
AntwerpenA'penCarl GeeraertsM
AartselaarZuidHans CopsM
BrasschaatNoordKarina HansV
EdegemZuidSanne DescamsV
KalmthoutNoordMaarten De BockM
KapellenNoordKoen HelsenM
MortselMiddenMichiel HubeauM
NielZuidIngrid MeuldersV
RumstZuidKenneth HeylenM
SchelleZuidVera GorisV
SchildeMiddenDirk BauwensM
SchotenMiddenMaarten De VeusterM
StabroekNoordLiesbeth BardynV
WommelgemMiddenFrank GysM
ZoerselMiddenLuc KennisM


IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging

Formateurs stelden aan de hand van bindende criteria, in overleg met de deelnemers, een lijst van 15 kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging op:

gemeente/stadregionaamgeslacht
AntwerpenA'penCarl GeeraertsM
AartselaarZuidHans CopsM
BrasschaatNoordKarina HansV
EdegemZuidSanne DescamsV
KalmthoutNoordMaarten De BockM
KapellenNoordKoen HelsenM
MortselMiddenMichiel HubeauM
NielZuidIngrid MeuldersV
RumstZuidKenneth HeylenM
SchelleZuidVera GorisV
SchildeMiddenDirk BauwensM
SchotenMiddenMaarten De VeusterM
StabroekNoordLiesbeth BardynV
WommelgemMiddenFrank GysM
ZoerselMiddenLuc KennisM


Pidpa Opdrachthoudende Vereniging

Aan de hand van bindende criteria, werd een lijst van 15 kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Pidpa Opdrachthoudende Verenigingopgesteld:

gemeente/stadnaam
ZoerselDanny Van de Velde
Heist-op-den-BergDavid Geerts
Grobbendonk
Guy Echelpoels
Mol
Hans De Groof
Vosselaar
Inge Bruynooghe
Niel
Ingrid Meulders
Willebroek
Jeroen De Jonghe
Herselt
Kathleen Helsen
Essen
Katrien Somers
Olen
Kris Gebruers
Hemiksem
Kris Verbeeck
Kalmthout
Lukas Jacobs
Bonheiden
Mieke Van den Brande
Kasterlee
Nathalie Obbers
Oud-Turnhout
Peter Hannes

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Fluvius Kempen Opdrachthoudende Vereniging en keurt deze goed:
gemeenteregionaam, functiegeslacht
BalenZuidSofie Leysen, burgemeesterV
BeerseNoordBart Craane, burgemeesterM
GeelZuidVera Celis, schepenV
RijkevorselNoordNathalie Cuylaerts, schepenV
HerentalsZuidPascal Van Nueten, schepenM
HerenthoutZuidJan Van Dyck, schepenM
KalmthoutNoordSilke Lathouwers, schepenV
KasterleeZuidGuy Van de Perre, schepenM
MerksplasNoordHanne Pelckmans, gemeenteraadslidV
Oud-TurnhoutNoordFreddy Gijs, schepenM
RavelsNoordPatrick Van den Borne, schepenM
RetieNoordLuc Janssens, gemeenteraadslidM
VorselaarZuidLuc Lauwereys, schepenM
WuustwezelNoordKris Van Looveren, schepenM
ZandhovenZuidLuc Van Hove, burgemeester
M

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN Dienstverlening en keurt deze goed:

gemeente/stadregionaamgeslacht
AntwerpenA'penCarl GeeraertsM
AartselaarZuidHans CopsM
BrasschaatNoordKarina HansV
EdegemZuidSanne DescamsV
KalmthoutNoordMaarten De BockM
KapellenNoordKoen HelsenM
MortselMiddenMichiel HubeauM
NielZuidIngrid MeuldersV
RumstZuidKenneth HeylenM
SchelleZuidVera GorisV
SchildeMiddenDirk BauwensM
SchotenMiddenMaarten De VeusterM
StabroekNoordLiesbeth BardynV
WommelgemMiddenFrank GysM
ZoerselMiddenLuc KennisM

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Vereniging en keurt deze goed:

gemeente/stadregionaamgeslacht
AntwerpenA'penCarl GeeraertsM
AartselaarZuidHans CopsM
BrasschaatNoordKarina HansV
EdegemZuidSanne DescamsV
KalmthoutNoordMaarten De BockM
KapellenNoordKoen HelsenM
MortselMiddenMichiel HubeauM
NielZuidIngrid MeuldersV
RumstZuidKenneth HeylenM
SchelleZuidVera GorisV
SchildeMiddenDirk BauwensM
SchotenMiddenMaarten De VeusterM
StabroekNoordLiesbeth BardynV
WommelgemMiddenFrank GysM
ZoerselMiddenLuc KennisM

Artikel 4

De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Pidpa Opdrachthoudende Vereniging en keurt deze goed:

gemeente/stadnaam
ZoerselDanny Van de Velde
Heist-op-den-BergDavid Geerts
Grobbendonk
Guy Echelpoels
Mol
Hans De Groof
Vosselaar
Inge Bruynooghe
Niel
Ingrid Meulders
Willebroek
Jeroen De Jonghe
Herselt
Kathleen Helsen
Essen
Katrien Somers
Olen
Kris Gebruers
Hemiksem
Kris Verbeeck
Kalmthout
Lukas Jacobs
Bonheiden
Mieke Van den Brande
Kasterlee
Nathalie Obbers
Oud-Turnhout
Peter Hannes

Artikel 5

Volgende personen worden aangeduid als kandidaat-vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van volgende bijeenkomsten:

VerenigingFunctieNaam
Fluvius Kempen Opdrachthoudende Verenigingkandidaat-bestuurder met stemrechtKris Van Looveren
kandidaat-bestuurder met raadgevende stem
Berten Meesters
IGEAN Dienstverleningkandidaat-bestuurder als vertegenwoordiger  i.f.v. het 'in-house principe' Maarten De Bock 
kandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte
IGEAN Milieu & Veiligheid Opdrachthoudende Verenigingkandidaat-bestuurder als vertegenwoordiger i.f.v. het 'in-house principe' Maarten De Bock 
kandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte
Pidpa Opdrachthoudende Verenigingkandidaat-bestuurder met raadgevende stemKoen Van Putte


Artikel 6

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit. 

5.

2025_GR_00040 - Projectvereniging BiscUiT - Toetreding Ranst en Zandhoven: Wijziging statuten.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
5.

2025_GR_00040 - Projectvereniging BiscUiT - Toetreding Ranst en Zandhoven: Wijziging statuten.

2025_GR_00040 - Projectvereniging BiscUiT - Toetreding Ranst en Zandhoven: Wijziging statuten.

Motivering

Motivering

Gezien het grote succes van de UiTPAS van Polder tot Kempen is de vraag van het lokaal bestuur van Ranst en Zandhoven om aan te sluiten bij de UiTPAS regio van Polder tot Kempen.

Om in aanmerking te komen voor de werkingssubsidie voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden is het noodzakelijk om een vereniging op te richten met een rechtspersoon (Projectvereniging BiscUiT voldoet aan deze voorwaarde). 

Aangezien de gemeenten Ranst en Zandhoven binnen de referentieregio's vallen die de Vlaamse Overheid vooropstelt is er geen bezwaar om hen toe te laten treden tot de projectvereniging. 

Juridische grond

Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het decreet van 15 juni 2018 betreffende bovenlokale cultuurwerking 

De statuten van 11 juli 2021 van projectvereniging Biscuit.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De lokale besturen Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem en Wuustwezel zijn de deelnemers van de projectvereniging BISCUIT, wat staat voor Bibliotheken, Intergemeentelijke Samenwerking Cultuur en Uit.

De projectvereniging heeft als doel meer service en kwaliteit bieden op het vlak van bibliotheken en cultuur- of gemeenschapscentra enerzijds en de aantrekkelijkheid van hun werking te verhogen, meer publiek aan te trekken en de tevredenheid van dat publiek te verhogen anderzijds. De deelnemers willen door samenwerking en het verlagen van participatiedrempels ook focussen op nieuwe, specifieke doelgroepen die ze vandaag nog onvoldoende bereiken. Het gezamenlijk opstarten en aanbieden van een regionale UiTPAS kadert in deze doelstelling.

In 2021 traden Essen, Kalmthout en Wuustwezel toe tot deze projectvereniging.

Sinds 1 oktober 2021 is BiscUiT eveneens de projectvereniging waaronder de werking van UiTPAS van Polder tot Kempen is geïntegreerd.

Momenteel loopt er een voortraject voor de aanvraag van werkingssubsidie voor een intergemeentelijk samenwerkingsverband. Hiervoor dient een subsidieaanvraag te gebeuren in 2026 bij de Vlaamse Overheid (Bovenlokaal cultuurdecreet 15 juni 2018) voorafgegaan door een regionaal onderzoek en op basis van een cultuurnota. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de toetreding van lokaal bestuur Ranst en Zandhoven tot projectvereniging Biscuit goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de gewijzigde statuten van projectvereniging Biscuit goed.

6.

2025_GR_00043 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
6.

2025_GR_00043 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025.

2025_GR_00043 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025.

Motivering

Motivering

Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Statuten van IGEAN Dienstverlening.

Raadsbesluit van 27 januari 2025 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van het lokaal bestuur in de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening.

Op woensdag 12 maart 2025 om 19 uur organiseert IGEAN dienstverlening in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.

De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:

  1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur;
  2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.

Met het schrijven van 12 december 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.

De raad heeft in zitting van 27 januari 2025 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:

  • Dhr. Jan Cools, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening;
  • Dhr. Sus Vissers, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025, zoals overgemaakt per brief d.d. 12 december 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:

  1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur;
  2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Sus Vissers, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IGEAN dienstverlening per elektronische post aan het e-mailadres info@igean.be.

7.

2025_GR_00044 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
7.

2025_GR_00044 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025.

2025_GR_00044 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025.

Motivering

Motivering

Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

Raadsbesluit van 27 januari 2025 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van het lokaal bestuur in de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.

Op woensdag 12 maart 2025 om 19 uur organiseert IGEAN milieu & veiligheid in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem een buitengewone algemene vergadering. Deze buitengewone algemene vergadering zal fysiek georganiseerd worden.

De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:

  1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur;
  2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.

Met het schrijven van 12 december 2024 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze buitengewone algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd online ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur.

De raad heeft in zitting 27 januari 2025 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:

  • Dhr. Jan Cools, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid;
  • Dhr. Sus Vissers, raadslid, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025, zoals overgemaakt per brief d.d. 12 december 2024. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:

  1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur;
  2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jan Cools, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Sus Vissers, raadslid, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IGEAN milieu & veiligheid per elektronische post aan het e-mailadres info@igean.be.

8.

2025_GR_00045 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
8.

2025_GR_00045 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025.

2025_GR_00045 - Agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur op de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025.

Motivering

Motivering

Er zijn geen opmerkingen op de voorliggende documenten zodat er aan onze afgevaardigde het mandaat kan gegeven worden om deze goed te keuren op de algemene vergadering.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Statuten van Cipal.

Raadsbesluit van 27 januari 2025 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger(s) van het lokaal bestuur in de algemene vergadering van Cipal.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Wuustwezel is deelnemer van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Cipal.

Op maandag 31 maart 2025 om 17u organiseert Cipal een algemene vergadering. Deze vergadering zal digitaal georganiseerd worden. 

De agenda van deze vergadering is als volgt:

  • Benoeming van de leden van de raad van bestuur;
  • Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde;
  • Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Met de e-mail van 6 februari 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan deze algemene vergadering. Het dossier met documentatiestukken werd per mail ter beschikking gesteld aan het lokaal bestuur op 6 februari 2025.

Met de mail van donderdag 20 februari 2025 werd de verplaatsing van de algemene vergadering van donderdag 27 maart 2025 (de aanvankelijke vergaderdatum) naar maandag 31 maart 2025 om 17, dit omdat de gezamenlijke voordrachtlijst voor de samenstelling van de Raad van Bestuur nog niet is afgerond.

De raad heeft in zitting van 27 januari 2025 volgende aanduiding gedaan voor de huidige legislatuur:

  • Dhr. Jef Bogaerts, raadslid, als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal;
  • Dhr. Kris Van Looveren, schepen, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Cipal.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de dagorde van de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 zoals overgemaakt op 6 februari 2025. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van deze algemene vergadering goedgekeurd, zijnde:

  • Benoeming van de leden van de raad van bestuur;
  • Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde;
  • Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur, zijnde Dhr. Jef Bogaerts, raadslid, of zijn plaatsvervanger, zijnde Dhr. Kris Van Looveren, schepen wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal per elektronische post aan het e-mailadres infoavdv@cipal.be.

9.

2025_GR_00041 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het aanbrengen van een parkeerplaats voor personen met een handicap t.h.v. Bredabaan 516.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
9.

2025_GR_00041 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het aanbrengen van een parkeerplaats voor personen met een handicap t.h.v. Bredabaan 516.

2025_GR_00041 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende het aanbrengen van een parkeerplaats voor personen met een handicap t.h.v. Bredabaan 516.

Motivering

Motivering

De te reglementeren wegen behoren tot de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit aanvullend politiereglement goed te keuren.

Juridische grond

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Bij het uitrijden van de parking aan de Hubo aan de Bredabaan is er een slecht zicht voor het verkeer komende van de verkeerslichten. Gezien er ter hoogte van de Bredabaan 516 een huisartsenpraktijk is, lijkt het opportuun om voor de deur van de huisartsenpraktijk een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Bredabaan ter hoogte van huisnummer 516 wordt het parkeren uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

Artikel 2

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door middel van bord E9a met symbool “personen met een handicap” en onderpijlbord Xc met afstandsaanduiding 12 meter.

Deze borden worden bevestigd op een oranje paal op volgende locatie:

  • Bredabaan: 516 ter hoogte van openbare verlichting nummer 2993. 

Artikel 3

Dit reglement zal kenbaar gemaakt worden op de gemeentelijke website op 28 februari 2025

Artikel 4

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

Artikel 5

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan:

  • de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen;
  • de Politierechtbank te Antwerpen;
  • de korpschef van de PZ-Grens;
  • de directeur-coördinator van de bestuurlijke politie en steundienst van de federale politie, Noordersingel 27 te 2140 Borgerhout;
  • de administratie Wegen en Verkeer.
10.

2025_GR_00038 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Bredabaan 395-401 - Slopen van bestaande gebouwen en verhardingen, het bouwen van een gebouw met gemengd gebruik, het bouwen van meergezinswoningen met ondergrondse parkeerinrichting, het uitvoeren van nivelleringswerken, het aanleggen van verharding, het aanleggen van een park en het plaatsen van een bronbemaling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
10.

2025_GR_00038 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Bredabaan 395-401 - Slopen van bestaande gebouwen en verhardingen, het bouwen van een gebouw met gemengd gebruik, het bouwen van meergezinswoningen met ondergrondse parkeerinrichting, het uitvoeren van nivelleringswerken, het aanleggen van verharding, het aanleggen van een park en het plaatsen van een bronbemaling.

2025_GR_00038 - Toepassing Gemeentewegendecreet en vaststelling zaak der wegen voor het dossier Bredabaan 395-401 - Slopen van bestaande gebouwen en verhardingen, het bouwen van een gebouw met gemengd gebruik, het bouwen van meergezinswoningen met ondergrondse parkeerinrichting, het uitvoeren van nivelleringswerken, het aanleggen van verharding, het aanleggen van een park en het plaatsen van een bronbemaling.

Motivering

Motivering

Beoordeling:

In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot opening van een deel van het gemeentelijk wegennet geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; Derhalve moet voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst worden: 

Artikel 3 

Door de inplanting van de gebouwen en het voorzien van een gezamenlijke inrit naar de ondergrondse garages is er 1 functionele inrit aanwezig.  De andere toegangen tot het perceel zijn enkel toegankelijk voor de brandweer, voor verhuizen en voor trage weggebruikers. Een traditionelere invulling van de projectzone zou resulteren in een veelvoud aan inritten met de daarbij mogelijke conflicten. De nieuwe trage verbinding kent geen opmerkelijke conflictpunten.  

In functie van de bereikbaarheid van alle nieuw op te trekken gebouwen, is bij opmaak van het landschapsplan, de positie van de brandweg bepaald. Deze weg zal naast voetgangers en fietsers, enkel toegankelijk zijn voor hulpdiensten en uitzonderlijk voor verhuiswagens. De functionele inplanting van de brandweerweg, wordt doorgetrokken door het buurtpark ‘Nieuwe Buiten’.

Het terrein van de aanvraag is belast met een erfdienstbaarheid in de vorm van een buurtweg. De desbetreffende buurtweg is een stuk van de oude voetweg nr. 110 die ook terug te vinden is in de atlas der buurtwegen.  Door het openbaar karakter van de erfdienstbaarheid en de uitwerking van het landschapsplan van de ontwikkeling zal ook in de toekomst deze erfdienstbaarheid mogelijk blijven en hoeft deze strikt genomen niet afgeschaft of verlegd te worden. Het perceel zal wel lijdend onderwerp blijven van deze erfdienstbaarheid. De buurtweg wordt bij deze aanvraag niet afgeschaft of verlegd.

De aansluiting van de door de aanvrager gewenste ontwikkeling doorstaat de toets van de doelstelling van het Gemeentewegendecreet aangezien de ontsluiting van de voorgestelde ontwikkeling als veilig kan worden beschouwd.

Artikel 4

1° Door het aanleggen van de nieuwe gemeenteweg wordt een nieuwe trage verbinding (lot park) gerealiseerd. 

Deze zone is bestemd voor publiek domein in de vorm van groene ruimte met verblijfskarakter en langzaamverkeersvoorzieningen. Deze zone zal ingelijfd worden bij het publiek domein via overdracht aan de gemeente Wuustwezel.  De overdracht van Lot Park en eventuele uitbreiding daarvan, gebeurt na oplevering van de aanleg.

2° De aanvrager motiveert dat aan de vergunningaanvraag alle benodigde documenten werden toegevoegd inzake de aanleg van het toekomstig openbaar domein te Wuustwezel. De toegevoegde documenten bestaan uit het landschapsplan, beplantingsplan, technisch plan, technische doorsneden, bestekteksten, meetstaat en rooilijnplan.

Lot park wordt overgedragen na oplevering hiervan. De aanleg van Lot park vindt plaats ten laatste twaalf maanden na de laatste voorlopige oplevering van de op te richten constructies van Lot Bredabaan. Indien er aan de constructie van de op te richten gebouwen op lot Lange Mie gestart wordt binnen deze 12 maanden na de laatste voorlopige oplevering mag de aanleg van Lot park worden uitgesteld. De aanleg dient in dit geval te gebeuren ten laatste 12 maanden na de laatste voorlopige oplevering van de constructies op lot Lange Mie.  De voorliggende aanvraag werd voldoende gemotiveerd rekening houdende met het uitzonderingsbeginsel. 

3° De voorgestelde aanvraag ontsluit alle aanpalende percelen op een correcte wijze en creëert voor de percelen palende aan het toekomstige openbaar domein geen veiligheidsrisico. 

4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief beperkt. 

5° Het voorgestelde ontwerp is conform de beleidsvisie van de Gemeente Wuustwezel daar een veilige verbinding voor de zwakke weggebruikers gerealiseerd zal worden.

Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Voorliggende aanvraag bevat een rooilijnplan en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg. 

Het openbaar onderzoek met betrekking tot de omgevingsaanvraag 2024-SV-MV2-KH-001 liep van 4 december 2024 tot en met 2 januari 2025. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend gedurende het openbaar onderzoek.  De elementen van bezwaar hebben geen betrekking op de zaak der wegen.   Derhalve dienen deze niet te worden behandeld in deze raadsbeslissing maar pas bij de beslissing door de vergunningverlenende overheid in eerste aanleg, zijnde het college van burgemeester en schepenen. 

Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond. 

De aanvraag voorziet de overdracht naar het openbaar domein met (groen)voorzieningen van het gehele lot park van 2.407 m² en de vastlegging van de rooilijn zoals vastgesteld op het bijgevoegde rooilijnplan dd. 22 december 2023.

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

Juridische grond

De aanvraag gekend als omgevingsproject (2024-SV-MV2-KH-001) werd ingediend door Nikolaas Coenegrachts namens ICN BB2990 BVBA gevestigd te Vrijheid 147 te 2320 Hoogstraten.

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen; 

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening; 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening; Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31: 

“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. §2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47: 

“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.” 

Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit: 

“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen; de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep; 

de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; 

de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.” 

Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden: 

Artikel 3 (01/09/2019 - …) 

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

Artikel 4 (01/09/2019 - …) 

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes: 

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; 

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; 

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Overwegende de aanleiding en de context: 

De aanvraag gekend als OMV_2024010941 (intern nr. 2024-SV-MV2-KH-001) werd op 9 september 2024 ingediend door Nikolaas Coenegrachts namens ICN BB2990 BVBA gevestigd te Vrijheid 147 te 2320 Hoogstraten, en heeft betrekking op Bredabaan 395-401 in de gemeente Wuustwezel.

Op voormelde locatie werd op 20 juni 2022 een omgevingsaanvraag (OMV_2022047149) ingediend door ICN Development BVBA. Deze aanvraag omvatte het verkavelen van gronden. In het kader van deze omgevingsvergunningsaanvraag (2022-VK-0822) werd op 7 november 2022 een vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen van Wuustwezel.  Tegen dat besluit werd een beroep ingediend bij de deputatie van de provincie Antwerpen.  Er werd op 28 maart 2023 uitdrukkelijk afstand gedaan door de beroeper van het door hem ingestelde beroep.  Gelet op de afstand van het beroep verviel het voorwerp van de beroepsprocedure en herleefde de beslissing genomen in eerste aanleg.

Voorliggende aanvraag is volgens het geldende gewestplan gelegen in woongebied.

Gelet op de aanleg van een trage (gemeente)weg doorheen Lot Park en de bijhorende grondafstand van Lot Park, zal de gewone procedure gevolgd moeten worden overeenkomstig artikel 17, §4 Omgevingsvergunningsdecreet. Ook wanneer de aanvraag volledig in overeenstemming is met de verkavelingsvoorschriften.

De huidige omgevingsvergunningsaanvraag heeft als voorwerp het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, milieuaspecten en kleinhandelsactiviteiten voor het oprichten en bouwen van een gemengd project bestaande uit:

  • Het slopen van alle bestaande bebouwing
  • Het verwijderen van alle bestaande verhardingen
  • Het bouwen van een nieuwbouw gebouw op lot Bredabaan met gemengd gebruik waarin zich bevindt:
    • 5 parkwoningen
    • 36 appartementen
    • Een casco winkelruimte
    • Een casco kantoorruimte
    • Een casco ruimte ter uitbreiding van naastgelegen apotheek
    • Een casco handelsruimte
    • Een ondergrondse parkeergarage met twee ondergrondse lagen
      • Niveau -1 heeft 70 parkeerplaatsen waarvan 4 voor mindervaliden.  Deze parking is publiek toegankelijk.
      • Niveau -2 heeft 72 parkeerplaatsen waarvan 3 voor mindervaliden.  Deze zijn voor privaat gebruik.
  • Het aanleggen van private verharding op lot Bredabaan
  • Het wijzigen van het reliëf van lot Bredabaan om infiltratievoorzieningen aan te leggen
  • Het aanleggen van publieke verharding en een brandweg
  • Het wijzigen van het reliëf van lot Park ten behoeve van de aanleg van lot Park

Daarnaast worden er nog niet-vergunningsplichtige handelingen uitgevoerd betreffende de aanleg lot Park en aanpassingen aan het bestaande park Nieuwe Buiten in functie van de aanleg van de nieuwe brandweg. Deze handelingen betreffen het rooien van struiken (achter de bestaande Hofman en Delhaizewinkels), het plaatsen van bomen en beplantingen en het aanbrengen van inrichtingselementen (vuilbakken, verlichting en zitbanken).

Het voorliggende project kent verschillende aspecten dewelke onderhevig zijn aan de toepassing van het decreet Gemeentewegen, allen hebben te maken met de door de aanvrager wenselijke realisatie van het project. 

Bij de voorliggende aanvraag werd een verkavelingsplan gevoegd waarin de 3 volgende loten werden uitgezet:

  • Lot Bredabaan
  • Lot Park
  • Lot Lange Mie

Tevens werd er een rooilijnplan toegevoegd, waarin de afmetingen en oppervlakte van lot 1 (ofwel Lot Park) werden uitgezet.  Meer bepaald bedraagt de oppervlakte van voormeld lot 2.407 m².  Dit traject (toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen) dient te worden overdragen naar het openbaar domein om de trage verbinding tot stand te brengen van de Bredabaan naar de Nieuwe Buiten/Lange Mie.

In voormelde omgevingsvergunning 2022-VK-0822 tot het verkavelen van gronden werd de mogelijkheid geboden om per lot een aparte omgevingsvergunning aan te vragen. Dit om een fasering van uitvoering mogelijk te maken. Echter zal Lot Park onlosmakelijk verbonden zijn aan de eerste omgevingsvergunning die wordt aangevraagd, ongeacht Lot Lange Mie of Lot Bredabaan, en zal dit (Lot Park) worden uitgevoerd en aangelegd in het eerste plantseizoen na oplevering van de constructies die deel uitmaken van de eerste omgevingsvergunning.

Lot Park zal in 2 delen gesplitst worden door de brandweg die aangelegd dient te worden in Lot Park voor bereikbaarheid van de gebouwen, en die deel zal uitmaken van de aanvraag van Lot Park.

Indien er binnen de 12 maanden na voorlopige oplevering van de gebouwen in het als eerst aangevraagde lot, gestart wordt aan de uitvoering van de gebouwen van het 2de lot, en dient de uitvoering en aanplanting te gebeuren in het daarop volgende plantseizoen. De exacte locatie van de brandweg wordt tijdens de vergunningsaanvraag bepaald in samenspraak met alle betrokken partijen. 

Indien het project in zijn geheel wordt aangevraagd, doch slechts deels wordt uitgevoerd, zal Lot Park steeds moeten worden aangelegd voor het verstrijken van de geldigheidstermijn van de vergunning.

Bij de aanvraag van elke omgevingsvergunning zal er een rooilijnplan worden opgesteld ten behoeve van overdracht privaat terrein naar openbaar domein. Lot Park zoals aangeduid op de plannen wordt minimaal overgedragen aan het openbaar domein. Echter kan bij de eerste of enige aanvraag tot omgevingsvergunning dit gebied uitgebreid worden ter voorkoming van restgroen en om de kwaliteit en eenheid van het ganse projectgebied te waarborgen. Bij een eventuele tweede aanvraag tot omgevingsvergunning kan er een extra overdracht van privaat terrein naar openbaar domein plaatsvinden. Dit ter uitbreiding van Lot Park en om de eenheid van de groenzone op termijn te bewaren.

De overdracht van Lot Park en eventuele uitbreiding daarvan, gebeurt na oplevering van de aanleg.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rooilijn voor het gedeelte van lot Park (gele arcering) met een oppervlakte van 2.407 m², waarop het rooilijnplan opgesteld door Geo Landmeters, Jan Koyen, p/a Buizelstraat 22 te 2320 Hoogstraten d.d. 22 december 2023 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen, milieu-exploitatie en kleinhandelsactiviteiten met kenmerk OMV_2024010941 (gemeentelijk kenmerk 2024-SV-MV2-KH-001) wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 22 december 2023 (gele arcering) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van bestaande gebouwen en verhardingen, het bouwen van een gebouw met gemengd gebruik, het bouwen van meergezinswoningen met ondergrondse parkeerinrichting, het uitvoeren van nivelleringswerken, het aanleggen van verharding, het aanleggen van een park en het plaatsen van een bronbemaling met kenmerk OMV_2024010941 (gemeentelijk kenmerk 2024-SV-MV2-KH-001) goed.

Het geel traject kan worden beschreven als 2.407 m² groot, en voorzien ter toekomstige overdracht van de wegenis en alle daarbij horende (groene) inrichtingen naar het openbaar domein om de trage verbinding tot stand te brengen van de Bredabaan naar de Nieuwe Buiten/Lange Mie.  Dit gedeelte (lot Park) zal gratis worden afgestaan aan gemeente Wuustwezel om gevoegd te worden bij het openbaar domein. Voor dit gedeelte van het plangebied worden de rooilijnen juridisch vastgelegd door middel van bijgevoegd rooilijnplan.

Artikel 3

De ontwikkelaar dient een blanco bodemattest voor te leggen dat betrekking heeft op de hierbij af te stane gronden, afgeleverd door OVAM.

De afstanddoener verklaart dat hij geen weet heeft van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan het gemeentebestuur van Wuustwezel of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruikersbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.

Artikel 4

Goedkeuring te verlenen aan het hierbijgevoegde lastenboek, bestek en raming van het dossier “Park Delhaize – Bredabaan, 2990 Wuustwezel”, zoals opgesteld door Tuin- en landschapsarchitectuur Leonie Aertsen, p/a Schutsdijk 1 te 2990 Wuustwezel op 23 januari 2024. 

Artikel 5

Lot Park zal onlosmakelijk verbonden zijn aan de eerste omgevingsvergunning die wordt aangevraagd en zal moeten worden uitgevoerd en aangelegd in het eerste plantseizoen na oplevering van de constructies die deel uitmaken van de eerste omgevingsvergunning. 

De grondafstand van lot Park (2.407 m²) dient uiterlijk te gebeuren na oplevering. 

Indien er binnen de 12 maanden na voorlopige oplevering van de gebouwen in de eerste aangevraagd, gestart wordt aan de uitvoering van de gebouwen van het 2de lot, dan mag de uitvoering van het gedeelte van Lot Park verschoven worden tot na de oplevering van het tweede lot. 

Alle kosten, rechten en honoraria verbonden aan deze grondafstand zijn ten laste van de ontwikkelaar.

De ontwikkelaar dient een afschrift van de notariële akte te bezorgen aan de gemeente Wuustwezel  om aan te tonen dat deze voorwaarde werd nageleefd.

Voor aanvang van de werken dient de aanvrager een borgstelling (of bankgarantie) voor het dossier "Park Delhaize - Bredabaan, 2990 Wuustwezel) (zie dossier vermeld in artikel 4) te doen, ten bedrage van 357.555 euro, incl. BTW. Het gemeentebestuur moet per aangetekend schrijven in kennis gesteld worden van deze borgstelling (of bankgarantie). Deze borgstelling (of bankgarantie) wordt middels besluit van het college van burgemeester en schepenen, vrijgegeven:

  • ten bedrage van betaalde facturen incl. BTW (met overhandiging van de betreffende vorderingsstaten); 
  • met een maximum van 95 % van de borgstelling (of bankgarantie);
  • de laatste 5 % wordt vrijgegeven bij de definitieve oplevering van de werken. 

Artikel 6

§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.

§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.

Artikel 7

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

  • wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van bestaande gebouwen en verhardingen, het bouwen van een gebouw met gemengd gebruik, het bouwen van meergezinswoningen met ondergrondse parkeerinrichting, het uitvoeren van nivelleringswerken, het aanleggen van verharding, het aanleggen van een park en het plaatsen van een bronbemaling met kenmerk OMV_2024010941 (gemeentelijk kenmerk 2024-SV-MV2-KH-001) niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
  • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
11.

2025_GR_00046 - Streek- en bio-markt in Wuustwezel.

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
11.

2025_GR_00046 - Streek- en bio-markt in Wuustwezel.

2025_GR_00046 - Streek- en bio-markt in Wuustwezel.

Motivering

Motivering

Vanwege de meerderheidspartij werd het volgende vernomen: het is mooi idee maar er komt meer bij kijken: 

  • er moet bereidheid zijn bij de land- en tuinbouwers; deze hebben meestal zelf al een verkooppunt (aansluitend op hun bedrijf), dit vergt tijd en personeel, investeren in infrastructuur (tent, kraam, koeling, ...); 
  • ze kunnen ook staan op de wekelijkse markt;
  • de vraag moet van onderuit komen;
  • ondersteuning van gemeente samen met Essen en Kalmthout: verkooppunten van 
  • ambulante handel is sowieso mogelijk en wordt reeds toegestaan op diverse plaatsen: kippenkramen, aardbeienkramen, bloemenverkoop, ...
  • samen met de plaatselijke land- en tuinbouwers is reeds een proevertjesroutes (in het kader van de korte keten), alzo wordt er ruchtbaarheid gegeven aan hun produkten.

Derhalve wordt de noodzaak er niet van ingezien. 

Vanuit N-VA wordt gemeld dat er bereidheid moet zijn van de land- en tuinbouwers. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Vanwege de Groen-Plus fractie werd volgend voorstel ontvangen:

Voorstel tot het inrichten van een streek- en bio-markt in Wuustwezel

Meer dan 85% van de boeren ziet nog een toekomst voor de landbouw in Vlaanderen en in Wuustwezel. Bij de 15% die het somber inzien, zitten voornamelijk de jonge boeren. Dat zijn de resultaten van een enquête van De Raad voor Land- en Tuinbouw, Agravrouwen en Landelijke Gilde.

Meer dan 1.600 mensen namen deel aan de enquête op de Dorpsdag eind september in Wuustwezel. “Ruim 85% van de deelnemers ziet zeker nog een toekomst voor de landbouw in Vlaanderen en hier in Wuustwezel."

Bijna de helft van de deelnemers gaf aan regelmatig via de korte keten te kopen, “om onze lokale boeren te steunen.”

In Kalmthout is er van april tot en met september een biomarkt. Je vindt er verse groenten, fruit, planten, lederwaren, ambachtelijke streekproducten, unieke proeverijen en leuke hebbedingetjes van lokale handelaars uit Kalmthout.

In Loenhout organiseren we één keer per jaar een boerenmarkt. Een maandelijkse streek- en bio-markt kan hierop een aanvulling zijn. 

Het organiseren van een maandelijkse streek- en bio-markt in Wuustwezel bevordert de lokale landbouw en ondersteunt onze boeren door directe verkoopmogelijkheden te creëren. Dit initiatief sluit aan bij de positieve respons van de inwoners die regelmatig lokale producten kopen. Bovendien vult het de bestaande boerenmarkt in Loenhout goed aan en biedt het extra mogelijkheden voor zowel bewoners als handelaars.

Ontwerpbesluit:

De gemeenteraad keurt het inrichten van maandelijkse een streek- en bio-markt in Wuustwezel goed.

Besluit

De Gemeenteraad besluit met 1 stem voor (Bruno Fiesack), 6 stemmen onthouding (Jens Stoffelen, Koen Van Putte, Berten Meesters, Marc Vanden Branden, Zehra Gulersoy, Jasmijn Meirsman) en 17 stemmen tegen (Dieter Wouters, May Aernouts, Kris Van Looveren, Rit Luyckx, Pieter Cools, Katrin Kempenaers, Jef Bogaerts, Sabina Vandeweyer, Mai Van Thillo, Steven Van Gastel, Veronique Aernouts, Thijs Ruts, Hanne Segers, Jan Cools, Sus Vissers, Sven Verbreuken, Niels Joris).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorstel van de Groen-Plus-fractie tot het inrichten van een maandelijkse streek- en bio-markt in Wuustwezel niet goed.

12.

2025_GR_00047 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter; May Aernouts, Schepen; Kris Van Looveren, Schepen; Rit Luyckx, Schepen; Pieter Cools, Schepen; Katrin Kempenaers, Schepen; Sus Vissers, Raadslid; Mai Van Thillo, Raadslid; Jef Bogaerts, Raadslid; Thijs Ruts, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Sabina Vandeweyer, Raadslid; Steven Van Gastel, Raadslid; Veronique Aernouts, Raadslid; Hanne Segers, Raadslid; Sven Verbreuken, Raadslid; Niels Joris, Raadslid; Koen Van Putte, Raadslid; Jens Stoffelen, Raadslid; Berten Meesters, Raadslid; Marc Vanden Branden, Raadslid; Zehra Gulersoy, Raadslid; Jasmijn Meirsman, Raadslid; Bruno Fiesack, Raadslid; Luc Loos, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilke Pompen, Schepen; Tania Mets, Raadslid; Liesbeth Van Wellen, Raadslid
Secretaris
Luc Loos, algemeen directeur
Voorzitter
Dieter Wouters, Burgemeester - Voorzitter
12.

2025_GR_00047 - Vragen in het vragenkwartiertje.

2025_GR_00047 - Vragen in het vragenkwartiertje.

Motivering

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Op vraag van diverse raadsleden werden volgende zaken besproken in het vragenkwartiertje. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Kris Van Looveren volgende toelichting omtrent de werken in de Dorpsstraat:
    • de aannemer is vandaag gestart met de rioleringsbuizen;
    • het afzonderlijke emailadres is opgestart waarop reeds 114 vragen zijn toegekomen;  aansluitend hierop komt een FAQ;
    • de gemeentelijke communicatiedienst heeft reeds 3 nieuwsbrieven uitgestuurd waarop 370 mensen zijn geabonneerd;
    • de aannemer heeft ondertussen ook al 1 nieuwsbrief verstuurd; 
    • op de vraag omtrent het aantal PV's is nog geen antwoord bekomen.  
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Katrin Kempenaers volgende toelichting omtrent het voormalig rusthuis Sint-Jozef:
    • de Vlaamse regering heeft beslist om de financiering voor de opvang stop te zetten op 31 maart 2026;
    • de gemeente ontvangt toelagen zodat de uren van 2 medewerkers kunnen uitgebreid worden zodat zij samen met de bewoners (Oekraiëners) op zoek kunnen gaan naar nieuwe bewoning;
    • de vorige inspraakmomenten dateren van 2020 en zijn dus gedateerd; de oefening moet dus volledig opnieuw gemaakt worden. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft schepen Pieter Cools volgende toelichting omtrent de voormalige 'weekendzone':
    • dit betrof een PRUP dat goedgekeurd werd op 18 januari 2012 door de Vlaamse overheid;
    • in de cluster C6 is geen bewoning mogelijk; 
    • bij aanvragen worden deze mensen onmiddellijk en zo volledig mogelijk geïnformeerd. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Bruno Fiesack geeft burgemeester Dieter Wouters volgende toelichting omtrent de verkeersveiligheid aan de Loenhoutse Steenweg: 
    • aan het gewest werd al meermaals gevraagd om alhier de snelheid te verlagen tot 50 km/u en de aanleg van een oversteekplaats;
    • er werd nu nogmaals aan het gewest gevraagd om dit nogmaals te onderzoeken (samen met de politiediensten). 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Berten Meesters geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting omtrent het gebruik van het softwarepakket smartschool:
    • de gemeentelijke lagere scholen gebruiken geen smartschool maar wel een ander pakket; 
    • smartschool is vooral bestemd voor de secundaire scholen.
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Jasmijn Meirsman geeft schepen Rit Luyckx volgende toelichting bij een zandweg thv Molenstraat:
    • deze zandweg is een particulier initiatief en betreft dus niet het vooropgestelde fietspad Molenstraat-Koekoeksdreef. 
  • Aansluitend op de vraag van raadslid Koen Van Putte geeft schepen Pieter Cools volgende toelichting omtrent het kappen van bomen langs de Rode Dreef: 
    • dit is openbaar terrein; 
    • de gemeente doet deze week de heraanplanting.