ma 22/02/2021 - 20:00 Raadzaal van GC Blommaert, Gemeentepark 22, 2990 Wuustwezel
Inwoners moeten bijdragen in de kosten van de exploitatie van het recyclagepark. Derhalve heeft de gemeenteraad in zitting van 7 december 2020 het retributiereglement op het gebruik van het recyclagepark goedgekeurd.
In het kader van het burgemeestersconvenant 2030 willen we o.a. inzetten op klimaatadaptatie en dus ook op waterschaarste. IGEAN biedt de mogelijkheid om regenwatertonnen aan te bieden aan de inwoners.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in deze zin het retributiereglement op het gebruik van het recyclagepark aan te passen.
Inwoners moeten bijdragen aan de selectieve inzameling en verwerking van huisvuil en GFT met diftar en voor de selectieve inzameling van PMD.
Met de invoering van de nieuwe blauwe zak kwam ook de vraag om een kleiner formaat van pmd-zakken in te voeren (ofwel 60 l ofwel 30 l).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het gewijzigde retributiereglement.
In de raadszitting van 21 december 2020 werd besloten om uit te treden uit de "Interlokale vereniging Academie noord, regionale academie voor beeldende en audiovisuele kunsten" en zelf een onderwijsbevoegdheid aan te vragen voor het domein Beeldende en audiovisuele kunsten (zijnde de oprichting van een kunstacademie in Wuustwezel).
In overleg met het gemeentebestuur van Brasschaat werd een personeelsovereenkomst opgesteld voor de overheveling van structuuronderdelen van het schoolbestuur van Brasschaat.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de voorliggende personeelsovereenkomst.
Er wordt voorgesteld om de bestaande rechtspositieregeling aan te passen om volgende redenen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan voornoemde wijzigingen in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel
Het organogram voor het lokaal bestuur Wuustwezel zal geleidelijk aan een hervorming krijgen, rekening houdend met interne opportuniteiten, nieuwe samenwerkingsverbanden, geplande pensioneringen en doorgroeimogelijkheden enerzijds en wijzigingen van decreten, protocollen en wetgeving anderzijds. Het is immers belangrijk om als lokaal bestuur op dit vlak niet te blijven stilstaan, maar mee te gaan met de snelheid van onze maatschappij en de uitdagingen dat dat met zich meebrengt. Een aantal gesprekken hieromtrent zijn reeds lopende.
AANPASSING ORGANOGRAM (deel 3) - dienst omgeving
1./ Vanuit het management team werd gunstig advies gegeven om volgende functie te voorzien in het organogram: hoofdmedewerker GOA 1,0 - statutair - C4-C5.
Deze functie wordt als statutair voorzien, omdat de procedure bij bevordering zal worden open verklaard en er een interne, statutaire kandidaat is;
2./ Wegens aangekondigde pensionering van de administratief assistent (0,5 vte - D1-D3), zal er een vervanging voorzien worden. Het is echter opportuun om deze functie voltijds op C1-C3 niveau te gaan voorzien (cfr. de andere administratief medewerkers op de dienst omgeving).
UPDATE ORGANOGRAM (deel 7) - sociale dienst
Vanuit het management team werd gunstig advies gegeven voor de verlenging van de looptijd voor het projectwerk (vrijstelling voor 0,2 vte) naar aanleiding van de inspectie van 2019 tot 31 december 2021.
Daarnaast werd er gunstig advies gegeven voor bijkomend 0,3 vte projectwerk rond het contacteren van personen met inkomensverlies n.a.v. de Corona pandemie en fungerende als een contactpersoon voor onderwijs voor gezinnen in armoede. Ook dit projectwerk werd mee opgenomen in het organogram.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het gewijzigde organogram.
In het verleden kregen we al meermaals de vraag om een zone 30 in te voeren in De Vennekens en omliggende straten. Aangezien dit een woonwijk is waar bijna uitsluitend bestemmingsverkeer komt en geen doorgaand verkeer, lijkt het ons opportuun om in te gaan op deze vraag.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer goed te keuren voor het invoeren van een zone 30 in De Vennekens en omgeving.
In het najaar van 2020 werd er een buurtvergadering georganiseerd met de wijk Wachelbergen. Hieruit bleek dat er vanuit de buurtbewoners een duidelijke vraag was voor het invoeren van een zone 30. Aangezien dit een woonwijk is waar bijna uitsluitend bestemmingsverkeer komt en geen doorgaand verkeer, lijkt het ons opportuun om in te gaan op deze vraag.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer goed te keuren voor het invoeren van een zone 30 in de Wachelbergen en Wijngaardsveld.
In het verleden werd er reeds een parkeerverbod ingesteld in de Rode Dreef. Dit zorgt echter voor praktische problemen bij de landbouwers die daar een perceel hebben. Om deze problemen op te lossen, wordt het bestaande parkeerverbod tussen de Kochdreef en Eikendreef ingekort. Op deze manier is parkeren op de parking in de Eikendreef nog steeds dichter bij de ingang van de sporthal dan parkeren in de Rode Dreef én zijn de problemen voor de landbouwers opgelost.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer goed te keuren voor het invoeren van een stilstaan en parkeerverbod in de Rode Dreef.
Een toegankelijke gemeente is een gemeente waar iedereen gelijkwaardig en onafhankelijk toegang heeft tot de gebouwen, publieke ruimte, dienstverlening en communicatie. Iedereen kan er comfortabel, kwaliteitsvol en tot op hoge leeftijd wonen, leren, werken, dagelijkse activiteiten uitvoeren, zich verplaatsen en ontspannen. Ook die inwoners met een zichtbare of onzichtbare beperking.
Als gemeentebestuur erkennen we dat toegankelijkheid een bepalende rol speelt om elke inwoner en bezoeker, ongeacht zijn mogelijkheden, leeftijd, culturele achtergrond, gelijke kansen te geven om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Hiermee leveren we als gemeente onder andere een bijdrage aan de uitvoering van het VN-verdrag over de rechten van personen met een handicap dat België ratificeerde in 2009. Het VN-verdrag pleit ervoor dat personen met een handicap volledig en gelijkwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het convenant "naar een toegankelijke gemeente", zijnde een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Inter uit Hasselt.
Als gemeentebestuur erkennen we dat de toegankelijkheid van de haltes voor het openbaar vervoer en de toegankelijkheid van het publiek domein een bepalende rol spelen om elke inwoner en bezoeker gelijke kansen te geven. Zo leveren we een bijdrage aan de uitvoering van het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap, dat België ratificeerde in 2009. Dit verdrag bepaalt dat personen met een handicap volledig en gelijkwaardig moeten kunnen deelnemen aan de samenleving.
Een toegankelijke gemeente is een gemeente waar iedereen zelfstandig mobiel kan zijn, ongeacht zijn mogelijkheden of leeftijd en onder alle omstandigheden. Als het kan, net als iedereen – als het moet, aangepast maar op een evenwaardige manier.
Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. Mobiel zijn is essentieel om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven. De Vlaamse regering besliste daarom tot opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur. We wensen als gemeentebestuur tijdens deze lopende legislatuur in te gaan op het aanbod tot een proactieve samenwerking om deze doelstelling mee te helpen realiseren.
Het Masterplan toegankelijkheid heeft volgende doelstellingen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen tot het ondertekenen van het Charter "Masterplan toegankelijke haltes".
In 2020 werd ILV JoNK na goedkeuring door de verschillende gemeenteraden omgevormd naar een projectvereniging met rechtspersoonlijkheid, om aanspraak te kunnen maken op de eenmalige subsidielijn van de Vlaamse overheid ter ondersteuning van intergemeentelijke samenwerking rond vrijetijdsprojecten. De subsidieaanvraag werd principieel goedgekeurd en projectvereniging JoNK ontvangt van 2021 tot 2026 jaarlijks, mits voldoen aan de voorwaarden, 36.150 euro subsidies voor projecten als T-DAY, SWAP, uitwisseling met jeugdraden en Kamp Noord.
Om de projectvereniging verder vorm te geven volgens de decretaal bepaalde verplichtingen naar samenstelling, is het noodzakelijk om de afgevaardigden in de raad van bestuur te benoemen. Iedere gemeente wijst, naast de afgevaardigde met stemrecht, slechts één afgevaardigde aan die deelneemt aan de vergaderingen van de raad van bestuur als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde is een raadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Aan de raad wordt voorgesteld om opnieuw schepen van jeugd Kris Van Looveren als stemgerechtigd lid en Ilke Pompen als plaatsvervangend lid voor te dragen voor de raad van bestuur van projectvereniging JoNK voor de periode van 2021 – 2024.
Aan de raad wordt eveneens gevraagd een raadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepen, aan te duiden als niet-stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van projectvereniging JoNK voor de periode van 2021 – 2024.